سفرنامه ترکیه – استانبول

ارسال شده در: Uncategorized | ۰

 کامل ترین راهنما و سفرنامه استامبول

 

خب ماجرا از جایی شروع شد که من و ۳ تا از دوستان تصمیم گرفتیم یک سفر نسبتا ارزان داشته باشیم پس ترکیه – شهر استانبول را انتخاب کردیم .

برای هر سفر دو راه وجود دارد یا یک تور انتخاب کنید و همه کارها را به تور بسپارید و یا تمام کارها خودتان انجام بدهید.

برای کسانی که گرفتن بلیط یا رزرو هتل و یا برنامه ریزی کردن برایشان سخت است بهتر است از تور استفاده کنند ولی من راه دوم را اتخاب کردم

برای انجام سفر به سلیقه خودتان چند مورد الزامیست

  • رزرو هتل
  • بیلط پرواز
  • بیمه
  • یک برنامه ریزی دقیق و تسلط به مسیریابی جهت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

من حدود یه ماه به سفر، بلیط هواپیما را تهیه کردم.

 

کدام پرواز به استانبول بهتر است؟

ایرلاین های زیادی از تهران به استانبول پرواز می کنند چه ایرانی چه خارجی. در ایران چند فرودگاه بین مللی به جز تهران هم وجود دارد که از آنجا به ترکیه  پرواز دارد. من بلیط ها را از ماهان ایر گرفتم که مستقیما به  استامبول پرواز دارد.

فقط چند نکته مهم وجود دارد . اول اینکه پرواز های مستقیم بگیرید و موضوع دوم فرودگاه استانبول هست. 

فرودگاه های استانبول

فرودگاه بین المللی آتاتورک (Istanbul Ataturk Airport) و  فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن (Sabiha Gökçen International Airport)

لینک توضیحات بیشتر : https://www.kojaro.com/2016/10/8/122481/istanbul-airports/

 

بهترین زمان پرواز به استانبول چه ساعتی هست؟

با توجه به اینکه هتل ها معمولا اتاق را ساعت ۲ تحویل می دهند و ساعت ۱۲ هم باید تحویل بدهید، بهترین زمان رفت ساعت ۹ یا ۱۰ صبح برای رفت است چون شب را می توانید استراحت کنید و با توجه به اینکه ار تهران تا استانبول ۳ ساعت پرواز است و ۱٫۵ ساعت هم اختلاف ساعت داریم ، بهترین زمان می رسید و برای برگشت هم بهترین زمان ساعت ۴-۵ عصر است.

خب من بلیط ماهان ساعت رفت ۹ صبح و برگشت ساعت ۸:۳۰ شب را گرفتم به قیمت  ۱۱۷۰۰۰۰ تومان که همین بلیط یک هفته به سفر شده بود ۲ میلیون.

ماهان ایر این قابلیت را دارد که چند روز مانده به سفر می توانید اطلاعات پاسپورت خود را عوض کنید یعنی اگر پاسپورت خود را عوض کرده اید و هنوز پاسپورت جدید به دستتون نرسیده است، می توانید با یک شماره پاس الکی ، بلیط را رزرو کنید و بعدا اطلاعات را ویرایش کنید ولی به این دو نکتع دقت داشته باشید

  • اسم و فامیل را باید درست وارد کنید چون عوض نخواهد شد
  • این موضوع در مورد ماهان صدق می کند و بقیه ایرلاین ها را نمی دانم

 

بیمه سفر

بیمه سفر استانبول الزامی نیست . برای سفر هایی که نیاز به ویزا داشته باشید، بیمه هم الزامیست ولی من همه را بیمه کردم .معمولا برای ترکیه تا سقف ۱۰۰۰۰ یورو بیمه مکنن  ولی من تا سقف ۵۰۰۰۰ یورو بیمه کردم که خیلی هم ارزان شد یعنی نفری ۲۸ هزار تومان از بیمه ملت و شما هم حتما خودتان را بیمه کنید . من به صورت انلاین و از سایت زیر بیمه را انتخاب کردم که بهترین قیمت بیمه را بین شرکت های بیمه پیدا می کند.

https://bimito.com/travel-insurance/compare

البته اولین کاری که باید انجام شود، رزرو هتل بر مبنای قیمت و موقعیت جغرافیایی می باشد. یکی از مشکلات ما در ایران نداشتن کردیت کارت است البته سایت های ایرانی زیادی هستن که این کار را انجام می دهند و کمی گران تر از قیمت واقعی می باشد.

من چند روزی وقت گذاشتن تا مناسب ترین هتل را انتخاب کنم . معیار های من تمیزی- قیمت – و موقعیت هتل نسبت به مرکز شهر و دسترسی به مترو بود. در مجموع هتل luxx را انتخاب  کردم که آن زمان ۴۰% تخفیف داده بود و موقیعت خیلی خوبی داشت که در ادامه توضیح کامل را خواهم داد.

 

گرفتن ارز مسافرتی – قوانین ارز مسافرتی

قانون ارز مسافرتی

در راستای اجرای تصمیم مورخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز با بهای ۴۲۰۰۰ ریال برای هر دلار که به منظور تثبیت بازار ارز اتخاذ شد، اطلاعیه شماره ۲ یکسان سازی نرخ ارز در رابطه با نحوه تامین ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی به شرح ذیل به استحضار عموم هموطنان می رسد:

  1. ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها است.
    • شورهای هم مرز و مشترک المنافع شامل کشورهای ارمنستان ، آذربایجان ، بلاروس ، استونی ، لتونی ،لیتوانی ، گرجستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، مولداوی ، روسیه، تاجیکستان ، ترکمنستان ، اوکراین ، ازبکستان ، ترکیه ، افغانستان ، بحرین ، قطر ، کویت ، پاکستان ، عمان ، امارات متحده عربی می شود.

۲. متقاضیان ارز مسافرتی موظف به ارایه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به بانک ملی هستند.

۳. متقاضیان باید نسبت به پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی به شعب منتخب بانک ملی اقدام و در مقابل آن سند حسابداری/رسید دریافت کنند.

۴. پرداخت ارز مسافرتی در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی (پس از باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری/ رسید و ممهور کردن گذرنامه متقاضی انجام می شود.

۵. میزان و ترتیبات پرداخت ارز به زایران عتبات عالیات پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت اطلاع رسانی خواهد شد.

۶. تامین ارز درمانی و دانشجویی با رعایت مجموعه مقررات ارزی از طریق بانک های تجارت و سامان کمافی السابق ادامه می یابد

برای ترکیه ۵۰۰ یورو ارز مسافرتی می دادند که از طریق پنج بانک ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان امکان‌پذیر است

. بانک ملی فقط ۴ روز یا کمتر مانده به سفر به شما حواله ارز مسافرتی می دهند ولی سامان و ملت کمی زود تر هم حواله می دهند.

کدام یک از فرودگاه های کشور ارز مسافرتی می دهند؟

در گیت های خروجی فرودگاه های بین المللی امام خمینی (ره)، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز با دریافت رسید نسبت به پرداخت ارز خریداری شده به مسافران اقدام می کنند.

 

مدارک مورد نیاز ارز مسافرتی

  • رائه اصل کارت ملی به همراه کپی
  • ارائه اصل گذرنامه جمهوری اسلامی ایران به همراه کپی
  • بلیط هواپیما (یکسره یا دوسره) ممهور به مهر آژانس مسافرتی به همراه کپی
  • اصل رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور
  • ویزای کشور مورد نظر (در مورد کشورهایی که سفر به آن‌ها نیازمند اخذ ویزا است) به همراه کپی

 

در مورد بلیط باید بگم مثل قدیم نیست و الان پرینت بلیط با مهر شرکت را هم قبول می کنند. پرداخت پول هم یا به صورت نقد یا با کارت همان بانک امکان پذیر می باشد.

من حواله ۵۰۰ یورو به قیمت ۵۱۴۰ تومان را گرفتم.

خب من میخواستم لیره هم بخرم ولی هیچ کدام از صرافی ها  نه ارز می خریدن نه می فروختن و فقط دلال های کنار خیابان خرید و فروش داشتن . در این چند ماه قیمت ارز خیلی نواسان داشت.

قیمت ارز از ۱۵/۳/۹۷ الی ۳۰/۳/۹۷

یورو  از ۷۸۰۰ تا ۸۷۰۰ تومان

پوند از ۸۸۰۰ تا ۹۹۰۰

لیره از ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰

گرفتن ارز هم خیلی ساده است . بعد از گرفتن کارت پرواز و عبور از گیت از شعبه بانکی که حواله ارز را گرفتید، ارز را دریافت میکنید فقط  حواستان باشد که حواله بانکی را با خودتان ببرید. زمانی که ما رفتیم، همه بانک ها خلوت بودن و ۵ دقیقه وقت گرفت فقط ایراد کار اینجاست که بانک فقط ۵۰۰ یورویی می دهند و خرج کردن ۵۰۰ یورو در مغازه ها سخت است و براحتی از شما قبول نمی کنند پس حتما پول خورد و مقداری لیره همراه خود داشته باشید. البته می توانید در xchange فرودگاه مقصد هم این کار را انجام دهید ولی فرودگاه  با قیمت کمتری پول شما را تبدیل می کند. بهترین جا برای این کار xchange های مرکز شهر است.

من برنامه ریزی دقیقی داشتم تا هم به خرید برسیم هم دیدن مکان های تاریخی و هم تفریح و این برنامه ریزی میبایست دقیق باشه چون ما عید فطر می رسیدیم و عید فطر برای ترکیه خیلی مهم است و ۳ روز تعطیل است و البته بهترین زمان برای خرید های تخفیف خورده.

 

آب و هوای استانبول – مقایسه هوای استانبول با تهران  ۱۲-۲۰ JUN  – ۲۲ تا ۳۰ خرداد ۹۷

 

مقررات ورود به کشور ترکیه

 در کشور ترکیه در زمان های گوناگون قوانین ورود و خروج کالاها تغییر می کند اما در حال حاضر محدودیت و قوانین به شرح زیر هستند:

– همراه داشتن مایعات ممنوعیتی ندارد زیرا افراد زیادی برای سوغات یا استفاده ی شخصی اشیایی از قبیل عطر و… را از این کشور خریداری می کنند یا از قبل همراه دارند اما باید توجه داشته باشید که میزان مایعات نباید از ۱۰۰ میلی لیتر بیشتر باشد. همچنین مایعات باید در شیشه های شفاف قرار داشته باشند. اما حداکثر ۵ بطری عطر که جمیعا ۱۲۰ میلی لیتر باشند را می توانید از ترکیه وارد یا خارج نمایید.

* دارو و غذای کودک اگر به صورت مایع باشند اما در بسته بندی اصلی خود قرار داشته باشند شامل قانون ۱۰۰ میلی لیتر مایعات نمی شوند.

* مایعات اگر در کیسه ای مهر و موم شده و ظرفی تیره باشد ممکن است توسط مامورین فرودگاه باز و بررسی گردد.

– باید لب تاپ، کامپیوتر و لوازم الکترونیکی بزرگ را پیش از رسیدن به قسمت بازرسی فرودگاه از کیف خود خارج کرده و جداگانه به ماموران تحویل دهید در غیر این صورت چمدان شما دچار مشکل خواهد شد.

– ورود و خروج دارو ممنوعیتی ندارد اما بهتر است آن ها را در کیف دستی خود قرار دهید تا در بازرسی چمدان ها دچار دردسر باز کردن چمدان نشوید.

– اگر دارو، شیر خشک، شیر مادر دوشیده شده یا مواد غذایی هم همراه دارید بهتر است با مامورین فرودگاه در میان گذارید تا دچار مشکل نشوید.

– هر فرد فقط می تواند از هر نوع لوازم الکترونیکی یک دستگاه همراه داشته باشد.

– حداکثر سه ابزار موسیقی می توانید همراه داشته باشید.

– همراه داشتن سیگار و متعلقاتش نیز قوانینی دارد که به شرح زیر است:

حداکثر ۲۰۰ نخ سیگار

۵۰ سیگار برگ

۲۰۰ گرم توتون و تنباکو

۵۰ گرم تنباکوی جویدینی

– حداکثر ۱ و نیم کیلو قهوه و ۱ و نیم کیلو از هر نوع قهوه ی فوری، ۵۰ گرم چای می توانید همراه داشته باشید.

– شیرینی و شکلات هم از هر یک فقط ۱ کیلو می توانید همراه داشته باشید.

– همراه داشتن اشیای نوک تیز و خطرناک مانند چاقو و شمشیر، قیچی و… ممنوع است.

– همراه داشتن انواع مواد مخدر بخصوص ماری جوانا اکیدا ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

– همراه داشتن هرگونه مواد منفجره در فرودگاه های ترکیه ممنوع است.

– در میزان ورود ارز خارجی هیچ محدودیتی وجود ندارد.

 

مقرارات خروج از کشور ترکیه

توجه داشته باشید که مقررات ورود و خروج و وسایلی که غیر قانونی محسوب می شوند ممکن است تغییر کنند. این مواردی که ذکر می شود متعلق به سال ۲۰۱۷ میلادی می باشد. در ضمن توجه داشته باشید برخی موارد مانند همراه داشتن اشیای نوک تیز و خطرناک، مواد مخدر و منفجره به طور کلی در فرودگاه های این کشور ممنوع است و ارتباطی با این که شما در حال ورود به کشور یا خروج از آن هستید، نخواهد داشت.

نگاهی داریم به قوانین فرودگاهی در هنگام خروج از ترکیه:

– اگر اشیای عتیقه ای با قیمت بالای ۱۵،۰۰۰ دلار همراه دارید باید مدارک مالکیت آن همراهتان باشد، اما اگر آن شئ در هنگام ورود به ترکیه نیز همراهتان بود باید به مامورین اطلاع داده و شئ را ثبت نمایید. در این حالت در هنگام خروج با مشکلی مواجه نخواهید شد.

– اگر فرش قیمتی و نفیسی خریداری نموده اید باید رسید خرید همراهتان باشد.

ورود و خروج اشیای عتیقه و قیمتی به ترکیه بسیار با دقت انجام می پذیرد، پس اگر وسیله ی عتیقه ای که همراه دارید، ضروری نیست آن را با خود نبرید.

– خروج لیر از ترکیه تا مقدار ۵،۰۰۰ دلار مجاز است. به این موضوع خوب دقت کنید زیرا اگر بیش از آن همراه داشته باشید به سرعت مصادره شده و جزو انواع دولت ترکیه محسوب می شود. (منبع : https://www.karnaval.ir/rules-turkey-airport)

 

 

روز اول سفر ۲۴ خرداد ۹۷

من و امیر با  هم اسنپ گرفتیم و ساعت ۵ صبح به سمت فرودگاه حرکت کردیم و سینا و میثم هم جداگانه به فرودگاه رسیدند.

دقیقا همان روز کیان هم از لندن می رسید و ما قصد داشتیم تا انجا همدیگر را ببینیم ولی چمدان های کیان خیلی دیر رسیده بود و فرصت نشد تا همدیگر را ببینیم.

بعد از گرفتن کارت پرواز و ارز مسافرتی، سوار هواپیما شدیم و سر ساعت ۹ پرواز کردیم . پرواز ۳ ساعت طول کشید و ساعت ۱۲ به ساعت ایران و ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی به فرودگاه اتاتورک استانبول رسیدیم . کمی در قسمت فری شاپ گشتیم و نهایتا با تاکسی به سمت مقصد حرکت کردیم.

 

چگونه از فرودگاه استانبول به مرکز شهر بیاییم؟

برای رفتن از فرودگاه تا میدان تکسیم یا مرکز شهر راه های زیادی هست ولی باید به چند نکته اشاره کنم .

  • قیمت تاکسی بالاست ولی برای ما که ۴ نفر بودیم تاکسی بسیار بصرفه بود ولی برای یک یا دو مسافر گران می شود.
  • به کسانی که داخل  فرودگاه تبلیغ تاکسی میکنند هیچ توجهی نکنید و اگر قصد دارید با تاکسی بروید، از ترمینال فرودگاه خارج شوید و با تاکسی های دم در به توافق برسید .
    توجه داشته باشید در استانبول دزد- جیب بر – کیف قاپ زیاد است و اگر ترک زبان نباشید، روش های دیگری جهت خالی کردن جیب شما را بکار می برند.روی پلیس هم خیلی حساب باز نکنید.تمام قیمت ها را باهاشون توافق کنید. در مورد تاکسی یا یک قیمت توافق کنید و یا تاکید کنید از تاکسی متر استفاده کنند البته این احتمال وجود دارد که کمی شما را بیشتر بگردانند تا تاکسی مترعدد بیشتری بیندازد ولی با توجه به تجربیات دیگران که در سایت ها خواندم، اگر به توافق قطعی (چه عددی چه با تاکسی متر) نرسید ممکن است تا ۱۰ برابر قیمت هم با شما حساب کنند. در ابتدا باورکردش سخت است ولی تجربه دیگران و البته خودمان که در ادامه خواهم گفت، بیانگر این است که این موضوع شایع میباشد.

