قشم – قسمت دوم

ارسال شده در: Uncategorized | ۰

اطلاعات قبل از سفر:

آب و هوا : از سایت https://weather.com/

qe52

وضعیت جز و مد – طلوع و غروب خورشید و شرایط ماهیگیری : از طریق http://www.tides4fishing.com/ 

qe51qe5

 

 سفر قشم بار دیگر مطرح شد و قرار شد روز دوشنبه ۸/۹/۹۵ بریم سفر چون دوشنبه و چهارشنبه نعطیل بود و با یک مرخصی سه شنبه، از دوشنبه تا جمعه آزاد می شد. 

حدود ۱۰ روز قبل از سفر هزینه بلیط را بررسی کرده بودم که حدود  190هزار تومان رفت و ۲۲۰ برگشت می شد ولی هنوز تعداد کسانی که می خواستن به سفر بیایند مشخص نبود تا حدود ۶ روز مانده به سفر که تعداد مشخص شده بود ولی قیمت بلیط ۴۵۰ هزار تومان رفت و برگشت ۴۰۰ شده بود. لذا قرار شد برای هفته بعد قرار را فیکس کنیم.

برای روز سه شنبه ساعت ۲۱ روز ۱۶/۹/۹۵ بلیط رفت را به قیمت ۱۸۵ هزار تومان با ایرلاین آتا گرفتم  و جمعه هم ساعت ۲۱ برگشت با زاگرس به قیمت ۲۵۰

به هتل هم زنگ زدم و دو تا اتاق رو به دریا را رزرو کردم . قیمت اتاق های ۳ تخته شبی ۲۵۰ بود که با توجه به اینکه من چند بار به این هتل آمده بودم با من ۲۱۰ حساب کردن

من از  روز شنبه به شدت مریض شدم  و تب و لرز شدید داشتم لذا یک شنبه و دوشنبه نرفتم سرکار روز سه شنبه کمی زود تر کار را تعطیل کردم تا وسایل سفر را جمع کنم.

بعد از اینکه به خانه رسیدم یک پیغام از آژانس دریافت کردم که پرواز آتا از ساعت ۲۱ به ساعت ۲۳ عقب افتاده. لذا به بقیه هم خبر دادم. من و یکی از دوستان رفتیم فرودگاه. کمی بعد هم بقیه رسید.(به جز یکی از دوستان که کار داشت و برایش بلیط روز چهار شنبه ساعت ۱۰:۲۰ قشم ایر را گرفتم) کار خاصی نداشتیم و زود هم رسیده بودیم بنابراین قرار شد تو فرودگاه شام بخوریم و بعدش بریم بلیط بگیریم 

قسمت اول سفر: (ایرلاین آتا با ۱۳ ساعت تاخیر )

پس از خوردن شام به سمت گیت رفتیم که هنوز ۲۰ نفری تو صف بودن . پرینت های بلیط به همراه بار را به مسئول گیت دادیم و ایشان یک جمله ای گفت که در نگاه اول شبیه جک بود. ایشان گفتن : هواپیما جا ندارد ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!؟!

گفتم مگه استادیوم هست که جا ندارد؟ ما بلیط خریدم و اسم هایمان در لیست شما هست. این چطور ممکن هست. ایشان گفتن  چارتر یک سهمیه ای دارد و خود ایرلاین آتا هم یک سهمیه واحتمالا اتا بیش از حد فروخته و این موضوع خیلی عجیب نیست و قبلا هم اتفاق افتاده ولی یکی دو نفر ولی الان ۱۱ نفر Over کرده. اینجا بود که ما فهمیدیم تنها نیستیم و به جز ما کسان دیگیری هم هستن که بلیط خریدن و پولش را نقد پرداخت کردن ولی جا ندارند 🙂

از جمله یک خانواده ۴ نفره با ۲ تا بچه و یکی دو نفر دیگه که یکی از آنها خیلی عصبانی بود.

