سفرنامه یونان – آتن

ارسال شده در: Uncategorized | ۳

 یونان      

یونان (به یونانی: Ελλάδα) (Hellas) کشوری در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان است. این کشور از شمال با آلبانی، مقدونیه و بلغارستان و از شرق با ترکیه دارای مرز مشترک زمینی است. سرزمین اصلی یونان در جنوب و شرق به وسیله دریای اژه احاطه شده و از غرب به دریای یونان نزدیک است. «یونان» نام فارسی این کشور است و این نام از ایونیا منطقه یونانی‌نشین آسیای صغیر گرفته شده‌است.
یونان در محل پیوند سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا واقع شده است و میراث‌دار یونان باستان، امپراتوری بیزانس و نزدیک چهار سده سلطهٔ ترکان عثمانی است.
این کشور به عنوان مهد تمدن مغرب زمین و زادبوم دموکراسی، فلسفه غرب، بازی‌های المپیک، علوم سیاسی،نمایشنامه‌نویسی (شامل هر دو نوع کمدی و تراژدی) قابل توجه است . یونان دارای تاریخی ویژه و پرحادثه و دارنده میراث فرهنگی است که به طور قابل توجهی دارای نفوذ در آفریقای شمالیو منطقه خاورمیانه است و ساختاری بنیادی برای فرهنگ اروپا و آنچه امروز به عنوان غرب خوانده می‌شود، به حساب می‌آید.
امروز یونان کشوری توسعه‌یافته و یکی از اعضای اتحادیه اروپا (از ۱۹۸۱ میلادی)، عضو اتحادیه اقتصادی و پولی اتحادیه اروپا (از ۲۰۰۱ میلادی)، ناتو (از ۱۹۵۱ میلادی)، منطقه همکاری و بهره‌برداری اقتصادی یا OECD (از ۱۹۶۰ میلادی)،آژانس فضایی اروپا یا ESA (از ۲۰۰۱ میلادی) است.

آتن پایتخت و سالونیک، پاتراس و هراکلیون از شهرهای بزرگ آن به شمار می‌روند.

نام

نام یونان نامی است که مردم باستانی شرق برای اشاره به یونانی‌ها به کار می‌بردند که از زبان پارسی باستان آمده و این واژه نیز از زبان یونانی و از شهر ایونیا در کناره غربی آسیای صغیر گرفته شده است. تمام ملت‌های زیر تسلط ایرانی‌ها با این نام که از واژه سانسکریت Yavana گرفته شده بود، خو گرفتند. در آغاز در دستور زبان پانینی و سپس در زبان پالی Yona و در هند و یونانی Yonaka ذکر شده است. واژه یونان هم اکنون در فارسی، ترکی، عربی، هندی،ارمنی، آرامی، مالایی و اندونزیایی به کار می‌رود.
از سال ۲۰۰۸ بحران اقتصادی، یونان را بارها به مرز ورشکستگی کامل کشانده و ۲۵ درصد از تولید ناخالص ملی و بیش از یک میلیون فرصت شغلی را از بین برده و در پی آن، ستون اصلی سیاست خارجی کشور یعنی تعلق به اروپا و غرب به شدت لطمه خورده است.

ath3

ath4

 جزایر یونان

یونان تعداد جزیره‌های فراوانی دارد که شمار آنها حتی تا ۶۰۰۰ جزیره نیز می‌رسد. بسیاری از این جزیره‌های خالی از سکنه هستند یا تنها جنبه تفریحی دارند. بزرگترین جزیره در این کشور جزیره کرت است گه خود به تنهایی یکی از استان‌های این کشور را تشکیل می‌دهد. مرکز این استان شهرستان ایراکلیون است. بسیاری از جزیره‌های این کشور که خالی از سکنه هستند توسط افراد مشهور و ثروتمند خریداری می‌شوند.

جزیره‌های یونان بر حسب اندازه

جزیره

بر حسب مایل

برحسب کیلومتر مربع

۱

کرت

۳٬۲۱۹

۸٬۳۳۶

۲

یووبه

۱٬۴۱۷

۳٬۶۷۰

۳

لسبوس

۶۳۰

۱٬۶۳۳

۴

رودس

۵۴۱

۱٬۴۰۱

۵

خیوس

۳۲۵

۸۴۲٫۳

۶

کفالونیا

۳۰۲

۷۸۱

۷

کورفو

۲۲۹

۵۹۲٫۹

۸

لیمنوس

۱۸۴

۴۷۷٫۶

۹

ساموس

۱۸۴

۴۷۷٫۴

۱۰

ناکسوس

۱۶۶

۴۲۹٫۸

۱۱

زاکینتوس

۱۵۷

۴۰۶

۱۲

تاسوس

۱۴۷

۳۸۰٫۱

۱۳

آندروس

۱۴۷

۳۸۰٫۰

۱۴

لفکادا

۱۱۷

۳۰۳

۱۵

کارپاتوس

۱۱۶

۳۰۰

۱۶

کس

۱۱۲

۲۹۰٫۳

۱۷

کیثیرا

۱۰۸

۲۷۹٫۶

۱۸

ایکاریا

۹۹

۲۵۵

۱۹

اسکیروس

۸۱

۲۰۹

۲۰

پاروس

۷۵

۱۹۵

۲۱

تینوس

۷۵

۱۹۴

ath2

آتن

آتِن (به یونانی: Αθήνα، تلفظآثینا) پایتخت کشور یونان است. نام این شهر تاریخی از آتنا ایزدبانوی خرد و جنگ و الهه نگهبان این شهر گرفته شده‌است.

حدود ۳۰۰۰ پ. م این مکان مسکونی شد و آتن پیش از ۷۰۰ پ. م پایتخت آتیک متحد بودایرانیان در ۴۸۰ پ. م آن را فتح کردند و آتن به نخستین شهر یونان از لحاظ قدرت و فرهنگ در زمان پریکلس تبدیل شد. پس از مرگ اسکندر مقدونی، شهر تضعیف شد، اما تا ۵۲۹م که پوستی نیانوس مکاتب فلسفی را تعطیل کرد، به منزله یک مرکز روشنفکری شکوفا شد. در ۱۴۵۸م ترکان عثمانی آن را تصرف و غارت کردند و تا ۱۸۳۳ آن را در اختیار داشتند؛ آتن در ۱۸۳۴ پایتخت یونان شد. در جنگ جهانی دوم، از آوریل ۱۹۴۱ تا اکتبر ۱۹۴۴، در اشغال آلمان‌ها بود و تا ژانویه ۱۹۴۵ صحنه نبردهای شدید خیابانی بین سلطنت طلبان و پارتیزان‌های کمونیست شد. نگرانی فزاینده عمومی نسبت به پیامدهای سطوح بالای آلودگی بر آثار تاریخی و سلامت مردم سبب شد که از آوریل ۱۹۹۵ به مدت سه ماه رفت‌وآمد خوردوها در شهر ممنوع شود. در سپتامبر ۱۹۹۹ زلزله ای به بزرگی ۹/۵ در مقیاس ریشتر، یونان را لرزاند و دست کم ۱۲۷ کشته و ۷۰ هزار بی خانمان بر جای گذاشت. مرکز آن، که قوی‌ترین زلزله از ۱۹۸۱ بود، ۱۲ مایلی شمال آتن گزارش شد.

در سال ۴۸۰ پیش از میلاد (دوره خشایارشا) ارتش هخامنشی به یونان یورش برد و در شهر آتن رژه رفت اما ناوگان دریای هخامنشی در نبرد سالامیس شکست خورد و نهایتاً تاخت و تازهای ایران در این سال پایان پذیرفت.[

جمعیت آتن در محدوده اصلی شهر، در سال ۲۰۰۳ معادل ۷۴۷٬۳۰۰ نفر بوده، در حالیکه جمعیت حومه این شهر بسیار بیش از این بوده و جمعیت شهر با حومه اش حدود ۳٫۳۷ میلیون نفر در سال ۲۰۰۵ بوده‌است. مساحت شهر آتن حدود ۳۹ کیلومتر مربع و مساحت آتن و حومه آن حدود ۴۱۲ کیلومتر مربع می‌باشد. آتن کمتر از هر پایتخت اروپایی دیگر فضای سبز دارد (چهار درصد) و آلودگی صوتی و آلودگی هوا در آن بسیار شدید است.

در خصوص تور

من دنبال تور یونان بودم چون هوا داشت سرد می شد و تور یونان با این اب و هوا مناسب بود. من با آژانس دادآفرید قرارداد بستم.

مبلغ تور ۴۶۰۰۰۰۰ تومان بود و ۵۰ میلیون هم ضمانت بازگشت می خواست. حدود  ۶۰۰ هزار تومان هم پول ترجمه مدارک

من و دوست و هم دانشگاهیم، آرش.ن  ثبت نام کردیم و ۳ میلیون دادیم. یک روز هم اعلام کردن که وقت مصاحبه سفارت داریم

سفارت یونان :
آدرس و تلفن سفارت یونان : آفریقا(جردن)- بلوار ‏اسفندیار- پلاک ۴۳   تلفن ۲۲۰۵۰۵۳۳ -۲۲۰۵۳۷۸۴ – ۲۲۰۵۷۴۲۱ —  ساعت کاری یکشنبه تا پنجشنبه، (جهت ویزا) دوشنبه و سه شنبه ۱۲- ۱۰‏

سفارت یونان بر خلاف سفارت اسپانیا کارمند فارسی زبان ندارن و نهایتا انگلیسی صحبت می کنند. بعد از پایان مصاحبه و انگشت نگاری یک برگه به شما می دهد که در آن زمان اعلام نتیجه مشخص شده است ولی اصلا نمی شود روش حساب کرد چون سفارت یونان معمولا تا آخرین زمان جواب نمی دهد. ویزای ما هم دقیقا ۸-۹ ساعت مانده به پرواز به دستم رسید. چون زمان کاری به پایان رسیده بود، تور پاسپورت ها را به همراه بقیه مدارک از طریق پیک به دستم رساند و من هم چک ضمانت را به همان پیک تحویل دادم.
تور امکانات خاصی نداشت. ترانسفر فرودگاهی (در یونان) داشت به همراه یک گشت شهری. در قرارداد اولیه که با آژانس دادآفرید بستم، نوشته شده بود تور به همراه لیدر فارسی زبان ولی عملا لیدر به سه زبان اسپانیایی – فرانسوی و انگلیسی صحبت می کرد.
تور قبلی که از یک آژانس دیگه که داشتم، قبل از سفر جلسه توجیهی گذاشت و یک پکیج به مسافر ها تحویل داد و یک کتابچه سفر که تقریبا همه چیز قید شده بود ولی این آژانس به جز بیمه و وچر هتل هیچ توضیحی به ما نداد به جز یک عکس در تلگرام که نوشته شده بود چه زمانی ترانسفر میاد دنبالمون و چه ساعتی تور یک روزه شروع می شود.
من قبل از پرواز رفتم پیش آرش و با هم رفتیم فرودگاه

پرواز با کمی تغییر ساعت ۳:۳۰ با ایرلاین Aegean Airlines  صورت گرفت

شرکت هواپیمایی اژین ایرلاینز یونان  Aegean Airlines Company  :

ath43

در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد این شرکت بزرگترین شرکت هواپیمایی کشور یونان می باشد و دارای بیش از ۳۸ هواپیمای مسافربری و باربری است.دفتر مرکزی و فرودگاه مرکزی ( فرودگاه بین المللی آتن یونان Athens International Airport ) شرکت هواپیمایی اژین ایرلاینز یونان Aegean Airlines Company در شهر آتن کشور یونان است. در حال حاظر به بیش از ۷۲ مقصد مختلف در قاره های آسیا و اروپا و آمریکا پرواز های مسافربری و باربری انجام می دهد که از شهرهای ایران فقط تهران جز مقاصد این ایرلاین می باشد.
از محاسن این پرواز “بدون توقف ” بودن پرواز است که فقط ۴ ساعت طول کشید و هواپیمای A320  راحت بود و همچنین صندلی بدون مسافر هم زیاد داشت و چه رفت و چه برگشت هیچ تاخیری نداشت.
اختلاف ساعتی تهران با آتن تقریبا ۳۰ دقیقه عقب ترمی باشد. بنابراین ساعت ۷:۳۰ به وقت خودمان و ساعت ۷ به وقت آنها به فرودگاه آتن رسیدیم. فاصله تهران تا آتن حدود ۲۵۰۰ کیلومتر است. این فرودگاه بزرگترین فرودگاه یونان است و با ماشین حدود ۳۵ دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد . از فرودگاه آتن تا مرکز شهر می شود از طریق مترو – اتوبوس و تاکسی آمد که بعدا مفصل توضیح خواهم داد.

هزنیه حمل و نقل از فرودگاه آتن تا مرکز شهر

  • تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر                                  ۴۰ تا ۵۰ یورو

  • مترو از فرودگاه تا مرکز شهر                                      حدود ۹ یورو

  • اتوبوس عمومی از فرودگاه تا مرکز شهر                      حدود ۶ یورو

روز اول

زمان زیادی طول نکشید که بارها آمد و پاسپورها چک شد. تور ما ترانسفر داشت بنابراین یک نفر با یک تابلو که اسم ما را نوشته بود، منتظر بود. ماشینش تاکسی نبود بلکه شخصی بود، آدم خوب و مهربانی بود.

جمع بندی کلی از آتن- یونان در خصوص خودرو و رانندگی

  • در رانندگی زیاد مقرراتی نیستند (مثلا موقع رفتن از فرودگاه تا شهر سرعت مجاز ۸۰ بود ولی راننده ۱۲۰ می رفت. وقتی ازش پرسیدم گفت چون من یونانی هستم و می دانم کجا دوربین دارد )

  • موتور زیاد دارد و تند هم می روند

  • اغلب کلاه کاسکت دارند ولی بدون کلاه هم دیده می شود (در اسپانیا همه کلاه دارند)

  • مثل تهران از بوق استفاده می کنند

  • چراغ قرمز های شهر معقول بوده و مثل بارسلون نیست که هر ۵۰ متر یک چراغ قرمز داشت.