من با راننده صحبت کردم و آدرس کامل هتل را هم به راننده دادم و قبل از سوار شدن مطمئن شدم که آدرس را خوانده و با مبلغ به توافق رسیدیم و در مقصد ۶۰ لیره معادل ۸۰۰۰۰ تومان دادم. من مشغول حساب بودم و دوستان چمدان ها را از تاکسی درآوردن وقتی تاکسی حرکت کرد متوجه شدم دوستان چمدان منو فراموش کردن بیارن . از آنجا که اسم راننده را پرسیده بودم ، بلند صداش کردم و چون چند متری دور نشده بود صدا را شنید و چمدان را برداشتم. فاصله فرودگاه تا هتل حدود ۴۰ دقیقه بود.

هتل luxx استانبول

دلیل انتخاب این هتل نزدیکی به ایستگاه اتوبوس – مترو – تراموا – جاهای تاریخی و دور بودن از میدان تکسیم و خیابان استقلال  بود که اون روز ها به خاطر عید فطر بسیار شلوغ بود. همچنین ۴۰% تخفیف خورده بود.

چون دقیقا ترانوا از کنار هتل رد می شود، شاید برای کسانی که دنبال سکوت و آرامش هستن کمی سر و صدا داشته باشد ولی برای ما مشکلی نبود. ترانوا از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب کار می کرد.

امتیاز من به هتل luxx

موضوع امتیاز از ۱۰ دلیل
بزرگی هتل ۴
بزرگی اتاق ۹ اتاق ۶۰متری با ۲ تخت جدا و یک تخت دابل
تمیزی هتل ۶
تمیزی اتاق ۶ مبل قدیمی – کاغذ دیواری پاره
امکانات هتل ۵ فقط صبحانه داشت – استخر نداشت – اسانسور بسیییار کوچک
امکانات اتاق ۶ یک تلوزیون کوچک – صندوق یا safe box  داخل اتاق نداشت ولی یه گاو صندوق بزرگ  در رزواسیون بود که میتوانید مدارک را به مدیر هتل بدهید.

یخچال داشت – دمپایی داشت –

شیکی هتل ۵
شیکی اتاق ۵
موقعیت جغرافیایی ۹ فاصله کم به مترو- ترانوا-بندر emononu- مراکز تاریخی – بازار بزرگ – بازار ادویه
اینترنت ۸ بدون مشکل تمام طبقات داشت ولی بعضی وقت ها کند میشد
صبحانه ۵ چای و قهوه – املت و تخم مرغ گرم – پنیر –کره – مربا و چند چیز دیگه که کافی بود ولی کامل هم نبود و کلا ۴-۵ تا میز بیشتر نداشت
برخورد کارکنان ۸ کلا یک مدیر دارد و دو نفردیگر که هر دو برادر هستند و دو رگه افغانی و ایرانی و فارسی زبان – ما کلی باهاشون دوست شدیم و هر کاری داشتیم انجام شد.

 

نقشه موقیعت هتل در استانبول نسبت به مراکز مهم خرید و گردشگری

 

خب ما وارد هتل شدیم که خیلی کوچک بنظر می رسید و در واقع ۶ طبقه بود و نهایتا ۸ تا ۱۰ تا اتاق داشت. من از طریق booking.com و با کردیت کیان رزرو را انجام داده بودم ولی اونجا صحبت کردم که نقد و به لیره پرداخت کنم که مشکلی هم نبود. کسی که اتاق را تحویل داد یک پسر جوان افغانی بود که پدرش افغانی و مادرش ایرانی بود به نام حبیب و البته فارسی صحبت می کرد و این برای ما خوب بود.

حبیب

اول به ما دو اتاق داد که با یک در از هم جدا می شد یا INTERCONNECTING ROOMS یا Connected Rooms

(برای اطلاع از انواع اتاق ها و درجه بندی آنها به لینک http://aledavoud.com/?p=943 کلیک کنید)

ولی حبیب هماهنگ کرد تا فردا به یه اتاق بهتر بروید که در طبقه ۶ بود و از ۳ جهت دید به شهر و دریا داشت و البه ۵ تخت داشت ولی پولی بابتش نگرفتن. 

چمدان هایمان را باز کردیم و از انجا که اتاق safebox نداشت پولهایمان را در جای امنی گذاشتیم و از فرصت استفاده کردیم تا بازار بزرگ یا grand bazaar برویم چون فردا عید فطر بود و این بازار و بازار ادویه تعطیل بود. برای رفتن به بازار بزرگ باید سوار ترانواT1 می شدیم که پیاده ۴ دقیقه راه بود ولی قبل از آن باید استامبول کارت تهیه می کردم.

 

استانبول کارت

راحت ترین روش برای استفاده از مترو و تراموا در شهر استانبول خرید ژتونه

شما می تونید در اکثر ایستگاه های مترو این ژتون هارو که مبلغش ۵ لیر هست رو بخرید

این ژتون ها یک بار مصرف با همون تک سفره هستند

و بعد از اینکه از گیت عبور کنید و استفاده کنید دیگه اعتباری ندارند

این ژتون ها مناسب افرادی هستند که بیشتر از یک روز و نهایتا دو مسیر نمی خوان از مترو استفاده کنند

چون خرید این ژتون ها برای کسانی میخان چند بار از مترو استفاده کنند اصلا به صرفه نیست

استانبول کارت، کارتی است که می توانید برای وارد شدن به همه وسایل حمل و نقل عمومی استانبول از آن استفاده کنید. اگر قصد دارید در سفرخود به استانبول چندین بار از حمل و نقل عمومی استفاده کنید حتما یک عدد از این کارت ها برای خود تهیه کنید چون خیلی به درد می خورد و می توانید با آن پرداختی آسان تر و ارزان تر داشته باشید.

 

هزینه استفاده از استانبول کارت یا کارت مترو استانبول

با استفاده از این کارت هزینه اولین سفر شما به جای ۵ لیر میشه ۲٫۶ لیر

یعنی تقریبا هزینه نسبت به ژتون نصف میشه و اگر از خدمات حمل نقل بعدی تا ۲ ساعت استفاده کنید

از کارت شما ۱٫۸۵ لیر کسر میشه و چنانچه از سومین وسیله استفاده کنید ۱٫۴ لیر از شارژ کارت کسر میشه.

این یه پوئن مثبت دیگه استفاده از استانبول کارت هستش یعنی اگر مثلا به مکانی برید که نیاز باشه.

از دوتا خط مترو و یک اتوبوس استفاده کنید مجموع هزینه شما میشه ۵٫۸۵ از شارژ شما کم میشه.

البته چنانچه که از چهارمین و پنجمین وسیله حمل و نقل استفاده کنید از کارت شما ۰٫۹۰ لیر کم میشه.

شما برای استفاده از هر خط مترو نیازه که کارت بزنید تا بتونید از مترو یا تراموا یا اتوبوس استفاده کنید.

 فواید استفاده از استانبول کارت

  • کارتی چند منظوره است: از این کارت برای انواع مختلفی از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، مترو، قایق، قطار کابلی، تراموا می توانید استفاده کنید. خیلی از این وسایل حمل و نقل عمومی دیگر پرداخت نقدی قبول نمی کنند به همین دلیل اگر این کارت را نداشته باشید باید حتما قبل از اینکه سوار آن ها شوید چندین بلیط تهیه کنید.

چندین مسافر می توانند از آن استفاده کنندلازم نیست که چندین کارت بخرید چون با یک استانبول کارت پنج نفر می توانند سفر کنند، پس از اینکه اولین مسافر کرایه خود را با این کارت پرداخت کرد باید چند ثانیه صبر کرد و سپس نفر بعد دوباره از این کارت استفاده کند، البته ما توصیه می کنیم که بیشتر از سه نفر از این کارت استفاده نکنند

هزینه حمل و نقل کاهش پیدا می کندبا استفاده از این کارت در مقایسه با پرداخت معمولی ۴۰ درصد سود می کنید

 

قیمت استانبول کارت :

من در همان ایستگاهی که نزدیک هتل بود یک اسکناس ۱۰ لیره وارد دستگاه کردم  یک کارت خریدم. قیمت کارت ۶ لیره بود ولی دستگاه پولی پس نداد و ۴ لیره باقی مانده را به شارژ کارت اضافه کرد. بعد از آن ۲۰ لیره دیگر کارت را شارژ کردم و همگی با یک کارت سوار ترانوا شدیم (ازیک کارت چند نفر می توانند استفاده کنند به این صورت که نفر اول که وارد شد کارت را به نفر دوم می دهد و به همین ترتیب).

فقط در نظر داشته باشید مبلغ اولیه کارت و مبلغ شارژ غیر قابل برداشت می باشد. پس یهو مبلغ زیادی شارژ نکنید. جهت شارژ کارت هم اکثر ایستگاه ها دستگاه خودکار برای شارژ دارند و بجز آن، مغازه دار ها و دکه ها هم این کار را انجام می دهند

 

نحوه خرید و شارژ استانبول کارت یا کارت مترو استانبول-istanbul kart

می توانید از همان دکه ای خرید شارژ کنید یعنی پول شارژ را بدهید تا برایتان شارژ کنن ولی متداول ترین روش استفاده از دستگاه های  مخصوص خرید/شارژ هستش که معمولا توی تمام ایستگاه ها وجود دارد . فکر می کنم برای آموزش شارژ استانبول کارت، تماشای کلیپ در لینک زیر باشد.

لینک آموزشی

منابع : لینک ۱ منبع      –     لینک ۲ منبع

 

خب قبل از هر چیزی کمی حمل و نقل عمومی شهر استانبول را بررسی کنیم

حمل و نقل در استانبول

 

مترو

شامل M1  که خودش دو انشعاب دارد  M1A و  M1B  – M2 – M3 – M4 – M5 –  M6 می باشد

ساعت کار آنها از ۶ صبح تا ۱۲ شب می باشد

ترانوا

  • ۱- خط T۱: این خط محله کاباتاش را به باغجیلاش (Bağcılar) متصل می کند. 
  • ۲- خط T۲: این خط تراموا، همان تراموا قدیمی و معروف استانبول است که از میدان تکسیم تا ایستگاه تونل شیشانه ادامه دارد.
  • ۳- خط T۳: این تراموا در مسیری کوتاه حرکت کرده و ایستگاه کادیکوی را به جارشی (Çarşi) متصل می کند. 
  • ۴- خط T۴: این خط تراموا از توپکاپی در منطقه فاتح آغاز شده و تا ایستگاه مسجد سلام در منطقه سلطان‌غازی ادامه می یابد.

ساعت کار آنها از ۶ صبح تا ۱۲ شب می باشد

 

ترانوای کابلی

F1 که بندرمهم Kabataş را به میدان تکسیم متصل می کند

F2 که karakoy را به beyoglu متصل می کند

این ترانوا زیر زمین بوده و مثل مترو می باشد ولی راننده ندارد و مسیر را از طریق کابل طی می کند که در ابتدای ایستگاه اپراتور بر آن نظارت می کند. فقط دو ایستگاه مبدا و مقصد دارد و زمان بیشتری را نسبت به مترو، در ایستگاه توقف دارد (شاید ۵ دقیقه)

 

تله کابین

دو خط کوتاه (حدود ۵  دقیقه ای) هم به صورت کابل های هوایی وجود دارد

TF1  مسیر کوتاه tashislaبه macka

TF2 مسیر کوتاه piyer loti  به eyup

 

قطار marmaray

این قطار از kazliceseme شروع شده و بعد از ایستگاه yenikapi و  sirkeci (محل هتل ما) عرض تنگه را از ریر آب رد کرده و وارد قسمت آسیایی می شود و نهایتا به haydarpasa  می رسد.

 

اتوبوس – تاکسی – قایق و کشتی

برای اطلاعات دقیق تر از مسیر ها و هزینه ها  از سایت

https://www.karnaval.ir/blog/istanbul-public-transport-guide 

 http://mapa-metro.com/en/Turkey/Istanbul/Istanbul-Metro-map.htm  و https://en.wikipedia.org/wiki/Public_transport_in_Istanbul  استفاده نمایید.

 

دانلود جدید ترین نقشه های حمل نقل عمومی استانبول

 

خب حالا که بحث حمل و نقل شد برمیگردیم به فرودگاه. از فرودگاه راه هایی مختلفی برای رسیدن به مرکز شهر هست از مترو و اتوبوس تا تاکسی و سرویس حمل و نقل هتل ولی تاکسی و سرویس حمل و نقل هتل، گران و اتوبوس و مترو هم با توجه به خستگی مسافر و پیاده روی با چمدان بسیار سخت است. یک سیستم دیگری وجود دارد و آن هم اتوبوس های مستقر در فرودگاه با امکانات حمل بار مسافر به چند نقطه از شهر هست به نام HAVABUS

مقاصد و هزینه اتوبوس HAVABUS در استانبول

Atatürk Airport- Coast Road -Bakırköy-Yenikapı-Aksaray(Marmaray)-Taksim  – هزینه ۱۲ لیره

Sabiha Gökçen Airport -Kavacık-FSM Bridge-1.Levent-Zincirlikuyu Metrobus- Dolapdere-Taksim

هزینه ۱۵ لیره

Sabiha Gökçen Airport-Tem Access Road -Yeni Sahra – Kadıköy – هزینه ۱۰ لیره

Sabiha Gökçen Airport -Tem Access Road -Yeni Sahra – هزینه ۱۰ لیره

Atatürk Airport -Bakırköy İDO- Coast Road – هزینه ۶ لیره

مسیر ها به صورت دو طرفه بوده و اتوبوس ها هر ۳۰ دقیقه حرکت می کنند و ۵ دقیقه قبل از حرکت جلوی اتوبوس باشید.

همانطور که می بینید در اولین مسیر از فرودگاه اتاتورک (اتاترک) تا میدان تکسیم ۱۲ لیره هزینه دارد که برای ۴ نفر ۴۸ لیره میشود و تاکسی ۶۰ لیره از ما گرفت و کمی بیشتر از اتوبوس بود. بنابراین برای ۴ نفر تاکسی بهتر از اتوبوس است ولی برای ۱ یا دو مسافر تاکسی گران می شود.

در هر صورت جهت اطلاعات دقیق تر از ساعت حرکت اتوبوس های HAVABUS به سایت زیر وارد شوید

http://www.havabus.com/default.aspx

http://www.havas.net/en/Pages/InteractiveMap.aspx

 

خب حالا که مسیر ها را دیدید، برمی گردیم به سفرنامه . پس به انجا رسیدیم که ما استانبول کارت و خریدم و سوار ترانوای T1 شدیم و از ایستگاه sirkeci حرکت کردیم و چند دقیقه بعد به ایستگاه beyazit یا bazaar رسیدیم.

 

بازار بزرگ  grand bazaar یا کاپالی چارشی – Kapalıçarşı

این بازار بسیار شبیه بازار بزرگ تهران است. یک بازار سرپوشیده با راهرو های تو در تو که بازار بزرگ استانبول به دستور سلطان محمد دوم معروف به سلطان محمد فاتح در سال ۱۴۶۱ و پس از فتح قسطنطنیه (استانبول امروزی)، بر روی خرابه‌های بازار دوران بیزانس ساخته شد که در سال‌های گذشته، دوبار در اثر آتش‌سوزی تخریب شده است. یکبار در سال ۱۹۴۲ این بازار دچار حریق شد که خرابی‌هایی برجای گذاشت و یکبار هم در سال ۱۹۵۴ که در اثر یک آتش‌سوزی مهیب این بازار تقریبا نابود شده بود، اما در هر دو مورد بازار به سرعت و شبیه به ساختار اولیه‌ی خود بازسازی شد و طرح قدیم خود را با آن طاق‌ها و قوس‌های گذرگاه‌هایش حفظ کرد. حتی سعی شد که آبخوری‌هایی که در فواصل منظم در وسط گذرگاه‌های بازار وجود داشت نیز دوباره در جای قبلی خود با کاشی و سنگ مرمر ساخته شود. این بازار حدود ۳۵۰۰ مغازه در آن قرار دارد.

https://www.kojaro.com/2016/3/4/117634/istanbul-grand-bazaar-attractions/

 

در  این  بازار  بیش از ۳۵۰۰ مغازه وجود دارد که در زمینی به مساحت ۴۵ هزار متر مربع گسترانیده شده است.

در آماری که در سایت Wikipedia اعلام شده است در سال ۲۰۱۴ روزانه بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از این بازار بازدید می کنند.