ما مشکلمونو به هر کسی که  گفتیم کسی جوابگو نبود دفتر آتا جوابی نمی داد مدیر ترمینال هم می گفت ما فقط مدیر ترمینال هستیم و این موضوع مربوط به شرکت اتا هستش. این وضعیت حدود دو ساعت طول کشیده بود و از ساعت پرواز گذشته بود و هواپیما با تاخیر هنوز پرواز نکرده بود. این تاخیر باعث شده بود عده ای از پرواز صرف نظر کرده و بلیط خود را کنسل کنند و این امر باعث شد جا برای عده ای که جا مانده بودن باز شود. نهایتا همه بلیط گرفتن به جز گروه ۵ نفره ما که می توانستن فقط به ۲ نفر جا بدن. قرار شد دو تا از دوستان سواربشن و شرکت آتا پول ضرر  و زیان ما را داده و همچینین با اولین پرواز فردا صبح با هر ایرلاینی که بود برای ما بلیط بگیرد. چندین ساعت از پرواز گذشته بود و هنوز مسافران سوار هواپیما نشده بودن . نهایتا دو تا از دوستان ما که آخرین مسافران بودند، سوار هواپیما شدن و ما داشتیم تصمسم میگرفتیم که تا صبح تو فرودگاه باشیم یا بریم هتل بگریم که آتا اعلام کرد به دلیل دید کم در فرودگاه قشم، پرواز لغو می شود. اینجا بود که داستان شروع شد. مسافران پیاده شده بودن و در حالی که ساعت ها از زمان پروازشان گذشته بود، هیچ کس جواب نمی داد. مسئولین آتا فقط گاهگاهی می گفتن که ما خسارت شما را می دهیم. ولی تعدادی از مسافر ها که کار مهم داشتن بشدت عصبانی شدن که خسارت به درد ما نمی خورد ما باید صبح قشم باشیم. بعضی ها هم که بچه کوچک داشتن به شدت عصبانی بودن.

سر و صدا تبدیل به داد و بیداد و گاهگاهی برخورد فیزیکی شده چند نفر غش کردن و ۳ بار اورژانس آمد. مسافران از مسئولین آتا که مرتبا اعلام می کردن از دست ما کاری ساخته نیست، درخواست کردن که به مدیری زنگ بزنن که می تواند کاری انجام بدهد. جو فرودگاه بهم ریخته بود و تعداد مامورین نیروی انتظامی و غیره زیاد شده بود. نهایتا ساعت ۴:۳۰ صبح یکی از مدیران اتا (آقای عزیزی) به فرودگاه آمد و باز هم دعوا شد .یکی دو نفر می خواستن این آقا را بزنن که با دخالت مردم و مامورین این اتفاق نیفتاد. نهایتا یک جلسه برگزار شد  اقای عزیزی قول داد اولین پرواز را به قشم بفرستد البته به شرط اینکه دید کافی برای فرود وجود داشته باشد که الته این مطلب درست بود و در قشم به ما گفتند که همان شب مه بسیار غلیظی بوده که فاصله جند متری هم دیده نمی شده.

یه تعدادی از مسافران بلیط خود را کنسل کردن و رفتند مابقی هم در صندلی های فرودگاه و نمازخانه خوابیده بودن  .

۱۷/۹/۹۵

صبح شده بود و مسافران پیگیرهاشون شروع شد تا نهایتا به دستور آقای عزیزی پرواز مشهد را کنسل کردن تا این پرواز به قشم برود و نهایتا حدود ساعت ۱۰:۳۰ مسافرت ما به قشم با هواپیمای MD شرکت آتا  شروع شد. راستی صبح اون دوستمان را هم دیدیم که ساعت ۱۰:۳۰ با قشم بلیط داشت.

 

qe-md

 

حدود ۱:۳۰ ساعت تا قشم راه بود هوای قشم خوب بود حدود ۲۶ درجه که می شد با لباس آستین کوتاه هم بیرون رفت. ما خیلی سریع یک های لوکس گرفتیم و به سمت هتل  حرکت کردیم. از فرودگاه تا شهر قشم حدود ۴۵ دقیقه راه هست .

من قبلا تلفنی ۲ تا اتاق رو به دریا برای سه روز رزرو کرده بودم برای همین اطلاعات هتل دیروز منتظر ما بود. من یک موضوع در خصوص این هتل بگم که واقعا آدم های خوبی هستن. با اینکه من تلفنی ۳ شب اتاق گرفته بودم، آنها دو روز را حساب کردن و قیمت اتاق های ۳ نفره برای شبی ۲۵۰ بود که به من ۲۱۰ دادن و از همه مهم تر اینکه ما بلیط برگشتمون ساعت ۲۱ بود و طبق قانون اکثر هتل ها ساعت تخلیه ۱۲ هستش ولی به ما اجازه دادن تا ساعت ۶ بمونم و پولی هم نگرفتن.

 حدود یک ساعت بعد از رسیدن ما، نفر ششم هم  رسید و اتاق ها را معلوم کردیم . از یک طرف واقعا خسته بودیم از یک طرف وقت خیلی کم بود تازه من مریض هم بودم و واقعا انرژی نداشتم. برنامه هایی که برای این سفر پیش بینی کرده بودم : گشت دور قشم- جزیره هنگام و دلفین ها – درگهان – پاساژ های قشم – ماهی گیری  بود.

در ابتدا جهت صرف نهار رفتیم رستوران نعیم که یکی از رستوران های شناخته شده قشم است که غذا های کبابی – بوفه سالاد – ماهی شیر کبابی یا سرخ شده – میگو و … را دارد.

