لوور در تهران

ارسال شده در: سفرنامه | ۰

نمایشگاه لوور در تهران

زمان بازدید : ۱۴ اسفند ۹۶  الی ۱۸ حرداد ۹۷ که تا ۸ مرداد ۹۷ تمدید شد
ساعت بازدید : هر روز از ساعت ۹ الی ۱۹
تلفن : ۰۲۱-۸۹۳۱۳۴۴۰
آدرس : نشانی موزه ملی ایران: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

خب داستان از آنجایی شروع شد که موزه لوور در تهران قرار بود در تاریخ ۱۸ خرداد ۹۷ به کار خود پایان دهد و البته من اطلاعی از این موضوع نداشتم ولی یکی از همکاران بهم گفت که تا ۸ مرداد تمدید شده.

من از دوستان خواهش کردم که بازدید از موزه را به فردا موکول کنند تا بتوانیم اطلاعات بیشتر و همچنین فایل های صوتی راهنما را دانلود کنم بنابراین این بازدید به فردا موکول شد.

 امروز ۴ شنبه ۳ مرداد بود و من فردا عازم سفر بودم بنابراین حدود ساعت ۱۱-۱۲ مرخصی ساعتی رد کردیم و من و ۲ تا از همکاران به بازدید این موزه در خیابان ۳۰ تیر رفتیم.

بلیت موزه نفری ۵ هزار تومان بود که همان جا امکان پرداخت با دستگاه و کارت بانکی بود. موزه خلوت بود و می شد با خیال راحت به بازدید پرداخت.

ما از قبل فایل های صوتی مربوط به موزه را اماده کرده بودیم .

راهنمای صوتی موزه لوور در تهران (دانلود فایل)

دانلود از منبع دوم 

البته کمی مشکل بود بفهمید کدام فایل مربوط به کدام اثر است ولی با کمی بررسی توانستیم از فایل های صوتی که روی موبایل هایمان ریخته بودیم، استفاده کنیم.

بازدید از موزه لوور با توجه به گوش کردن فایل های صوتی و بازدید از نمایش روایت‌های کیارستمی حدود یک ساعت و نیم زمان برد.

در ساختان موزه ملی ایران علاوه بر موزه “لوور در تهران” موزه های “هنرهای اسلامی” و  “ایران باستان”  هم قرار دارد که خیلی دوست داشتم هر دوتا موزه را می رفتم ولی چون مرخصی ساعتی گرفته بودیم بهتر بود سریع تر به سر کار بر می گشتیم. بنابراین پیاده به راه افتادیم ولی قبل از آن از رستوران های سیار خیابان ۳۰ تیر خرید کردیم .