 

ما از ترانوا T1 مترو ایستگاه beyazit پیاده شدیم و چند متر آنطرف تر به  ورودی بازار بزرگ رسیدیم  یعنی خیابان سپاهی (sipahi) این بازار پر از لوازم گوناگون و متنوع می باشد و باید بدانید قصد چکاری داری . آیا خرید خاصی دارید یا در حال گشت و گذار و خرید هستید.

در هر صورت من نقشه بازار بزرگ استانبول را براتیان می گذارم تا بدانید چه چیزی را از کجا بخرید

 

 

همچنین این بازار جای تخفیف دارد و قیمت برای یک ترک زبان  با کسانی که از دور مشخص است که توریست هستند، متفاوت است. در این بازار دنبال لباس های برند نباشید.

ساعت کاری بازار بزرگ استانبول از ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر است ولی اولین روز تعطیلات عید های مذهبی تعطیل است.

از توصیه هایی که برای خرید در بازار بزرگ شده است:

  • خودتان را نسبت به خرید یک کالا مشتاق نشان ندهید
  • قیمت آخر خود را اعلام نکنید
  • خیلی شبیه توریست ها رفتار نکنید
  • اگر می خواهید تخفیف بگیرید، عصبانی شدن و صدای بلند و بد رفتاری کمکی به شما نمی کند

 

برای توضیحات بیشتر و بهتر در مورد خرید کردن از بازار بزرگ استانبول از سایت زیر استفاده کنید.

https://badsagroup.com

 

دوستان علاقه ای به بازار نشان ندادن لذا خیلی زودتر از پیش بینی من، گشتن بازار بزرگ به پایان رسید بنابراین از همان مسیر با ترانوا برگشتیم .

سایت راهنمای خرید در بازار بزرگ

بازار های سنتی و محلی استانبول

 

 

در محدوده هتل ما پر از رستوران – شیرینی فروشی و کافه های خیابانی هست که واقعا محیط زیبایی دارد. ما خیلی خسته بودیم پس در یک رستوران نزدیک هتل نشستیم و ۴ تا اسکندر کباب و سالاد و نوشابه سفارش دادیم .

یک نکته بگم که هنوز ماه رمضان است و فردا عید فطر است ولی با این وجود هیچ رستورانی بسته نیست و هیچ محدودیتی برای غذا خوردن وجود ندارد.

خب بعد از نهار چشممان به میوه فروشی محلی افتاد که خیلی چشم نواز و هوس برانگیز بود. من تعدادی زرد آلو و سیب سبز و سیب قرمز و لیمو ترش برداشتم و جالب اینجا بود که همه رو با هم وزن کرد و کلا شد ۳۲ لیره.

بعد از کمی قدم زدن در خیابان های سنگ فرش شده، به هتل رسیدیم و کمی استراحت کردیم. خب ما از برنامه چند ساعتی جلو تر بودیم بنابراین در تصمیم گیری جمعی به این نتیجه رسیدیم که به یک مرکز خرید برویم.

مرکز های خرید، برنامه فردا بود ولی امروز فرصتی پیش امد که از برنامه جلو تر باشیم.

جشواره خرید استانبول – بهترین حراجی ها استانبول – outlet های معروف استانبول

خب یه سوال پیش میاد که چه زمانی و از کدام مال خرید کنیم؟

 

جشواره خرید استانبول از چه تاریخی تا چه تاریخی هست؟

جشواره خرید امسال در استانبول از تاریخ  june 8th-june24th  سال ۲۰۱۸ برگزار می شد که ما دقیقا در همان تاریخ استانبول بودیم – مال هایی که در این جشواره هستند عبارتند از:

Akasya Akasya, Üsküdar 34660 İstanbul ۰۲۱۶ ۳۲۵ ۰۳ ۷۲ www.ak-asya.com.tr
Capitol Mahir İz Caddesi 34662 Altunizade / İstanbul ۰۲۱۶ ۵۵۴ ۷۷ ۷۷ www.capitol.com.tr
Emaar Square Mall Ünalan Mahallesi, Ayazma Cd. No:78, 34700 Üsküdar/İstanbul ۰۲۱۶ ۵۴۷ ۱۷ ۳۰ www.emaarsquaremall.com
Forum İstanbul Kocatepe Paşa Bayrampaşa ۰۲۱۲ ۴۴۳ ۱۳ ۵۰ www.forumistanbul.com.tr
Grand Bazaar Beyazıt Mh., 34126 Fatih/İstanbul ۰۲۱۲ ۵۱۹ ۱۲ ۴۸ www.kapalicarsiyonetim.com
İstinye Park İstinye Bayırı ۷۳ Istinye ۰۲۱۲ ۳۴۵ ۵۵ ۵۵ www.istinyepark.com
Kanyon Büyükdere 185 Levent ۰۲۱۲ ۳۵۳ ۵۳ ۰۰ www.kanyon.com.tr
Palladium Barbaros Mah. Halk Cad. No:8-B Ataşehir 34746 İstanbul ۰۲۱۶ ۶۶۳ ۱۵ ۰۰ www.palladiumatasehir.com.tr
Venezia Karadeniz Mah., Eski Edirne Asf. No:408, 34250 Küçükköy / Gaziosmanpaşa ۰۲۱۲ ۶۱۸ ۸۱ ۰۱ www.veneziamegaoutlet.com
Zorlu Center Levazim Mah. Koru Sok. No:2  ۳۴۳۴۰ Beşiktaş ۰۲۱۲ ۳۳۶ ۹۱ ۶۰ www.zorlucenter.com

 

در نقشه پایین تمامی مراکز مهم خرید استانبول را برایتان مشخص کرده ام . همچنین برای اطلاعات دقیق در مورد مراکز خرید استانبول که در جشواره هستند و برند هایی که در آنجا نمایندگی دارند را از لینک زیر پیدا کنید.

سایت فستیوال خرید استانبول

 

نقشه شماره ۴

از دیگر مراکز بزرگ خرید استانبول :

مرکز خرید آکمرکز –  Akmerkez

  سیتیز نیسانتاسی یا سیتیز | City’s or City’s Nisantasi 

 استانبول مال | Mall of Istanbul 

 جواهیر استانبول | Istanbul Cevahir 

 گالریا آتاکوی | Galleria Ataköy 

  آکوآ فلوریا | Aqua Florya 

 مرکز خرید متروسیتی | Metrocity 

  آستوریا استانبول | Astoria Istanbul    می باشد که می توانید در سایت های زیر بررسی بهتری داشته باشید

سایت مراکز خرید استانبول ۱

سایت مراکز خرید استانبول ۲

سایت مراکز خرید استانبول ۳

لینک چندین سایت در خصوص مراکز خرید استانبول

 

 

و اما مراکز خرید ارزان استانبول، بازار های استانبول با قیمت مناسب (منبع : thedreamturkey.com)

مرکز خرید شماره ۱ استانبول : بازار بشیکاش استانبول –  Beşiktaş 

در دل منطقه بشیکاش بازاری وجود دارد که در آن می توانید مغازه های مختلف و اما محبوبی را پیدا کنید، این مغازه ها اجناس خوبی  را در مناسبترین و ارزان ترین قیمت عرضه می کنند در این بازار می توانید لباس های دسته دوم از گران ترین برند های روز دنیا مانند Topshop و  Asos ، لباس های شیک ارزان قیمت، ادکلن، لوازم آشپزخانه و هر آنچه که می خواهید را پیدا کنید. اگر به دنبال خریدی ارزان در استانبول هستید، حتما سری به این بازار بزنید تا در کنار خریدی ارزان، از نزدیک فرهنگ و زندگی مردم ترکیه را لمس کنید. 

بازار بشیکاش در تمام روز های هفته بسیار شلوغ بوده و مملوء از جمعیت است، از این رو به شما پیشنهاد می کنیم که صبح زود را برای بازدید و خرید از این بازار انتخاب کنید.

مرکز خرید شماره ۲ استانبول : مرکز خرید بی اوغلو ایش استانبول – Beyoğlu

مرکز خرید بی اوغلو یکی از مراکز خرید محبوب و مشهور استانبول ترکیه است که توسط همه بازدیدکنندگان پیشنهاد می شود.  ای مرکز خرید مخصوص کسانیست که می خواهند اجناس خوب را با قیمت مناسبی بخرند و از حراجی های بسیار فوق العاده  خرید کنند.

در مرکز خرید ارزان بی اوغلو ایش انواع لباس ها از برند های معتبری نظیر Zara، H&M و  Mango در رنج قیمتی ۲۵ لیره  تا ۳۰ لیره  و انواع سوغاتی های استانبول از لباس تا زیور آلات به چشم می خورد.

آدرس مرکز خریدبی اوغلو استانبول : ترکیه، استانبول، اواسط خیابان استقلال 

بازار خرید شماره ۳ استانبول : شنبه بازار Bakırköy 

هر آخر هفته در روز های شنبه، بازار Bakırköy را از دست ندهیدو در ایت بازار همه چیز از غذا گرفته تا لوازم دکوریه خانه، لباس و…. را می توانید با قیمتی ارزان تهیه کنید. اما علاوه بر فروش اجناس خوب در قیمت مناسب و فروشندگان محلی خون گرم، موضوع دیگری این بازار را جالب تر از بقیه بازار های استانبول کرده  و آن هم مردان فروشنده در لباس های زنانه است. این فروشندگان برای جلب مشتری لباس های زنانه می پوشند، کلاه گیس می گذاردند و به شکلی کاملا جالب  تغییر ظاهر می دهند. حتی اگر قصد خرید ندارید تماشای فروشندگان این بازار خنده را بر روی لبان شما خواهد آورد.

به شما توصیه می کنیم که پیش از ترک کردن این بازار، یک فنجان چای خوش رنگ و خوش طمع در کیوسک های کنار این بازار بنوشید. 

بازار خرید شماره ۴ استانبول : بازار کادیکوی استانبول – Kadıköy :

بازار کادیکوی یکی دیگر از بازارهای ارزان قیمت استانبول است که تنها در روزهای سه شنبه و جمعه باز است. در این بازار با کوهی از لباس روبه رو می شوید که معمولا به دلیل قیمت مناسب آنها در بین خانم ها و مردان جوان محبوب است. 

آدرس بازار خرید کادیکوی  استانبول : ترکیه، استانبول، خیابات Bahariye در محله Kadıköy

مرکز خرید شماره ۵ استانبول : مرکز خرید ترکوز – Terkoz Pasajı :

پاساژ ترکوز  یکی دیگر از مراکز خرید ارزان قیمت استانبول می باشد، در این مرکز خرید ارزان می توانید انواع لباس ها را در قیمت های مناسب از برند های مختلف خریداری کنید. نرخ قیمت ها در پاساژ ترکوز ۳٫۵ لیره تا ۲۰ لیره می باشد.

آدرس مرکز خرید ترکوز استانبول ترکیه : ترکیه، استانبول، منظقه تکسیم، خیابان استقلال

نکته : قیمت ها طبق تاریخ نگارش ۲۹/۰۶/۹۶ می باشد.

 در استانبول چند روش خرید کردن وجود دارد : خرید حرفه ای – خرید غیر حرفه ای

برای خرید حرفه ای باید مراکز خرید که به صورت جین لباس می فروشن را پیدا کنید ولی از طرفی هم باید اونقدر وارد باشید که سرتان کلاه نرود چون این بازار ها هم قیمت فیکس و ثابت ندارن و هم ممکن است از یک جین لباس یکی بهتون نشان دهند که اوکی باشد ولی بقیه جین ، نه

و اما خرید غیر حرفه ای : کسانی که اطلاعات بیشتری دارند، به فروشگاه های بزرگ و outlet  های خوب می روند و بقیه از میدان تکسیم و خیابان استقلال خرید می کنند که بد ترین نوع خرید است. من در بالا آدرس بهترین فروشگاه ها را به همراه نقشه مشخص کردم. که دو تا از بهترین آنها    venezia mega outlet  و  marmara forum   هستند  که بیشتر برند های معروف خارجی و برند های ترکی را دارند و می توانید وسوسه خرید خودتان به همراه جیب مبارکتان را خالی نمایید.

 

برند های معروف ترکیه

از برندهای معروف شلوار جین در ترکیه 

برند شلوار جین ماوی جینز – برند شلوار جین لافت – Loft Jeans برند شلوار جین LTB – برند شلوار جین کالینز – Colin’s برند شلوار جین واکو – Vakko Jeans

از برندهای معروف لباس زنانه در ترکیه

برند فیور – Fever برند وای لاندن – Y London برند میلا – Milla برند رندوم – Random برند اُ ایکس ایکس اُ – Oxxo

برندهای معروف مردانه در ترکیه عبارتند از:

برند اِفرور – Eforبرند آوا – Avvaبرند سی سی ایس – پوشاک CCS- برند کیپ – Kip

برندهای معروف پوشاک زنانه و مردانه در ترکیه

برند وفیان – Lufianبرند دی ‌‌فاکتو – Defactoبرند کالیزیون –  Collezioneبرند فابریکا –  Fabrikaبرند پوشاک ال سی واکیکی –  LC Waikiki

برندهای معروف کت و شلوار ترکیه

برند رمزی – Ramseyبرند توین – Tweenبرند سارار – Sararبرند کیگیلی – Kigili

برندهای معروف کیف و کفش ترکیه

برند کفش اینیوو – Inuovo Shoesبرند کفش زی ‌‌زی ‌‌گو – Zizigo Shoesبرند کفش اینجی – Inci

برند کفش پلاریس – Polaris Shoesبرند هاتیک – Hotic (لینک منبع )

خلاصه ما با تاکسی به سمت venezia mega outlet (شماره ۱ نقشه ۴) رفتیم  که نسبتا هم دور بود و با تاکید بر اینکه حتما از تاکسی متر استفاده شود، ۶۰ لیره هزینه داشت.  

یک مال بزرگ و بسیار زیبا بود که علاوه بر خرید، محیط زیبایی هم جهت خورد یک قهوه داشت چرا که فضای این مرکز خرید طراحی شبیه ونیز دارد.

چند ساعتی در این مرکز خرید مشغول به بررسی اجناس بودیم که بیشتر آنها تخفیف خورده بود و بعضا ۳۰ تا۶۰% هم آف خورده بود.

در مجموع فروشگاه ها به چند روش تخفیف می دهند: اول – تخفیفی که اعلام شده مثلا ۳۰% – دوم تخفیف رو کالای دوم مثلا یک پیراهن ۱۳۰ لیره بود ولی وقتی دو تا می خریدی روی هم می شد ۱۴۰ لیره – سوم یکی بخر دو تا ببر – چهارم – که فروشگاه ماوی اینطوری بود . اگر مقدار خرید شما به ۲۵۰ لیره می رسید ۵۰ لیره کم می کردن.

امیر و میثم خرید زیاد داشتن من هم بدم نمی آمد اگر چیزخوبی پیدا کنم بخرم ولی سینا اصلا خرید نداشت.

نهایتا بعد از چند ساعت گشت گذار یک تاکسی گرفتیم ولی نمی دانستیم مستقیم به میدان تکسیم برویم یا اول بریم هتل وسایل ها رو بذاریم تو اتاق بعد بریم تکسیم. با توجه به این که امیر بیشتر از همه خرید داشت، نظر اون مهم تر بود که امیر هم با وسایل هایش مشکلی نداشت پس مستقیم به میدان تکسیم رفتیم و همان ۶۰ لیره را دادیم . مسیر هتل تا venezia  حدود ۱۶ کیلومتر و از آنجا تا تکسیم حدود ۱۹ کیلومتر راه بود.

میدان تکسیم

میدان تکسیم در بخش اروپایی شهر استانبول واقع است و یکی از مراکز خرید، جاذبه‌های گردشگری و تفریحی این شهر به شمار می‌آید که به خاطر رستوران‌ها، مغازه‌ها و هتل‌های متعددش شناخته شده‌ است. این میدان شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین مرکز مدرن شهر استانبول است. میدان تقسیم، قلب استانبول مدرن در نظر گرفته می‌شود برای همین اطراف آن پر از رستوران، هتل و مغازه هستش و البته مرکز ایستگاه های تاکسی و مترو و ترانوا

روایتی هست که می گن انشعاب آب شهر از شمال استانبول به نقاط دیگر شهر از این میدان بوده و علت نامگذاری تکسیم به  همین دلیل است.

مجسمه ی یادواره جمهوریت

وسط میدان تکسیم مجسمه یا  یادواره ای قرار دارد که دو تا وجه یا طرف دارد. نام ان مجسمه مجسمه ی یادواره جمهوریت می باشد. یک طرف آن آتا ترک در لباس سربازی و در حال رهبری نیروهای ترکیه  می باشد و در سوی دیگر آتاتورک را در قامت رهبر جمهوری نوی ترکیه به نمایش می گذارد.
این مجسمه وسط پیکرتراش مشهور ایتالیایی، پیئترو کانونیکا ساخته شده و در سال ۱۹۲۸ میلادی رونمایی شد. بعضی ها می گن تصویر فرد نظامی که کنار اتا ترک قرار دارد رضا شاه است ولی من مستندی در این خصوص پیدا نکردم.