 

qe29

 

qe25 qe26

 

بعد از صرف غذا به  هتل برگشتیم و با توجه به خستگی دوستان قرار شد تا ساعت ۵-۶ بخوابیم بعد پاساژ گردی کنیم.

کلا هزینه های متداول به شرح ذیل است:

کرایه ماشین (یک ماشین): مسیر های معمولی ۵-۶ هزار  مسیر های طولانی تر بیشتر می شود  – مسیر شهر قشم تا فرودگاه ۴۰-۵۰ هزار شهر قشم تا درگهان ۲۰-۲۵هزار

غذا : ماهی شیر ۳۵-۴۰هزار  کباب چنجه : ۳۰ -۳۵هزار

ساعت ۶ رفتیم سیتی سنتر ۱ و ۲ و بعد از خرید میوه و جوجه رفتیم رستوان خاله

رستوران خاله:
این رستوران به صورت یک دکه خیلی کوچک در شمال قلعه پرتغالی هاست و جلوی آن به اندازه دو سه تا میز پلاستیکی هستش.
دراین رستوران غذا به صورت پرسی و یا ساندویچ سرو می شود از غذا های معمول فلافل – خوراک کوسه – خوراک صدف – خوراک مرکب ماهی یا "عنکاس" می باشد که منو و آدرس آن به شرح ذیل است.


qe31

qe30

 

qe-res

 

مشکل رستوران قلعه و خاله این هست که فقط شام می دهند و بقیه روز تعطیل است

سایت جهت بررسی رستوران های قشم :

 http://hipersia.com/news.cfm?id=717

http://aledavoud.com/?p=162

 

ما از رستوران خاله غذا گرفته  و برگشتیم هتل. تفاوتی که هتل امسال با سال قبل داشت ۱- موسیقی زنده قبلا سمت جنوب هتل بود که امسال سمت شمال و نزدیک سوپر مارکت مستقر شده بود ۲- محوطه سازی کرده بودن و در ساحل والیبال و فوتبال ساحلی درست کرده بودن .

 

۱۸/۹/۹۵

صبح ساعت ۸  بیدار شدیم و جهت صرف صحانه به رستوران هتل رفتیم. همان طور که قبلا هم گفته بودم  (http://aledavoud.com/?p=162) صبحانه های هتل ها در قشم خیلی ساده است و این هتل هم شامل  نان و پنیر – خیار – گوجه – چای – کره و مربا و تخم مرغ آب پز بود.

بعد از صرف صبحانه یک ون که قیلا به هتل هماهنگ کرده بودم دنبال ما آمود تا برویم درگهان (هزنیه رفت و برگشت با تور ۴۵۰۰۰) که البته ما چون عجله داشتیم خودمان برگشتیم.

چند ساعتی در بازار درگهان بودیم و همه حسابی خرید کردن. خرید های متداول انواع پوشاک  – لباس ورزشی – لوازم برقی – خوراکی مثل شکولات و قهوه .

باید زود برمیگشتیم چون بچه ها ساعت ۲ تور قشم داشتن ولی ساعت ۱:۳۰  بود و ما تاره رسیدیم به رستوران که نهار بخوریم برای همین با تور هماهنگ کردیم که دم رستوران بیاید. ۴ تا از دوستان تور قشم داشتند (۱۰۰۰۰۰ تومان) و من وخواهرزادم می خواستیم بریم ماهی گیری

رستوران حاج غفور

q32qe24

 

 

 

ماهیگیری:

بهترین طعمه برای ماهیگیری مرکب ماهی هست برای همین مقداری مرکب ماهی خریدیم و برگشتیم هتل که وسایل ماهیگیری را برداریم. قصد داشتیم یک قایق کرایه کنیم و به سمت لارک بریم ولی متاسفانه هوا طوفانی شد و تمام قایق ها از دریا جمع شدن. حالا مشکل دو تا بود .هم نمی توانستیم دریا برویم و هم اینکه همه می دانند در هوای مواج ماهیگیری شدنی نبوده و نتیجه نخواهد داشت.ولی با این وجود یک تاکسی گرفتیم تا به به یک اسکله برویم.

اسکله سنگی بزرگی بود که ارتفاع آن حدود ۳ متر بود و مسطح نبود خلاصه با سختی در قسمت ۱ عکس  مستقر شدیم .

qe-es1

qe-es2

 با اولین پرتاپ ، قلاب به سنگ ها گیر کرد و راهی جز پاره کردن نخ نداشتم چون اون قسمت پر از سنگ بود. تصمیم گرفتیم از انجا به جای دیگری برویم . همان طور که در عکس بالا (قسمت ۲)مشخص است  تعدادی لنج لنگر در آب بودند که از طریق یک قایق کوچک و طناب به خشکی می آمدند . من و خواهرزاد هم تصمیم گرفتیم از طریق همان قایق خودمونو به لنج برسانیم و البته از ناخدا اجازه گرفتیم. به نظر ساده میامد ولی واقع سخت بود تا از طریق پله باریک و زنگ زده لنج که زیاد مستحکم هم نبود خودمان را به داخل برسانیم.