دانلود نقشه و بروشور موزه ایران باستان

دانلود نقشه و بروشور موزه هنر های اسلامی

اخبار مهم در خصوص نمایشگاه لوور در تهران

  • رئیس موزه ملی ایران با تایید اخبار مبنی بر نمایش آثار موزه لوور در تهران، برگزاری این رویداد را نشان از امنیت ایران دانست.
  • نمایشگاه آثار موزه لوور که به مدت ۳ ماه در موزه ملی ایران برگزار می شود
  • رئیس موزه ملی ایران بیان کرد: بانک آینده به عنوان بانک خصوصی ایرانی و شرکت توتال و رنو از کشور فرانسه حامیان اصلی این رویداد فرهنگی در موزه لوور هستند.
  • به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران شامگاه یکشنبه ۲۹ بهمن ماه، مجموعه آثار نمایشگاه “موزه لوور در تهران ” از کشور فرانسه همراه با کارشناسان موزه مذکور به فرودگاه امام وارد و پس از ساعاتی در امنیت کامل به موزه ملی ایران منتقل شد.
  • آثار نمایشگاه شامل بیش از ۵۰ پیکره، نقش برجسته، ظرف، تابلو نقاشی، چاپ سنگی و غیره است که از میان آنها دو شی شامل یک تبر مفرغی با کتیبه شاه ایلامی “اونتاش ناپیریشا” و دیگری شی مفرغی از لرستان مربوط به ایران است و سایر آثار مربوط به فرانسه، ایتالیا، اتریش، آلمان، هلند، مصر، ترکیه، سوریه، عراق و هند هستند.
  • «ژان ایو لودریان»، وزیر اروپا و امور خارجه فرانسه در تاریخ ۵ مارس (۱۴ اسفند) نمایشگاه «موزه لوور در تهران- گنجینه مجموعه‌های ملی فرانسه» را در حضور «ژان لوک مارتینز»، رئیس موزه لوور، در موزه ملی ایران افتتاح خواهد کرد.
  • فرانسوا سنمو، ۷۲ ساعت قبل از گشایش رسمی نمایشگاه “لوور در تهران” از موزه ملی ایران که میزبان این نمایشگاه است بازدید کرد
  • صفحه اینستاگرام موزه لوور نیز با اشاره به افتتاح نمایشگاه موزه لوور در تهران، برپایی این نمایشگاه را رویدادی فرهنگی و دیپلماتیک برجسته برای هر دو کشور قلمداد کرد.
  • ین رسانه معتبر و دولتی فرانسه برپایی نمایشگاه ۹۰ روزه لوور در تهران را نتیجه دو سال کار از زمان برقرای معاهده تبادل فرهنگی میان ایران و فرانسه می‌داند که در ژانویه ۲۰۱۶ و در شهر پاریس میان «حسن روحانی» و «امانوئل ماکرون» روسای جمهور، دو کشور به امضاء رسید..
  • سایت اختصاصی لوور در تهران به آدرس www.louvreintehran.com
  • ۲ اثر ایرانی و ابوالهول بیشترین توجه ها را جلب کرده است
  • لوور در نوروز تعطیل نبود
  • علی دایی یک روز پس از پیروزی تیمش مقابل پرسپولیس با حضور در موزه ملی ایران از نمایشگاه لوور در تهران بازدید کرد.
  • مدیر کل موزه ملی ایران از بازدید بیش از ۱۰۰ هزار نفر در طول یک ماه نخست، نمایش ۵۶ شیء تاریخی از “لوور در شعبه تهران” خبر داد.
  • یزان بازدید از موزه لوور “ابوظبی” در شلوغ‌ترین حالت خود بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بازدیدکننده است، این رقم برای ما بسیار جالب است.
  • مروز ۹ اردیبهشت ماه، به مناسبت روز ملی خلیج فارس، در موزه دوران اسلامی که در طبقه فوقانی نمایشگاه لوور در تهران قرار دارد، از نسخه دیجیتال کتاب ” مسالک و ممالک ” رو نمایی گردید. این کتاب مربوط به قرن چهارم هجری، یکی از قدیمی ترین اسنادی است که در آن از نام خلیج فارس استفاده شده و نشان دهنده آن است که نام این منطقه، از گذشته های دور ” خلیج فارس ” بوده است.
  • شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران با قدردانی از بانک آینده برای برگزاری نمایشگاه آثار لوور در تهران گفت: یک روز فراموش نشدنی را در موزه لوور ایرانی گذراندم.
  • یکی از چهره های سرشناس و صاحب سبک هنری، که از این نمایشگاه بازدید به عمل آورده گیزلا وارگا سینایی نقاش ارزشمند مجارستانی تبار است.
  • مطابق با این بخشنامه، موزه‌ها، کاخ موزه‌ها و اماکن فرهنگی- تاریخی تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی در روزهای:
  • ۱۴ خرداد به مناسبت رحلت حضرت امام خمینی(ره)،  – بیست و یکم ماه رمضان به مناسبت شهادت حضرت امام علی (ع)،
  • بیست و پنجم شوال به مناسبت شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، – نهم و دهم محرم به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی
  • و بیست و هشتم ماه صفر به مناسبت رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) تعطیل بود.
  •  موزه لوور در تهران قرار بود روز جمعه ۱۸ خرداد در موزه ملی ایران به کار خود پایان دهد و به موزه بزرگ خراسان بزرگ در مشهد مقدس منتقل شود، که معاون سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد: این نمایشگاه با توافق رسمی رئیس کل موزه لوور «ژاک لوک مارتینز» تا ۳۰ جولای ۲۰۱۸ (هشتم مرداد ۹۷) در محل موزه ملی ایران ادامه خواهد یافت.
  • در مدت سه ماه گذشته، بیش از ۲۳۰ هزار نفر از این آثار بازدید کرده اند.

