سد لتیان و ماهیگیری

ارسال شده در: Uncategorized | ۰

برنامه سفر ما دریاچه شورمست سمت سواد کوه بود ولی باتوجه به توفان و سیل های اخیر در این منطقه و طبق بررسی آب و هوا که نشان می داد آخر هفته در این منطقه بارندگی وجود دارد، قرار شد  به سمت سد لتیان تغییر مسیر بدهیم.

من و سه تا از دوستان برنامه سفر را چیدیم و قرار شد هر کسی بخشی از خرید ها را انجام دهد. محل قرار انتهای اتوبان بابایی، ساعت ۳ بعد از ظهر روز چعارشنبه ۱۷/۶/۹۵ بود ولی با کمی تاخیر ساعت ۴ با دو ماشین حرکت کردیم .

برای رسیدن به سد لتیان دو مسیر کلی وجود دارد.

برای دسترسی به غرب سد: انتهای اتوبان بابایی به سمت جاده لشکرک – گردنه قوچک سمت راست (سمت چب به سمت لشکرک و انتهای اتوبان ارتش می رود) – بعد از رسیدن به یک میدان بزرگ سمت راست به سمت بلوار امام خمینی و لواسان می رویم .

latian1

برای دسترسی به شرق سد: انتهای اتوبان بابایی یا سه راه تهرانپارس – از جاده دماوند (جاده قدیم) بعد از جاجرود یک دوربرگردان هست که پس از دور زدن کمی جلو تر سمت راست  تابلوی سد را  نشان می دهد که در این مسیر شما از کنار تاج سد عبور میکنید.

latian2

ما مسیر دوم را انتخاب کرده و به سمت شرق سد حرکت کردیم. در حالت خلوت ۴۵ الی ۶۰ دقیقه طول خواهد کشید البته من از شرق تهران حساب کردم. زمانی که به تاج سد رسیدید بعد از حدود ۱٫۵ کیلومتر مسیر دو راه می شود که در صورتی که بخواهید سمت اب بروید از مسیر چپ به سمت پایین بروید(مسیر قرمز رنگ).

latian3

تقریبا به مقصد رسیده بودیم که ماشین کلانتری مشغول گشت زنی بود. ازشون آمار جهت شب ماندن را گرفتیم که  اعلام کردن احتمال سرقت لوازم زیاده.

ماشین را کنارجاده پارک کردیم و حدودا ۵۰ متر به سمت رود رفتیم و وسایل هایمان را مستقر کردیم.

latian4

دو تا چادر – کیسه خواب – 5 تا چراغ قوه و ابزار محافظتی زیادی همراه خودمان داشتیم از جمله اسلحه شکاری (به همراه مجوز) که البته به منظور شکار نبود و فقط جنبه محافظتی داشت.

میوه ،اب مدنی، نوشابه و دوغ را  داخل رودخانه گذاشتیم تا خنک بماند و مشغول برپا کردن چادر ها شدیم. هوا کم کم داشت تاریک می شد و چند نفری هم که برای تفریح آمده بودن ، کم کم داشتند می رفتند. محض احتیاط با کلانتری سد لتیان تماس گرفتم و اعلام کردم که ما قصد داریم شب را در این منظقه چادر بزنیم. در واقع تصورم این بود که حد اقل واحد گشت یه سری به انجا خواهد زد ولی جوابی که از پشت تلفن گرفتم جالب بود "مراقب آب رودخانه و اموال خودتان باشید"  !!!!؟؟؟؟ !!!!! surprise

این موضوع نه تنها نگرانی ما را کم نکرد بلکه بدتر هم کرد حالا هوا کاملا تاریک شده بود و هیچ روشنایی آن نزدیکی ها نبود. ماشین ها در تیررس بودند ولی چون نوری نبود، دیده نمی شدن.

lat1-2

بعد از برپا کردن آتش ، شام  خوریم ساعت ۱۲:۳۰ شده بود و به جز صدای آب  هیچ صدایی شنیده نمی شد و به جز نور ذغال و چراغ قوه  ها هیچ نوری وجود نداشت.