اطراف میدان پر از جمعیت پر شور و هیجان بود که بعضی ها با هدف و بعضی ها بی هدف در حرکت بودند و صدای موسیقی از دور و نزیک به گوش می رسید.بخشی از موسیقی مربوط به جشواره ای بود که برای عید فطر تدارک دیده بودند و همانطور که قبلا گفتم عید فطر در استانبول بسیار پر اهمیت است. از نظر خرید زمان مناسبی بوده ولی باید تحمل شلوغی شهر را هم داشته باشید.
 کمی بی هدف اطراف میدان قدم زدیم و بعد گاری هایی نظرمان را جلب کرد که از دور بوی خوشی از آن به مشام می رسید. نزدیک تر شدیم و از شاه بلوط های تازه تفت داده شده آن خریدیم که خوشمزه هم بود.

بیشتر جمعیت از خیابان منتهی به میدان تکسیم در رفت و آمد بودند که واضح بود این خیابان، خیابان استقلال است.

 

خیابان استقلال

معروف ترین خیابان استانبول که دو طرف آن پر از مغازه و رستوران است و کوچه های باریکی که از این خیابان به سمت هتل ها و کلاب ها مرتبط است. وسط آن هم ترانوای قدیمی در حرکت است که بیشتر از آنکه بحث حمل و نقل در آن مهم باشد، حالت توریستی دارد.

خیابانی بیش از ۱ کیلومتر که از میدان تکسیم شروع شده و تقریبا تا ایستگاه Şişhane  ادامه دارد. چیزهایی که در این خیابان جلب توجه می کند، مراکز خرید با برند های معمولی و معروف – رستوران های ترکی و برند های جهانی – شیرینی فروشی ها با باقلواها و باسلوق های رنگارنگ – بستنی فروشی های معروف ترکیه که آدم را سرکار می گذارند(لینک فیلم بستنی)- گاری هایی که بلال و صدف و بلوط می فروشند و البته افراد یا گروه های که و ساز می زند و می خوانند

در این خیابان ایرانی ها هم حضور پرنگی دارند و چه در تجارت و چه در هنر یک پای ثابت هستند.

خب ما خیابان استقلال را قدم زدیم و خیلی زود همدیگر را گم کردیم (کلا در این سفر امیر و سینا بیشتر با هم بودند و من و میثم هم با هم) علی رقم اینکه چند بار مسیر را به عقب برگشتیم، ازدحام جمعیت بیشتر از آن بود که بتوانیم دوستان را پیدا کنیم. بنابراین یکی از این صدف فروشی ها را پیدا کردیم و شروع به خوردن صدف کردیم.

میدیه دولما (Midye Dolma

شاید قیافه ترسناکی داشته باشد ولی مزه خوبی دارد. صدف که داخل آن نوعی برنج تند هست و فروشنده خیلی سریع صدف را برایت باز کرده و کمی لیمو ترش میریزد و جلوی شما می گذارد و سراغ آماده کردن یک صرف دیگر می رود. فروشنده این کار را ادامه می دهد تا جایی که شما اعلام کنید که کافیه هست.

تندی برنج اصلا اذیت کننده نیست و برعکس صدف هایی که قبلا خوردم، اصلا بو و مزه تند دریا را نمی دهد و با چند قطره لیمو ترش مزه اش کامل می شود. پیشنهاد می کنم اگر وسواس ندارید و قصد امتحان کردن یک غذای جدید را دارید حتما امتحان کنید چون هم خوشمزه و هم ارزان است (۶ تا عدد ۵ لیره).

بچه ها را پیدا نکردیم بنابراین خیابان استقلال را به سمت پایین ادامه دادیم تا با تازگی های این تجربه جدید آشنا بشیم . باور کنید می شود ساعت ها فقط رفتار مردم را زیر نظر بگیرید. زنانی که با اشتیاق از این مغازه به آن مغازه می روند و تمامی اجناس را با دقت بررسی می کنند و اول از همه تیکت قیمت را می بینند- مردانی که به همراه خانواده آمدند و علاوه بر مدیریت مالی باید در این خیابان شلوغ حواسش به زن و بچه اش هم باشد و لبخندی روی لبش هست که نشانه رضایت است و احتمالا پیش خودش فکر می کند که ” بابا سالی یک بار میام سفر بی خیال پول . بذار خوش بگذره” . جوان تر ها انرژی و هیجان بیشتری دارند و با سیگاری گوشه لبشان معلوم است قصد و هدف خواصی ندارند و فقط جهت گذر وقت و تفریح آمده اند – یک بچه هم از شوخی های مرد بستنی فروش به وجد امده است و یکی دیگر از پاساژ گردی مادرش به تنگ آمده و در حالی مادرش دستش را گرفته و روی زمین می کشانتش، به فارسی در حال تهدید کردن هم هست که بذار پام برسه به هتل، پدرت و درمیارم- نگاهم را روی گروه موسیقی دو نفره متمرکز می کنم که با هیجان ترکی می خواند ولی نگاهش به دست مردم است که آیا سمت کیف های پولشان می رود یا نه؟ در میان هیا هوی مردم ،آوای آشنا به گوشم می رسد با میثم به آن سمت خیابان می ریم و گروه دو نفره ای را می بینیم که با تار، موسیقی ایرانی را می زدند و می خواندند.

بچه ها را هنوز ندیده بودیم بنابراین مجددا سراغ خوردن صدف رفتیم که مزه اش هنوز زیر زبانمان بود. بعد از مدتی بلاخره سینا و امیر را پیدا کردیم و بعد از کمی غر زدن و مقصر دانستن همدیگر، به راهمان ادامه دادیم ولی توجه داشته باشید  که هنوز روز اول است و ما خسته راه هم بودیم. دیگر نیم شب گذشته بود ولی رفت و آمد در خیابان استقلال همچنان با شدت در جریان بود. ما تاکسی گرفتیم و به هتل برگشتیم و آنجا بود که معلوم شد چند تا از خرید های امیر گم شده .

 

روز دوم سفر ۲۵ خرداد ۹۷

صبح ساعت ۸ بیدار شدیم علی رقم اینکه واقعا خسته بودیم ، فرصت خیلی کم بود و می بایست زودتر به کارهایمان می رسیدیم.

صبحانه در طبقه اول هتل سرو می شد . البته نمی شود گفت رستوران . در واقع یکی از طبقات هتل که زیر بنای بزرگی هم نداشت را ۴ تا میز و صندلی گذاشته بودن و صبحانه سرو می کردن که شامل چای – شیر و قهوه – املت و تخم مرغ گرم – پنیر –کره – مربا و چند چیز دیگه که کافی بود و در حد قابل قبول بود و من نمره ۵ از ۱۰ را به صبحانه دادم.

بعد از صبحانه سریعا وسایل ها را جمع کردیم چون یکی از کارکنان هتل که افغانی – ایرانی بود (حبیب)، اتاق بهتری را بدون پرداخت اضافه، برای ما در نظر گرفته بود. اتاق مذکور در بالاترین طبقه هتل (۶) قرار داشت و یک اتاق بزرگ با ۵ تخت بود و بالکن کوچکی هم داشت و از ۳ طرف پنجره داشت و در مجموع بهتر از اتاق قبلی بود.

حدود ساعت ۱۱:۳۰ بود که بلاخره همگی آماده شدیم تا بریم یکی دیگر از پاساژ های خوب استانبول برای خرید. مرکز خریدی که از قبل انتخاب کرده بودم  marmara forum بود که در نقشه مراکز خرید (نقشه شماره ۴) با شماره ۳ مشخص شده است و نباید با مرکز خرید froum  که شماره ۱۹ اشتباه گرفته شود.

ما یک تاکسی گرفتیم و بعد از حدود ۱۵ دقیقه به آنجا رسیدیم و ۳۵ لیره هم پرداخت کردیم. ولی نگهبان آنجا اعلام کرد که تا ساعت ۱ باز نخواهد شد و علتش عید فطر بود.
خب کاری نمی شد کرد بنابراین به پارکی که روبروی این مرکز خرید قرار داشت می رویم و نیمکت و سایه ای پیدا می کنیم چون هوا خیلی گرم بود. کمی هم در بلوار مشغول بررسی خودروها و رانندگی مردم می شویم.
ساعت ۱ می شود و ما به همراه عده زیادی که بعضی ها هم ایرانی بودند وارد مرکز خرید می شویم. طبق معمول من و میثم با هم از سینا و امیر جدا می شویم و قرار میزاریم که هر ۱ ساعت یک بار یک جا به هم برسیم . مرکز خرید خیلی خوبی هست و تقریبا تمام برند های معروف و ترکی را دارد. چند ساعتی به پاساژ گردی می گذرد و همگی چیرهایی خریده بودیم. نهایتا در بالکن مرکز خرید در رستوران نشستیم و چای خوردیم.

امروز ساعت ۷:۳۰ به وقت ایران و ۶ به وقت اونجا اولین بازی جام جهانی ایران در گروه مرگ بود. در گروه مرگ تیم های اسپانیا- پرتغال و مراکش قرار داشت که بازی اول با تیم مراکش بود. باید سریع تر به هتل برمی گشتیم ولی قبل از برگشتن به سوپر مارکت بزرگی که در این مرکز خرید قرار داشت رفتیم تا کمی خرید کنیم. بعد از خرید با تاکسی به سمت هتل حرکت می کنیم. همان طور که گفتم امروز عید فطر بود و خیابان ها خیلی شلوغ بودن و تغریبا ما به هتل رسیده بودیم که بازی شروع شد.

اختلاف نظر ها شروع شد که آیا فوتبال را در هتل ببینیم یا بدر یکی از کافه های مرکز شهر ببینیم. نهایتا امیر خانه ماند و بقیه سریع یه تاکسی گرفتیم. من قبلا در اینترنت چند جا پیدا کردم که احتمالا می  شد فوتبال را انجا دید ولی این کافه ها برای ایرلندی ها بود و من نمی دونستم آیا رفتار مناسبی با ما خواهند داشت یا خیر. خلاصه تاکسی ما را یک جا پیاده کرد و بعد از گذشتن از چند کوچه باریک و سوال کردن، به یک رستوران کوچک رسیدیم که تقریبا پر بود و از سر و صدا ها معلوم بود که مشغول فوتبال دیدن هستن. من و سینا و میثم از گوشه ای وارد شدیم و اولین چیزی که جلب توجه کرد، غذای جلوی مشتری بود که زرشک پلو با مرغ بود. به محض وارد شدن احساس کردم مردم فارسی صحبت می کنند و خیلی زود فهمیدیم که همه اونجا ایرانی هستند و کلا مدیریت رستوران هم ایرانی هست. امروز یکی از بهترین روز های این سفر شد وقتی دقایق آخر ایران با یک own goal برنده میدان شد و البته شادی ما در آن رستوران دیدنی بود. حین بازی با چند ایرانی دور و ورم صحبت می کردم. اکثر آنها ساکن انجا بودن و من از موضوعات مختلف ازشون اطلاعات می گرفتم. بازی تمام شد و ۳ تا مراکشی که جلوی رستوران نشسته بودن خیلی زود رفتن و ما هم بعد از خوشحالی کردن، از بقیه خداحافظی کردیم و به هتل برگشتیم.

آدرس و تلفن رستوران و کافه ایرانی پاریس در استانبول :تلفن :۹۰۵۳۵۰۷۸۴۳۳۸

ولی از اونجا که اسم این رستوران در گوگل مپ چیزه دیگری است، پیدا کردش کار دشواریه برای همین نقشه را براتون میذارم تو سایت

 

 بعد از آن به هتل برگشتیم و کمی بازی را تحلیل کردیم و بعد از کمی استراحت بع یکی از رستوران های اطراف هتل رفتیم و شام خوردیم و با توجه بعه برنامه فردا، زود تر برای استراحت به هتل برگشتیم.

امیر نصف شب با خاموش کردن کولر گازی، ما را سوپرایز کرد  💡  ۸-O  😛 

 

طبق برنامه ای که من از قبل آماده کرده بودم فردا روز بازدید از نقاط گردشگری بود ولی آّب و هوا کمی تغییرات در برنامه ایجاد کرد و با توجه به احتمال بارندگی پس فردا، تصمیم گرفتیم فردا به گشت جزیره بیوک آدا برویم و پس فردا به بازدید نقاط تاریخی.

 

روز سوم سفر ۲۶ خرداد ۹۷

 

Istanbul Princes’ Islands مجموعه جزایر پرنس

 شامل ۹ جزیره در جنوب قسمت آسیایی استانبول قرار دارد که ۵ جزیره معروف آن عبارت است :

KINALIADA –  –  BURGAZADA – HEYBELİADA –  BÜYÜKADA – BOSTANCI

بزرگترین جزیره BÜYÜKADA می باشد.

 

BÜYÜKADA – بیوک آدا (ترجمه : جزیره بزرگ)

جزیره زیبا نزدیک استانبول و دریای مرمره در این جزیره هیچ وسیله نقلیه گازسوزی تردد نمی کند.  (بقیه جزایر را مطمئن نیستم ولی فکر می کنم آنها هم به همین شکل باشد)

بزرگترین این جزایر در خود، بناهای مهمی به یادگار دارد. معماری عجیب عثمانی ها، کلیساهای آرام به سبک یونانی و خانه متروکه ای که لئون تروتسکی در دوران تبعید در آن زیسته است. 

بویوک آدا یا جزیره بزرگ، در زمان بیزانس هم مکان تبعید بوده است و هم مکانی مذهبی و روحانی. در سال ۵۶۹ میلادی امپراطور بیزانس جاستین دوم یک قصر و یک کلیسا ساخت. این اولین ساختمان از چندین کلیسایی بود که بعد ها به عنوان زندان شاهزادگان تبعیدی از آنها استفاده می شد. 

در طول قرن ها، این جزیره شاهد وقایع زیادی بوده است، از اسکان کشیش ها تا پناهندگی لئون تروتسکی رهبر انقلابیون بلشویک روسیه. بعد ها در دوران عثمانی این جزیره به محل تفریحات تابستانه به خصوص برای جمعیت یونانی، یهودی و امریکایی مقیم استانبول تبدیل شد. بیشتر ترک ها ترجیح می دادند تابستان ها به نقاط دیگر دریای مدیترانه بروند. 

خیلی از املاک پر زرق و برق و ویلاهایی با باغهای سرسبز و درختان تنومند، که هنوز هم پا برجا هستند ، در همان دوران ساخته شده اند. در سال ۱۹۲۹ بار دیگر جزیره به تبعید گاه لئون تروتسکی تبدیل شد.این انقلابی مارکسیست به مدت چهار سال در جزیره بویوک آدا زندگی کرد و در مدت انزوا به نوشتن دو کتاب مشغول شد یکی زندگی نامه خود و دیگری تاریخ انقلاب روسیه. 

خانه متروکه تروتسکی امروز هم در جزیره ماندگار است و در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۴٫۴ میلیون دلار برای فروش گذاشته شد. بهترین مکان برای دیدن زیبایی های جزیره در یوجه تپه بلند ترین نقظه جزیره است. در این مکان که نوک قله کوه قرار گرفته و شیب تندی دارد، کلیسای آیا یورگی واقع شده است. از اینجا مناظر فوق العاده ای از اطراف جزیره و همچنین استانبول را می توان تماشا کرد.  (منبع )

جزیره بیوک آدا BÜYÜKADA چه چیز جالبی دارد؟؟

  • کالسکه سواری ۲- دوچرخه سواری ۳- آرامش و هوای عالی ۴- پلاژ شنا  ۵- غذاهای دریایی

 

برای رفتن به جزیره بیوک آدا BUYÜKADA  یا جزایر دیگر از تور استفاده کنیم یا خودمان برویم؟

من در سایت نگاهی کردم و دیدم یک تور بیوک آدا شامل رفت و برگشت و درشکه و نهار حدود ۵۰-۶۰ یورو (حدود ۲۶۰-۳۲۰ لیره) می شود. اگر خرج کردن پول برایتان اهمیتی ندارد یا نگرانی هایی دیگری مثل زبان – گم شدن – بلد نبودن و … دارید، خوب تور بگیرید در غیر این صورت هزینه ها برای یک نفر به صورت زیر می باشد:

رفت آمد – حدود ۱۵ لیره

کالسکه سواری – به میزان مسافت قیمت متواوتی دارد ولی دور ترین جای جزیره ۶۰ لیره برای ۴ نفر

 

نهار – ۲۰-۶۰ لیره

حالا متوجه اختلاف قیمت شدید

چکونه به جزایر پرنس و یا بیوک آدا BUYUKADA  برویم؟

 

 

 

همان طور که در نقشه بالا مشخص است، بسته به اینکه در قسمت آسیایی هستید یا اروپایی ، از بنادر مختلفی می توانید اقدام به خرید بلیط کنید.
من در اینجا صحبت از دو بندر EMİNÖNÜ    و  Kabataş را در قسمت اروپایی می کنم.