  • در اسپانیا همه پیاده ها از خط کشی عابر رد می شوند ولی در آتن بعضا خارج از خط عابر هم رد می شوند ولی فقط وقتی که چراغ قرمز باشد

  • سر ۴راه ها ماشین ها تک و توک روی خط کشی عابر هم میامدند

  • ماشین ها نسبتا قدیمی بوده و اکثرا ماشین های کوچک و کم مصرف دارند. ماشین اسمارت خیلی زیاد هست. ماشین ها بیشتر بین ۵ الی ۱۵ سال پیش هستند ماشین های خیلی جدید هم دیده می شود و البته ماشین های خیلی قدیمی.

  • سوخت بسیار برای آنها با اهمیت بوده طوریکه سر ۴ راه برای ۱ دقیقه چراغ قرمز هم ماشین هایشان را خاموش می کردند (البته نه همشان)

  • اکثر خانه ها سیستم سولار (پنل های خورشیدی) دارند

در مجموع آتن بیشتر از بارسلون و والنسیا، شبیه تهران است.
ما حدود ۵۰ دقیقه بعدش رسیدیم به هتل و علت این تاخیر، ترافیک شهری بود چون ما دقیقا ساعت شروع کار، وارد شهر شدیم. به ما گفتن اتاق ها را زود تر از ۱۲ تحویل نمیدهند ولی چمدان ها را تحویل گرفتن و یک رسید دادند.
خب ما کاری نداشتیم و تصمیم گرفتیم بریم صبحانه بخوریم ولی چون هنوز اتاق ها را به ما تحویل نداده بودند، صبحانه هتل به صورت رایگان نبود و نفری ۱۶ یورو پول صبحانه گرفتند که به نظر من خیلی گران بود.
بعد از صبحانه کمی اطراف هتل قدم زدیم.
بعد از بازگشت دوباره پیگیر اتاق شدیم که گفت یک اتاق خالی دارد که منظره جالبی ندارد ولی الان اماده است. من و آرش هم قبول کردیم. اتاق آخر راهروی طبقه ۵ بود.
چیزی که همان ابتدا به چشم می خورد، نقاشی های خیابانی در آتن است که همه جا وجود دارد حتی روی بدنه قطار های شهری و مترو و البته  بسیار زیبا هم هست و حتی یک تور کوچک هم جهت بازدید از این آثار وجود دارد.

نقاشی های دیواری یا دیوارنگاری یا گرافیتی  (Graffiti):

دیوارنگاری یا گرافیتی (به انگلیسی: Graffiti) به تصویر کردن نقش‌ها، اشکال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و کلمه‌ها بر روی دیوارها و یا هر مکان عمومی‌ای که به توان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کنده‌کاری و خط‌کشی کردن استفاده کرد، گفته می‌شود. دیوارنگاشته‌ها، هرگونه علامت‌گذاری‌ای به حساب می‌آیند که می‌توانند در شکل‌های نوشتن ساده حرف‌ها تا نقاشی‌های استادانه ظاهر شوند. دیوار نوشته‌ها از دوران باستان به عنوان مثال یونان باستان، امپراطوری‌های روم، چین و ایران وجود داشته‌اند.

ath21

ath22

ath1

هتل president

خودشون  هتل  پرزیدنت  آتن را هتل خوبی می دانند ولی من زیاد خوشم نیامد.

آدرس سایت  : http://president.gr/

امکانات داخل هتل : کولر – خشک شویی – تلویزیون – پذیرایی و بار – رستوران – اینترنت – فاصله ۶۰ متری تا ایستگاه اتوبوس (۲ دقیقه) – فاصله ۷۵۰ متری تا مترو (۱۰ دقیقه) – استخر در پشت بام هتل

امکانات اتاق : سشورار – حمام – یک توالت فرنگی (بدون شیلنگ) – تلفن – تلوزیون کابلی – یخچال کوچک – جعبه امانات کوچک (safety box)   – یک میز کار کوچک – یک میز گرد کوچک – سنسور دود  – قفل کارتی- کولر گازی با کنترل

امتیازی که من به هتل می دهم به شرح ذیل می باشد

ath15

صبحانه هتل هم متوسط رو به خوب بود یعنی نمره ۷ . شامل چند مدل نان – کره مربا – پنیر – عسل – شیر – مدل های چای و قهوه – شکلات – زیتون دو مدل کالباس – یک غذای گرم تخم مرغی – تخم مرغ ابپز – چند مدل شیرینی – آب پرتغال که طبیعی نبود.
در مجموع به نظر من شبیه هتل ۳ ستاره بود.

وسایل هایمان را چیدیم و سعی کردیم به اینترنت وصل بشویم ولی بسیار کند کار می کرد یا اصلا کار نمی کرد.
در واقع ۳ نوع اینترنت وجود داشت.

  1. بدون پسورد که هر کسی در لابی هست می توانست استفاده کند

  2. با پسورد که مخصوص استفاده در اتاق ها بود

  3. اینترنت پولی

کلا با اینترنت که کار می کردی هر ۲۰ ثانیه یک بار صفحه اینترنت پولی باز می شد. در واقع فقط اینترنت روی هتل گذاشته بودن. بلاخره بعد از ۱۰ بار تماس، یک نفر آمد که مدعی بود اینترنت درست است ولی او هم نتوانست با موبایل خودش سایتی را باز کند و نهایتا بدون رفع مشکل، از اتاق رفت. موضوع دوم شیشه های کثیف اتاق بود که باز به رسپشن گفتیم و کاری نکرد و از همه جالب تر دمپایی بود که واقعا عجیب که هتل ۴ ستاره دمپایی نداشته باشد. برای دمپایی هم چند بار تماس گرفتیم و نهایتا آدرس یک سوپر مارکت را دادند که بریم از آنجا خرید کنیم   😆 

اول از همه تصمیم گرفتیم برویم و از سوپر مارکت خرید کنیم. سوپر مارکت Super Market Carrefour  با فاصله ۵ دقیقه ای از هتل تقریبا همه چیز دارد – مواد غذایی در طبقه پایین و میوه -نوشت ابزار و تمامی اقلام دیگر در طبقه همکف قرار داد. خرید ما که شامل مواد غذایی – لبنی – آب – میوه – دمپایی – چیپس و پفک بود حدود ۵۵ یورو شد.

وسایل زیاد بود ولی تا هتل راهی نبود پس خودمان وسایل را پیاده آوردیم و در اتاق و داخل یخچال چیدیم.

بعد از آن باید مشکل اینترنت و تلفن را حل می کردیم.

دفتر vodafone که یکی از بهترین اپراتور های جهان است و در ۳۰ کشور فعالیت مستقیم دارد دقیقا کمی پایین تر از هتل آن دست خیابان بود.

ath66

سایت : http://www.vodafone.gr/

ما یک طرح گرفتیم که توی سایت پیداش نکردم ۲۰۰ دقیقه مکالمه + ۹ گیگ اینترنت که شد ۳۸ یورو

بعدش به سمت ایستگاه مترو به راه افتادیم که حدود ۱۰ دقیقه از هتل راه بود. ایستگاه ambelokipi در خیابان alexandras

سیستم حمل و نقل آتن – یونان

شامل مترو – اتوبوس – تراموا – قطار و تاکسی می باشد

مترو :

شامل ۳ خط بود آبی  سبز و قرمز بوده که شامل حدود ۸۵ کیلومتر و ۵۶ ایستگاه می باشد. سیستم مترو ساده بوده و براحتی می توانید از آن استفاده کنید.

چند تقاطع مهم دارد attiki – omonia – syntagma – monastiraki

نسبت به متروی بارسلون هم ساده تر و هم شیک تر می باشد.

خط ۱ (سبز): ۳۵ کیلومتر – ۲۴ ایستگاه

خط۲ (قرمز) : حدود۱۲ کیلومتر – ۱۴ ایستگاه

خط۳ (آبی): حدود ۲۶ کیلومتر  که ادامه آن به سمت فرودگاه هم می رود.

دانلود نقشه مترو + تراموا + قطار

دانلود نقشه فرودگاه آتن : 

دانلود نقشه ایستگاه های تراموا در آتن

دانلود نقشه خطوط حمل و نقل آتن :

جهت اطلاعات دقیق تر و بروز تر مربوط به حمل و نقل ، به سایت 

https://www.athenstransport.com/  و یا  http://www.stasy.gr مراجعه نمایید.

انواع و قیمت بلیت های مترو در آتن – یونان

ath16

ما از بلیت ۵ روزه ۹ یورویی استفاده کردیم ولی بستگی به تعداد روز- ترانسفر فرودگاهی و تعداد همسفر، بلیت مناسب شما فرق خواهد کرد .
نکته جالب دیگر این بود که تمام گیت ها باز بود و کسی هم کنترل نمی کرد. من خیلی کم دیدم مردم در گیت مترو یا اتوبوس و تراموا کارت بزنند و این نکته برایم جالب بود چون اسپانیا مانند ایران بود و تا بلیت یا کارت نمی زدید، درب باز نمی شد. پس از مامور آنجا سوال کردم ولی جواب درستی نگرفتم و یا درست متوجه نشدم ولی تا آنجا که فهمیدم  مردم خودشون را مسئول و موظف می دانند که بلیت تهیه کنند و وقتی بلیت می خرند دیگه برایشان اهمیت نداره که حتما کارت بزنند مثلا وقتی بلیت ۱ روزه کامل خریدند، دیگر دم هر گیت کارت نمی زنند و فقط بلیت را همراه خود دارند

ath67

خطوط اتوبوس فرودگاه آتن

  • Χ۹۳ :  ایستگاه Kifissos KTEL فرود گاه –

  • Χ۹۵ :  ایستگاه Syntagma  فرود گاه –

  • Χ۹۶ : بندر  Piraeus  فرود گاه –

  • Χ۹۷ :  ایستگاه Eliniko Metro Station فرود گاه –

ساعت کار اتوبوس های فرودگاه آتن

تمام اتوبوس ها ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت کار می کنند

طول مدت زمان از فرودگاه به مرکز شهر

  • Χ۹۳ :  حدود ۵۶ دقیقه 

  • Χ۹۵ :   حدود ۷۰ دقیقه 

  • Χ۹۶ :  حدود ۹۰ دقیقه 

  •  Χ۹۷ :   حدود ۱۰۰ دقیقه 

تاکسی در آتن :

تاکسی های شهر اتن زرد رنگ هستند. تاکسی ها باید از تاکسی متر استفاده کند.
قیمت تاکسی از فرودگاه به مرکز شهر:
از ۵ صبح تا ۱۲ شب ۳۸  یورو و از ۱۲ شب تا ۵ صبح ۵۴ یورو می باشد.
ورودی تاکسی حدود ۳ یورو و هر مایل حدود ۱٫۵ یورو و برای ۱ ساعت توقف حدود ۱۰ یورو می باشد.

طبق سایت /www.aftabtravel.com
حمل و نقل عمومی ارزان و گسترده اما اغلب شلوغ است. بلیط‌ها در ترمینال اتوبوس‌ها و یا کیوسک‌های خیابانی به فروش می‌رسد و باید برای آنها از طریق دستگاه‌های نارنجی که در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو قرار دارد اعتبار گرفت. بلیط‌های یک‌روزه، سه‌روزه، پنج‌روزه و ماهانه برای استفاده در کل شبکه حمل و نقل شهری وجود دارد.
اتوبوس‌های آبی و سفید روزانه در حرکت هستند و سرویس‌های محدودی نیز شب‌ها در مسیرهای اصلی دارند. در بخش‌های پربازدید شهر نیز چندین اتوبوس برقی زردرنگ در خطوط حرکت می‌کنند.
قطار برقی/ مترو خط ۱ از شمال تا جنوب بین حومه کیفیسیا Kifissia تا بندر پیره Piraeus با عبور از موناستیراکی در حرکت است. خط ۲ از Anthoupoli به Helloniko با عبور از سینتاگما در حرکت است؛ درحالیکه خط ۳ از Aghia Marina با عبور از موناستیراکی و سینتاگما تمام طول راه را به سمت فرودگاه بین المللی آتن Eleftherios Venizelos طی می‌کند. برنامه‌هایی برای اضافه کردن خط چهارم به این خطوط وجود دارد.
سه خط تراموا مرکز شهر را به سواحل وصل می‌کند Syntagma-Neo Faliro، Syntagma-Glyfada و Neo Faliro-Glyfada.

تاکسی:

شما می‌توانید تاکسی‌های زردرنگ رسمی که در خیابان هستند را صدا کنید. شرکت‌های تاکسی رادیویی فعال در آتن Hellas و Ikaros هستند. زمانیکه تقاضا برای تاکسی زیاد است، این غیرمعمول نیست که بصورت اشتراکی (البته نه در کرایه) با دیگران سوار شوید
به منظور بهبود ترافیک آتن و حل مشکل آلودگی، روزهای دوشنبه تا جمعه فقط ماشین‌هایی که ثبت نام کرده اند می‌توانند وارد مرکز شهر شوند، همچنین پلاک‌های فرد فقط روزهای فرد و پلاک‌های زوج فقط در روزهای زوج مجاز هستند به مرکز شهر بیایند. ماشین‌های خارجی شامل این محدودیت‌ها نمی‌شوند.
خب ما بلیت مترو گرفتیم و به سمت مرکز شهر رفتیم . تقاتع خطوط مترو ، مراکز مهم گردشکری هستند و می توانید در ایستگاه monastiraki  یا syntagma و یا acropolis پیاده شوید.
ما در ایستگاه monastiraki پیاده شدیم و به محض اینکه از مترو بیرون میایید وارد میدان monastiraki می شوید.

ایستگاه مترو monastiraki : ما داشتیم در پیچ و خم های مترو دنبال راه خروجی می گشتیم که چیز جالب و عجیبی وسط مترو نظرمان را جلب کرد.