حالا وقت خواب شده بود، هوا کمی سرد بود و باد می امد فضا کمی ترسناک و وهم آلود شده بود. با توجه به صحبت های پلیس نسبت به نا امنی که احتمالا شامل مال و جانمان می شد  و همچین حضور حیوانات وحشی، یکی از دوستان که نگران تر از بقیه بود، پیشنهاد کشیک به صورت شیفتی را مطرح کرد. شیفت اول من و ایشان تا ساعت ۳:۳۰  بیدار بودیم و مرتبا با چراغ قوه های قوی تمام اطراف را بررسی می کردیم. بعضی وقت ها وقتی نور را در امتداد رودخانه می انداختیم، چندین جفت چشم قرمز به ما زل زده بود که احتمالا روباه یا سگ بودن. ساعت ۳:۳۰ شیف عوض شد ولی باد بسیار شدید شده بود و مرتبا چادر را خم می کرد لذا امکان خوابیدن میسر نبود لذا مجددا بیدار شدیم و تا روشن شدن هوا به کشیک دادن ادامه دادیم. صبح چای و املت را آماده کردیم و با پنیر و کره صبحانه دلچسبی را در هوای خنک و عالی صرف کردیم.بعد کمی استراحت تصمیم گرفتیم وسایل های اضافه از جمله چادر را جمع کرده و به ماشین منتقل کنیم و لوازم مورد نیاز را تا دهانه سد حمل کنیم تا آنجا هم ماهیگیری کنیم هم قایق سواری و هم نهار را آنجا درست کنیم.

حین جمع کردن چادر بودیم که متوجه شدیم یک مار زیر چادر رفته و احتمالا بر اثر راه رفتن یا خوابیدن در چادر، له شده بود.

من متوجه نشدم چه نوع ماری بود ولی برام خیلی تعجب آور بود چون معمولا وقتی هوا یکم خنک بشود و باد بوزد، مارها بیرون نمیایند

lat7

وسایل هایمان خیلی زیاد بود و با توجه به فاصله حدود ۳۰۰ متری که مسیر ناهنواری بود مجبور بودیم چند بار بریم و برگردیم لذا فکر بهتری به ذهنمان رسید. بیشتر وسایل را داخل قایق بادی ۴ نفره که ۳۰۰ Kg تحمل بار داشت، ریختیم و قایق را از طریق رودخانه تا دهانه سد هدایت کردیم.

lat5

lat4

lat13

مردم از ساعت ۷ صبح کم کم شروع به آمدن کردن

ماهیگیری در سد لتیان :

سد لتیان از طریق چند رود کوچک و رود اصلی جاجرود در شرق، تغذیه می شود .

من تجربه ماهیگیری خودمان را  به همراه مطالبی از سایت های دیگر با ذکر منبع می نویسم

جهت ماهیگیری در ابتدا مجوز بگیرید. اگر چه احتمالا بیشتر کسانی که ماهیگیری میکردن، مجوز نداشتن ولی یکم زمان و یک هزینه ۱۰۰۰۰ تومانی شما رو تبدیل به یک شهروند قانونمند، یک دوستار طبیعت و محیط زیست خواهد کرد.

mojavez2

mojavez1

هیچ وقت نگوییم: "حالا من یک نفر رعایت نکنم، اتفاقی نخواهد افتاد"

طبق گفته دیگران ماهیان  این سد  شامل  زردپر، قزل آلا(بسیار کم)، عروس ماهی، سیاه ماهی، کپور و ماش ماهی میباشد.

عروس ماهی یکی از ماهیان نسبتا کم رشد و فراوان است.

