غار رود افشان

ارسال شده در: Uncategorized | ۰

غار رودافشان یک غار زیبا در نزدیکی تهران است.این غار در دهکده رود افشان شهرستان دماوند و در کوهستان البرز مرکزی قرار گرفته است و تالارهای آن پوشیده از مواد آهکی است که به صورت قندیل‌هایی از سقف غار آویزان شده اند. و البته چاله‌هایی که آبی زلال را از دل صخره‌های سنگی بیرون می دهند.

از شرق تهران تا مقصد حدود  1:30 تا ۲ ساعت با ماشین راه است. برای رسیدن ابتدا در جاده فیروز کوه (جاده شماره ۷۹) به سمت شرق حدود ۱ ساعت حرکت کرده که حدودا ۸۰ کیلومتر می شود و در روستای سید آباد وارد مسیر سمت راست شده  این مسیر حدود ۱۷ کیلومتر و حدود ۳۰ دقیقه راه می باشد.مسیر بین آسفالت و خاکی و پر پیچ و خم بوده و سطح جاده پر از چاله می باشد ولی تمام خودرو ها می توانند این مسیر را براحتی بروند.  

roodafshan1

roodafshan2

وقتی به مقصد رسیدید، همانطور که در عکس پایین مشخص کردم (شماره۱)پارکینگ برای خودرو در نظر گرفته شده است  که تا مقصد نهایی (شماره ۲) ابتدا از مسیر کوتاه و سرسبز که باغات می باشد عبور کرده و مسیر سربالایی تندی را تا غار می پیمایید. مسیر برای من که بار زیادی همراهم بود و به آرامی می رفتم حدود ۳۰ دقیقه طول کشید.

roodafshan3

roodafshan4

roodafshan5

این غار تقریبا پنهان است و علی رقم اینکه از نظر بزرگی دهانه غار، سومین در ایران است (با قطری حدود ۱۰۰ متر) ولی تا نزدیک نشوید آن را نخواهید دید.دهانه ورودی غار که بیضی شکل است بزرگترین دهانه غارهای طبیعی را دارا بوده و هر بیننده ای از دیدن آن شگفت زده میشود. حدود سه هزار و پانصد سال پیش در اثر وقوع آتشفشان در کوه دماوند دهانه فعلی که در پشت صخره ای عظیم قرار داشته است شکاف بر داشته، میشکند و این فضا بر اثر ترک و شکاف عمیق ایجاد شده، نمایان میشود. این غار در مسیر راه کوهنوردانی است که به ارتفاعات منطقه صعود میکنند.

پس از ورود از دهانه اول و بزرگ غار، سرازیری وجود دارد که پایین رفتنش کار سختی نیست. این فضا محیط آرامی است که هوای خنکی دارد و به اندازه کافی نور دارد و می توانید همین جا کمپ بزنید. دهانه دوم غار خیلی کوچک تر از دهانه اولیه می باشد ولی بعد از ورود قابل مشاهده است. از دهانه دوم به بعد غار شروع می شود. محیط کاملا تاریک، مرطوب با رسوب های معدنی. بعضی از قسمت ها را باید از روی پل های باریک عبور کرده و بعضی قسمت ها را باید از نردبان بالا برویم. در مجموع  مسیر خیلی سختی نیست (بستگی دارد تا کجا می خواهید جلو بروید) ولی کوچکترین سهل انگاری می تواند به حادثه ای وخیم ختم شود. هدلامپ و کفش مناسب، واجب است و برای امنیت سر بهتراست ا ز کلاه ایمنی استفاده کنیم همچنین با توجه به اینکه در کل مسیر باید از دست هایمان برای نگه داشتن و بالا رفتن از سنگ ها استفاده کنیم، بهتر است دستکش هم داشته باشیم چرا که سنک ها مرطوب هستن و وقتی صحبت از غار باشد، خفاش ها میزبانان همیشکی هستن که این یعنی تمام رطوبت سنگ ها، آب نیستند laugh این تجهیزاتی که من گفتم برای مسیری بود که من رفتم. من حدودا ۴۰ تا ۵۰ دقیقه جلو رفتم ولی دیدم کسانی که در همین غار تا جایی جلو می روند که احتیاز به تجهیزات کاملا حرفه ای دارد. مثلا سایت  http://www.anobanini.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=4100 

roodafshan6roodafshan9roodafshan10roodafshan14roosafshan7roodafshan11

تالار اول غار رودافشان

دهانه این غار که بعد از غار ایوب و غار اسپهبد خورشید، سومین دهانه بزرگ در غارهای ایران است که بعد از عبور از آن بلافاصله وارد اولین تالار غار می‌شوید که از بزرگترین تالارها در غارهای ایران است. این تالار عظیم تاقدیس بزرگی است که به علت استحکامی که لایه‌های آن دارد هیچ نشانی از شکستگی یا سنگ‌های سست در آن دیده نمی‌شود. این تالار به اندازه‌ای بزرگ است که می‌توان یک آمفی تئاتر بزرگ در آن برپا کرد!