دقیقا در ایستگاه monastiraki  که یک ایستگاه مهم هست و تقاطع خط ۱ و ۳ ، یک بنای قدیمی بود که درست وسط مترو بوده و مردم می توانند از آنجا بازدید کنند که در واقع بقایای یک صومعه قرن ۱۰ است و از وسط آن آب با جریان کم (مثل قنات) در حال عبور است.

ath44

در واقع در طول احداث تونل مترو، آثار قدیمی بسیاری کشف شد. گروه باستان‌شناسان قبل و همزمان با مهندسان مترو طی ۶ سال پیاپی کار کردند تا مانع از آسیب رسیدن به آثار تاریخی شوند. آن‌ها از آثار موجود در خیابان‌های قدیمی، خانه‌ها، گورستان‌ها، پناهگاه‌ها، مراکز فروش، گودال‌های ریخته‌گری، کوره‌ها، آبروها، چاه‌ها، آب‌انبارها و تونل‌های آب و فاضلاب محافظت و آن‌ها را ضبط می‌کردند.

هم اینک نمایشگاه‌های مختلفی از آثار هنری قدیمی کشف شده را می‌توان در ایستگاه‌های مختلف مترو مشاهده کرد. به علاوه این اقدام اطلاعات جدیدی در مورد نقشه‌برداری از زمان‌های قدیم شهر بوچود آورد. پیش از این هیچ‌گاه توسعه سریع زیرساخت با مطالعه دقیق و حفظ اطلاعات باستان‌شناسی همراه نبود.

میدان monastiraki (موناستیراکی)

یک فضای عالی برای گردشگران که شامل خیابان های باریک و پر از مغازه های سوغاتی فروشی و رستوران ها و کافه های کنار خیابانی می باشد. همچنین چشم اندازه زیبایی هم به اکروپلیس دارد.ظاهرا روز های یکشنبه هم بازار معروف دست دوم فروشی برگزار می شود که متاسفانه به تاریخ سفر ما نخورد.
ما دو شب را اینجا آمدیم و حین قدم زدن از مغازه های بازدیدکردیم  و نهایتا در یکی از رستوران ها شام خوردیم

(عکس  منو رستوران، در انتها مطالب )

بعد از شام خوردن، کمی از هوای بسیار عالی آنجا و هیاهوی مردم و توریست ها و مغازه دار ها لذت بردیم و سپس با مترو مجددا به سمت هتل آمدیم و چون کارت مترو داشتیم، فاصله ۱۰ دقیقه ای ایستگاه مترو تا هتل را هم با اتوبوس آمدیم.

نکته :

  • من لباس گرم با خودم آورده بودم ولی اصلا هوا سرد نبود و کاملا هوای بهاری بود. روز ها آفتاب – عصر ها هوای عالی به همراه نسیم و شب ها کمی سرد

  • در شهر آتن هم گدا هست هم کارتون خواب و هم کسانی که مثل ۴ راه های تهران گل و دستمال می فروشند . البته عجیب نیست چون اقتصاد یونان به شدت خراب بوده و بدهی زیادی دارد

اقتصاد یونان :

طبق گزارش    asriran.com در سال ۲۰۰۴  یونان فاسدترین کشور در اتحادیه اروپا هست . طبقه متوسط به بالای یونان اغلب از پرداخت مالیات طفره می‌روند . نزدیک به ۵۰ درصد جوان بیکار دارد . مصرف سرانه سیگار یونان تقریبا ۲۸ برابر هند است. و  سومین آمار بالای جهان در مصرف سیگار را دارد.

و طبق گزارش http://blog.daneshnamah.net  بدهی این کشور به ۳۲۳ میلیارد یورو می رسد. طلبکاران یونان کشورها و بانک های مختلف اروپایی هستند.

ath36

ath30

کلیات :

  • در بیشتر جاها تابلو ها به زبان انگلیسی هم هست ولی اگر تابلویی به زمان یونانی باشد، دیگه به هیچ عنوان قابل خواندن یا ترجمه کردن نیست چون خطوط خاص خودشان را دارند همچنین تلفظ یک لغت به یونانی متفاوت از انگلیسی می باشد پس در اتوبوس یا مترو برای رسیدن به مقصد به این نکته توجه کنید

  • ایستگاه های اتوبوس تابلوی برقی دارد که زمان رسیدن هر خط را اعلام می کند و دقیقا سر وقت می رسد

  • ath72

  • در مجموع استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در آتن کار راحتی هست

  • از نرم افزار گوگل مپ در گوشی های موبایل، به راحتی می توانید مسیر خودتان را از طریق اتوبوس و مترو پیدا کنید و کل شهر را تنها با ۹ یورو بگردید

  • تمامی گیت های و ورودی های مترو باز هستند.

  • اکثر مردم با انگلیسی آشنا هستند بخصوص مغازه دار ها و نسل جوان .

  • تمام دیوار های شهر آتن نقاشی های گرفیکی شده است حتی روی بدنه قطار ها

روز دوم

امروز تنها روزی بود که یک تور شهری روی تورمون بود که ساعت ۷:۴۵ دقیقه می آمد دنبالمون. بنابراین خیلی زود بیدار شدیم و بعد از حاضر شدن برای صبحانه رفتیم طبقه همکف.

ساعت ۷:۴۵ دقیقه دم در رفتیم ولی با کمی تاخیر اتوبوس آمد. چند تا ایرانی دیگر هم بودن و مسافرها که حدود ۳۰ نفر می شدند از چند هتل مختلف و ملیت های مختلف بودن . لیدر تور یک خانم جدی و عصبانی بود که  منو کاملا یاده خانم ناظم های  مدرسه می انداخت .

لیدر به زبان های انگلیسی و فرانسوی صحبت می کرد. ما در ابتدا استادیوم پاناتینایکو را بازدید کردیم

استادیوم پاناتینایکو –  Panathinaiko Stadium

ath12

ورزشگاه پاناتینایکو یک ورزشگاه چند منظوره در شهر آتن، یونان است که حدود ۲۳۰۰ سال پیش (۳۳۰ سال قبل از میلاد) ساخته شده است. این ورزشگاه در سال ۱۴۴ پس از میلاد بازسازی شد و ۵۰ هزار نفر ظرفیت داشت. استادیوم پاناتینایکو در واقع تنها استادیوم جهان است که تماماً از مرمر ساخته شده  است.

این ورزشگاه که از دوران یونان باستان از مکان‌های بسیار مهم برای انجام مسابقات ورزشی بوده برای بازی‌های المپیک تابستانی ۱۸۹۶ مورد بازسازی قرار گرفت و ورزشگاه اصلی این مسابقات بوده است. مسابقات تیراندازی با کمان بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۴ در ورزشگاه پاناتینایکو برگزار شده است.

ستادیوم پاناتینایکو جایی است که نخستین بازی‌های المپیک مدرن در سال ۱۸۹۶ در آنجا کلید خورداستادیوم پاناتیناکوی آتن در محل استادیوم قدیمی به همین نام ساخته شده است. این استادیوم در قدیم برای بازی های المپیک ساخته شده است. این بازیها به افتخار الهه آتنا مورد استفاده قرار گرفت. ورزشگاه پاناتینانکو در منطقه مرکزی آتن Pangrati و در شرق باغ ملی قرار گرفته است. این استادیوم از جاهای دیدنی آتن است.

انتهای زمین این استادیوم، یک مجسمه دو طرفه وجود دارد که به احتمال زیاد یکی از آنها مجسمه زئوس است. در نقطه مقابل این مجسمه دو طرفه، یک دری وجود داره که یک دالان بلند به اون وصل هست و میشه وارد اون شد. به احتمال زیاد این دالان به محل استقرار یا محل تمرین ورزشکارها وصل می شده و از طریق این تونل  ورزشکارها به میدان مسابقه وارد و یا  خارج می شده اند. ر زمان باستان این استادیوم چوبی بوده و از آن برای بخش ورزشی بازی های پاناتنی استفاده می شده است. در سال ۳۲۹ قبل از میلاد این استادیوم به صورت مرمرین بازسازی شد. این استادیوم بزرگ به رنگ سفید و پوشیده شده توسط سنگ مرمر است.

ath31

بعد از بازدید استادیوم، به موزه آکرو پلیس رفتیم که نزدیک آکرو پلیس هست .

موزه آکروپلیس یا اکروپولیس :

ath18

(به یونانی: Μουσείο Ακροπόλεως)، بزرگ‌ترین موزه یونان و یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان در رابطه با آثار مربوط به تمدن یونان باستان است. موزه آکروپولیس بخش بزرگی از گنجینه و آثار باستانی مرتبط با اکتشافات مجموعه تاریخی آکروپولیس را در خود جای داده است.
موزه جدید آکروپولیس در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۰۹ میلادی، افتتاح شد. این موزه در فاصله ۴۰۰ متری موزه قدیم قرار دارد.کشور یونان به دلیل بهره‌ بردن از آثار تاریخی ارزشمند به ویژه آثار برجای مانده از تمدن یونان باستان همواره یکی از مقاصد برتر گردشگری اروپا و جهان بوده استموزه آکروپولیس یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان است که شاهکارهای تمدن یونان باستان را که به پرستشگاه‌های مهم آتنی هدیه شده بود، در خود جای داده است. آثاری از معبد آتن و آتنا پارتنوس. کلمه آکروپولیس به معنای شهر بالایی است و بسیاری از دولت شهرهای یونان باستان در اطراف آن ساخته شده‌اند. آکروپولیس یکی از محوطه‌های تاریخی یونان است و کوه آن را صخره مقدس آتن می‌نامند. این موزه در بین سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۸۷۵ ساخته شد و در دهه ۱۹۵۰ نمایشگاه‌های آن گسترش یافتند. این موزه تنها مجسمه‌های سنگی بناهای آکروپولیس را که از حفاری‌های محوطه به دست آمده‌اند، دربر گرفته و از ابتدای حفاری، آثار کتیبه‌دار را در موزه‌ای به نام موزه کتیبه جای داده‌اند. این موزه از دیدنی های یونانبه شمار می رود. موزه‌ی آکروپلیس که در سه طبقه ساخته شده است و ۲۵هزار مترمربع مساحت دارد، با نمایش هزاران اثر تاریخی ارزشمند از تمدن یونان باستان که ۳۵۰ اثر از آثار تاریخی شاخص‌اند، گشایش یافت. برای ساخت موزه‌ی آکروپلیس، ۱۸۰میلیون دلار هزینه شده است و پیش‌بینی می‌شود، روزانه به‌طور متوسط ۱۰هزار نفر از آن دیدن کنند. با تور اروپا و تور یونان سفر کنید و از دیدنی های اروپا بازدید کنید.

چند نکته که برام جالب بود

  • اول اینکه موزه روی بنای تاریخی و خرابه های قدیمی ساخته شده است و برای اینکه این آثار از بین نروند، بالای آن ساخته شده است که در بخش هایی از موزه که کف شیشه ای دارد، می توای آثار بنای قدیمی را در زیر موزه تماشا کرد.

  • مسئولین موزه در همه جای موزه حضور دارند و عکاسی در همه جا ممنوع می باشد.

  • دو تابلوی بزرگ وجود دارد که در خصوص جنگ ایران (Persian war)توضیح داده است و بعضی از مجسمه های موزه مربوط به سربازان ایرانی هست.

ath73

من و ارش بعد از بازدید از موزه به کافی شاپ طبقه ۳ رفتیم تا قهوه بخوریم و چون منظره خوبی داشت، مشغول به عکاسی شدیم .

ath74

بعد از خوردن قهوه، من می خواستم چند تا عکس دیگر بگیرم که متوجه شدم دوربین را کنار دیوار جاگذاشته بودیم و  الان هم خبری از دوربین نبود. بنابرین به طبقه همکف برگشتیم و به قسمت اشیای گم شده مراجعه کردیم که بعد از پرسیدن مشخصات دوربین، کمتر از ۵ دقیقه پیدا کردن و بعد از پر کردن یک فرم، تحویل من دادند.
بعد از بازدید از موزه، پیاده به سمت خود آکروپلیس به راه افتادیم.

آکروپلیس   –  Acropolis

ath19

آکروپولیس (Ακρόπολη Αθηνών؛ به زبان یونانی قدیم: بلندشهر یا دژشهر). در شمال شرقی پارتنون در آتن، پایتختیونان و در مرتفع‌ترین نقطه دشت و ۱۵۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. مجموعه تاریخی آکروپولیس برای مردم یونان یک نماد ملی است بر همین اساس هر شهر یونان باستان دارای آکروپولیس معادل دژ یا قلعه مستحکم بوده‌است. این مجموعه با دقت و ظرافت بسیار دقیق هندسی و ریاضی ساخته شده‌است.

آکروپلیس یونان معروف به آکروپلیس، به معنای شهر مرتفع یا صخره مقدس که در یونان و تمام دنیا فراوان است. اگر چه آکروپلیس‌های دیگری در یونان قرار دارد، اهمیت این آکروپلیس آنقدر زیاد است که نام آکروپلیس به عنوان اسم خاص مربوط به همین مکان است. آکروپلیس رسماً به عنوان بنای برجسته در میراث فرهنگی اروپا در ۲۶ مارس ۲۰۰۷ (۶ فروردین ۱۳۸۶) به ثبت رسیده‌است. آکروپلیس بر روی یک تپه سنگی صاف که دارای ۱۵۰ متر ارتفاع از سطح دریاست در داخل شهر آتن یونان بنا گردیده‌است. قبلاً این بنا به نام «سکروپیا» مشتق از نام افسانه‌ای مرد ماری، به نام ککروپس یا سکروپس اولین پادشاه آتن نامیده می‌شد. بخش اعظم این بنا در سال های ۴۶۱ تا ۴۲۹ پیش از میلاد، در زمان فرمانروایی پریکلس و همزمان با روزهای شکوفایی فکری و هنری آتن، روی بخش آهکی تخت آتن ساخته شد. پس از آن و در دوره های مختلف بعضی از بناهای آکروپلیس به شکل قصرهای فلورانسی، مسجدهای اسلامی و حرم های ترکی تغییر شکل دادند. این مکان طعم تلخ جنگ را نیز چشیده است: هنگامی که سربازهای بریتانیایی در سال ۱۹۴۴ سلاح های خود را در میان ستون های پارتنون مستقر کردند. امروزه معبد ارختنوم با تلاش های فراوان بخش حفاظت منابع طبیعی به شکل کامل بازسازی شده است و بازسازی پارتنون و پیش‌دروازه در آخرین مراحل خود به سر می برد. حتی با وجود اینکه بازسازی آکروپلیس تقریباً رو به اتمام است، این شهر قدیمی همچنان یاد خدایان و اساطیری را که روزی پرستیده می شدند برای شما زنده خواهد کرد.