بندر  Kabataş  نزدیک میدان تکسیم و یکی از مهمترین بنادر استانبول است که ایستگاه F1 (توضیح در بالا) – T1  – و سه ایستگاه اتوبوس در نزدیکی آن است و تقریبا از تمام شهر می توان به این بندر دسترسی داشت که از این بندر می توان به سادگی و ارزانی بلیط گشتی به یکی از جزایر KINALIADA –  –  BURGAZADA – HEYBELİADA –  BÜYÜKADA – BOSTANCI را گرفت. و بندر دیگر EMİNONU  نام دارد که در محله ای به همین نام قرار دارد . در جنوب پل گالاتا و نزدیک محله  Fatih  – نزدیک توپکاپی و ایا صوفیا و البته بسیار نزدیک به هتل ما.

کشتی ها و خطوط کشتی رانی مختلفی وجود دارد که اسکله آنها خیلی کم با هم فاصله دارند و البته به هر روز سر زمان های مشخص به این جزیره ها می روند . بعضی از کشتی ها به صورت مستقیم به بیوک آدا می روند و بعضی ها چند توقف در بنادر و جزیره های دیگر دارند. هزینه رفتن تا جزیره بیوک آدا با استانبول کارت حدود ۵٫۲۰ لیره می باشد و حدود ۱:۳۰ هم زمان رسیدن به بیوک آدا هست. فقط توجه داشته باشید که خطوط کشتی دولتی از استانبول کارت استفاده  می کند و برای خرید بلیط از بعضی از خطوط، باید پول نقد پرداخت کنید که آن هم نهایتا ۷-۸ لیره می شود.

ساعت حرکت و هزینه رفتن به جزایرKINALIADA – BURGAZADA – HEYBELİADA – BÜYÜKADA  BOSTANCI

 

سایت های کاربردی جهت رفتن به جزایر KINALIADA –  –  BURGAZADA – HEYBELİADA –  BÜYÜKADA – BOSTANCI

جهت بررسی ساعت حرکت از لینک

http://en.sehirhatlari.istanbul/en/timetable/eminonu-kadikoy-adalar-3485.html

 و

http://www.sehirhatlari.istanbul/

 

 و برای بررسی هزینه سفر از لینک

http://en.sehirhatlari.istanbul/en/timetable/ferry-lines-346.html

 

برای مسیریابی و نمایش جغرافیایی

https://moovit.com/?from=Emin%C3%B6n%C3%BC%20(Mavi%20Marmara)&to=B%C3%BCy%C3%BCkada%20(Mavi%20Marmara)&fll=41.019299_28.969719&tll=40.874734_29.128162&customerId=4908&metroId=1563&lang=en-gb

 

استفاده نمایید

سایت و نقشه BÜYÜKADA – بیوک آدا  – نقشه KINALIADA –  –  BURGAZADA – HEYBELİADA

 

ما خیلی سریع به بندر ایینونو EMİNÖNÜ    رسیدیم و با یک سوال اسکله مد نظر را پیدا کردیم ولی تا سوار گشتی شدیم خیلی سختی کشیدیم چون تعداد خیلی زیادی مسافر قصد سفر داشتن و سر و ته صف مشخص نبود – هرج و مرج بود و توی سالن هم خیلی گرم و پر از آدم بود. پیشنهاد می کنم عید های اینچنین مثل فطر، قید سفر به بیوک آدا را بزنید چون واقعا شلوغ بود.

با نیم ساعت معطلی و ازدحام و گرما، بالاخره درب ها باز شد و مردم همچون زندانیان آزاد شده به سمت کشتی می دویدن و علت این عجله برای این است که خیلی ها دوست دارند از هوای آزاد لذت ببرن و صندلی هایی که در فضای آزاد هست، محدود بوده و بیشتر صندلی ها در سالن اصلی می باشد. داخل سالن شفاژ هم هست برای روز های سرد استانبول. اون روز هوا بسیار خوب و آفتابی بود. ما یک صندلی در قسمت آزاد ته کشتی پیدا کردیم که بیشتر من و میثم آنجا بودیم و سینا و امیر در سالن کشتی خواب بودند.

کشتی در تمام جزیره ها  توقف داشت و این باعث می شد علاوه بر مناظر زیبای روی آب، از مناظر جزیره ها هم لذت ببریم ولی ۱:۳۰ کمی کسل کننده بود. یکی از تفریح مردم در کشتی این است که تکه ای شیرینی یا نان را با دست بیرون از کشتی می گیرند تا مرغان دریایی به زیبایی غذا را از دست شما بقاپند. حتی عده ای جوان توانستن یک مرغ دریایی را با دست بگیرند که بعد از عکس گرفتن، آن را آزاد کردند.

جزایر اول و دوم

ما نزدیک ظهر به جزیره رسیدیم. بخاطراختلاف نظر و خستگی راه کمی عصبی شده بودیم. 

پیاده کنار دریا در حال قدم زدن بودیم که امیر هوس بستنی کرد. اونجا پر از بستنی فروشی هست که فکر می کنم هر اسکپ ۳ لیره بود ولی این مغازه قیمت نداشت. من و سینا و امیر ۳ تا بستنی میوه ای گرفتیم که فکر کنم هر کدام ۳ یا ۴ اسکپ بود. وقت حساب کردن، قیمتش شده بود ۲۰۰ لیره (۳۰۰ هزار تومان) من چند بار پرسیدم که مطمئن بشم درست فهمیدم یا نه . از مغازه آمدیم بیرون و تازه فهمیدیم چه کلاهی سرمان رفته. ما همه جا قیمت ها را می پرسیدم و فیکس می کردیم، یه جا که این کار و نکردیم بابت ۳ تا بستنی ۳۰۰ هزار از ما گرفتن.

این موضوع خیلی اذیتمان کرد بنابراین برگشتیم تا بهش اعتراض کنیم. در بین راه یک تور ایرانی دیدیم و من از لیدر تور که ایرانی بود چند تا سوال پرسیدم از جمله همین موردی که سرمان کلاه رفته بود. لیدر گفت قید پول را بزنید و تنها کاری که همان موقع می توانستید انجام دهید این بود که پول را نمی دادید و پلیس خبر می کردید.

بلاخره در راه برگشت به همان مغازه بستنی فروشی رسیدم و سینا با عصبانیت شروع به صحبت با شخص درگیری در مغازه کرد که نهایتا منجر به پس دادن ۸۰ لیره شد و فکر کنم همچین موضوعی خیلی کمیاب و ناب باشد  😀 

در کوچه پس کوچه های زیبای شهر که احتمالا در زمان هایی دیگر (به جز ایام عید که بشدت شلوغ بود) بسیار خلوت و آرامش بخش بوده، قدم زدیم تا به میدان ساعت رسیدیم که محل کرایه کردن گاری بود.

 

کالسکه سواری (Phaeton ) در BÜYÜKADA – بیوک آدا 

هزینه و مسیر های کالسکه سواری در بیوک آدا

طبق منابع اینترنتی، هزینه کرایه کالسکه که برای ۴ نفر می باشد و می تواند به صورت اشتراکی بین بقیه باشد در مسیر های مختلف به شرح ذیل می باشد

ما به این میدان رسیدیم و طبق سفرنامه دیگر دوستان می بایست خیلی راحت سوار کالسکه می شدیم و از طبیعت بکر این جزیره  لذت می بردیم ولی ما با یک صف طولانی مواجه شدیم که احتمالا ۲ تا ۳ ساعت دیگه نوبت ما می شد و این شلوغی فقط بخاطر عید فطر می باشد. تصور کنید تفاوت جاده چالوس در ایام عادی و در عید نوروز.
علی رقم اینکه کالسکه سواری یکی از بهترین کارهایی است که باید در بیوک آدا انجام داد، ما از کالسکه سواری صرف نظر کردیم و حالا تنها چیزی که مانده بود انجام دهیم، یک شنای درست و حسابی در دریای آبی marmara بود.

 

شنا و پلاژ های استانبول – شنا و پلاژ های جزایر پرینس – شنا و پلاژ های جزیره BÜYÜKADA – بیوک آدا 

طبق نقشه بالا چندین پلاژ در استانبول و جزایر پرینس و بیوک آدا وجود دارد که معمولا پلاژ ها مبلغی بین ۲۰ تا ۴۰ لیره ورودی دارند که روز های تعطیل و آخر هفته کمی گران تر می باشد.

من پلاژ Yörük Ali Plajı  را در اینترنت پیدا کرده بودم که بنظرم بهترین پلاژ بود و روز های معمولی ۳۵ و روز های تعطیل ۴۰ لیره (۶۰ هزار تومان) ورودیش بود.

من یک نکته بگم و اون اینکه که تمام پلاژ ها قایق هایی دارند که شما را از اسکله به آن پلاز می برند و دیگر نیازی نیست با کالسکه و از کوچه های جزیره به پلاژ برسید. این قایق ها مجانی بوده و فقط پول ورودی پلاژ را از شما گرفته می شود.

ولی موضوع جالب و عجیبی اتفاق افتاد و آن این بود که هیچ کدام پسر مجرد را نمی بردند . من این موضوع را نمی دانستم تا اینکه با پیگیری و سوال متوجه شدیم در ایام عید چون جزیره خیلی خیلی شلوغ می شود، پلاژ ها هم فقط خانواده (دختر و پسر و یا فقط دختر) را راه می دهند و پسر به تنهایی را راه نمی دهند. پس دست از پا دراز تر دنبال خراب شده ای می گشتیم که بتوانیم کمی شنا کنیم. همه می گفتند برید بالاتر جایی هست که می توانید شنا کنید . ما بالاتر رفتیم و دیدیم عده ای داخل آب هستند و آب پر از آشغال و کثافت است. نه پلاژی نه صندلی و تختی…. لذا پشیمان شدیم و در مجموع سفر ما به بیوک آدا دستاورد جالبی نداشت ولی مطمئنا شما اگر خارج از زمان عید و این شلوغی ها بروید، حتما بهتون خوش خواهد گذشت.

ماجرای آن روز : ساندویچ ها و سینا – ماجرای BLUE BEACH و میثم 

 

خب نهایتا به اسکله برگشتیم و برای ساعت ۴ بلیط برگشت گرفتیم که از خط کشتیرانی دیگری بود و قابل پرداخت با استانبول کارت نبوده و به صورت نقد پرداخت می شد و نفری ۷٫۵ لیره بود ولی در جزایر دیگر توقف نداشت و مستقیما به eminonu بازمی گشت و فکر می کنم یک ساعت هم طول کشید.

ما بلیط ها را گرفتیم ولی هنوز کلی وقت داشتیم بنابراین در کوچه های خلوت و زیبای این جزیره شروع به قدم زدن کردیم. محیط عجیبی داشت کوچه ها آرام با گل های آویزان از در و دیوار خانه ها و خانه هایی که به نظر قدیمی و خالی از سکنه می رسد با این حال زندگی کاملا در جریان بود و با کمی دقت مردمی را که در این خانه ها زندگی می کردند و بچه هایی که مشغول بازی بودند را میدیدید. نمی دانم آیا این حجم از مسافر و توریست آیا خللی در زندگی روزمره آنها وارد می کند یا خیر؟

 

 

 

 ما اون سمت پل گالاتا – galata پیاده شدیم که اتفاقا خیلی خوب بود چون یکی از برنامه های ما حول این پل بود. این پل دو طبقه دارد که طبقه بالا محل حمل و نقل خودرو و ترانوا می باشد و پیاده رویی که تعداد زیادی ماهیگیر مشغول ماهیگیری هستن و صحنه زیبایی را بوجود می آورد و طبقه پایین پر از رستوران هایی هست که انواع غذا ها را دارند بخصوص انواع غذاهای دریایی همچنین ابتدای پل هم قایق هایی هستند که ساندویچ ماهی درست می کنند که در ادامه توضیح خواهم داد. خلاصه این موضوع خوب بود که ما کنار این پل پیاده شدیم و فرصتی بود که از امکانات مستقر در پل استفاده کنیم ولی بعد از پیاده شدن از گشتی، هوا به سرعت تغییر کرد و باران سیل آسایی شروع به بارش کرد. پس امکان دیدن ماهیگیران روی پل نبود ولی به یک رستوران رفتیم و ساندویچ ماهی سفارش دادیم. همچنان باران می بارید ولی از شدتش کم شده بود. از کنار پل تا هتل پیاده رفتیم و البته خیس شدیم.

بعد از دوش گرفتن، تصمیم گرفتیم شام بخوریم و از آنجا که سفر دریایی امروز خیلی خسته کننده بود، تصمیم گرفتیم به یکی از رستوران های اطراف هتل که خیلی هم متنوع بودند، برویم.

یکی از غذاهای مخصوص اینجا Pide هست که به نوعی شبیه پیتزا ولی با شکل بیضی می باشد. pide مانند پیتزا، انواع مختلفی دارد و ما تصمیم گرفتیم ۴ نوع پیده مختلف بگیریم تا مزه های مختلف را چک کنیم و البته یک لهمجون (lahmacun) هم گرفتیم. Pide ها مزه خاصی نداشتن و مثل یک پیتزای ساده و کم پنیر بود ولی lahmacun خوشمزه بود. قیمت خوراکی  را در انتهای سفرنامه خواهم نوشت.

 

سفرنامه دیگران در خصوص بیوک آدا

 

 

پل های استانبول  

 

  • پل گالاتا – Galata

یکی از پل های دیدنی استانبول که از زیباترین و مشهورترین پل های این شهر هم محسوب می شود پل گالاتا نام دارد. در مورد این پل چیزهای زیادی وجود دارد که باید به آن ها اشاره کرد و بارها و بارها در ادبیات ترکیه از این پل سخن گفته شده است. پل گالاتای استانبول در قرن نوزدهم ساخته شده است و یکی از جاذبه های گردشگری استانبول است بر روی این پل می توان صف درازی از ماهیگیرانی را دید که در هر سوی این پل فلزی ایستاده اند و در حالی که قلاب های ماهیگیری شان را در دست گرفته اند منتظر هستند تا ماهی های بزرگ را صید کنند. پل گالاتا (اولین پل) بر روی شاخ طلایی (golden horn) ساخته شده است و در زیر آن هم تعداد زیادی رستوران با نمایی رو به آب وجود دارد که افراد زیادی را جذب خود می کند و یکی از معروف ترین عبارت هایی که درباره ی  این پل وجود دارد این است که بر فراز آن می توانید همزمان ۲ قاره را ببینید!

طول: ۴۹۰ متر  / عرض:۴۲ متر / بیشترین ارتفاع : ۸۰ متر

 

  • پل بسفر – Bosphorus

پل بسفر از پل های دیدنی استانبول است که بین سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳ روی تنگه ی بسفر ساخته شده است و دو قسمت آسیایی و اروپایی شهر را به هم مرتبط می کند و امروزه به طور میانگین، روزانه ۱۸۰۰۰۰ وسیله ی نقلیه از آن عبور و مرور می کنند و به قسمت آسیایی و یا برعکس به قسمت اروپایی شهر استانبول تردد دارند پل بسفر استانبول هم در روز و هم در شب دیدنی است و اگر در روز به روی این پل بروید می توانید مناره ها و گنبد زیبای مساجد را ببینید اما شب آن چیز دیگری است! در شب این شانس را دارید تا پل را که با چراغ های الی ای دی بسیار زیبای و خوشرنگی نورانی و تزیین شده ببینید و از منظره ی و چشم انداز تماشایی آن در شب لذت ببرید.

۶ لاین عبور ماشین دارد – طول ۱۵۶۰ متر – عرض ۳۳٫۴۰  –  بیشترین ارتفاع ۶۴ متر

 

  • پل فاتح سلطان مهمت – Fatih Sultan Mehmet

این پل به عنوان «پل بسفر دوم» هم شناخته می شود و ساخت آن در سال ۱۹۸۸ به پایان رسید. نام این پل از نام پادشاهی گرفته شده است که از پادشاهان عثمانی بوده است و سلطان مهمت نام داشته است و در سال ۱۴۵۳ قسطنطنیه را فتح کرده است. این پل معلق فلزی منطقه ی Kavacık که در بخش آسیایی استانبول قرار دارد را به Hisarüstü که در بخش اروپایی آن قرار دارد متصل می کند و از پل های دیدنی استانبول است، این پل هم از نظر تاریخی و هم استراتژیکی نقش مهمی در استانبول دارد بخش مهمی از عبور و مرور در این شهر روی این پل انجام می شود.