آثار مجموعه “موزه لوور در تهران”

مدیر موزه ملی ایران امروز اظهار داشت: «این نمایشگاه شامل مجموعه‌ای بیش از ۵۰ اثر از تمدن‌های باستان در غرب آسیا، اروپا و شمال افریقا از‌ جمله تمدن‌های سومر، آشور، هیتی، مصر باستان، یونان و روم باستان، مجموعه‌ای از نقاشی، طراحی و لیتوگرافی از آثار هنرمندان بزرگ اروپا چون اوژن دلاکروا و کامیل کورو است».

وی افزود: «این مجموعه از هشت بخش موزه لوور انتخاب شده و طبق طرح محتوایی نمایشگاه در چهار بخش اصلی با عناوین ۱٫ تولد یک مجموعه، ۲٫ تولد یک موزه، ۳٫ رؤیای جهانی شدن ۴٫ یک موزه زنده، به‌نمایش در خواهد آمد».

از شاخص‌ترین آنها می‌توان به پیکره ابوالهول از سنگ بازالت مربوط به دوره فرعون‌ هاکور نام برد که از بخش عتیقات مصر باستان در سالن سولی لوور انتخاب شده است».

و همچنین دو اثر متعلق به فرهنگِ ایرانی یعنی «تبر کتیبه‌دار» از کاوش‌های علمی باستان‌شناسی محوطه‌ چغازنبیل و «شیء برنزی از لرستان» باقی‌مانده از عصر آهن و با حدود سه‌هزار سال قدمت اشاره کرد.

تولد یک مجموعه

هسته اولیه آثار لوور مجموعه های شاهان فرانسه است که شکل گیری آن در عصر رنسانس ) قرون پانزدهم  و شانزدهم( آغاز شد. فرانسوای اول ) ۱۵۱۵ تا ۱۵۴۷ ( تعداد زیادی تابلوی نقاشی خریداری کرد  یابه نقاشان  ایتالیایی سفارش داد. سنت حمایت شاهان از هنر در طول قرن هفدهم ادامه یافت و در دوره  حکمرانی لوئی چهاردهم ) ۱۶۴۳ تا ۱۷۱۵ ( به اوج رسید. لوئی چهاردهم که بسیار به هنر علاقه مندبود،  از هنرمندان مستعد عصر خود پشتیبانی کرده و از مجموعه داران بزرگ، اشیاء هنری از جمله تابلوهای نقاشی و مجسمه های کهن خریداری می کرد . این آثار یا زینت بخش کاخ لوور در پاریس می شدند که اقامتگاه شاهان فرانسه بود یا به کاخ ورسای فرستاده می شدند که در آن زمان در حال ساخت بود. جانشینان لوئی چهاردهم تا وقوع انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ به غنی تر کردن این مجموعهادامه دادند.

تولد موزه

برنامه ریزی برای تشکیل موزه های نوین در قرن نوزدهم در اروپا مطرح شد.  اما طرح  تأسیس  موزه  در کاخ  لوور پس از وقوع انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ و سقوط نظام سلطنتی عملی شد. موزه مرکزیهنرها در ۸ نوامبر  ۱۷۹۳ درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشود.  مجموعه های سلطنتی قدیمی،  موسوم به   «اموال ملّی »  و آثار توقیف شده مهاجران که از غوغای انقلاب گریخته بودند و همچنیناموال ملّی شده کلیسا در این موزه  به نمایش گذاشته می شد . فتوحات نظامی ناپلئون، که در سال ۱۸۰۴ به عنوان امپراتور تاجگذاری کرد،  باعث شد سیل آثار هنری به عنوان غنیمت جنگی از هلند، ایتالیا وپروس به پاریس سرازیر شود.   با اینکه، پس از سقوط امپراتوری در سال ۱۸۱۵این آثار به کشورهای مبدأ بازگردانده شدند . لوور به مدت چند سال، به دلیل تملک مجموعه های باشکوه از آثار کهن، بهمخزن شاهکارهای هنر غربی تبدیل شد.

ناپلئون و هنر کلاسیک

ناپلئون، امپراتور فرانسه، به هنر باستان بسیار علاقه مند بود.  در سال ۱۸۰۷ ، او مجموعه متعلق به شوهر خواهرش، کامیلو بورگزه، عضو یکی از قدرتمندترین خانواده  های اشرافی شهر روم،  را خریداری کرد. بیشتر شاهکارهای این مجموعه، شامل مجسمه های یونان و روم و چند اثر از مصر باستان بود که کاردینال  اسکیپیون بورگزه در اوایل قرن هفدهم میلادی طی دوره ای گردآوری کرده بود که کاوش هایباستانشناختی  در روم و اطراف آن بسیار رواج داشت.