واژه‌ی Acropolis برگرفته از لغت یونانی akron به معنی لبه و polis به معنی شهر است. بنابراین، به عبارت دقیق‌تر، آکروپولیس معنی “شهر روی لبه” می‌دهد. آکروپولیس آتن، روی تپه‌ ماهور سنگ آهکی بنا شده که مشرف به شهر آتن است. به دلیل موقعیت این مجموعه روی لبه‌ی تپه، از آن به عنوان بلند شهر یا یک ارگ که توسط دیواری بسیار مستحکم محصور شده بود، هم یاد می‌شده است. جای تعجب نیست که آکروپولیس آتن در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، به علاوه، در سال ۲۰۰۷ هم به عنوان بنایی برجسته، در لیست یادواره‌های میراث فرهنگی اروپا به ثبت رسیده است. در ادامه با حقایق جالبی در مورد آکروپولیس آشنا می‌شویم. آکروپولیس آتن بیش از ۱۴۹ متر از سطح دریا بالاتر و سطح ناحیه‌ای به وسعت ۳۰,۰۰۰ متر مربع را پوشش داده است.

پس از اینکه در ۵۸۰ سال قبل از میلاد، بخش قابل توجهی از آکروپولیس در جنگ تخریب شد، آتنی‌های متکبر تصمیم گرفتند که هرگز آن را بازسازی نکنند. با این وجود، بعد از گذشت ۳۳ سال، ژنرال پریکلس بود که موفق به متقاعد کردن آتنی‌ها برای انجام فعالیت ساختمانی در آکروپولیس و آغاز یک برنامه‌ی عظیم ساختمان‌سازی در قرن پنجم قبل از میلاد شد.

سال‌های ۴۳۰ تا ۴۶۰ قبل از میلاد را عصر طلایی آتن می‌نامند که با پر کاری فعالیت ساختمانی در اطراف و خارج شهر مشخص است.

بناهای بیشماری در آکروپولیس دست خوش تغییرات شدید قرار گرفتند و برخی نیز به طور کامل بازسازی شدند که پارتنون هم یکی از آن‌ها بود.

در دوران حاکمیت مسیحیان و رومی‌ها، تعمیر و بازسازی بناهای یادبود ادامه پیدا کرد. اما در طول قرن سوم پیش از میلاد بود که پس از تهدید آتن توسط هرولی‌ها، تعمیرات عمده منجر به قوی شدن استحکامات گشت و آکروپولیس به عنوان پادگانی نظامی، بازسازی شد.  

امپراطوری روم شرقی، پارتنون را که در اصل به آتنا، الهه‌ی یونانی اختصاص داده شده بود، تبدیل به کلیسای ویرجین ماری (مریم مقدس) کرد و بعدها، عثمانی‌ها این سازه را به عنوان مقر فرماندهی‌شان مورد استفاده قرار دادند.

نقشه آکروپلیس :

ath20

ath5

ath32

  1. Parthenon

  2. Old Temple of Athena

  3. Erechtheum

  4. Statue of Athena Promachos

  5. Propylaea

  6. Temple of Athena Nike

  7. Eleusinion

  8. Sanctuary of Artemis Brauronia or Brauroneion

  9. Chalkotheke

  10. Pandroseion

  11. Arrephorion

  12. Altar of Athena

  13. Sanctuary of Zeus Polieus

  14. Sanctuary of Pandion

  15. Odeon of Herodes Atticus

  16. Stoa of Eumenes

  17. Sanctuary of Asclepius or Asclepieion

  18. Theatre of Dionysus Eleuthereus

  19. Odeon of Pericles

  20. Temenos of Dionysus Eleuthereus

  21. Aglaureion

۱-پارتنون – Parthenon

ath77

 (به یونانی: Παρθενώνας) معبد و نیایشگاهی باستانی در آکروپولیس آتن است که پریکلس آن را ۲۵۰۰ سال پیش بنا کرد. این معبد، جایگزین نیایش‌گاه قدیمی‌تری شد که به نابودی رفته بود. ساخت معبد جدید در سال ۴۴۷ پیش از میلاد آغاز شد و تا سال ۴۳۲ پیش از میلاد به درازا کشید. این پرستشگاه ویژه خدای آتنا می‌باشد.

۱۶۸۷ هنگامیکه در حدود ۲۰۰۰ سال از ساخت آن می‌گذشت یک گلوله توپ بی هدف به داخل پارتنون اصابت کرده و باعث می‌شود که مقداری از سقف آن فرو ریخته و آسیبهای جدی به ستونهای آن وارد آید. در ۱۸۸۰هم بدون موافقت یونان سنگ مرمرهای بسیار پرارزش آکروپولیس به موزه لندن انتقال داده شدند و چندی بعد به واسطه آلودگی هوا دچار فرسایش و خرابی شدند.از نظر معماری، پارتنون به سبک دورستونی ساخته شده‌است.
پارتنون پرستشگاه یکی از الهه‌های یونان به نام آتناست (الهه عقل و خرد و جنگ) که در قرن ۵ قبل از میلاد توسط مردم آتن ساخته شده این معبد مهمترین بنای باقیمانده از یونان باستان است و غالباً به عنوان اوجی در پیشرفت دوره معماری دوریک شناخته می‌شود. مجسمه‌هایی که در تزیین این بنا استفاده شده‌است یکی از مهمترین بخشهای هنر یونانی است و سمبلی از یونان باستان و دموکراسی آتنی است و یکی از بزرگترین مقبره‌های فرهنگی دنیاست. معمارانی چون «کایمراتیس» و «ایکتینوس» در ساختمان آن نقش اصلی را داشت‌اند و در فاصلهٔ سال‌های ۴۳۲ و ۴۴۸ پیش از میلاد ساخته شده‌است. بنا دور ستونی است در ایوان جنوبی معبد پارتنون برخلاف پرستشگاه‌های دیگری به جای ۶ ستون از ۸ ستون (سبک ۸ ستونی) و برای طول آن ۱۷ ستون در نظر گرفته شده‌است. طول و عرض آن ۳۱×۷۰ متر و ارتفاع آن ۱۳/۷۲ متر که ارتفاع هر ستون ۱۰/۴۳ متر است؛ و در این بنا دو شیوهٔ دوریک و ایونیک تلفیق شده‌اند و در ایجاد نقوش در چهار گوشی‌های تزینی و سنتوریهای معبد نهایت دقت را به کار برده‌اند.

۴-ارچتیوم – Erechtheum

ath78

ارچتیوس یا ارچتیوم معبدی است که از سنگ‌مرمر پنتلیک ساخته‌ شده‌ است. این معبد در آکروپلیس واقع‌شده و یکی از شاهکارهای معماری یونانی محسوب‌ می‌شود.  این بنا در حدفاصل سالهای ۴۰۵ تا ۴۲۱ میلادی پس از تخریب بنای معبد اولیه در حمله ایرانیان ساخته‌ شده‌ است. محراب ارچتیوم به آتناپولیاس، ارچتیوس و پزدیون اهدا‌ شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند از رواق شرقی وارد زیارتگاه شوند. در این معبد مجسمه شش زن ایستاده وجود دارد که توسط قاب محکمی نگه‌ داشته‌ شده‌اند و از مهمترین جاذبه‌های این آرامگاه به‌شمار‌ می‌رود.

۵- پیش‌دروازه – Propylaea

ath76

ه سازه‌هایی که به عنوان دروازهٔ آغازین برای ورود به مکان‌های مقدس در یونان باستان ساخته می‌شد پیش‌دروازه (به یونانی: Προπυλαια، تلفظپرُپیلایا) می‌گویند. بیشتر پیش‌دروازه‌ها به صورت راهرویی ستوندار و سرپوشیده بود.
امروزه نام پیش‌دروازه بیشتر برای اشاره به تالار ورودی معبد آکروپولیس آتن به‌کار می‌رود. ساخت این پیش‌دروازه در سال ۴۳۷ پیش از میلاد توسط پریکلس آغاز شد تا جای یک دروازه ورودی دیگر را بگیرد. ساخت این سازه، شاید به‌خاطر مشکلات سیاسی و شاید در پیجنگ‌های پلوپونزی هیچ‌گاه تمام نشد.

۱۵- اودئون هرودس آتیکوس –  Odeon of Herodes Atticus

ath41

حضور در سالن نمایش اودئون هرودس آتیکوس در نزدیکی محوطه باستانی آکروپولیس که از جنس سنگ ساخته‌ شده و دارای پیشینه‌ای دو هزارساله است، تجربه‌ای فراموش‌ نشدنی برای هر گردشگری به شمار می‌رود.
خوانندگان اپرا، هنرمندان مشهور و بهترین نوازندگان جهان اذعان دارند که بهترین و باشکوه‌ترین صحنه نمایش و اپرای موجود در جهان، در شهر آتن قرار دارد. این سالن تئاتر ساخته‌ شده در فضای باز، یکی از باشکوه‌ترین محوطه‌های دیدنی شهر است که در بخش پایینی ویرانه‌های آکروپولیس و در جبهه جنوب غربی آن واقع‌ شده و با نام آمفی‌ تئاتر «اودئون هرودس آتیکوس» (Odeon of Herodes Atticus) شناخته می‌شود. زمانی که «پوسانیاس» (Pausanias) نویسنده و جغرافیدان مشهور دنیای باستان در زمان حکومت «مارکوس آئورلیوس» (Marcus Aurelius) از این بنا دیدن کرد، در توصیف آن نوشت: «بهترین سازه‌ای که در نوع خود ساخته شده است.
در روزگار باستان «اودنوس» (Odeons) برای انجام رقابت‌های موسیقی ساخته‌ شده و این سالن تئاتر باستانی و ساخته‌ شده از سنگ، در طول ۶۰ سال اخیر و در روزگار معاصر نیز میزبان برخی از مشهورترین و بهترین رویدادهای موسیقی بوده و برخی از هنرمندان مشهور جهانی مانند «لوسیانا پاواروتی» (Luciano Pavarotti) و «فرانک سیناترا» (Frank Sinatra) در آن برنامه اجرا کرده‌اند. این محوطه باستانی در بین مردم محلی با عنوان ساده «هرودئون» (Herodeon) شهرت داشته و در فاصله سال‌های ۱۶۰ تا ۱۷۴ میلادی توسط یکی از افراد ثروتمند شهر آتن به نام «هرودس آتیکوس» ساخته‌ شد. هرودس پس از پایان عملیات ساخت این مجموعه، شعری را در بزرگداشت همسر درگذشته خود یعنی «ریگیلا» (Rigilla) در آن اجرا کرد. ودئون در زبان یونانی سالن نمایش یا سالن نوازش معنی می‌دهد و اودئون هرودس آتیکوس سومین سالن نمایش از این‌ دست است که در شهر آتن ساخته‌ شده و در آن رد پای هنر رومی به‌ وضوح دیده‌ شده و می‌توان آن را از آثار مشابه تئاتر «دیونیسوس» (Dionysos) قلمداد کرد. در این بنای سه‌طبقه از قوس‌ها و طاق‌های رومی استفاده‌ شده و بنا در اصل دارای ۳ طبقه و با پوششی از چوب و سقفی کاشی‌ کاری شده بود. میدان و جایگاه اصلی گروه نوازندگان، امروزه به شکل دایره ناقص درآمده و با روکشی از سنگ مرمر سیاه‌وسفید پوشیده شده است. این سالن دارای ۳۵ ردیف جایگاه تماشاچیان است که به‌صورت نیم‌دایره به شعاع ۸۰ متر در اطراف جایگاهی از جنس سنگ مرمر ساخته‌ شده و امروزه ظرفیت حضور بیش از  ۴ هزار و ۶۸۰ تماشاچی را دارد. بنای اصلی این مجموعه حدود صد سال پس از ساخته‌ شدن در جریان حمله «ارولوی» (Erouloi) در سال ۲۶۸ میلادی تخریب شد. در دوره‌های بعدی و در زمان تصرف یونان توسط امپراتوری عثمانی، آسیب‌های بیشتری به این مجموعه وارد شده و سرانجام در فاصله سال‌های ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۰ میلادی مرمت‌هایی در این مجموعه انجام‌ شد. در سال ۱۹۲۲ نیز عملیات بازسازی در اودئون هرودس آتیکوس آغاز گشت. در همین دوران از محوطه باستانی فوق برای برگزاری بسیاری از رویدادها و اجتماعات نیز استفاده‌ شده و در طول جنگ جهانی دوم و زمانی که آلمان‌ها در فاصله سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۴ میلادی این منطقه را در تصرف خود داشتند، از این سالن نمایش برای اجرای برنامه‌های موسیقی گروه ارکستر آتن و همچنین گروه تازه تأسیس اپرای ملی یونان استفاده‌ شده و بسیاری از آثار مشهور موسیقی جهان از موسیقی‌دانان نامداری مانند بتهوون در آن اجرا شد.
در سال ۱۹۵۰ میلادی، شورای شهر آتن تصمیم به بازسازی کامل مجموعه گرفته و این محوطه تا سال ۱۹۵۵ به‌کلی بازسازی‌ شده و از آن برای برگزاری مراسم مختلف ملی و همچنین جشنواره «اپیدوروس» (Epidaurus) بهره‌برداری شد.در حال حاضر از این محل جهت برنامه ها و کنسرت های متنوع استفاده می شود که می توان بلیت تهیه کرده و در آن حضور داشته باشید.

