مقررات گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر (ایران)

ارسال شده در: Uncategorized | ۰

دیروز فرودگاه امام بودم که در قسمت پروازهای ورودی، نمایشگاه کالای قاچاق برپا بود.                         .

 در بنری هم مقررات گمرکی مربوط به  کالاهای همراه مسافر را شرح داده بود.                           

از آنجا که خودم بخشی از این قوانین را نمی دانستم، برایم جالب بود.

police

 مقررات گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر
 مسافران خروجی
مسافران خروجی اعم از اینکه ایرانی باشند یاخارجی می توانند علاوه بر وسایل سفر و لوازم شخصی ، کالاهای ایرانی به هرمیزان و کالای غیر    ایرانی تا سقف مقرر در آئین نامه مسافران ورودی را همراه ببرند مشروط بر آنکه هر دو گروه کالا جنبه تجاری پیدا نکند .
·  اشیاء عتیقه و کتب خطی ممنوع است .
·  اتباع خارجی که بطور رسمی در ایران به کار یا تحصیل اشتغال دارند در پایان کار یا تحصیل می توانند لوازم منزل خود را در حد متعارف بدون ارائه مجوز یا کارت بازرگانی از کشور خارج نمایند .
خشکبار
·        خروج انواع خشکبار به همراه مسافر ، به مقداری که جنبه تجاری نداشته باشد ، بلامانع است . حداکثر مقدار مجاز پسته برای خروج به ازای هر گذرنامه ۱۰ کیلوگرم و زعفران به ازای هر گذرنامه ۱۰۰ گرم می باشد .
·        محدودیت های فوق شامل جهانگردانی که دارای گذرنامه خارجی می باشند ، نمی شود .
·        خروج پسته ، مغز پسته ، خشکبار ، زعفران برای مسافران به عتبات عالیات و سایر اماکن مقدسه ممنوع است .
فرش و گلیم
·  خروج فرش دستباف به همراه مسافر تا سقف ۲۰ متر مربع مجاز بوده و محدودیتی از نظر تعداد قطعات فرش همراه مسافر در سقف متراژ ذکر شده وجود نخواهد داشت .
·  خروج فرش همراه مسافر علاوه بر مرزهای هوایی از مرزهای زمینی و دریایی نیز مجاز می باشد . خروج فرشهای نفیس و سایر اشیایی که دارای ارزشهای تاریخی و میراث فرهنگی هستند به همراه مسافر ممنوع است .
·  خروج فرش همراه مسافر به مقصد کشورهای زیارتی عراق ، سوریه و عربستان سعودی ممنوع میباشد .


ارز همراه مسافر :

.   مسافرین ورودی به کشور پس از تکمیل فرم اظهارنامه ارزی برای ورود مبالغ بیش از ۵۰۰۰ دلار ارز می بایست نسبت به واریز ارزهای مازاد به حساب ارزی خود اقدام نمایند.
·        به موجب مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خروج ارز بصورت اسکناس همراه مسافر به خارج از کشور تا سقف ۵۰۰۰ دلار و یا معادل آن به سایر ارزها مجاز و خروج ارز بیش از میزان ۵۰۰۰ دلار با ارائه اظهارنامه ارزی و یا اعلامیه بانکی مربوطه و یا هر سند بانکی که مبین پرداخت وجه بصورت اسکناس از محل حساب ارزی یا فروش ارز باشد ممهور به مهر شعبه بانکی امکان پذیر می باشد.
·        میزان خروج و ورود ریال ایرانی همراه مسافر حداکثر پانصد هزار ریال (۵۰۰٫۰۰۰ ریال) می باشد.
  طلا و نقره    
·  ورود زیور آلات طلای همراه مسافر از قبیل گردنبند ، دستبند ، گوشواره ، انگشتری ، النگو ، ساعت و غیره در حد متعارف و برای مصارف شخصی بصورت واحد مجاز بوده و ورود مازاد بر آن منوط به کسب اجازه قبلی از بانک مرکزی می باشد .
·  خروج زیور آلات شخصی همراه مسافر ، حداکثر تا میزان ۱۵۰ گرم از انواع مصنوعات طلا مجاز خواهد بود.
.  (چیزی که متوجه شدم اینکه خروج سکه طلا حتی یک عدد هم غیر مجاز می باشد )
·  خروج مصنوعات و ظروف نقره بعنوان هدیه و سوغات توسط مسافر حداکثر تا میزان ۳ کیلوگرم مجاز می باشد مشروط بر اینکه اشیاء مذکور از زمره آثار فرهنگی و تاریخی محسوب نگردد .
 
آثار هنری و اشیای عتیقه
·  خروج اشیای عتیقه ، آثار هنری اصیل ، کتابهای خطی و چاپ سنگی ، قطعات خوشنویسی شده ، اوراق مینیاتور ، انواع سکه های گرانبها و هر نوع اشیای تاریخی و میراث فرهنگی ممنوع است .
سلاح و مهمات
·  خروج اسلحه و مهمات و تجهیزات نظامی از کشور ممنوع است .

 

ممنوعیت های کلی واردات و صادرات

   براساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران ، ورود برخی کالاها و یا صدور آنها به طور کلی ممنوع است .

بعضی از این کالاها عبارتند از :

۱-    مشروبات الکلی ۲- وسایل قمار ۳- اسلحه سرد و گرم و مواد محترقه و منفجره ۴- مواد مخدر ۵- نشریات ، تصاویر ، فیلم ، عکس و هر کالایی که مغایر شئونات مذهبی و ملی کشور باشد ۶- هر نوع نوشته مخالف مذهب رسمی کشور و یا مخل نظم و عفت عمومی و شئون ملی ۷- سایر کالاهایی که منع شرعی و قانونی دارند ، و یا ورود و صدور آن به موجب جدول تعرفه گمرکی ممنوع شناخته شده است .

·  یخچال – یخچال فریزر – فریزر – تلویزیون و رادیو ضبط ( به استثنای رادیو ضبط پرتابل ) از فهرست کالاهای مسافری با معافیت گمرکی حذف گردیده است . این ممنوعیت شامل کالای همراه مسافرین عادی مبادی مجاز ورودی و مناطق آزاد تجاری صنعتی است .

·  ترخیص کالاهای موضوع ممنوعیت کالاهای حجیم مذکور در صورتیکه جنبه غیرتجاری داشته باشد بدون استفاده از معافیت و با اخذ حقوق ورودی بلامانع می باشد .

·  ممنوعیت ورود کالاهای مذکور شامل مسافران گذر مرزی و آن دسته از مسافران ورودی که از معافیت مسافری استفاده نمی کنند و در عوض اقدام به خرید از فروشگاههای شاهد در مبادی ورودی کشور می نمایند ، نیز می شود .

·  ورود حیوانات و پروندگان اهلی منوط به ارائه گواهی بهداشت از کشور مبدأ و تأیید سازمان دامپزشکی می باشد و صدور آنها نیز منوط به ارائه گواهی بهداشت از سازمان دامپزشکی خواهد بود .

·  ورود و صدور حیوانات و پرندگان وحشی منوط به ارائه گواهی از سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود .

·  ورود و ترخیص اقلام مخابراتی « تلفن بی سیم و … » منوط به ارائه مجوز از وزارت پست – تلگراف و تلفن می باشد .

·  ورود وترخیص گیاهان « گل – نهال و … » و انوع بذر منوط به ارائه مجوز از قرنطینه نباتی می باشد .

·  ورود وترخیص ماهی زنده منوط به ارائه مجوز وزارت جهاد کشاورزی می باشد . 

منبع:http://www.irica.gov.ir/

پاسخی بگذارید