ناپلئون در سال ۱۷۹۷ ، چندسال پیش از خرید این مجموعه، دستور داد مجموعه مشهور کاردینال  آلساندرو  آلبانی، از بزرگترین مجموعه داران شهر روم در قرن هجدهم، به پاریس آورده شود.  در  سال ۱۸۱۵، این مجموعه  به مالکش بازگردانده شد، اما پادشاه جدید فرانسه، لوئی هجدهم ) ۱۸۱۵ تا ۱۸۲۴ ( چند قطعه از این مجموعه را برای موزه لوور خریداری کرد.

رؤیای جهانی شدن

در قرن نوزدهم، لوور نقش مهمی در کشف تمدن های باستانی در حوزه مدیترانه ایفا کرد و به طور فعال در اکتشافات باستانشناختی یونان، مصر، بین النهرین و ایران مشارکت داشت و به این ترتیب، ایدهایجاد موزه جهانی تحقق یافت.

ورود مجموعه های تازه سبب شد موزه مصر در سال ۱۸۲۷ ، موزه آشور در سال ۱۸۴۷ و بخش « هنرهای اسلامی » در سال ۱۸۹۳ در موزه لوور تأسیس شود . خرید و اهدای مجموعه های مهم و معتبرباعث شد لوور مجموعه های آثار باستانی و هنرهای زیبای خود را کامل کند.  در عین حال توجه روزافزونی به آثار قرون وسطای مغرب زمین نیز شد.  در طول قرن نوزدهم میلادی، موزه به تکمیل مجموعه های هنر آن زمان نیز همت گماشت.  این مجموعه ها در نمایشگاه سالانه آثار نقاشی و مجسمه که در موزه لوور برگزار می شد، به نمایش درمی آمدند.

شامپولیون و گشایش موزه آثار مصر

فعالیت های هیئت علمی فرانسوی، که ناپلئون بناپارت را در لشکرکشی نظامی به مصر در سالهای ۱۸۰۱ – ۱۷۹۸ همراهی می کرد، باعث توجه مشتاقانه اروپاییان به مصر باستان شد. در سال ۱۸۲۲ ،  ژان فرانسوا شامپولیون پس از سال ها پژوهش، خط هیروگلیف را رمزگشایی کرد . او نخستین مدیر بخش  مصر باستان در موزه لوور بود که در سال ۱۸۲۶ تأسیس شد.  آثاری که شامپولیون در مصر گردآوری یااز مجموعه داران بزرگ خریداری کرد، هسته اولیه مجموعه آثار مصر لوور را تشکیل داد . این مجموعه ها پس از سال  ۱۸۲۷ در موزه تازه تأسیس آثار مصر به نمایش گذاشته شد. پس از آن کاوشه ایباستان شناختی افزایش یافت  و در سال ۱۸۵۰ آگوست ماریت در گورستان باستانی ممفیس کاوش کرد و سعیدپاشا، حکمران وقت مصر، به او مأموریت داد که اداره آثار باستانی و موزه باستانشناسی قاهره راتأسیس کند.

دنیای یونانی  رومی : از مجموعه داران بزرگ تا نخستین باستان شناسان

توجه فرانسوی ها به گردآوری آثار باستانی یونان و روم در قرن نوزدهم میلادی با خرید و تملک مجموعه های بزرگ حکمرانان، شاهزادگان و علاقه مندان ادامه یافت.  مجموعه شارل  لوسین بناپارت،برادرزاده ناپلئون شامل تعداد زیادی سفال و موزائیک یونانی بود . ناپلئون سوم امپراتور فرانسه ) ۱۸۵۲ تا ۱۸۷۰ ( در سال ۱۸۶۱ مجموعه اشراف زاده ایتالیایی، مارکی کامپانا را که شامل هزاران قطعهگوناگون )سفال، جواهر، تزئینات معماری و مجسمه( بود، خریداری کرد.  در همین دوره نخستین اشیاء باستانی اِتروسک وارد مجموعه های لوور شد و فعالیت نخستین گروه های باستان شناسی فرانسوی دریونان بر غنای این مجموعه ها افزود.