نحوه دسترسی: باکمی پیاده‌روی از ایستگاه متروی آکروپولیس و از طریق خیابان «دیونیسیو آئرو پاگیتوس» (Dionysiou Areopagitou Street) می‌توانید از مسیر ویژه عابران پیاده خود را به منطقه «ماکریگیانی» (Makrigianni) در سراشیبی جنوبی آکروپولیس رسانده و ازآنجا به سالن نمایش اودئون هرودس آتیکوس بروید.

هزینه ورودی: متغیر بر اساس نوع و زمان نمایش

عکس‌برداری: اجازه عکاسی وجود دارد اما استفاده از فلاش ممنوع است.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: آکروپولیس

۱۸- تئاتر دیونیسوس  –  Theatre of Dionysus Eleuthereus

ath37

یکی از دیدنیهای آتن قدیمی ترین تئاتر جهان است که در طی سالها، بسیاری از معروف ترین و سرشناس ترین نمایش نامه های جهان در آن اجرا شده اند. تئاتر دیونیسوس که در بخش جنوبی آکروپولیس قرار دارد، قدیمی ترین مجموعه آکروپولیس است.این تئاتر به نام دیونوسوس خدای شراب و مستی ساخته شده بود و ۶۴ ردیف (۲۵ ردیف باقی مانده) و حدود ۱۷۰۰۰۰ نفر گنجایش داشت. ردیف اول با صندلی های مخصوص مشخص برای افراد خاص در نظر گرفته شده است و هر صندلی مختص به یک فرد خاص بوده مانند امپراطور هادریان، یا کاهن اعظم.برای یونانی ها در آتن باستان، تئاتر دیونیسوس بخش بسیار مهمی از زندگی شان بوده است. امروز از آن به عنوان مکانی که آغازگر تئاتر اروپا بوده، یاد میشود. اهمیت تئاتر دیونیسوس در آن است که همزمان با تولد تراژدی در آتن ساخته شده است و اولین تئاترهای تراژیک در قرن ششم ق.م. در آن اجرا شده اند. این مکان تاریخی و باستانی یکی از بهترین دیدنیهای یونان و جاذبه های گردشگری آتن به شمار میرود.

جنگ ایران و یونان

جنگ‌های داریوش و یونانیان

۱. شورش ایونیه (ایونیا): از سال ۴۹۹ تا ۴۹۳ پیش از میلاد.

با تحریک یونانیان اروپا، آتش جنگ استقلال طلبانه ایونیه بر ضد دولت هخامنشی آغاز شد. در همین زمان گروهی از یونانیان به شهر سارد هخامنشی حمله کردند که به آتش‌سوزی بزرگی انجامیدجنگ ایونیه، شش سال به درازا کشید و فرجام آن پیروزی کامل و قطعی داریوش بزرگ بود

۲نبرد ماراتون: از سال ۴۹۲ تا ۴۹۰ پیش از میلاد.

به گفته هرودوت، هیپیاس، حاکم پیشین آتن و هوادارانش با داریوش به توافق رسیدند که با فرستادن سپاهیانی به یونان، زمینه را برای انتقال قدرت در آتن فراهم کند. سپاهیان ایران در ساحل ماراتون پیاده شدند ولی خبری از تحرک نیروهای هیپیاس نشد. پس نیروهای ایرانی به کشتی‌ها بازگشتند و آتنی‌ها، این رخداد را پیروزی قلمداد کردند

جنگ خشایارشا با یونانیان

دومین دورهٔ نبردهای ایران با یونان: از سال ۴۸۰ تا ۴۷۹ پیش از میلاد.

شامل:

۱نبرد ترموپیل

در تنگه ترموپیل میان دولت – شهر اسپارت و سپاه هخامنشی، که به پیروزی ایران و کشته شدن همه سربازان و شاه اسپارت،لئونیداس انجامید.

۲نبرد آرتمیزیوم

همزمان با درگیری نیروی زمینی ایران و اسپارت در ترموپیل، آنسوتر در خلیج آرتمیزیون ناوگان دریایی ایران با توفان روبرو شده و خسارات زیادی دیدند. ناوگان آتن به دستور تمیستوکلس با این گمان که ایرانیان نابود شده‌اند، به آنجا شتافتند ولی ایرانیان را آماده دیدند. این نبرد با شکست یونانیان و فتح آتن به دست خشایارشا به فرجام رسید.

۳نبرد سالامیس

ناوگان دریایی ایران و آتن در خلیج سالامیس برخوردی نظامی داشتند، که پس از تلفاتی از دو سو، میدان نبرد از سوی سپاهخشایارشا رها شد.

۴نبرد پلاته

پس از فتح آتن برای دومین بار، به دست مردونیه، سردار سپاه هخامنشی، سپاهیان متحد آتن و اسپارت و دیگر دولت – شهرها سپاهیان مردونیه را محاصره کرده و شکست دادند.

۵نبرد میکال

نبرد دریایی ناوگان ایرانی و یونانی در همان روز نبرد پلاته که به پیروزی یونانیان انجامید. دربارهٔ دوران پس از جنگ پلاته، تاریخ دچار آشفتگی فراوانی استهرودوت کتاب خود را در اینجا پایان می‌دهدتوکودیدس تاریخ‌نویس یونانی به بازگشت دو طرف به خانه پس از سالامیس اشاره کرده و حتی از پلاته هم سخن نمی‌گوید. او می‌نویسد: «سردار آتن، تمیستوکلس و فرمانده اسپارت،پائوسانیاس، هر دو از مزدوران و همپیمانان ایران بودند این کاملاً با نوشتار هرودوت در تناقض است که: بنابر آن شکست ایران از یونانیان، باعث نابودی هژمونی ایران در دریای اژه و یونان شد.

۶نبرد اوریمیدون

از نبرد اوریمیدون هم سخن رفته که در آن یکبار دیگر ناوگان دریایی ایران از یونان شکست خوردند و بدین ترتیب برخی از دولت – شهرهای یونانی آسیایی نیز از ایران استقلال یافتند.

پیمان صلح کالیاس

دیودور و دیگران به پیمان صلح کالیاس میان ایران و دولت‌های یونانی اشاره دارند که میان اتحادیه دلوس به رهبری آتن و اردشیر یکم شکل گرفت.

جنگ بین داریوش سوم و اسکندر مقدونی

جنگ بین داریوش سوم و حکومت مقدونی در پی حملهٔ اسکندر به قلمرو هخامنشی رخ داد. در بزرگترین و سرنوشت سازترین جنگ، درگوگمل سپاه ایران شکست سختی را متحمل شد و سلسلهٔ هخامنشیان بعد از ۲۲۰ سال حکومت بر ایران منقرض شد.

جهت بررسی دقیق تر موضوع ، کتاب جنگ های ایران و یونان اثر هرودوت  را مطالعه فرمائید.

ath8

بعد از بازدید از آکروپلیس، همه دم اتوبوس قرار داشتیم. بعضی از مسافر ها می خواستند به بازار بروند ولی ما به هتل برگشتیم تا کمی استراحت کنیم.

بعد از ظهر بود و من تصمیم گرفتم از استخر هتل استفاده کنم. آرش خوابید و من به استخر هتل در پشت بام رفتم. چند نفر بیشتر نبودند و هوا هم آفتابی و نسبتا گرم بود ولی به محض اینکه وارد آب شدم متوجه شدم اب به شدت سرد است پس چند دقیقه ای شنا کردم و یک ساعت هم روی صندلی دراز کشیدم .

ath17

شب من و آرش با مترو دوباره به میدان  monastiraki (موناستیراکی) رفتیم . آنجا  کمی خرید کردیم کمی هم پیاده روی و سپس یکی دیگر از غذا های خوشمزه یونان را امتحان کردیم.

بعد از بازگشت به هتل متوجه شدیم خرید هایمان را در رستوران جا گذاشتیم ولی من رسید شام را داشتم پس آرش با آنها تماس گرفت و قرار شد فردا ازشون پس بگیریم.

غذا های یونان:

غذاهای یونان به غذاهای ترکیه نزدیک است و به ذائقه ما هم می خورد. بهترین غذایی که من خوردم 

۱-کباب است که دقیقا می نویسند    kebab و مدل های مختلفی دارد و البته نان مخصوص خودشان را دارد

۲-غذای دیگری هم دارند که شبیه کباب ترکی است و بهش میگن ژیرو (gyro) که این هم مدل های مختلفی دارد  و به صورت ساندویچ های کوچک است

۳-یکی دیگه از غذاهاشون اسپاناکوپیتا ((‌Spanakopita  است که ترکیبی از نان مخصوص – اسفناج و پنیر است

۴-دلماداکیا  Dolmadakia که دقیقا همان دلمه ما است و من امتحان نکردم

۵-از غذاهای دریایی  اختاپوس octopus مورد علاقه یونانی هاست که به صورت سرخ شده ، خوراک و در ابعاد ریز شده یا کامل پیدا می شود

۶-از دیگر غذاهای دریایی البته به جز ماهی و میگو که در یونان به دلیل وجود دریا در همه جا وجود دارد، کالاماری – kalamari یا مرکب ماهی که در جنوب ایران به آن خساک می گوید، هستش و آن هم به صورت خوراک با برش یا کامل طبخ می شود که بهترین حالتش سوخاری با لیمو ترش و سس مخصوص است.

  • شیرینی های زیادی در یونان هست ولی باقلوا های عالی دارد که بهش میگن baklava

  • از سالاد یونانی هم غافل نشوید اگر چه سالاد معمولی هست و چیز خاصی ندارد ولی نمیشود تا یونان رفت و سالاد مخصوص این کشور را نخورد.

  • لبنیات خوبی دارد و ما روز اول از سوپر مارکت چند نوع ماست خریدیم.

ath50

جهت آشنایی بیشتر با غذاهای یونان، چند سایت را معرفی می کنم

eligasht.com

shahrematlab.com

.eavar.com/

bucketlistjourney.net

thespruce.com

greece.greekreporter.com

“حدود قیمت خوراکی و غذا ها را به همراه منو در انتها خواهم نوشت”

قبل از اینکه بریم بیرون ، تصمیم گرفتیم یک تور رزرو کنیم چون تنها توری که با آژانس مسافرتی بود، همین گشت امروز بود و ما ۳ روز بیکار بودیم  آتن کلی تور های کوچک و بزرگ – کوتاه و طولانی دارد که در کاتالوگ های هتل هم می شود پیدا کرد.

تورهای آتن – یونان

تورهای تفریحی – خوردنی – ورزشی – مسافرتی زیادی وجود دارد. مثل غواصی، کایاک سواری- جت اسکی- اسنورکینگ (snorkeling) – دوچرخه سواری – پیاده روی – هلی کوپتر سواری – گشت های و بازدید های شهری – و….

تور های مسافرتی – خارج از شهر و طبیعت گردی – تور های گشت های دریایی و تورهای مربوط به خوردن و غذا و گشت های شبانه . در ادامه چند سایت و تور را معرفی می کنم

سایت پیدا کردن تور در هر شهر و هر کشوری :

https://www.adrenaline-hunter.com

https://www.city-discovery.com

https://www.triphobo.com/tours/athens-greece

https://www.viator.com/Athens/d496-ttd

https://www.viator.com

تور های خوراکی و شبانه آتن :

https://www.triphobo.com/tours/athens-greece/food-nightlife-tours

https://www.discovergreekculture.com/

اطلاعات ساحل ها – غذا ها – شب گردی ها و کارهایی که می شود در آتن انجام داد : http://www.athenscoast.com

ما تور  گشت ۳ جزیره در یک روز را انتخاب کردیم

تور گشت ۳ جزیره Hydra PorosAegina در یک روز (۱۲ ساعت)

این تور را می توانید از طریق سایت رزرو  (book) کنید یا به رزرواسیون هتل بگید.

می توانید درخواست  pick-up (از هتل شما را بردارن و جلوی هتل پیادتون کنن) کنید که کمی گران تر می شود تور به صورت استاندارد و VIP هستش

قیمت این تور کمی متفاوت هست ولی تور ما برای استاندارد ۱۰۹ یورو و VIP 225 یورو بود. من خیلی متوجه تفاونشون نشدم .

در مجموع ما به صورت استاندارد رزرو کردیم و قرار شد فردا ساعت ۷:۳۰ pick-up بشیم.

سایت مرتبط با تور یک روزه ۳ جزیره یونان

لینک ۱

لینک ۲

لینک ۳

روز سوم

تور گشت ۳ جزیره Hydra PorosAegina در یک روز (۱۲ ساعت)

امروز صبح رفتیم صبحانه و وسط صبحانه یکی صدامون کرد و گفت اتوبوس دم هتل است و تا ۱۰ دقیقه دیگر اتوبوس  حرکت می کند. ما خیلی زود آماده شدیم ولی نهایتا با ۲ دقیقه تاخیر سوار شدیم و همین ۲ دقیقه برای لیدر مهم بود. اتوبوس دم چند هتل دیگر هم ایستاد و نهایتا حدود ۳۰ نفر که از کشور های مختلف بودن را سوار کرد. هوا هنور تاریک بود و کمی سرد  ما امیدوار بودیم که هوا خوب باشد چون وسط دریا اونم پاییز یونان …..خیلی حساب و کتاب نداشت .البته من کوله پشتی همراهم بود که به جز دور بین و گوپرو، لباس هم همراهم بود. همان اول پول تور را به صورت نقد حساب کردیم و یک کارت بهمون داد و در ابتدای ورود دو نفر با لباس محلی خوش آمد گفتن و عکاس از هر کسی عکس می گرفت که در طول سفر این عکس ها چاپ شده و می فروختن.