طول: ۱۵۱۰ متر – عرض: ۳۹ متر – ارتفاع ۶۴ متر

 

  • پل یاووز سلطان سلیم – Yavuz Sultan Selim

مدت زیادی از معرفی کردن این پل نمی گذرد و در کنار ورودی دریای سیاه تنگه ی بسفر قرار گرفته است. این پل منطقه ی Garipçe که در بخش اروپایی شهر قرار دارد را به Poyrazköy که در بخش آسیایی قرار دارد متصل می کند. مدت زیادی از افتتاح این پل نمی گذرد،

در سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفته شد تا پلی در شهر استابول برای کاهش ترافیک ساخته شود و این چنین شد که این پل ساخته شد البته ساخته شدن آن اعتراض های زیادی را از طرف مردم و طرفداران محیط زیست به همراه داشت و دلیل آن هم این بود که برای این که بتوانند پل یاووز سلطان را بسازند، تعداد زیادی از درختان جنگلی را قطع کرده اند و علاوه بر این تمام زمین های مرطوب اطراف هم در معرض خطر هستند و طبیعی است که هر دوی این ها خطر بزرگی برای محیط زیست باشد.

۸ لاین تردد دارد – طول: ۲۱۶۴ متر – عرض ۵۸٫۴ – ارتفاع ۳۲۲ متر

 

  • مترو پل شاخ طلایی – Golden Horn Metro

یکی از سازه های جدیدی که در این شهر ساخته شده است، سازه ی مترو پل شاخ طلایی است که در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است و منطقه ی بی اغلو و و منطقه ی فاتح را به وسیله ی خط M2 به  وصل می کند. مترو پل شاخ طلایی یک پل ثابت است که همان طور که از اسم آن هم مشخص است هر روز مترو از روی آن رد می شود و اگر چه مثل پل هایی که در بالا گفته شد پلی تاریخی نیست و قدمت زیادی هم ندارد اما در فهرست پل های دیدنی استانبول قرار دارد.

تردد متروM2 – طول ۹۳۶ متر – عرض ۶۵ –

 

  • پل آتاتورک – Ataturk koprusu

پل آتاتورک استانبول که به اصطلاح به آن Unkapanı Bridge می گویند، یک پل بزرگراهی بر روی خلیج شاخ طلایی استانبول ترکیه است. بعد از مرگ آتاتورک، نخستین رییس جمهور این کشور نام وی بر روی این پل نهاده شد. نخستین پل ساخته شده بر مکان فعلی در سال ۱۸۳۶ تکمیل شد که پل حایراتیه (Hayratiye) نام داشت و مناطق آن کاپانی و آزاپ کاپی را به یکدیگر متصل می‌نمود.

پل حایراتیه به دستور سلطان محمود دوم، از پادشاهان دولت عثمانی و زیر نظر معاون دریایی ناوگان عثمانی احمد فوزی پاشا طراحی و ساخته شده بود. افتتاحیه این پل در سال ۱۸۳۶ توسط سلطان محمود دوم و با عبور وی سوار بر اسب از روی این پل افتتاح گشت. این پل طولی معادل ۴۷۷ متر و ۳۳ فوت (۱۰ متر) عرض داشت و از آن به عنوان پلی متحرک برای جا به جایی کشتی‌های بزرگ استفاده می‌شد. در سال ۱۸۵۷ با مدیریت یک شرکت فرانسوی پل دوم در مکان فعلی آن ساخته شد که جنسی از آهن داشت. هزینه ساخت این پل چیزی حدود ۱۳۵۰۰۰ سکه طلا برای دولت عثمانی رقم خورد. این پل که در طول سال‌های ۱۸۷۵ تا ۱۹۱۲ مورد استفاده قرار می‌گرفت طولی حدود ۴۸۰ متر و عرض ۱۸ متری داشت و پس از سپری کردن عمر مفیدش تخریب شد.

در سال ۱۹۱۲ پل سوم در این مکان ساخته شد و تا سال ۱۹۳۶ تا زمانی که توسط طوفان آسیب دید مورد استفاده قرار گرفت. پل چهارم که همان پل کنونی است در طی سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۰ ساخته شد و با نام پل آتاتورک استانبول (Ataturk koprusu) افتتاح گشت. پل آتاتورک استانبول دارای طول تقریبی ۴۷۷ متر و غرض ۲۵ متر است که بر خلیج شاخ طلایی واقع شده است.

 

(منابع : www.eligasht.com و https://en.wikipedia.org )

 

 

روز چهارم  سفر ۲۷ خرداد ۹۷

با توجه به جابجایی برنامه، امروز روز بازدید از مراکز گردشگری و تاریخی شهر بود.

جاهای دیدنی استانبول زیاد است ولی بیشتر آنها در شرق منطقه فاتح و eminonu قرار دارد. بنابراین با توجه به کمبود وقت تصمیم گرفتیم از همان مسیر شروع کنیم که هم بسیار نزدیک هتل بودند و هم مهمترین های استانبول بودن.

ما با ترانوا تنها با یک ایستگاه (پیاده ۱۰ دقیقه) به کوچه ای رسیدیم که به توپکاپی می رسید. البته با توجه به اینکه فراموش کرده بودیم پول تبدیل کنیم (لیره های ما تمام شده بود و می بایست یورو چنج می کردیم). مجبور شدیم برگردیم و پول تبدیل کنیم. البته من نرفتم و روی نیمکت نشستم تا بچه ها برگردن. با توجه به شلوغی وحشتناک دیروز در جزیره، امیدوار بودم امروز کمی خلوت تر باشد تا بتوانیم بازدید خوبی داشته باشیم برای همین راس ساعت ۹ که معمولا شروع موزه ها و مراکز خرید است، ما آنجا بودیم. و جز اولین نفراتی بودیم که کارت موزه را خریدیم.

 

کارت موزه استانبول – card Istanbul Museum Pass

کامل ترین توضیحات در خصوص کارت موزه استانبول – card Istanbul Museum Pass

 

کارت موزه استانبول چیست؟ یک کارت جهت بازدید از مراکز توریستی و موزه های شهر استانبول است.

کارت موزه استانبول چه مزیتی دارد؟ اول اینکه اگر شما بخواهید همه مراکز گردشگری شهر را ببینید باید هزینه خیلی زیادی را پرداخت نمایید در صورتی که با خرید این کارت هزینه بازدید های شما خیلی کم خواهد شد دوم اینکه شما با داشتن این کارت نیازی به انتظار در صف های طولانی نیستید. سوم اینکه شما با داشتن این کارت می توانید برای بعضی چیز ها تخفیف داشته باشید. من تخفیف های مورد تایید این کارت را می نویسم ولی شاید سال آینده تغییراتی داشته باشد

 

تخفیف های کارت موزه استانبول – card Istanbul Museum Pass

 

Harbiye Askeri Müzesi  | Harbiye Military Museum
۲۰% discount adult tickets
Atelier By Ismail Acar
%۱۰
Bilkent Kültür Girişimi(BKG) Müze Mağazaları ve Kafeleri | BKG Museum Shops and Cafes
۱۰% discount
Efendi Travel
۱۰% discount.

Faruk Yalçın Hayvanat Bahçesi ve Botanik Parkı | Faruk Yalçın Animal Kingdom and Botanic Garden
۲۰ TL for adult tickets, ۱۵ TL for ages 5-17
Tarihi Galatasaray Hamamı | Historical Galatasaray Hamam
۲۵% discount all the services
Geleneksel El Sanatları(GES) Mağazaları | GES Shop-Ministry of Culture and Tourism
۱۵% discount all crafts, Cd-DVD and books purchases at Ges Shops. 
İstanbul Arkeoloji Müzeleri Mağaza ve Kafesi | İstanbul Archaeological Museums Shop & Café
۱۰% discount at the Shop and Cafe
İstanbul Cooking School
۱۰% discount on cooking courses
İstanbul Şehir Hatları
۲۵% discount Short Bosphorus Tour and ۲۰% discount Full Bosphorus Tour
İstanbul Walks
۱۵% discount
Jurassic Land
۱۵% discount on tickets
Kız Kulesi | Maiden’s Tower
۲۵% discount adult ticket
Masumiyet Müzesi | The Museum of Innocence
۳۰% discount adult ticket, ۱۰% discount on Museum Gift Shop and Cafe

Pandeli Restorant | Pandeli Restaurant

۱۰% discount
Pera Müzesi | Pera Museum
۲۰% discount adult tickets and ۱۰% discount on Perakende Artshop and Pera Cafe
Rahmi M. Koç Müzesi | Rahmi M. Koç Museum
۲۰% discount adult tickets and ۱۰% discount on Museum Gift Shop
Sadberk Hanım Müzesi | Sadberk Hanım Museum
You can buy the ticket with a special discount

Sakıp Sabancı Müzesi | Sakıp Sabancı Museum

Discount for adult ticket(10 TL) and ۱۰% discount on gift shop purchases
Secure Drive
with Secure Drive ۳۰% discount
Türvak (Türker İnanoğlu Vakfı) Sinema – Tiyatro Müzesi | TÜRVAK Cinema – Theatre Museum
۲۰% discount adult tickets and ۲۰% discount on food and beverages purchases available in the CineTele Café
Türk Edebiyatı Vakfı | Turkish Literature Foundation
Film biletleri ۱۵ TL yerine ۸ TL
۸ TL for Dream of Turkey film ticket, ۲۵% discount of Turkish Literature Foundation Publications and ۱۵% discount of the other books in Literary Bookstore Coffeehouse
Kidzania
۵% discount on tickets
Hisart Canlı Tarih ve Diorama Müzesi | Hisart Museum
One free entry۱۰% discount on Museum Gift Shop and Cafe
Escape Planet 
Weekdays ۴۰% discount, weekend ۲۰% discount at all branches and all games
Elite World Hotels
۱۵% discount on restaurant and cafe
C.I.P. Events
۲۵% discount for all events
Cağaloğlu Hamamı
the Hamam Shop ۲۰% discount
Blueshuttle
%۲۰ discount  on the standart individual price for all transfer services.

 

استفاده از کارت موزه استانبول چگونه است؟ شما مبلغ کارت را پرداخت می کنید و یک کارت دریافت می کنید. این کارت مخصوص یک نفر است و کافیست جلوی گیت هر مکان گردشگری، کارت خود را به دستگاه نزدیک کنید تا درب گیت باز شود. از یک مکان دو بار نمی توانید بازدید کنید. کودکان زیر ۹ سال نیازی به خرید کارت ندارند

از کجا می شود کارت موزه استانبول تهیه کرد؟ تقریبا تمام مکان های گردشگری این کارت را می فروشند ولی امکان خرید اینترنتی هم وجود دارد.

قیمت کارت موزه استانبول – card Istanbul Museum Pass  چقدر است ؟ حتما شما هم مثل من با گشتن در اینترنت گیج شده اید چون قیمت های مختلفی برای این کارت اعلام شده است. با کمی سرچ کردن در اینترنت قیمت هایی از ۵۰ تا ۱۲۵ را پیدا می کنید. تفاوت قیمت در  کارت موزه استانبول چیست؟ ببینید ما کارت های متفاوتی داریم که برای شهر های دیگر هست ولی در مجموع  من دو کارت را که مربوط به استانبول هست را برای شما توضیح می دهم . یک کارت هست که قیمتش ۵۰ لیره هست و فکر کنم  به رنگ قرمز است. این کارت برای سیتی زن های ترکی هستش و برای شما که توریست هستید کاربردی ندارد . و یک کارت دیگر هست که سال ۲۰۱۸ قیمتش ۱۲۵ لیره شده و بخشی از تفاوت قیمت که در اینترنت می بینید بابت این هست که این کارت هر سال گران می شود.

 

اعتبار کارت موزه استانبول چقدر است؟ اعتبار این کارت ۵ روز می باشد و ربطی به زمان خرید شما ندارد بلکه از اولین روز استفاده، ۵ روز زمان دارید.

تفاوت کارت موزه استانبول با کارت گردشگری استانبول (Istanbul tourist pass) در چیست؟

کارت گردشگری قیمت بسیار بیشتری دارد و البته امکانات بیشتر. قیمت این کارت برای دو  روز ۸۵ یورو – ۳ روز ۱۵۰ یورو و ۷ روز ۱۷۵ یورو می باشد و امکاناتی از جمله

سرویس رایگان از فرودگاه به محل اقامت – بازدید رایگان از جاذبه‌های معین – بازدید رایگان از موزه‌های معین – تجربه‌ی رایگان تفریحات معین – حمل و نقل رایگان یا تخفیف داده شده در سطح شهر – اینترنت رایگان در سطح شهر  -راهنمای شبانه‌روزی به صورت آنلاین

جهت اطلاعات دقیق در مورد کارت گردشگری استانبول (Istanbul tourist pass) از سایت https://www.istanbultouristpass.com استفاده کنید

جهت اطلاعات دقیق در مورد کارت موزه استانبول – card Istanbul Museum Pass از سایت https://www.muze.gov.tr/en  استفاده کنید.

 

http://kultur.gov.tr  سایت گردشگری ترکیه

http://www.kultur.gov.tr/EN,114095/brochures.html   بروشور و کاتالوگ

 

با کارت موزه استانبول کجاها را می توانیم بازدید کنیم؟

  1. Ayasofya Müzesi – Hagia Sophia Museum – موزه ایاصوفیه
  2. Topkapı Sarayı Müzesi ve Harem Dairesi – Topkapı Palace Museum and Harem Apartments  – کاخ موزه توپکاپی و بخش حرم
  3. Aya İrini – Hagia Irene – داخل حیاط اول توپکاپی قرار دارد
  4. İstanbul Arkeoloji Müzeleri –  Istanbul Archaeological Museums – موزه های باستان شناسی استانبول
  5. Türk ve İslam Eserleri Müzesi – Museum of Turkish and İslamic Arts – موزه هنرهای ترکی و اسلامی
  6. İstanbul Büyük Saray Mozaikleri Müzesi –  Istanbul Mosaic Museum – کاخ موزه اعظم موزائیک
  7. İslam Bilimleri Teknoloji Tarihi Müzesi – Museum of the History of Science and Technology in Islam – موزه تاریخ علم و فناوری در اسلام
  8. Kariye Müzesi – Chora Museum – کلیسا کورا
  9. Galata Mevlevihanesi Müzesi -Galata Mevlevi House Museum – خانه مولوی گالاتا 
  10. Fethiye Müzesi –   Fethiye Museum  – موزه فتحیه
  11. Rumeli Hisarı Müzesi – Rumeli Hisar Museum – موزه روملی حصار
  12. Yıldız Sarayı -Yıldız Palace – کاخ ییلدیز

خب من اول مراکز تفریحی و گردشگری استانبول را توضیح می دهم و بعد سفرنامه خورم را ادامه می دهم.

 

تمام مراکز گردشگری- تاریخی و موزه های استانبول – دیدنی های استانبول به همراه آدرس – هزینه – روز های تعطیل و ساعت کاری

 

 

موقعیت جغرافیایی مراکز گردشگری– تاریخی و موزه های استانبول 

نقشه شماره ۱۰

 

نقشه شماره ۱۱

Ayasofya Müzesi – Hagia Sophia Museum – ایاصوفیه و موزه ایا صوفیه

ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۹:۰۰/۱۷:۰۰
روز های تعطیلی :  تمام روز های تابستان باز است
هزینه :۴۰ لیره
سایت : ayasofyamuzesi@kultur.gov.tr  تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۵۲۲ ۱۷ ۵۰
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۲ ساعت
امکان استفاده از کارت موزه : بلی
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : شماره ۳

 

ایا صوفیه یا حاجیا سوفیا یا هاگیا صوفیا (ترکی: Ayasofya یونانی:Ἁγία Σοφία) کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراطوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراطور کنستانتین اول ساخته شد؛ و بعد در قرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. برای بازسازی بنا دو معمار به نام‌های ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) مأموریت یافتند. بنا با کار ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد تکمیل شد و به تاریخ ۲۷ آرالیک ۵۳۷ افتتاح شد. این کلیسا نخست کلیسای بزرگ نام گرفت. پس از فتح استانبول، محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند. سلیمان اول دستور داد نقاشی‌ها و نگارگری‌های داخل ایاصوفیه را بپوشانند تا نماز جمعه در آنجا خوانده شود. سلیم دوم به معمار سنان (Sinan) دستور داد که ایاصوفیه را مرمت کند. در زمان مراد سوم، مناره و منبر و محراب به ساختمان ایاصوفیه افزوده شد. در زمان مراد چهارم، آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد؛ علاوه بر این لوحه‌هایی دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده بود. این لوحه‌ها در زمان سلطنت عبدالمجید با الواح مدوری که به خط ابراهیم افندی نوشته شده بود، جایگزین شد. پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاترک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی‌مانده‌ است.