گشایش موزه آثار آشور و کشف دوباره تمدن های شرقی

تمدن آشور در سال ۱۸۴۲ به یُمن کاوش های پل  امیل بوتا در خورس آباد، در نزدیکی موصل،  شناخته شد.  کشفیات او به تملک لوور درآمد و از سال ۱۸۴۷ در موزه آثار آشور به نمایش گذاشته شد .  اینآثار شور و هیجان  بازدیدکنندگان را برانگیخت.

در نیمه دوم قرن نوزدهم، سفرهای اکتشافی به آناتولی، قبرس و لبنان به معرفی آثار بازمانده از گذشته این  مناطق منجر شد. « ارنست دو سارزِک » آثار تمدن سومری، مهد ابداع خط میخی، را دوباره در تِلّوکشف کرد  و به دنبال این کشف، در سال ۱۸۸۱ بخش آثار شرق باستانِ موزه لوور تأسیس شد.  در همین دوره بود که نخستین آثار ایران باستان به اروپا رسید.

کشف دوباره هنرهای قرون وسطی و تمدن های اسلامی

اروپا از اواسط قرن نوزدهم موفق شد هنرهای قرون وسطی )قرون پنجم تا پانزدهم( را دوباره کشف کند.  درنتیجه، سال ۱۸۷۱ بخشی از موزه لوور به قرون وسطی اختصاص داده شد . در این بخش، مجسمه ها و یادمان هایی از قرون وسطی گردآوری شد که از تخریب های دوره انقلاب فرانسه محفوظ مانده بودند.  این بخش برای تکمیل مجموعه های خود به خریداری آثار مجموعه داران پرداخت و در همیندوره توجه مغرب زمین به آثار هنری تمدن های اسلامی نیز جلب شد. در نتیجه در سال ۱۸۹۳ قسمت « هنر اسلامی »  در بخش تازه تأسیس هنرهای تزیینی افتتاح شد.  اشیاء دوره اسلامی تا سال ۱۹۰۵در کنار آثار هنر غربی به  نمایش گذاشته می شد و از این زمان نخستین تالار ویژه آثار هنر اسلامی در لوور گشایش یافت.

نمایش آثار هنر آن روزگار

موزه لوور از قرن نوزدهم با مدرنیته و آثار هنری آن روزگار ارتباط نزدیکی داشته است. همه ساله در نمایشگاه سالانه پاریس، موسوم به « سالن »، در موزه لوور آثار معروف ترین نقاشان و مجسمه سازانمعاصر در معرض نمایش قرار می گرفت. در جریان همین نمایشگاه های سالانه، دولت آثار منتخب نمایشگاه را برای موزه های تحت نظر خود خریداری می کرد. این آثار ابتدا در « موزه لوگزامبورگ »پاریس، محل برپایی موزه هنرمندانِ در عرصه فعالیت، ارائه و سپس به مجموعه های موزه لوور منتقل می شد و گراورهای )چاپ دستی(  آنها برای فروش به علاقه مندان عرضه می شد.

موزه زنده

در قرن بیستم و ابتدای قرن بیست ویکم، سیمای موزه لوور به تدریج به آن چه که امروزه می بینیم، نزدیکتر شد.  طرح « لوور بزرگ» در سال ۱۹۹۳ اجرا و هرم شیشه ای آن براساس طرح معمار امریکاییچینی الاصل، آیو مینگ پی ساخته شد . بخش هنرهای اسلامی در سال ۲۰۰۳ تشکیل و تالارهای جدید لوور نیز در سال ۲۰۱۲  افتتاح و کاخ لوور بزرگتر شد . مجموعه های لوور از طریق خرید اشیاء واهدای آثاری که برخی از آنها

در اینجا به نمایش گذاشته شده، روزبه روز غنی تر و کامل تر می شود . لوور سنت دیرپای خود را برای پذیرش آثار معاصر حفظ و از هنرمندان دعوت می کند در فضای موزه نمایش محیطی اجرا و نمایشگاهبرگزار کنند یا تزئینات و گراورهای اصیل خلق کنند و این اقدام سبب تولید آثار باارزشی می شود که در کنار آثار کهن موزه به نمایش درمی آید.