کشتی شامل سه طبقه بود که طبقه اول محیط سر پوشیده (رستوران + سالن) بود و در دو طرف آن  راهروی باریک در طبقه دوم هم در وسط یک رستوران – کافی شاپ و در اطرافش دو راهرای رو به دریا بود و جلوی کشتی یا عرشه صندلی برای نشستن و آفتاب گرفتن بود و طبقه سوم که کلا صندلی بود و فکر کنم برای VIP ها بود

ath33

ath34

من و آرش دو صندلی در جای خوبی گرفتیم (در عکس با لا مشخص شده) و تقریبا تمام مدت همان جا بودیم چون هم آفتاب داشت هم سایه و هم میز و هم چشم انداز خوب از جلو و کنار کشتی جهت عکاسی.
طول سفر ۱۲ ساعت بود و توقف در هر جزیره بین ۴۵ تا ۱:۳۰
موضوعات مهم از طریق بلندگو به ۳ زبان اسپانیایی و انگلیسی و (یا فرانسوی یا ایتالیایی) اعلام میشد.
حدود ۱ ساعت از حرکت که گذشت، در سالن طبقه اول توضیحاتی در خصوص برنامه سفر داده شد و همچنین هر جزیره تور هایی داشتند که می توانستیم بخریم. تور ها اصلا بدرد نمی خورد مگر جزیره اخر که از همه بزرگ تر بود و با ماشین شما را می گرداندند.
در ابتدا اول برای گروه های انگلیسی زبان توضیح داده شد بعد اسپانیش و بعد فرانسوی ها.
مسیر حرکت

ath35

جزیرهاول – Hydra 

این جزیره در دریای اژه واقع شده که شهرداری آن شامل جزیره هایدرا  dokos – و چند جزیره خالی از سکنه است . مساحت کل حدود ۶۴ کیلومتر مربع است . این جزیره شامل یک اسکله هلالی شکل – مغازه ها و رستوران ها و خیابان های سنگی شیب دار است.

ما ۱ ساعت زمان داشتیم و این دوستان هم واقعاااا شوخی ندارند و دقیقا سر وقت حرکت می کنند و اصلا مهم نیست که شما را وسط یک جزیره وسط دریا رها کنند.

من و ارش پیگیری کردیم و متوجه شدیم جزیره اول مکان خوبی برای شنا کردن است پس بلافاصله طبق نقشه پایین از محل پیاده شدن (شماره ۱) به سمت شماره دو حرکت کردیم. یک خیابان سنگی و زیبا که در ابتدا پر از مغازه های سوغاتی فروشی بود و رستوران.

ath10

بعد از ۷-۸ دقیقه پیاده روی به منطقه شماره دو رسیدیم که رستوران بود ولی پشت رستوران صخره رو به دریا بود وقتی از صخره (پله دارد) پایین رفتیم، ۷-۸ نفری آفتاب می گرفتن و ۲-۳ نفری هم تو آب بودند. بلافاصله یه گوشه ای لباس عوض کردیم (دوش یا رختکن ندارد).

دریا عاااااالی بود . آب شفاف و تمیز و گرم . البته چون ساحل شنی ندارد، از همان ابتدا دریا عمیق (حدود ۲ متر) است. ما ۴۰ دقیقه ای مشغول آب تنی بودیم و بعد بلافاصله به سمت کشتی به راه افتادیم

ath42

شماره ۳  در عکس بالا ساحل دیگری در این جزیره است که برای شنا کردن مناسب است.

بعد از بازدید جزیره اول، گروه VIP  برای خوردن نهار به رستوران دعوت شدن که احتمالا منوی غذای متفاوتی با بقیه داشتن .

بعد از مدتی به جزیره دوم رسیدیم.

جزیره دوم – Poros

از دور تصویر خیلی زیبایی از جزیره دیده می شد.

ath51

جایی که پیاده می شوید (شماره ۱) تصویر پایین است که ما به سمت جنوب پیاده حرکت کردیم و در یک رستوران سنتی یک غذای سبک خوردیم.

ath55

ath56

ولی اگر قصد خوردن یک غذای دریایی دارید شماره۳ و همچنین جهت شنا کردن شماره ۳ و ۴ مناسب است.

ath14

این جزیره یک استادیوم جالب هم دارد (شماره ۲)

بعد  از سوار شدن نوبت ما بود که جهت صرف نهار وارد رستوران بشویم. رستوران به صورت بوفه با منوی بسیار ساده بود و اصلا مورد تایید من نبود. تنها غذای خوب یک نوع ماهی بود که در یک سس سفید پخته شده بود و علی رقم اینکه سرخ نشده بود ولی اصلا بو و مزه ماهی نمی داد.

ath58

ath57

دوباره حرکت کردیم. هوا خوب بود ولی باد کمی اذیت می کرد. بعد از مدتی به جزیره سوم رسیدیم.

جزیره سوم – Aegina

ath52

ath54

ath61

جزیره آگینا یکی از دیدنیهای آتن یکی دیگر از صدها تکه زمین محصور در آبی دریاهای یونان با هزاره های تاریخی و الهه های باستانی است. این جزیره اسطوره ای، در قلب خلیج سارونیک و نزدیک بندر قرار دارد.جزیره نام خود را از نام زیباترین دختر آسپوس خدای رودها گرفته است. خدایی که با زئوس خدای دریاها روی هم ریخت و بعد او را رها کرد. این جزیره از ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح قدمت دارد و از آن زمان هم مسکونی بوده است.قدیمی ترین سکه های یونان باستان از دل این خاک بیرون آورده شده است و سرانجام در تاریخ یونان مدرن، آگینا اولین پایتخت رسمی کشور بوده است. این جزیره به پسته هایش معروف است و محصولاتی نظیر پسته کنجدی، نان پسته ای، مربای پسته ای و غیره دارد. جزیره آگینا یکی از بهترین جاذبه های گردشگری آتن و دیدنیهای یونان به شمار میرود.

این جزیره تور بازدید از جزیره را داشت که بنظرم ارزشش را داشت اگر اشتباه نکنم تور گشت + یک غذای ساده و نوشیدنی ۲۰ یورو بود ولی در این جزیره دیگه انرژی ما رو به اتمام بود تقریبا ۸-۹ ساعت از سفر گذشته بود بنابراین ما از تور صرف نظر کردیم و بجاش در یک محیط آرام بستنی خریدیم و خوردیم (هر اسکپ بستنی حدود ۱٫۶ یورو).

اطراف جزیره پر از مغازه های پسته فروشی بود که البته برای ما ایرانی ها هیچ جذابیتی نداشت .

زمان توقف در این جزیره ۱:۴۵ بود ولی ما کاری نداشتیم پس داخل کشتی شدیم و کمی استراحت کردیم.

قیمت جزایر فروشی یونان : https://tranio-amlak.com/greece/island/

سایت خرید بلیت قایق و کشتی بین جزایر یونان و آتن  : https://tickets.ferries.gr

زمان بازگشت بود و هوا رو به تاریکی و سردی می رفت. همه مسافر ها مشغول عکاسی از غروب خورشید بودند .

ath62

ما حسابی خسته شده بودیم . حدود ساعت ۷:۳۰ ما به بندر آتن رسیدیم و پس از سوار شدن اتوبوس که قبلا به ما اعلام کرده بودن ، به سمت هتل به راه افتادیم.
علی رقم خستگی زیاد، ارش گفت بریم به میدان monastiraki (موناستیراکی) تا وسایلی که جا گذاشته بودیم را بگیریم . خب نمی شد تا اونجا بری و در یکی از رستوران های زیبای آنجا که همه در کنار خیابان صندلی گذاشته اند و چتر های آن بالای سرتان باز است، غذا نخوری . پس به همان رستوران رفتیم و ژیرو (gyro) خوردیم که توضیح آن را در بالا داده ام. کمی در کوچه پس کوچه قدم زدیم. آرش بیشتر دنبال خرید کردن بود ولی من قصد خرید نداشتم بجز یک یادگاری کوچک برای دوستان .

شب با مترو و اتوبوس به هتل رسیدیم. بالا هم اشاره کردم، سیستم حمل نقل آتن بسیار راحت و سر وقت است و می توانید براحتی از آن استفاده کنید چون هزینه تاکسی زیاد است .

روز چهارم:

امروز بعد از صبحانه مجددا خوابیدیم چون تو این سه روز واقعا کم خوابیدیم و همش در حال تکاپو بودیم. بعد از بیدار شدن که حدود ساعت ۱۱-۱۲ بود که با توجه به هوای خوب و افتابی تصمیم گرفتیم برویم ساحل و شنا کنیم. آتن چندین ساحل دارد که من از قبل آنها را بررسی کرده بودم .

سواحل آتن – یونان

ath25

۱ Astir Beach Club

تخت خصوصی دارد – گرانترین ساحل آتن – ساحل تمیز و عالی با تفریحات آبی و رستوران

ورودی : ۱۸یورو – ۱۰ یورو کودکان
ساعت کاری:۸ صبح تا ۹ شب
آدرس:  Apollonos 40, Vouliagmeni 166 71
سایت: www.astir-beach.com 

۲-Akti Vouliagmenis Beach

آب تمیز – رستوران – صندلی و چتر و وای فای – زمین بازی بچه ها

 ورودی : ۴یورو  روز های معمولی – ۵  یورو  آخر هفته – کودکان تخفیف دارند
ساعت کاری:۸ صبح تا ۸شب
آدرس:  Poseidonos Avenue Vouliagmenis, Beach A’ Bus Stop.
سایت:www.vouliagmeni-akti.gr

 ۳-Asteras Beach – The House Project

یه ساحل راحت برای خانواده ها – بچه  دار ها  و گروه ها

صندلی و چتر – لاکر – دوش – اتاق تعویض لباس – ۳ تا بار – رستوران سلف سرویس – بازی های آبی

ورودی : ۸ یورو
ساعت کاری:۱۰ صبح تا ۷ شب
آدرس: ۵۸ Poseidonos Avenue, Glyfada
سایت: www.baluxcafe.com 

 ۴-Yabanaki Beach – Varkiza Resort

ساحل راحت – کافه – پارک آبی برای کودکان – تفریحات آبی – پرداخت هرینه برای چتر و صندلی

ورودی : روز های معمولی ۵ یورو به همراه تخت – آخر هفته ۶ یورو ورودی و ۵ یورو برای تخت
ساعت کاری:۹ صبح تا غروب
آدرس:  Varkiza Coast, ۱۶۶ ۷۲, Vari
سایت: www.varkizaresort.gr 

 ۵-Lake Vouliagmeni

ساحل دریا نیست بلکه شبیه دریاچه است – ساحل آرام و محیطی مناسب برای شنا

ورودی :روز های عادی ۱۲ یورو – آخر هفته ۱۳ یورو
ساعت کاری:۸ صبح تا ۸ شب
آدرس: ۵۸ Poseidonos Avenue, Glyfada
www.limnivouliagmenis.gr 

۶. Bolivar Beach Bar

ساحل خوب و نزدیک به آتن

ورودی : ۶ یورو
ساعت کاری:۸ صبح تا ۵
آدرس: Poseidonos Avenue 17455, Kalamaki
www.athenscoast.com/bolivar-beach-bar
ایستگاه تراموا : Zephyros

۷٫ Akanthus Beach

یک ساحل عالی با موزیک های خوب نزدیک اتن

ورودی : ۵ یورو
ساعت کاری:۴ صبح تا ۹
آدرس: Poseidonos Avenue 17455, Kalamaki
www.athenscoast.com/akanthus-beach-nalu
ایستگاه تراموا : Zephyros

سایت های مرتبط در خصوص سواحل یونان و آتن

نهایتا تصمیم گرفتیم به ساحل شماره ۷ akanthus برویم که به اتن هم نزدیک بود . در ابتدا اتوبوس را اشتباه سوار شدیم یعنی مسیر مخالف را رفتیم ولی در نهایت بعد از سوار شدن یک خط دیگر و دو بار ترانوا، به مقصد رسیدیم .

حدود ۲۰ نفر روی صندلی ها افتاب می گرفتند و دو نفر هم داخل آب بودند. من و آرش هم رفتیم تو آب . هم هوا خیلی خوب بود هم آب گرم بود . چند ساعتی آنجا بودیم و یک قلعه شنی هم درست کردیم . وقتی از یک نفر دلیل خلوتی را پرسیدیم ، مشخص شد چند روز قبل یک کشتی در سواحل آتن غرق شده و بیش از ۲۰۰ تن نفت سیاه به دریا ریخته . البته من اثری از نفت ندیدم و شاید به ساحل یا شهر دیگه ای رفته بود.

لینک خبری۱

لینک خبری ۲

هوا کم کم داشت سرد میشد که من و آرش با تاکسی برگشتیم هتل.
من خیلی خسته بودم پس خوابیدم و آرش رفت برون و بعد از شام برگشت و یک ساندویچ هم برای من خریده بود.

روز پنجم

امروز روز آخر سفر است. صبح رفتیم صبحانه خوردیم . من کمی سرماخوردم.
بعد از صبحانه به اتاق برگشتیم و وسایل هایمان را جمع کردیم چون باید ساعت ۱۲ اتاق را تحویل می دادیم .
بعد از جمع و جور، اتاق را تحویل دادیم ولی پرواز ساعت ۱۰:۳۰ بود و ماشین ۳ ساعت قبلش میامد دنبالمان .ما حداقل ۶-۷ ساعت وقت داشتیم پس چمدان ها را به هتل تحویل دادیم و یک رسید گرفتیم وفقط وسایل مهم را در کوله انداخیم و رفتیم . در ابتدا تصمیم گرفتیم برویم یک مرکز خرید بزرگ . من یک مرکز خرید پیدا کردم که تقریبا مرکز شهر بود ولی آرش از یکی سوال کرده بود و مرکز خرید دیگری را معرفی کرده بود که قرار شد آنجا برویم.The Mall Athens  که تقریبا ۴۵ دقیقه از هتل راه بود که با توجه به  اینکه اتوبوس اشتباه سوار شدیم، بیش از یک ساعت طول کشید.

آتن مال – The Mall Athens  

آدرس سایت : https://www.themallathens.gr

نقشه فروشگاه : https://www.themallathens.gr/eng/interactive-map

دانلود نرم افزار موبایل : https://www.themallathens.gr/eng/application

امکانات آتن مال : ۲۰۰ برند در ۴ طبقه –۲۱۰۰ پارکینگدر ۳ طبقه – رستوران و کافی شاپ – سینما
هزینه پارکینگ : هر ساعت ۱٫۵ یورو – کل روز ۴٫۵ یورو و کل روز یک شنبه ۳ یورو.