این ماهی دارای بدنی کشیده و فلس های نقره ای رنگ و همچنین باله هایش به رنگ صورتی مایل به قرمز است، دهانش نسبتا کوچک است. این ماهی شباهت خیلی زیادی به ماهی سفید رودخانه دارد.

وزن عروس ماهی یه یک کیلوگرم و طول بدنش به ۳۰ سانتی متر می رسد.

عروس ماهی در اکثر رودخانه های ایران دیده میشود، این ماهی همانند ماهی زردک در آب های روان و گاهی در حاشیه درختان دیده می شود.

در فصل بهار بین سنگریزه های کف آب تخمریزی می کند. عروس ماهی از حشرات، سنجاقک ها و کرم ها تغذیه می کند. کرمهای خاکی که از بین گل و لای حاشیه رودخانه بیرون می افتند و همچنین حشرات زیر بوته های کف آب غذای خوبی برای این ماهی است. البته گاهی از سنجاقک ها و پشه ها که روی آب می افتند تغذیه می کنند.

برای صید این ماهی از پشه سیاه بزرگ، کرم خاکی و خمیر و همچنین روده مرغ استفاده می شود. فصل صید این ماهی بهار و تابستان است، اوایل صبح این ماهی خوب به قلاب می افتد.

عروس ماهی دهانی نسبتا کچک دارد پس باید از قلابهای پایه بلند و کوچک استفاده کرد. این ماهی هم به روش روآبی و هم به روش زیر آبی و هم به روش فلای فیشینگ قابل صید است.

اما همانطور که گفته شد به دلیل کوچکی این ماهی بهتر است از شیوه روآبی استفاده شود.

چوب سبک و چوب کاسی بهترین چوبها برای صید این ماهی است.

نخ شمار ۳۰ و  35 مورد استفاده برای صید این ماهی قرار می گیرد

زرد پر
نامهای محلی:سس ماهی-ماهی سیبیل -شیر ماهی

خوراک :همه حشرات و موجودات کف رودخانه و دریاچه
بهترین زمان و روش صیدماهیگیری بوسیله طعمه های بزرگ,گوشتی و بودار در زمستان

ویژگیها:فیزیک بدنی شبیه زیردریایی، باله های صورتی مایل به قرمز تشخیص این نوع ماهی را بسیار آسان نموده است . تنها ماهی که ممکن است با زرده پراشتباه گرفته شود،نوعی ماهی قنات با نام گاجن (Gudgeon) میباشد
البته زرده پرهای هم اندازه این ماهی ریزقنات کمتر به دام ماهیگیران می افتند . اما بهترین روش تشخیص، وجود یک جفت سبیل گوشه دهان و یک جفت گوشه بینی این ماهی است. اما در ماهی قنات تنها یک جفت سبیل کنار دهان یافت می شود

وجود این سبیل ها در زرده پر باعث می شود که غذا را راحت تر پیدا کند. زرده پر همواره در بستر رودخانه زندگی می کند. کناره های دهان زرده پر بسیار ضخیم می باشد که باعث جلوگیری از زخم شدن دهان زرده پر توسط سنگ ریزه های تیزی که در بستر رودخانه هاست، می شود .

اما موضوعی که در مورد زرده پر شگفت انگیز می باشد، این است که چشم های زرده پر نسبت به جثه اش بسیار کوچک بوده و در قسمت بالای سر قرار گرفته که این موضوع برای این ماهی که از موجودات کف رودخانه خوراک می کند، مشکل آفرین است. اما زرده پر به خوبی از سبیل های کنار دهانش برای پیدا کردن و خوردن غذا استفاده می کند و بیشتر به این سبیل ها وابسته است تا به بینایی چشمانش. به همین انگیزه از بهترین زمانها برای صید این ماهی، شبها واستفاده از طعمه های گوشتی است .

زیستگاه:
زرده پر یک ماهی رودخانه ای است . گرچه این ماهی به طور معمول در رودخانه های با آب پرشتاب وجود دارد ولی این ماهی رادر آب های آرام و گود نیز می توان یافت .