دیوکلسین، قلمرو وسیع امپراطوری روم را به دو بخش شرقی و غربی بین خود و فرماندهان همطرازش تفسیم نمود، و عملا اضمحلال امپراطوری قدرتمند روم را نادانسته پی ریزی نمود. پس از آن کنستانتین شهر باستانی بیزانس را دوباره ساخت و کنستانتسنوپل (قسطنطنیه) نام گرفت. این شهر به طور شگفت انگیزی در سرنوشت شهر (روم) مرکز امپراطوری موثر واقع شد و با تضعیف قدرت امپراطوری روم، کشور روم به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد، و بدین طریق امپراطوری روم شرقی (بیزانس) شکل گرفت. فرمانروایی بیزانس به دست امپراطور آرکادیوس افتاد که شهر بیزانس (استانبول امروزی) را با همان نام قدیمی اش پایتخت خود قرار داد  

بیزانس، شهر بندری مهمی که به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای که کوتاه‌ترین مسیر غرب به مشرق زمین بود، اهمیت تجاری خاصی داشت و از تمدن چشم‌گیری برخوردار بود. ساکنان آن دارای سنت‌های پا برجایی بوده‌اند، به طوری که سلطه دیگران را به دشواری پذیرا شده‌اند. مثلا یکی از حکم‌رانان هوادار اسپارت که در سال ۴۰۵ قبل از میلاد  بر این شهر تحمیل شد، پس از ۱۶ سال مقاومت از شهر بیرون رانده شد.

بیزانس شهری بود با ویژگی‌های اقتصادی سیاسی و فرهنگی خاص که ابزارهای لازم را فراهم آورد تا با فرهنگ و ارزش های فرهنگی و اجتماعی سرزمین‌های مجاور آشنا شود و از این راه آثار هنری را به جهان عرضه کرده که هم جهانی هستند و هم از سنت‌ها و فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای مایه گرفته‌اند. این شهر با این که قبلا مرکز حکومتی به بزرگی امپراطوری روم نبوده ولیکن به تمدن‌های روم و یونان در غرب، بابل، ایلام، اورارتو، هیتی و ایران از شرق دسترسی داشت، به همین دلیل بسیاری از پژوهشگران معتقدند که هنر و معماری بیزانس بی‌تأثیر از هنر و معماری مشرق زمین نیست. هنر بیزانس، هنری است که تجلی‌گاه جهان مسیحیت است. در هنر این دوران همچون سایر نحله‌های هنری، تاثیرات شیوه‌های بیان اعصار گذشته که با عنوان بینش هنری از آن یاد می‌شود، استمرار دارد.

کلیسای‌ ایاصوفیه‌ به دستور کنستانتین‌ دوم امپراطور بیزانس در سال‌۳۶۰ میلادی بنا‌ شد‌. استانبول که در آن روزگار قسطنطنیه نام داشت، مرکز امپراطوری بیزانس بود. در سال‌ ۴۰۴ میلادی آشوب‌ بزرگى‌ در قسطنطنیه‌ به وقوع پیوست و بخشى‌ از ایاصوفیه‌ که در آن زمان هاجیا صوفیا خوانده می شد، درآتش سوخت. در نتیجه بنای ایاصوفیه در قرن ششم میلادی دوباره بازسازی و افتتاح شد.

در قرن پانزدهم میلادی پس از چندین سال جنگ میان مسلمانان و امپراطوری بیزانس، مسلمانان به فرماندهی سلطان محمد فاتح، پادشاه عثمانی پیروز شدند و توانستند قسطنطنیه را فتح کنند. بنا بر این قسطنطنیه، مرکز خلافت عثمانیان شد و اسلامبول نام گرفت و کلیسای هاجیا سوفیا به مسجد ایاصوفیه تبدیل شد. با برپایی جمهوری ترکیه به رهبری مصطفی کمال آتاتورک، اسلامبول به استانبول تغییر نام داد و مسجد ایاصوفیه، در دوره جدید به موزه ایاصوفیه تبدیل شد.

هنر معماری در روم شرقی (بیزانس) تا قرن ششم میلادی تحت تأثیر مسیحیت آغازین بود، این هنر در قرن ششم میلادی با آغاز حکومت «ژوستی نیانوس»، به وجود آمد او در هنر پروری همتای کنستانتین بود و آثاری که وی مورد حمایت و تشویق قرار داد، همه شکوه و عظمتی شاهانه داشتند تا جایی که دوران فرمانروایی او را به حق «نخستین عصر طلائی» هنر امپراطوری روم شرقی نامگذاری کرده اند. باید به این نکته اشاره نمود که بهترین گنجینه یادگاری «نخستین عصر طلائی» اکنون در خاک ایتالیا  (که در شهر «راونا» کشف شده) جلوه‌گری می‌کنند، نه در شهر کنستانتینوپل (استانبول). شهر راونا که در اصل پایگاه نیروی دریایی در ساحل دریای آدریاتیک بود، از سال ۴۰۲ میلادی به بعد پایتخت امپراطوران روم غربی، و پس از آن در پایان همان قرن مقر فرمانروایی تئودوریک پادشاه استروگوتها شد، که همه چیز را به سبک و سیاق هنری کنستانتینوپل می‌پسندید، و به همین علت در زمان ژوستی نیانوس شهر راونا به صورت پایگاه عمده ای برای گسترش و نفوذ سلطه بیزانس بر ایتالیا در آمد. مهم‌ترین بنایی که در آن شهر در سال‌های ۴۷-۵۲۶ میلادی ساخته شد، کلیسای «سان ویتاله» است. این ساختمان معرف معماری بیزانس است که در قلمرو روم غربی ساخته شد، و به طور قطع از آثار کنستانتینوپل اقتباس شده است. پلان آن هشت ضلعی است و گنبدی بر روی این هست ضلعی قرار گرفته است.

 

معماران ایا صوفیه آنتیموس ترالسی و اسیدروس میلوتوسی هستند. در سالهای ۵۳۷- ۵۳۲ میلادی ساخته شده است. ابعاد آن ۷۲ در ۹۱ متر ، قطر گنبد ۳۱ متر، ارتفاع گنبد از سطح زمین ۵۶ متر است. با افزوده شدن پشت بند عظیم بر طرح اصلی و چهارمناره رفیع ترکی پس از پیروزی عثمانی‌ها در ۱۴۵۳ میلادی ایاصوفیه به یک مسجد تبدیل شد. 

در معماری بنای‌ مسجد ایاصوفیه‌‌ طاق‌ها و ستون‌ها به طرز زیبایی با هم هماهنگ است. ۴ ستون بزرگ و باشکوه، شبیه‌ پای‌ فیل‌، ۴ طاق مسجد ایاصوفیه استانبول را‌ بالا نگاه داشته اند‌، و گنبد بزرگ ایاصوفیه بر روی‌ این ستون ها قرار داده شده اند‌‌. ۴۰ پنجره کنار هم در ساقه گنبد مسجد قرار دارند‌، که‌ نور خورشید از آن ‌ها به‌ درون بنای ایاصوفیه‌ مى‌تابد. عمق‌ گنبد ۱۸ متر، و ارتفاع آن  از سطح زمین ۵۶ متر است و قطر آن‌ ۳۳ متر‌ به همراه دو نیم گنبد است.

طول این مسجد ایا صوفیه ترکیه در طولانی‌ترین قسمت ۸۲ متر و عرض آن ۷۳ متر است و ارتفاع آن در بالاترین قسمت گنبد ۵۵ متر است. این مسجد در میدان سلطان احمد استانبول قرار دارد و با اضافه شدن بناها و مناره ها و بازسازی در سال ۱۹۳۵ به موزه تبدیل شده و درخدمت گردشگری تور ترکیه قرار گرفته است.

موضوع قابل توجه در این بنا کیفیت و کمیت نوری است که وارد آن می‌شود. زیر گنبد مرکزی ۴۰ پنجره تعبیه شده که نور را به درون وارد می‌کنند. انتقال تدریجی از بدنه چهارگوش به لبه مدور گنبد به وسیله سه گوشی‌های کروی شکل موسوم به تاسچه انجام گرفته است. برای حل مسئله فشار گنبد اصلی نیرو به وسیله «پندنتیوها» (تبدیل‌گر) که همان سه گوش‌های کروی است و در چهار گوشه زیر گنبد قرار دارد به چهار فیل پایه عظیم و نگهدارنده منتقل می‌شود. از سوی دیگر به وسیله نیم‌گنبد شرقی و غربی فشارهای حاصله به طرف خارج و پایین انتقال می‌یابد.

ایاصوفیه به مدت ۹۱۶ سال کلیسا، و ۴۸۱ سال مسجد بود و نهایت در سال ۱۹۳۴، به دستور مصطفی کمال آتاتورک و تصمیم شورای وزیران، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد .این ساختمان زیبا از هر قرنی و از هر نابغه‌ای اثری دارد. از دوره بیزانس گرفته تا معمار ترک، سینان که اولین معماری بود که اصول زلزله را در کارهایش به کار می‌گرفت. کلیسای اول : در محل کنونی ایا صوفیا ابتدا کلیسایی وجود داشت که اکنون اثری از آن به جای نمانده‌است. 

کلیسای دوم : پس از وقوع تضادی عمیق فی‌مابین ملکه آلیا اوداکسیا (Aleia Eudoxia) همسر آرکادیوس و اسقف قسطنطنیه ، جان کریسوستر (Jan Chrysostor)، اسقف در ۲۰ جون ۴۰۴ به تبعید محکوم شد. این امر باعث وقوع شورشی بزرگ گردید که در طول آن کلیسای اول تقریباً کاملاً سوزانده شد. تئودئوس دوم سپس دستور ساخت کلیسای دوم را داد. این کلیسا در ۱۰ اکتبر ۴۱۵ میلادی افتتاح گردید. معمار Basilico Rufinos با سقف چوبی این بنا را احداث نمود

کلیسای سوم: در ۲۳ فوریه سال ۵۳۲ میلادی، تنها چند روز پس از نابودی کلیسای دوم، ژوستینین یکم تصمیم به ساخت کلیسای سوم که بزرگتر و با عظمت تر بود گرفت. ژوستینین یکم، فیزیکدان معروف ایسیدور میلتوس (Isidore of Miletus) و ریاضیدان معروف آن زمان آنتمیوس ترالس را برای نقشه‌کشی و رهبری بنای کلیسای سوم انتخاب نمود. اگرچه آنتمیوس در سال اول ساخت درگذشت.

برای ساخت ایا صوفیا یا کلیسای سوم، ژوستینین دستور وارد نمودن تمامی مواد و بهترین آن‌ها از سراسر امپراتوری را داد. این شامل ستون‌های Hellenistic از معبد Artemis، سنگ‌های بسیار بزرگ از مناطق دورافتاده، سنگ آذرین (Porplyry) از مصر، مرمرهای سبز از Thessaly، سنگ‌های سیاه از منطقه بسفر و سنگ‌های زرد از سوریه می‌باشد. برای ساخت کلیسای سوم بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در طول ساخت کار می‌کردند.

 

جایگاه مختص به همسر امپراتور

لژ مخصوص ملکه در مرکز محوطه ی طبقه ی بالا یا همان گالری، قرار گرفته است. ملکه و بانوان درباری از این لژ نظاره گر مراسم طبقه ی پایین بودند. یک سنگ سبز مدور مکانی که جایگاه ملکه در آن قرار گرفته بود را نشان می دهد.

 

کوزه های تطهیر

دو کوزه ی تطهیر عظیم الجثه در زمان سلطنت سلطان مراد سوم از پرگامون به ایا صوفیه آورده شدند. این کوزه ها که مربوط به دوره ی تاریخی یونان باستان هستند، از بلوک های مرمر یکپارچه تراشیده شده اند.

 

در مرمری

در مرمری داخل ایا صوفیه در جنوب طبقه ی بالا یا همان گالری قرار گرفته است. این در توسط شرکت کنندگان در مناظره های مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت. این افراد از این در به اتاق جلسات رفت و آمد می کردند.

 

ستون آرزو

در شمال غربی ساختمان ستونی قرار دارد که در وسط آن سوراخی وجود دارد که با ورقه های برنزی پوشیده شده است. این ستون نام های مختلفی از جمله ستون خیس، ستون آرزو، ستون تعریق و ستون گریان دارد. گفته می شود که در صورت لمس کردن، ستون مرطوب می شود و قدرت های ماوراء طبیعه دارد. طبق افسانه ستون، از زمانیکه گرگوریِ معجزه گر در سال ۱۲۰۰ نزدیک آن آمد، مرطوب است. باور بر این است که لمس کردن ستون باعث شفای بیماران می شود.

 

مرمت قرن نوزدهم

پس از تبدیل ساختمان به مسجد در سال ۱۴۵۳، با توجه به ممنوعیت اسلام برای نمایش تصاویر، بسیاری از موزاییک های بنا با گچ پوشیده شدند. این فرایند به یکباره صورت نگرفت زیرا گزارش هایی از قرن ۱۷ موجود است که در آن ها مسافران عنوان کرده اند تصاویر مسیحی موجود در کلیسای سابق هنوز دیده می شوند. در سال ۴۹-۱۸۴۷ ساختمان توسط دو برادر سوئیسی به نام های گاسپر و جوسپ فاستی ترمیم شد و سلطان عبدالمجید به آنها اجازه داد هر موزاییکی را که در طول این فرایند پیدا کردند ضبط کنند. تعمیر موزاییک ها جزو این عملیات نبود و برادران فاستی پس از ثبت جزئیات یک تصویر آن را دوباره نقاشی می کردند. فاستی ها موزاییک های مربوط به دو hexapteryga (فرشته ای با ۶ بال) موجود روی دو سه گوش منحنی شرقی را مرمت کردند ولی پیش از پایان عملیات مرمت ، دوباره صورت های آن ها را پوشاندند. با توجه به اینکه فاستی ها قادر به پیدا کردن بقایای دو hexapteryga دیگر موجود روی دو سه گوش منحنی غربی نشده بودند، کپی هایی از آنها نقاشی کردند. نمونه های ثبت شده توسط برادران فاستی منبع اصلی برای تصاویر برخی موزاییک هایی هستند که تصور می شود در زلزله ی سال ۱۸۹۴ استانبول به طور کامل یا اندکی نابود شده اند. این تصاویر شامل تصویر “در بینوایان” -که اکنون اثری از آن نیست- تصویر عظیمی از یک صلیب پوشیده شده با جواهر و تصاویر متعددی از فرشته ها، مقدسین، اسقف ها و پدران مقدس است. اکثر تصاویر گم شده در دو طاق مزین کلیسا قرار داده شده بودند.

یکی از موزاییک های ثبت شده، مسیح شهریار (Christ Pantocrator) را داخل یک دایره نمایش می دهد که این موضوع نشان میدهد این موزاییک مربوط به سقف و احتمالا متعلق به گنبد اصلی ای می باشد که بعدها با خطاطی های اسلامی ای که خدا را به عنوان روشنایی جهان معرفی می کنند، پوشیده شد. نقاشی های موزاییک های ایا صوفیه امروزه در آرشیو حوزه ای تیچینو نگهداری می شوند.

مرمت قرن بیستم

پوشش روی تعداد زیادی از موزاییک ها در سال های ۱۹۳۰ توسط تیمی از موسسه بیزانس آمریکا به سرپرستی توماس ویتمور برداشته شدند. تیم تصمیم گرفت که تعدادی از تصاویر ساده از صلیب را که رویشان با گچ پوشیده شده بود، دست نخورده باقی بگذارد و در عوض رویه ی باقی موزاییک های مهم کشف شده را بردارد.

به دلیل پیشینه ی این بنا به عنوان مسجد و کلیسا، فرایند مرمت ایا صوفیه چالش بزرگی محسوب می شود. از پوشش درآوردن موزاییک های شمایل نگارانه ی مسیحی، به قیمت نابودی آثار هنری مهم و تاریخی اسلامی تمام شده است. مرمت کننده ها در تلاشند توازنی بین فرهنگ اسلامی و مسیحی برقرار کنند. به ویژه حذف خطاطی های اسلامی روی گنبد، به منظور به نمایش گذاشتن موزاییک Pantocrator که مسیح را سرور جهان نشان می دهد (با فرض اینکه این موزاییک هنوز موجود است) ، جنجالی بر پا کرده است.

موزاییک دروازه ی امپراتوری

موزاییک دروازه ی امپراتوری در طاق مزین بالای دروازه ای به همین نام قرار دارد؛ این دروازه تنها به وسیله امپراتورها جهت ورود به کلیسا مورد استفاده قرار می گرفته است. با توجه به سبک شناسی، این موزاییک مربوط به اواخر قرن ۹ یا اوایل قرن ۱۰ می باشد. احتمال می رود امپراتوری که حلقه ای نورانی دور سر دارد، امپراتور لئو ی ششم خردمند یا پسرش کنستانتین هفتم پُرفیروژنیتوس باشد که به مسیح شهریار (Pantocrator) نشسته بر تخت جواهرنشان تعظیم می کند؛ در حالیکه مسیح در حال برکت طلبیدن است و کتاب بازی در دست چپ دارد. متن روی کتاب به این شرح است: “درود بر شما. من نور جهان هستم” (یوحنا ۲۰:۱۹، ۲۰:۲۶، ۸:۱۲). در هر طرف شانه ی مسیح یک مدالیون وجود دارد: در سمت چپ جبرئیل مقرب با چوبی در دست و در سمت راست مادرش مریم.