تقریبا همه برند ها وجود داشت ولی قیمت ها خیلی بالا بود. معمولی ترین تی شرت بین ۲۰ تا ۳۰ یورو بود. من از یک پلیور تامی خوشم آمد که خیلی ساده بود ولی قیمتش خیلی عجیب بود ۱۵۰ یورو که با توجه به قیمت یورو می شد ۷۰۰ هزار تومان. تقریبا همه چیز به همین شکل بود . بعد از ۱-۲ ساعت چرخیدن در پاساژ تصمیم گرفتیم جای دیگری برویم ولی مغازه جلوی پاساژ نظرمان را جلب کرد. یک مغازه شیرینی فروشی که البته چند نوع پیتزا هم داشت   که به صورت تیکه های مستطیل می فروختن هر تیکه ۵ یورو بود که خوشمزه هم بود.

ath53

ath68

مقصد بعدی ما یکی از جاهایی است که در سایت ها توصیه به بازدید آن شده…. منطقه پلاکا . دقیقا پایین مال آتن ایستگاه مترو بود و ما با  مترو و اتوبوس به پلاکا رسیدیم.

محله پلاکا

ath80

محله پلاکا یکی از جذاب‌ترین مناطق آتن است.از این محله منظره زیبایی ازصخره آکروپولیس Acropolis  بچشم می خورد که  بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. عمارت‌ها و خانه های دوران نئوکلاسیک با سقف‌هایی از کاشی‌های قرمز، کوچه‌های کوچک پیچ در پیچ با پلکان‌هایشان، بالکن‌هایی با گل‌های استوایی، شمعدانی و یاس همه و همه از جاذبه‌های این محله قدیمی است. در ادبیات داستانی یونان از پلاکا Plaka بارها به عنوان محله خدایان نام برده شده است و دلیلش وجود سنگ مقدس آکروپولیس Acropolis در بالای این محله است.

در بیشتر خیابان‌های این محله ورود ماشین ممنوع است اما شما باید حواستان به موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌سوارهایی که با سرعت از کنارتان رد می‌شوند، باشید. موزه‌ها و مکان‌های تاریخی در پلاکا Plaka از جاذبه‌های اصلی آن به حساب می‌آیند؛ مانند موزه کودکان در خیابان Kydathineon، موزه Kanellopoulos در قسمت شمالی دامنه آکروپولیس در خیابان Theorias و موزه محبوب سازه های یونانی در نزدیکی آن. رستوران‌های مختلفی هم در اینجا وجود دارد که بستگی به اینکه در چه ساعتی از روز می‌خواهید از آنها استفاده کنید و یا چه مقدار بودجه حاضر باشید بپردازید می‌توانید یکی از آنها را انتخاب نمایید.

در آخر هفته‌های آفتابی و همچنین در طول تابستان، پلاکا Plaka بسیار شلوغ است چون گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه‌های این محله قدیمی به سراغش می‌آیند. یکی از جذابیت‌های این محله برای گردشگران مغازه‌های آن است که کارهای هنری یونانی و جواهرآلات می‌فروشند. اسامی خیابان‌های اصلی برای خرید Adrianou، Pandrosou و Hephaestou هستند. در این مغازه‌ها اجناس زیادی وجود دارد که البته ممکن است تعدادی از آنها بدردنخور و کهنه باشند اما قطعا چیزهای جالبی اینجا پیدا خواهید کرد که به عنوان سوغاتی برای دوستان و نزدیکانتان بخرید. بسیاری از مغازه‌ها اجناس مشابه با قیمت تقریبا یکسان را عرضه می‌کنند اما برخی از آنها کالاهایشان گلچین‌شده است و اجناس آنتیک یا عتیقه، نقاشی‌های کار دست و کنده‌کاری و نقاشی روی چوب را می فروشند.
حتما سری به جواهرفروشی‌ها نیز بزنید. قیمت طلا و جواهر در یونان ارزان است و دلیل اصلی‌اش نه پایین بودن قیمت طلا بلکه پایین بودن مزد کارگر است. البته جواهراتی که ساخته دست هنرمندان هستند قطعا ارزش بالاتری نسبت به طلاهای تولید انبوه با همان وزن را دارند.

 جاذبه های دیدنی پلاکا

  • میدان فیلوموسوس اتریا: انجمنی برای ترویج مطالاعات یونانی و حفظ گنجینه های باستانی آتن در اینجا قرار دارد.. این میدان پر از قهوه خانه، رستوران و کلوب با موزیک زنده می باشد..

  • موزه کودکان: واقع در خیابان کداتینائون و بهشتی برای کودکان می باشد.. در این موزه اتاقی پر از مبلمان قدیمی، رادیو و اجاق های قدیمی دیده می شود.. که به آن اتاق پدربزرگ و مادربزرگ گفته می شود و بچه ها برای ورود برخی رفتارهای سنتی را انجام می دهند! گالری نقاشی، اتاق اسباب بازی، زمین بازی و کتابخانه هم از دیدنیها این موزه هستند..

  • آنافیوتیکا:یک روستای زیبا و یکی از دیدنی های یونان در دامنه صخره های آکروپلیس! یک منطقه منحصر به فرد و دیدنی که در لغت به معنای مردم آنافی می باشد..

  • موزه دانشگاه آتن: ساختمانی در خیابان تولوس، که امروزه به موزه دانشگاه تبدیل شده است و آثار باستانی را به نمایش می گذارد..

مسیر رسیدن به پلاکا

پلاکا در امتداد  خط ۲ (قرمز) مترو به سمت Ellinikio قرار دارد یعنی ایستگاه acropoli اگر شما از خط ۳ (آبی)استفاده می کنید در ایستگاه syntagma  پیاده شوید و خط عوض کنید و اگر از خط ۱ (سبز) استفاده می کنید می توانید در ایتسگاه omonoia خط عوض کنید

خطوط اتوبوس که در آن محدوده می توانید پیاده شوید :

۱۰ – ۵۵۰

۱۶۵ -۲۲۷- ۷۹۰ – ۸۵۶

۲-۴-۱۱-۲۰۹

من و آرش بعد از کمی قدم زدن در یکی از خیابان های سنگ فرش و آرام این منطقه در یک رستوران در خیابان Vyronos  نشستیم و غذاهای دریایی سفارش دادیم . بعد از غذا من در اطراف چرخی زدم و چند تا عکس گرفتم. سپس با آرش در راستای خیابان Lisikratous که از همان جا دروازه Arch of Hadrian دیده می شد، قدم زدیم در مسیر یک مراسم عروسی هم دیدیم. 

ath79

ath71

ath70

ath81

دروازه Arch of Hadrian یا طاق هادریان

ath83

ath82

این طاق زمانی نه چندان نزدیک تنها دروازه شهر بوده. این طاق سنگی علاوه بر نوع معماری هنرمندانه‌اش به خاطر کتبیه‌هایی که استادانه رویش حک شده‌اند مشهور است.

Arch of Hadrian  به جز یونان در ایتالیا و ژاپن هم هست. جهت اطلاعات بیشتر به سایت های زیر مراجعه کنید.

http://www.stoa.org

http://www.ancient-greek-history.com

دقیقا پشت این دروازه قدیمی، پارکی وجود دارد که داخل پارک ، معبد المپیک زئوس قرار دارد که از آن هم بازدید کردیم .

معبد المپیک زئوس – Temple of Olympian Zeus

معبد زئوس معبدی بوده است که توسط فیدیاس در المپیا برای زئوس ساخته شد. ساختمان با شکوه این معبد بین سال‌های ۴۷۰ تا ۴۵۶ پیش از میلاد به دست یک معمار محلی بنا شد. این معبد شش‌گوش با سنگهای آهکی بزرگی که ستون‌های تو پُر و بزرگی آن‌ها را احاطه کرده بودند، ساخته شده بود و نمای آن توسط گچ تزیین شده بود. تا چند سال پس از پایان کار ساختمان معبد، تندیس مناسبی از زئوس در آن نبود. به همین دلیل تندیس‌سازی ماهر از آتن را برای ساختن تندیس زئوس انتخاب کردند.
معبد زئوس در یکصد و پنجاه کیلومتری غرب آتن در یونان، شهری تاریخی بنام المپیا (Olympia) قرار دارد، شهری که جایگاه اولیه بازیهای المپیک بوده و اصلا” نام این بازیها از آن گرفته شده است . در ارزش و مقام بازیهای المپیک در ایام باستان همین بس که در مدت بازیها جنگها متوقف می شد و ورزشکاران از آسیا صغیر، سوریه، مصر و … برای مسابقه و پرستش زئوس (Zeus) به شهر المپیا می آمدند. در ارزش و مقام بازیهای المپیک در ایام باستان همین بس که در مدت بازیها جنگها متوقف می شد و ورزشکاران از آسیا صغیر، سوریه، مصر و … برای مسابقه و پرستش زئوس (Zeus) به شهر المپیا می آمدند. تحقیقات تاریخی نشان میدهد که بازی های المپیک از سال ۷۷۶ قبل از میلاد آغاز شده است و بعدها در سال ۴۵۰ قبل از میلاد معبد زئوس توسط معماری بنام لیبون (Libon) ساخته شد. معبد زئوس بسیار ساده و با معماری معمولی یونان ساخته شد لذا لازم بود تا به نوعی عظمت و بزرگی زئوس در معبد ترسیم شود. راه حل چیزی نبود جز یک مجسمه با عظمت از زئوس، مجسمه سازی بنام فی دیاس (Pheidias) مسئول ساخت این مجسمه با شکوه شد. (http://tarikhema.org)

در حال حاضر از بین ۱۲۴ ستون رومی (ستون کورینتی) آن تنها ۱۵ ستون ۱۷ متری باقی مانده‌است.
در سال ۱۸۵۲، یکی از این ستون‌ها در پی سیل واژگون شد که هنوز در محل معبد روی زمین قایل مشاهده‌است.
جهت اطلاعات بیشتر از سایت های زیر استفاده کنید

https://www.kojaro.com//

https://fa.wikipedia.org/

در مجموع معبد المپیک زئوس – Arch of Hadrian   – استادیوم پاناتینایکو ( Panathinaiko Stadium ) و ساختمانی در باغ ملی آتن  یا (Zappeion) فاصله کمی از هم دارند و همه اینها در شرق آکروپلیس هستند و موزه اکروپلیس در جنوب آن

ath9

بعد از کمی پیاده روی با اتوبوس به سمت هتل به راه افتادیم که هوا خیلی سریع عوض شد و شروع به باران باریدن گرفت و خیلی زود شدت گرفت. ما به هتل رسیدیم و من تلفن و پاوربانکم را به رسپشن هتل دادم تا شارژ کند. از آنجا که کاری نداشتیم به مغازه روبروی هتل رفتیم که یک کافی شاپ بود. هوا سرد بود و باران می آمد. من یک قهوه اسپرسو سفارش دادم (۳ یورو) و آرش که خیلی بستنی دوست داره، بستنی گرفت و بیرون از مغازه زیر چتر نشستیم . من هنوز نصف قهوه رو نخورده بودم که بستنی آرش تمام شد و دوباره بستی سفارش داد. مشغول خوردن بودیم که جلوی چشممان یک موتور و ماشین تصادف کردن. بعد از مدتی یک موتور پلیس آمد ولی خبری از اورژانس نبود.
کم کم وقت رفتن بود. یک ون آمده بود دنبالمان. اول فکر کردم مسافرهایی دیگری هم با ما هستند ولی اینطور نبود و ما ۳ ساعت قبل از پرواز به فرودگاه رسیدیم.
سیم کارت من تقریبا استفاده نشده بود چون دیتای من مشکل داشت و من از اینترنت گوشی آرش استفاده می کردم برای همین ۲۰۰ دقیقه مکالمه و ۹ گیگ اینترنت هنوز داشتم . برای امتحان با خانه تماس گرفتم ولی فکر نمی کردم امکان مکالمه بین المللی هم داشته باشد. بعد از تماس با خانه، به مازیار زنگ زدم و مکالمه سیم کارتم را تمام کردم.
خیلی زود بارمان را تحویل دادیم (امکان تحویل بار- انتخاب صندلی و گرفتن بلیت، به صورت الکترونیک وجود داشت) و در فری شاپ مشغول قدم زدن شدیم و البته باز هم از آن پیتزا های خوشمزه پیدا کردیم. تمام پول های خورد را جمع کردیم و ۲ تیکه پیتزا خوردیم.
من معمولا در هر کشوری سکه هایی از انجا برای یادگاری میاورم . از یونان هم حدود ۲۰ یورو سکه ۱و۲ یورویی جمع کرده بودم و اگر با آن یک تکه  پیتزا سیر نمی شدیم، مجبور بودیم از آن سکه های یادگاری (در هر سفر چند سکه یادگاری با خودم میارم)هم استفاده کنیم laugh

آرش کنار پنجره نشست و خیلی زود خوابید ولی من کنار یک پسر هلندی نشستم که خیلی حرف می زد و نذاشت بخوابم. آدم جالبی بود و ۳ بار به ایران آمده بود و خیلی از ایران خوشش می آمد. چیزهایی که در ایران برایش جالب بود – ارزانی و خوشمزه بودن میوه ها و غذاهای ایران – دریای جنوب برای شنا کردن – حمایت عجیب خانواده های ایرانی از فرزندانشان و اثار تاریخی بود. ما یکی دو ساعت در خصوص تمام غذاهای ایرانی صحبت کردیم و تمام غذا ها را یاداشت کرد البته از کله پاچه زیاد خوشش نیامد wink
پرواز دقیق سر ساعت انجام شد و سر وقت به تهران رسید.
من و آرش هر کدام یک اسنپ گرفتیم و من ساعت ۴ به خانه رسیدم .