بهترین مکان برای یافتن زرده پر نزدیک بوته ها – درختان آویزان وتنه درختانی که درآب موازی با جریان آب هستند می باشد .

رفتاروعادات در خوراک :
زرده پر به عنوان یک ماهی که در کف آب  خوراک می کند شناخته شده است(کفخوار) . این ماهی زمانی که دمای آب حدود ۴ درجه سانتیگراد است به شیوه متناوب خوراک می کند . بیشتر وقت این ماهی صرف گشتن دنبال حشرات در سنگ ریزه های کف رودخانه سپری می شود .

زرده پرها به راحتی توسط ماهیگیران مجبور به خوردن طعمه می شوند به ویژه زمانیکه تعداد طعمه های استفاده شده زیاد میشود. برای صید این ماهی از طعمه هایی نظیرلاروهای حشره ، کرم های خاکی ، دانه های شیرین.جگر.ملخ و … استفاده می شود. آن ها همچنین به گوشت و طعمه های گوشتی بسیار دوستدار هستند و هم در روز و هم در شب به راحتی خوراک می کنند . زرد پر با استفاده از بو و لامسه خود در شب به راحتی خوراک می کنند. آب های گرم فصل زمستان بهترین شرایط برای صید این ماهی می باشد ماهی زردپر با نامهای دیگری همچون اورنج، ترنج، دولنج و سبیل خوانده می شود.این ماهی توجه خیلی از ماهیگیران را به خود جلب کرده است.ماهی زردپر یک ماهی به ویژه و ظاهرا منزوی است.

این ماهی دارای بدنی نرم و کمابیش چاق و کشیده است، فلسهایش(پولکها) کمابیش ریز است، دو جفت سبیلک یک جفت در گوشه دهان و یک جفت در گوشه بینی اش قرار دارد، دهانش شیپوری و گشاد است و در زیر سرش قرار گرفته ، زیر شکمش در برخی از مکانها زرد یکدست است و در برخی مکانها سفید یکدست است. رنگ بدنش با خطی ناملموس به دو رنگ تیره و پایین روشن بخش شده است.

ماهی زردپر یک ماهی کاملا کفزی است و همیشه در کف آب مشفول تغذیه جانوران و حشرات در لا به لای سنگها کف آب است.

ماهی زردپر به وزنی معادل ۱۵ کیلو گرم و طولی به معادل یک متر می رسد.

فصل تخم ریزی این ماهی در اغاز بهار است و در بین سنگهایکف آب تخم ریزی می کند.

ماهی زردپر از حشرات و جانوران ریز کف آب تغذیه میکند و بیشتر این ماهی هم در قسمتهای تند آب دیده می شود و هم در قسمتهایی از آب که آب آرام و راکد است یافت می شود.

بهترین طعمه های مورد استفاده برای صید ماهی زردپر کرم خاکی ، دل مرغ و بچه ماهی هستند.

در فصل بهار بهترین طعمه کرم خاکی است و در فصل پاییز خمیر و دل مرغ بسیار مناسب است.
ماهی های زردپر رشد یافته از بچه ماهی هم تغذیه می کنند.

برای صید این ماهی باید از روش زیرآبی و انتظاری استفاده کرد چون این ماهی کفزی است و همیشه در کف آب به دنبال طعمه می گردد.

هنگامی  که ماهی زردپر به قلاب می افتد شانس موفقیت در صید خیلی بالا است چون این ماهی تقلای زیادی نمی کند و همانند ماهی های شکاری دیگر جنگنجو نیست.

بهترین فصلهای صید این ماهی اول بهار و اول پاییز است.