قلاب را آماده کردم  خواهرزاده با چوب و من ریسه انداختیم . ماهی مرتبا طعمه را نک می زد ولی نیتجه نداشت برای همین قلاب ها را کوچک تر کردم که خیلی زود خواهرزادم یک ماهی  گرفت. هوا داشت تاریک  و طوفانی تر می شد برای همین خیلی زود بساط را جمع کردیم که حین جمع کردن ریسه یک ماهی کوچک به قلاب افتاده بود و من خبرنداشتم. خیلی سعی کردم ماهی را ازاد کنم ولی با توجه به اینکه قلاب از نوع پاسه خاردار بود، نتواستم . به سختی از لنج پایین آمدن و به خشکی رسیدن خودش یه ماجرایی داشت .نهایتا تاکسی گرفتیم و به هتل آمدیم. 

imag2970imag2980imag2984

۱۹/۹/۹۵

 

امروز پس از صرف صبحانه در اتاق ( چایی  با نون و پنیر و بیسکویت و آب میوه)من و یکی از دوستان برای خرید ماهی به بازار ماهی فروش ها رفتیم .

امروزقصد داشتیم به جزیره هرمز بریم ولی از شانس ما از دیروز دریا مواج شده بود و قایقی در دریا نبود برای همین تصمیم گرفتیم آب تنی کنی که با توجه به باد و خنکی آب، فقط در امتداد ساحل قدم زدیم.

ساعت حدودا ۲ بود که تصمیم گرفتیم برای نهار  به مرکز خرید سیتی سنتر بریم. طبقه آخر سیتی سنتر ۱ مرکز بازی هستش که بجز بازی های الکترونیک، بیلیارد و بولینگ هم دارد.همچنین در همان طبقه چند رستوران فست فود وجود دارد

qe28qe27qe21

. ما ساعت ۹ پرواز داشتیم که می بایست ساعت ۸ آنجا باشیم و با توجه به مسیر حدود یک ساعته، می بایست ساعت ۷ حرکت می کردیم .

موضوع دکتر در فرودهاه هم از خاطرات بیاد ماندنی شد  🙂

هواپیمای ما زاگرس A-320 بود که با یک ساعت تاخیر پرواز کرد.

 

qe4

در راه برگشتن راننده تاکسی دو ماجرا را برای من تعریف کرد که من آنها را نقل قول می کنم

گله الاغ وحشی در قشم

چند صد سال پیش (دقیق نمی دانم) شخصی دو تا الاغ داشت که پیر شده بودن و بدرد کار کردن نمی خوردن صاحب آن به جای کشتن ، آنها را در بیابان رها می کند که آن دو الاغ نه تنها نمی میرند بلکه تولد نسل می کنند و گله های الاغ وحشی بوجود می آید و ظاهرا گونه های مختلفی هم دارندو طبق نقشه حدود فرودگاه هستند. من این دو بار در قشم این الاغ های وحشی را ندیده بودم ولی در این سفر چند راس را دیدم. اکنون این الاغ ها به عنوان حیوان بومی قشم محسوب می شوند ولی هر ساله باعث تصادفات رانندگی هم می شوند.همچنین الاغ دزدی پدیده جدیدی هست که در قشم اتفاق می افتد.

qe-khar

عسل زنبور وحشی

یکی از مرغوب ترین عسل دنیا محسوب می شود که براحتی هم قابل یافتن نیست . نوعی زنبور وحشی که سیاه هستن لای بوته های بزرگ و پر تیغی کندو درست می کنند که با توجه به اینکه در مرکز بوته کندو  می کنند ف هم یافتن کندو کار دشواریست و هم نفوذ به کندو.

راهکار یافتن کندو بسیار جالب است … جایی که این نور زنبور ها در رفت و آمد هستند تکه ای کوچک ماهی طعمه می کنند و به آن نخ می بندند و زمانی که زنبور طعمه را برمی دارد تا به کندو ببرد، مسیر توسط نخ مشخس می شود.

خاطرات قبلی من در سفر قشم که شامل جاهای دیدنی – آدرس و تلفن مراکز تفریحی – رستورن ها می شود را در آدرس  http://aledavoud.com/?p=162   مطالعه فرمایید.

 

qe41

qe42

qe44

qe47

qe48


imag2993

qe22

پاسخی بگذارید