 

شاید علت وسعت این تالار فرسایش آب رودخانه دلی چای در کنار فرایند غارزایی باشد؛ بدین ترتیب که هزاران سال قبل که دره رودافشان عمق فعلی را نداشت، رودخانه دلی چای و یا شاخه‌ای از آن با دهانه غار رودافشان هم سطح بوده و آب رودخانه وارد دالان‌ها می‌گردید و لایه‌های سست را در مسیر خود تخریب می‌کرد. تعدادی ایوان که از سنگچین ساخته شده‌اند و همچنین مقداری خرده سفال در انتهای این تالار وجود دارد. این تالار فاقد تزئینات آهکی است.
غار رود افشان

 

تالار دوم غار رودافشان

بعد از تالار اول، تالار دوم قرار دارد. بین تالار اول و دوم دیوار سنگچینی واقع شده که طول آن ۸ متر و پهنای آن ۱٫۵ متر است و در حال حاضر قسمتی از این دیوار تخریب شده و درگاهی به عرض ۲ متر بوجود آورده که مدخل تالار دوم را تشکیل داده است. در این ناحیه تاقدیس کوچکی با ارتفاع ۸ متر قرار دارد که ابتدای تالار دوم است. تالار دوم دارای تاقدیس به ابعاد ۵۰ در ۶۰ متر و ارتفاع ۲۰ متر است. در دیواره این تالار یک شکاف بزرگ به چشم می‌خورد. این تالار نیز فاقد تزئینات آهکی است.

 

تالار سوم غار رودافشان

ابعاد این تالار ۴۰ در ۵۰ و ارتفاع آن ۱۵ متر است. در این تالار تزئینات آهکی فراوان است که در روی سقف و دیوار این تالار چکنده های گل کلمی و نخودی دیده می‌شود، تمام تالار پوشیده از چکیده‌های مخروطی دانه انگوری می‌باشد. در طرف راست تالار دالانی به طول ۱۰ متر وجود دارد که به اتاقی منتهی می‌شود، دیوارها و سقف این اتاق با تزئینات خوشه انگوری، گل کلمی، ستون‌های سنگی و آبشار سنگ پوشیده شده است، این اتاق دارای دهانه دیگری است که به انتهای تالار سوم می‌رسد.

 

انتهای تالار سوم راهرویی به عرض ۲ متر و ارتفاع ۶ متر بوده که پس از طی ۵۰ متر، استالاگمیت بزرگی دیده می‌شود. پس از حدود ۲۰ متر بلندترین چکیده غار به بلندی ۱۲ متر دیده می‌شود. در اینجا چکنده‌های نیزه‌ای نیز دیده می‌شوند.

roodafshan15roodafshan18Cheshmeh_10

 

چند نکته:

۱- برای وارد شدن به دهانه اول این غار لوازم و تجهیزات نیاز ندارید و برای ورود به دهانه دوم غار هدلامپ و کفش مناسب، واجب است و بهتر است دستکش و کلاه ایمنی هم همراه داشته باشید.البته این موضوع بستگی به میزان پیشروی شما در غار را دارد 

۲- حتی اگر در تابستان هم می روید، داخل غار خنک و شاید سرد باشد لذا لباس مناسب بردارید.

۳- بعد از دهانه اول غار، فضای نسبتا بزرک و روشنی هست که برای رسیدن به این قسمت به هیچ تجهیزاتی نیاز ندارید. در واقع از دهانه دوم، فضای تاریک و مرطوب غار شروع می شود

۴- ترجیحا از کباب درست کردن (آتش درست کردن با لوازم دودزا) در این فضا بپرهیزید چرا که دود حاصل از آن  بسختی جابجا شده و تا ساعت ها باقی می ماند.

۵- و نهایتا خواهشمندم در حفظ و نگهداری این میراث فرهنگی بکوشید. در مسیر و داخل غار آشغال نریزید و محیط غار را تخریب نکنید حتی کندن تکه سنگی، در آینده تخریبی آشکارا را در پی خواهد داشت.

با تشکر از کسانی که در حفظ طبیعت، کوشا هستند

غار رودافشان از  اثر طبیعی ملی در شهرستان دماوند روز جمعه به مناسبت  روز غار پاک  با حضور ناصر محمودی فرد فرماندار شهرستان دماوند و  رجبعلی خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با مشارکت انجمن غار و غارشناسی ایرانیان پاکسازی شد.

http://tarood.ir/?p=66826

roodafshan20

 

منابع :

 http://damavandnameh.ir/showT.aspx?Lang=F&ID=735F5D40515E49775A5D

http://www.beytoote.com/iran/tafrihi/den-rodafshan.html

 

پاسخی بگذارید