ماهی زردپر طعمه را می بلعد و اگر قلاب ما تیز باشد صد در صد این ماهی خود به خود گرفته  می شود. قلابهای ساقه بلند و ساقه کوتاه هر دو برای صید زردپر مناسب هستند. حتما باید از قلابهای تیز استفاده کنیم و زمانی که طعمه را به قلاب نصب می کنید، کوشش کنید تیزی قلاب بیرون نباشد چون این ماهی در صورت لمس تیزی قلاب دیگر نزدیک آن نخواهد شد.

برای صید این ماهی باید اندکی دقت و صبر داشت. این ماهی همیشه قابل صید نیست اما گاهی اتفاق می افتد که در یک جلسه ماهیگیری چند ماهی زردپر در اندازه های گوناگون صید کنیم. منبع: http://www.esfahanfishing.ir/

ما دو تا لانسر و  یک کاسی داشتیم در ابتدا یکی از دوستان زمانی را صرف ماهیگیری از رودخانه کرد که نتیجه ای نداشت

lat12

سپس در دهانه سد شروع به ماهیگیری کردیم روش ما به این شکل بود که تا عمق نیم متر وارد آب شده (حدود ۵ متر جلونر از خشکی)و سپس با لنسر قلاب را به ۸-۷ متر دور تر می انداختیم که حالا به دلیل طعمه بد و یا مکان نامناسب ماهیگیری موفقیت آمیز نبود ولی کسانی بودن که تا ۳۰ قطعه ماهی هم گرفته بودن.

lat3

طعمه های مناسب : خمیر-کرم-دل و روده مرغ می باشد و مکان هایی که بهترین نتیجه را داشت برای شما روی نقشه مشخص می کنم.

مکان های بهتر جهت ماهیگیری سمت شرقی سد

latian5

ضمن ماهیگیری، به صورت دو نفره سوار قایق بادی هم می شدیم و ۱۰۰-۲۰۰ متری را پارو میزدیم حتی دوستان با قایق هم برای ماهیگیری رفتند.

lat11

lat8

بعد از برپاکردن آتش بساط نهار را امده کردیم و کنار رود و سد و طبیعت، از شیشلیک بسیار لذیذی که دوستان آماده کرده بودن، نهایت لذت را بردیم و در ادامه میوه و دوغ و نوشابه که در آب رودخانه حسابی خنک شده بود …

lat9

موضوع مهم اینکه سمت سد لتیان سایه اصلا ندارد و بهتر است از سایبان، کلاه و در صورت حساس بودن پوست، از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

آب تنی و قایق سواری و ماهیگیری و خوردن نهار و دسر به پایان رسید  بود و حالا بعد از خستگی زیاد و یک شب نخوابیدن، زمان حمل کلی بار به سمت ماشین بود که دوستان با یک ابتکار جالب تمام وسایل را داخل قایق گذاشته و قایق را به طناب بسته و از دو طرف در مسیر رودخانه می کشاندن. ما برای آوردن بار ها هم از همین روش استفاده کردیم ولی من فکر نمی کردم که بتوانیم خلاف جریان رودخانه هم همچین کاری را انجام دهیم.

نهایتا ساعت ۵ بعد از ظهر ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ این سفر نیز به پایان رسید

نکات مهم

• قسمت های آبی رنگ از سایت های دیگر آورده شده که منبع آن در انتهای متن ذکر شده است.
  • به دلیل عدم تامین امنیت، ترجیحا شب را آنجا نخوابید و یا در تعداد نفرات زیاد کمپ بزنید
  • شنا کردن در تمام سد ممنوع می باشد ولی با حفظ نکات ایمنی، آب تنی را از دست ندهید
  • حتما حتما آشغال های خود را جمع کرده و آن را  تا محل های دفع زباله حمل نمایید (کنار جاده). اگر چه خسته هستید ولی رها کردن زباله، منظره بسیار زشت و محیط آلوده را خواهد ساخت. چه بسا که همین الان هم هم خشکی و هم آب آلوده و کثیف بود.باور کنید اگرهر کداممان سهم خود را رعایت نکینم، فاجعه رخ خواهد داد