مکان های دیدنی آتن

athe

۱ آکروپولیس
توضیحات در بالا نوشته شده است

۲-منطقه پلاکا
توضیحات در بالا نوشته شده است

۳. آگورا (Ancient Agora)

آگورای باستانی آتن در بخش شمالی آکروپلیس واقع‌شده و به‌عنوان بخش تجاری و خرید شناخته‌ می‌شود. اکثر افرادی که به اینجا مراجعه‌ می‌کنند در جستجوی کالاهای مختلفی هستند. همچنین اینجا مکانی برای تجمع و گفتگو در خصوص مسائل سیاسی، تجاری، موضوعات‌ روز و حتی ماهیت جهان و خدایان است. به‌جرات می‌توان ادعا‌ کرد که این مکان مهد دموکراسی یونان در دوره باستان بوده‌ است. همچنین می‌توان در این مکان نظری به سرآغاز فرهنگی آتن انداخت.  نگاهی اجمالی جایگاه مرتفع آگورای باستانی در آکوریوس کلونز را روشن‌ می‌کند، معبد هفیاستوس ۵ قرن پیش از میلاد مسیح ساخته‌ شده‌ است که در ظاهر مشابه ولی از بعد مساحت از پانتئون کوچک‌تر است. معبد دارای ۳۴ ستون دوریک است که بعنوان پایه برای سقف عمل‌ می‌کند. این معبد به‌بهترین شکل در سطح کل یونان حفظ‌ شده و در قرن هفتم به کلیسا تبدیل‌ شده‌ است.

۴. ارچتیوم (Erechtheum)
توضیحات در بالا نوشته شده است

۵ معبد المپیک زئوس
توضیحات در بالا نوشته شده است

۶ میدان سینتگما (Syntagma)

یکی از مکان‌های مورد علاقه گردشگران در آتن میدان سینتگما است. ویژگی بارز این میدان رژه سربازان مقابل مقبره سرباز گمنام است. ساختمان پارلمان یونان و همچنین اتوبوس‌ها، چرخ‌دستی‌ها و ترامواهای متعددی در این میدان قرار دارند. وجود چشمه، مجسمه‌های باستانی و دو محوطه چمن مکان مناسبی را برای عکاسی گردشگران و نیز پیک‌نیک فراهم‌ کرده‌ است. بسیاری از وقایع مهم در یونان در این میدان برگزار می‌شود. میدان سینتگما همچنین پایگاه فعالیت‌های سیاسی محسوب‌ شده و در سال ۱۹۷۴ دولت نظامی جونتا در اینجا سرنگون‌ شده‌ است. علاوه بر ساختمان پارلمان، سایر جاذبه‌های این میدان شامل هتل بزرگ تاریخی برتاین و جورج دوم است.

۷ موزه ملی باستان‌شناسی، آتن

برای علاقه‌مندان نمایشگاه‌های هنری، گزینه‌ای بهتر از بازدید موزه ملی در یونان وجود‌ ندارد. آثار مختلفی از هنرمندان امروزی و نیز آثار باستانی در این مکان در‌معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد. قدمت برخی از آثار باستانی این موزه به عصر نوسنگی باز می‌گردد. این آثار ارزشمند شامل ظروف کوچک، ابزار‌ کار، ظروف سفالی و سایر مصنوعات کوچکی است که بسیار قدیمی هستند. این موزه دارای ۳۰ اتاق است که مجسمه‌هایی باستانی نظیر مجسمه‌های مصر در آنها نگه‌داری می‌شود.

۸. کوه لیکابتوس (Lycabettus)

برای دیدن غروب‌های رمانتیک و منظره پانورامای آتن، این کوه مکانی بی‌نظیر است. به‌عنوان مرتفع‌ترین نقطه آتن، این امکان را به گردشگران می‌دهد تا سرتاسر آتن و دریای اژه را تماشا کنند. همچنین کوهنوردان می‌توانند از فراز این قله کلیسای کوچک سنت‌جورج را به‌وضوح تماشا کنند. در آنجا کافه‌ی کوچکی قرار دارد که در دو وعده غذائی پذیرای گردشگران است. ابتدای مسیر کوهپیمایی در منتهی‌الیه خیابان آریستوپو در کولوناکی قرار دارد و تا بالای کوه ادامه می‌یابد. گردشگران همچنین می‌توانند از تله‌سیژ نیز برای بالارفتن استفاده‌کنند که در خیابان پلوتارکو و آریستوپو قرار دارد.

۹ موزه جدید آکروپلیس
توضیحات در بالا نوشته شده است

۱۰ باغ‌ملی، آتن

 توضیحات در بالا نوشته شده است

قیمت ارز در تاریخ ۱۲/۷/۹۶

دلار: ۳۹۴۶   – یورو :۴۷۱۵  –  پوند:۵۲۷۰

هزینه ها

باتوجه به تجربیات خودم در  OCT 2017 و  سایت  http://www.visa360.ir/europe1/greece/cost-greece1    درJune 2016

رستوران ها میانگین به یورو  €
گوشت ( رستوران متوسط ) ۳۰
McMeal در مک دونالد (یا معادل گوشت کومبو) ۶
کاپوچینو ۲٫۹۹
پپسی (بطری ۰٫۳۳ لیتری) ۱٫۴۷
آب (بطری ۰٫۳۳ لیتری) ۰٫۵
بازار میانگین
شیر (۱ گالن) ۴٫۵۶
یک قرص نان سفید  تازه  (۱ پوند) ۰٫۷۶
برنج (سفید)، (۱ پوند) ۰٫۷۵
تخم مرغ (۱۲) ۲٫۹
پنیر محلی (۱ پوند) ۳٫۶
سینه مرغ (بدون استخوان، بدون پوست)، (۱ پوند) ۳٫۱۹
سیب (۱ پوند) ۰٫۶۳
پرتقال (۱ پوند) ۰٫۴۲
گوجه فرنگی (۱ پوند) ۰٫۵۸
سیب زمینی (۱ پوند) ۰٫۳۳
کاهو ۰٫۶
آب (بطری ۰٫۳۳ لیتری) ۰٫۷۵
پاکت سیگار (مارلبورو) ۴
حمل و نقل میانگین
یک بلیط یکسره (حمل و نقل محلی) ۱٫۲
ورودی  تاکسی  (تعرفه عادی) ۳
تاکسی ۱ مایل (تعرفه عادی) ۱٫۶۱
تاکسی ۱ساعت انتظار(تعرفه عادی) ۱۰٫۵
بنزین (۱ گالن) ۵٫۹۲
Volkswagen Golf ( معادل ماشین جدید) ۱۷,۰۰۰٫۰۰
آب و برق (ماهیانه) میانگین
هزینه های عمومی (برق، گرما، آب، زباله) برای ۹۱۵ فوت مربع آپارتمان ۱۵۳٫۷۲
تعرفه محلی  پیش پرداخت تلفن همراه (بدون تخفیف و یا برنامه)۱ دقیقه ۰٫۳۱
اینترنت (۶ مگابیت در ثانیه، نامحدود) ۱۸٫۴۴
ورزش و اوقات فراغت میانگین
باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهانه برای ۱ بزرگسال ۳۲٫۴۶
اجاره  زمین تنیس  (۱ ساعت در آخر هفته) ۱۰٫۳۹
سینما، پخش بین المللی، ۱ صندلی ۷
لباس و کفش میانگین
۱ شلوار جین(Levis) ۷۴٫۰۵
۱ لباس تابستانه در فروشگاه های زنجیره ای (زارا، H & M) ۲۹٫۸۱
۱ جفت از کفش نایک ۷۹٫۲۲
۱ جفت از کفش  مردانه چرم ۸۴٫۳۴
اجاره در هر ماه میانگین
آپارتمان (۱ خوابه) در مرکز شهر ۲۵۰٫۹۹
آپارتمان (۱ خوابه) در خارج از مرکز ۲۱۳٫۷۲
آپارتمان (۳ اتاق خواب) در مرکز شهر ۴۱۸٫۶۹
آپارتمان (۳ اتاق خواب) در خارج از مرکز ۳۶۵٫۲۴
 قیمت فروش آپارتمان میانگین
قیمت فروش آپارتمان در  هر فوت مربع  در مرکز شهر ۱۳۷٫۲۲
قیمت فروش آپارتمان در  هر فوت مربع  در خارج از مرکز شهر ۱۱۸٫۹
حقوق و تامین مالی میانگین
میانگین ​​ماهانه یک بار حقوق و دستمزد (پس از کسر مالیات) ۸۲۷٫۰۲
درصد نرخ بهره وام مسکن
آب یک لیتری ۱٫۵
یک وعده غذا در رستوران معمولی حدود ۸ تا ۱۳
بلیت مترو و اتوبوس توضیح در بالای
خرید چیپس و پفک و آب و ماست – کالباس – خمیر دندان و… برای سه روز حدود ۵۰
ساندویچ خیلی ساده  ۳
یک وعده غدای دریایی در رستوران معمولی حدود ۱۵
هر اسکپ بستنی ۱٫۶
یادگاری های کوچک بین ۱ تا ۳
قهوه ۳

ath49

ath48

ath47

ath46

ath45

ath65

ath64

  • آب و هوای آتن در اوایل پاییز، بسیار عالی بود و برای آب تنی سرد نبود حدود ۲  درجه از تهران گرم تر بود
  • رانندگی در آتن به خوبی شهر های اسپانیا نبود و ماشین ها نسبتا قدیمی بودند
  • حمل و نقل در آتن با تاکسی – مترو – اتوبوس و تراموا صورت می گیرد که حمل نقل عمومی بسیار راحت و منظم می باشد و بهترین بلیت برای سفر ۵ روزه، بلیت یکپارچه ۵ روزه می باشد که توضیح آن داده شده.
  • تمام مدارک مهم و پول خود را در گاوصندوق هتل بگذارید
  • هر روز به اندازه مورد نیاز پول بردارید
  • علی رقم اقصاد خراب یونان، اصلا کشور ارزانی نیست .
  • یک کپی از پاسپورت و ویزاتون را همراه داشته باشید
  • تمام خیابان های آتن پر از نقاشی های خیابانی (graffiti) می باشد.
  • یونان غذاهای خوشمزه ای دارد و پر از رستوران ها و کافی شاپ های کوچک و خیابانی است.
  • ۵ روز برای آتن زمان کافی می باشد حتی می توان به صورت فشرده در ۳ روز هم بازدید کرد.
  • مطالب عنوان شده، نظر شخصی بنده می باشد و ممکن است نادرست یا با نظرات دیگران متفاوت باشد.
  • تمامی مطالبی که از سایت های دیگر برداشته شده است، با قید منبع و ماخذ در انتهای مشخص می باشد. لذا اگر سایتی تمایل به استفاده از مطالبش را نداد، از طریق ایمیل اعلام کند.
  • عکس های که توسط بنده گرفته یا از طریق گوگل مپ علامت گذاری شده، با نوشته “aledavoud.com”مشخص می باشد و مابقی از سایت های دیگر دانلود شده است.
  • استفاده از مطالب این سایت در صورت درج منبع، بلامانع است.
  • با تشکر از دوست عزیزم آرش که سیستم مسیر یابی در سفر بعهده ایشان بود و همچنین بعضی از عکس ها توسط ایشان گرفته شده.

منابع:

http://www.gharepeyma.com

https://fa.wikipedia.org/wiki

http://www.greece-is.com/art-athens-underground/

http://www.hamshahrionline.ir/details/93282

https://www.athenstransport.com/

https://www.athenstransport.com/english/tickets/

http://www.asriran.com

http://www.fa-ct.ir/

http://www.uru365.com

http://askpanda.cc

http://www.uru365.com

https://www.kojaro.com

https://www.eavar.com/fa/blog/2017/3/7/129502/herodes-atticus-athens/

https://joox.ir/wiki/

https://travel.greecel.com/

https://www.aftabtravel.com

https://www.kojaro.com

http://یونان-تور.com

http://www.toptourism.ir

نظر یکی از کاربران محترم با نام کاربری bahar در خصوص هتل پرزیدنت و چند نکته جالب دیگر  – در تاریخ ۹۶/۹/۲۹

” من همین الان اتنم و تو هتل پرزیدنت  دقیقا با نظر شما در مورد این هتل موافقم. در چند مورد خواستم مطلبیو اضافه کنم. من تو موزه تونستم عکاسی کنم فقط بخش مجسمه ها رو اجازه ندادن، در مورد بلیط مترو هم باید بگم در موقع ورود چک نمی کنن ولی ظاهرا به صورت رندوم و اتفاقی ازتون بلیط می خوان و اگه نداشته باشین ۶۰ برابرش باید جریمه بپردازین.”

  

3 Responses

  1. bahar

    سلام

    چقد نظر گذاشتن سخته! من همین الان اتنم و تو هتل پرزیدنت 🙂 دقیقا با نظر شما در مورد این هتل موافقم. در چند مورد خواستم مطلبیو اضافه کنم. من تو موزه تونستم عکاسی کنم فقط بخش مجسمه ها رو اجازه ندادن، در مورد بلیط مترو هم باید بگم در موقع ورود چک نمی کنن ولی ظاهرا به صورت رندوم و اتفاقی ازتون بلیط می خوان و اگه نداشته باشین ۶۰ برابرش باید جریمه بپردازین. فقط اینکه یه مرکز خرید خوب پیدا نکردم، توصیتون چیه؟ کجا برم که قیمتا معقول باشه و بشه چیزی خرید.   

    • ایمان آل داود

      دوست عزیز خیلی سپاسگزارم از نظر تکمیلی شما و حتما در ادامه سفرنامه اضافه خواهم کرد. در خصوص مرکز خرید ، دو تا مرکز خرید بزرگ دارد که قیمت های

      اجناس خیلی بالا هست البته من خودم هم خیلی اهل خرید نیستم 

      ولی چند مرکز خرید اصلی هست که یکیش را در سایت توضیح دادم به اسم The Mall Athens   یکی دیگه Golden Hall که حدود ۶ کیلومتری شمال شرقی هتل پرزیدت هست و دیگه دقیقا در مسیر عکس یعنی جنوب غربی و با فاصله ۸ کیلومتری از هتل قرار دارد به نام Heart Mall

پاسخی بگذارید