سایت بررسی بیشتر آثار موزه لوور در موزه ملی ایران (قسمت اول)kojaro.com

سایت بررسی بیشتر  آثار موزه لوور در موزه ملی ایران (قسمت دوم)kojaro.com

نمایش روایت‌های کیارستمی از موزه لوور در تهران

مجموعه عکس‌های زنده‌یاد عباس کیارستمی با عنوان “به من نگاه کن” برای اولین بار به نمایش در می آیند.
این مجموعه عکس که از نمایش در زمان حیات عکاس محروم ماند، نماهایی هستند که کیارستمی در بازدیدهای متعددش از موزه لوور فرانسه ثبت کرده بود.
کیارستمی در سال های ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۰ ( ١٩٩۶ تا ٢٠١٢ میلادی) در تالارهای نقاشی و مجسمه های موزه لوور ازبازدیدکنندگانی که مثل خود او مشغول تماشای آثار بودند، سلسله عکسهایی گرفته که منتخبی از آنها در این نمایشگاه دیده می شود. سوژه اصلی این نمایشگاه، بازدیدکنندگان لوور هستند در حال “نگاه کردن به آثار” و کیارستمی نگاهشان را در حالی که محو آثار شده اند با برداشتی سینماگرانه ثبت کرده است، گویی تماشاگران به درون تابلوها سفر کرده اند.
نمایشگاه عکس “به من نگاه کنید” همزمان با نمایش آثاری از موزه لوور در تهران به نمایش در می آید

۱۸ عکس عباس کیارستمی از فضاهای خلق شده و بازدیدکنندگان موزه لوور روی دیوارهای موزه ملی به نمایش گذاشته شدند.
به گزارش ایسنا، در بازدید اختصاصی خبرنگاران و عکاسان پیش از افتتاح رسمی نمایشگاه «لوور در تهران» یوسف حسن زاده – مدیر انتشارات موزه ملی – درباره عکس‌های به نمایش درآمده کیارستمی در حاشیه این نمایشگاه توضیح داد: نمایش چهار تابلو عکس از عباس کیارستمی جزو ایده مسوولان موزه لوور بود که همراه با آثار دیگر به نمایش گذاشته شود، اما با توجه به اینکه فکر کردیم خانواده این هنرمند در دسترس ما هستند مذاکره را با آن‌ها ادامه دادیم و تعداد این تابلو عکس‌ها را به ۱۸ قطعه رساندیم.
او با بیان این‌که شعار یکی از گالری‌های این نمایشگاه این است که موزه لوور زنده است و همچنان با دنیای معاصر ارتباط دارد، به برخی از تابلوهای نقاشی‌ها این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه چند تابلو پرینت نقاشی می‌بینیم که روی آنها دوباره نقاشی شده است.
مدیر انتشارات موزه ملی با بیان اینکه این کار همچنان در موزه لوور انجام می‌شود، افزود: یعنی هر بازدید کننده‌ای می‌تواند سفارش دهد از یک نقاشی پرینت بگیرد و روی آن یک کار جدید انجام دهد و دوباره به موزه برگرداند و بگوید من برای موزه شما این کار را خلق کردم که در ادامه به مجموعه موزه لوور اضافه می‌شود.
حسن زاده اضافه کرد: مثل عکس‌های عباس کیارستمی که از فضاهای خلق شده و بازدیدکنندگان موزه لوور عکاسی کرده که در حال حاضر به کلکسیون و مجموعه موزه لوور اضافه شده و این موزه نشان دهنده ادامه تعامل و تداوم موزه جهانی لوور است که با زمانه حرکت می‌کند.
درهای سالن نمایشگاه عکس “به من نگاه کن” همزمان با نمایش آثاری از موزه لوور در موزه ملی از فردا ۱۵ اسفندماه به روی بازدیدکنندگان عموم باز می‌شود.
این مجموعه عکس، نماهایی هستند که کیارستمی در بازدیدهای متعددش از موزه لوور فرانسه در سال‌های ١٣٧۴ تا ١٣٩٠ ( ١٩٩۶ تا ٢٠١٢ میلادی) در تالارهای نقاشی و مجسمه‌های موزه لوورثبت کرده است.
نمایشگاه “لوور در تهران” منتخبی از آثار موجود در سالن‌های اصلی موزه لوور است که به دنبال تبادلات فرهنگی بین ایران و فرانسه و با حمایت مالی بانک آینده افتتاح شده و تا ١٨ خرداد ماه سال آینده در تهران و موزه ملی ایران برپاست.

منبع : https://louvreintehran.com/

لینک دانلود فیلم از موزه لوور در تهران

پاسخی بگذارید