 

موزاییک ورودی جنوب غربی

موزاییک ورودی جنوب غربی، واقع در طاق مزین ورودی جنوب غربی، به تاریخ سلطنت باسیل دوم برمی گردد. این موزاییک طی مرمت های برادران فاستی در سال ۱۸۴۹ پیدا شد. در تصویر، مریم باکره روی تختی بدون تکیه گاه نشسته است و پاهایش را روی پایه ای مزین به سنگ های قیمتی استراحت می دهد. مسیح خردسال روی پای او نشسته است و در حالیکه برکت می طلبد طوماری در دست چپ خود دارد. در سمت چپ امپراتور کنستانتین با لباسی تشریفاتی در حال نشان دادن مدلی از شهر به مریم است. نوشته ی کنار او اینگونه معنی می شود: ” امپراتور بزرگ کنستانتین از مقدسان”. در سمت راست مریم امپراتور ژوستینین اول در حال ارائه ی مدلی از ایا صوفیه به او می باشد. مدالیون های دو طرف سر مریم باکره مونوگرام های MP و ΘY را نشان می دهند که مخفف “Mētēr” و “Theou” به معنی “مادر خدا” می باشند.

 

موزاییک های برآمدگی شرقی کلیسا

موزاییک مریم باکره و کودک، اولین موزاییک از موزاییک های پس از دوره ی تخریب تمثال های مذهبی بود. این موزاییک در تاریخ ۲۹ مارس ۸۶۷ توسط اسقف فوتیس و امپراتورها میکائیل دوم و باسیل اول رونمایی شد. این اثر در مکانی مرتفع روی نیمه-گنبد واقع در برآمدگی شرقی کلیسا قرار دارد. مریم روی تختی بدون تکیه گاه نشسته است و مسیح خردسال روی پایش قرار گرفته است. او در حال استراحت دادن به پاهای خود روی پایه ای می باشد. هم پایه و هم تخت با سنگ های قیمتی آراسته شده اند. پرتره های فرشتگان مقرب جبرئیل و میکائیل (که تا حد زیادی از بین رفته اند) واقع در محراب طاق نیز مربوط به قرن ۹ ام هستند. این موزاییک ها روی زمینه ی اولیه طلایی مربوط به قرن ششم قرار دارند. بنا به موعظه ی اسقف فوتیس هنگام رونمایی از اثر، باور بر این بود که موزاییک ها، نمونه ی بازسازی شده ی موزاییک های قرن ششمی بودند که طی دوره ی تخریب تمثال های مذهبی به دست بیزانسی های آن زمان ویران شده بودند. با این وجود، پیش از این زمان هیچ مدرکی از وجود دکوراسیون فیگوراتیو در ایا صوفیه موجود نیست.

 

موزاییک امپراتور الکساندر

با توجه به اینکه موزاییک امپراتور الکساندر در گوشه ی تاریکی از سقف طبقه ی دوم قرار دارد، پیدا کردن آن برای بیننده هایی که برای اولین بار به ایا صوفیه آمده اند آسان نیست. این موزاییک امپراتور الکساندر را در لباسی فاخر، در حالیکه طوماری در دست راست و گوی و صلیبی (globus cruciger) در دست چپ دارد، به تصویر می کشد. با توجه به یکی از نقاشی های کشیده شده توسط فاستی می توان استنباط کرد که موزاییک امپراتور الکساندر تا سال ۱۸۴۹ دوام آورده است. توماس ویتمور، بنیانگذار موسسه ی بیزانس آمریکا که به او اجازه ی نگهداری از موزاییک ها داده شده بود ، می پنداشت که این اثر در زلزله ی سال ۱۸۹۴ نابود شده است. ۸ سال پس از درگذشت او، در سال ۱۹۵۸ موزاییک طی کاوش های رابرت ون نایس پیدا شد. بر خلاف اکثر موزاییک های ایا صوفیه که با گچ پوشیده شده بودند، موزاییک الکساندر تنها با رنگ پوشیده شده بود و به دلیل بازتاب دادن الگوهای موزاییک های اطراف، به خوبی از نظر ها پنهان بود. این اثر توسط جانشین ویتمور، پال ا. آندروود تنظیف شد.

 

موزاییک امپراتریس زوئی

موزاییک امپراتریس زوئی، واقع بر دیوار شرقی گالری جنوبی، به قرن ۱۱ بازمی گردد. مسیح شهریار، ملبس به ردای آبی تیره (مرسوم در هنر دوران بیزانس) در زمینه ای طلایی در مرکز قرار گرفته است و با دست راست طلب برکت می کند و انجیل را در دست چپ دارد. در هر طرف سر او مونوگرام های IC و XC به معنای Iēsous Khristos (عیسی مسیح) قرار دارند. در دو طرف او کنستانتین نهم مونوماخوس و امپراتریس زوئی با لباس های تشریفاتی حضور دارند. کنستانتین یک کیسه و امپراتریس طوماری به نماد پیشکش هایی که به کلیسا تقدیم کرده اند در دست دارند. نوشته ی بالای سر امپراتور به این معناست: “کنستانتین زاهد، در حضور پروردگار عیسی، پادشاه رومی ها، مونوماخوس” و بالای سر امپراتریس نوشته شده: “زوئی، آگوستای مقدس”. سرهای اولیه در تصاویر پاک شده و با سه سر کنونی جایگزین شده اند. احتمال می رود موزاییک اولیه همسر اول امپراتریس، رومانوس سوم آرگیروس، یا همسر دوم او، میکائیل چهارم را نشان می داده اند. تئوری دیگر این است که این موزاییک برای امپراتور و امپراتریس قدیمی تری ساخته شده بوده و بعدا سر هایشان با تصاویر فعلی جا به جا شده است.

 

 

 

 

موزاییک کومننوس

موزاییک کومننوس نیز بر دیوار شرقی گالری جنوبی واقع است و مربوط به سال ۱۱۲۲ می باشد. مریم باکره با لباس آبی تیره ای (متداول در هنر دوران بیزانس)، ایستاده در وسط، به تصویر کشیده شده است. او مسیح خردسال را روی پاهای خود نشانده. مسیح خردسال با دست راست طلب برکت می کند و طوماری در دست چپ دارد. در سمت راست مریم، امپراتور ژان دوم کومننوس در لباسی مزین به سنگ های قیمتی ایستاده است. او کیسه ای به نماد پیشکش شاهنشاهیش به کلیسا در دست دارد. امپراتریس آیرین با لباسی تشریفاتی و سندی در دست، سمت چپ مریم قرار گرفته است. بزرگترین پسر آنها، الکسیوس کومننوس، روی ستون مجاور نشان داده شده است. او در هیبتِ یک جوان بدون ریش – احتمالا در تاجگذاری ۱۷ سالگیش – به نمایش در آمده است. تفاوت این تصویر با موزاییک امپراتریس زوئی که مربوط به یک قرن قبل تر می باشد، مشهود است؛ در موزاییک کومننوس تصاویر واقع گرایانه تر هستند. امپراتریس با موهای بلوند چین دار، گونه های گلگون و چشمهایی خاکستری که نژاد بلغارستانیش را آشکار می کنند به تصویر کشیده شده و امپراتور با وقار نشان داده شده است.

 

موزاییک دیزیز (Deësis)

قدمت موزاییک دیزیز (به معنای استدعا) احتمالا به سال ۱۲۶۱ بر می گردد. این موزاییک برای نشان دادن پایان ۵۷ سال مذهب کاتولیک رومی و بازگشت مذهب ارتدوکس ایجاد شد. این اثر سومین قطعه ی نصب شده در محوطه ی امپراتوری گالری های بالایی است. تصویر حک شده بر این موزاییک به دلیل ظرافت، قیافه های مهربان و ویژگی های موزاییک، با کیفیت ترین قطعه ی ایا صوفیه محسوب می شود. سبک اثر نزدیک به سبک نقاش های ایتالیایی اواخر قرن ۱۳ یا اوایل قرن ۱۴ مانند دوچو می باشد. این اثر مریم باکره و یحیی تعمید دهنده (Ioannes Prodromos)، را در نمای سه رخ نشان می دهد که در روز رستاخیز از مسیح شهریار برای نوع بشر تقاضای شفاعت می کنند. بخش پایینی این اثر به شدت خراب شده است. این موزاییک آغاز رنسانسی در هنر های تجسمی بیزانسی به شمار می رود.

 

موزاییک های طاق مزین شمالی

موزاییک های طاق مزین شمالی افراد مقدس مختلفی را به تصویر کشیده اند. این موزاییک ها به دلیل موقعیت مکانی مرتفع و دست نیافتنیشان از نابودی در امان بوده اند. در این اثر جان کریسوستوم و ایگناتیوس جوانتر ملبس به رداهای سفید با تصویر صلیب هستند و انجیل های مقدس جواهر نشانی را در دست دارند. نام هر فرد مقدس جهت شناسایی شدن از طرف بیننده اطراف تمثال ها به یونانی نوشته شده است. موزاییک های واقع در دیگر طاق های مزین بیشتر به علت زلزله های مکرر تخریب شده اند تا بنا به تخریب های عمدی توسط فاتحان عثمانی.

 

منارها

یکی از منارها (در جنوب غربی) ساخته شده از آجرهای قرمز است. در حالیکه دیگر ۳ منار موجود از سنگ مرمر سفید ساخته شده‌اند. یکی از این ۳ منار مرمری که از ۲ تای دیگر ظریف تر است. توسط بایزید دوم بنا شده‌است و دوتای بزرگتر دیگر در غرب توسط سلیم دوم بنا گردیده و توسط آرشیتکت عثمانی معمار سنان طراحی گردیده‌اند.

 در طبقه بالا، مکانی مربع با مرمر سبز، مجزا شده است که محل قرارگیری ملکه و زنان دربار، در طول برگزاری مراسم مذهبی بوده است.

رراهرو طبقه اول در سمت چپ، ستونی دیده می شود که به “ستون آرزو ها”معروف است و افسانه های جالبی درباره آن وجود دارد. برخی می گویند در زمان ساخت بنا، طلای مصرفی در پای این ستون انبار می شده و سربازی از آن نگاهبانی می کرده است. شبی سرباز خوابش می گیرد، در این هنگام فرشته ای ظاهر می شود و به جای جوان نگهبانی می دهد و صبحدم جوان را بیدار می کند و می رود؛ ولی اثر انگشت وی روی ستون باقی می ماند. از آن به بعد، او بالای این ستون نشسته است و برای دعاکنندگان آمین می گوید. عده ای دیگر این ستون را مدفن یکی از قدیسان روسی می دانند که برای دعا کنندگان در این مکان آمین می گوید. اما جالب ترین داستان مربوط به مسلمانان است. می گویند زمانی که “سلطان محمد”(Sultan Mehmet) این شهر را فتح کرد، تصمیم گرفت این کلیسا را به مسجد تبدیل کند؛ ولی محراب کلیسا به سمت کعبه نبود. وی پس از دعا و گریه بسیار در پای این ستون به خواب رفت که ناگاه “خِضر نبی” بر وی ظاهر شد و مشکل را جویا شد. سپس خضر انگشت شصت خود را درون حفره کرد و با گردش انگشتان دیگر به دور سوراخ، کل بنا رابه سمت کعبه گردانید!

 

 

۱۰ واقعیت جالب درباره مسجد ایاصوفیه

۱این کلیسا دو بار توسط شورشگران تخریب شده است

کلیسای ایاصوفیه برای اولین بار در سال ۳۶۰ از چوب ساخته شد اما در سال ۴۰۴ میلادی در یک شورش به آتش کشیده شد. پس از آن در سال ۴۱۵ میلادی مرمت شد ولی بار دیگر در سال ۵۳۲ میلادی در شورشی با نام نیکا تخریب شد. در نهایت کلیسای امروزی در سال ۵۳۷ میلادی افتتاح شد.

۲نام این کلیسا تا به حال چندین بار تغییر یافته است

در ابتدا به دلیل اندازه بسیار بزرگ این کلیسا به آن «کلیسای بزرگ» می‌گفتند. در سال ۴۰۳ میلادی نام آن را به «حاجیا صوفیا» که در زبان یونانی به معنی «حکمت مقدس» است تغییر دادند. پس از فتح استانبول توسط عثمانی‌ها نیز نام این بنا به «مسجد ایاصوفیه» و در زمان جمهوریت به «موزه ایاصوفیه» تغییر یافت.

۳گنبد اصلی این بنا در نتیجه زلزله سال ۵۵۸ به کلی نابود شد

پس از زلزله سال ۵۵۸ در استانبول گنبد این مسجد که ۴۰ متر ارتفاع داشت تخریب شد. این گنبد توسط معماران یونانی طراحی شده بود. در بازسازی گنبد ارتفاع آن را به ۵۵ متر افزایش دادند و در سال ۵۶۲ میلادی دیوارهای آن را مقاوم سازی کردند. بخشی از وزن گنبد اصلی توسط گنبد‌های کوچک‌تر اطراف آن، دیوارها و چهار طاق بزرگ کنترل می‌شوند.

۴از بقایای یکی از عجایب هفتگانه جهان در ساخت ایاصوفیه استفاده شده است

برای تقویت و زیباسازی بخش دورنی مسجد ایاصوفیه از ستون‌های معبد ویران شده آرتمیس که یکی از عجایب هفتگانه جهان است استفاده شده است. همچنین بخشی از مصالح ساختمانی این بنا نیز به احتمال زیاد از محوطه باستانی بعلبک سوریه به این منطقه آورده شده است.

۵این کلیسا یکی از نمونه‌های بی‌نظیر هنر و معماری بیزانس است

امپراطوری ۱۰۰۰ ساله بیزانس دارای هنر، معماری، دانش، الهیات و ادبیات سبک خود بود که تلفیقی از سنت‌های یونانی، رومی و سنت‌های شرقی به شمار می‌رفت. جلوه کاملی از هنر این دوره از تاریخ را می‌توان در ساخت این کلیسا دید که از ویژگی‌های بارز آن عبارت است از: ساختمان مستطیلی شکل، استفاده زیاد از موزائیک، تزئینات سنگی، ستون‌های از جنس مرمر، درهای برنزی و یک صلیب بزرگ در بالای گنبد.

 

۶بت شکنی منجر به از بین رفتن بسیاری از آثار هنری این بنا شد

در دو دوره از تاریخ مسیحیت شکستن بت‌ها رایج شد که یکی در بین سال‌های ۷۲۶ تا ۷۸۷ میلادی و دیگری در بین سال‌های ۸۱۵ تا ۸۴۳ میلادی بود. بسیاری از موزائیک‌ها و نقاشی‌های این مسجد در طول این دوره‌های تاریخی نابود شدند.

۷در حدود ۵۰۰ سال پیش این بنا به مسجد تبدیل شده بود

پس از قرن‌ها درگیری، محاصره و حملات بی‌نتیجه که به جنگ‌های صلیبی معروف شده بود سرانجام در سال ۱۴۵۳ قسطنطنیه به دست مسلمانان عثمانی سقوط کرد. نام این شهر بعدها به استانبول تغییر یافت و بنای ایاصوفیه نیز پس از مرمت به مسجد تبدیل شد.

۸برخی از عناصر اسلامی به این بنا اضافه شده است

برای استفاده از این کلیسا به عنوان مسجد تغییراتی در برخی از قسمت‌های آن ایجاد شد. برای مثال یک محراب، یک منبر و یک حوض وضو به این بنا اضافه شد و در طول چند قرن بناهای مختلفی از جمله مدرسه، کتابخانه، آرامگاه و آشپزخانه به مجموعه ایاصوفیه اضافه شد.

۹سلطان محمد فاتح دستور حفاظت از موزائیک‌های مسیحی را صادر کرد

وقتی سلطان محمد فاتح استانبول را فتح کرد دستور داد که موزائیک‌های دارای نقوش مسیحی حفظ شوند. به همین دلیل به جای از بین بردن آن‌ها روی موزائیک‌ها را با گچ پوشاندند و نقوش  اسلامی را روی آن‌ها ترسیم کردند. موزائیک‌های مسیحی بعداً کشف و توسط معماران ایتالیایی مرمت شدند.

۱۰بنیان گذار ترکیه مدرن ایاصوفیه را به موزه تبدیل کرد

مصطفی کمال آتاتورک که ترکیه امروزی را در سال ۱۹۲۳ تاسیس کرد و از سال ۱۹۲۳ تا ۱۹۳۸ به عنوان اولین رئیس جمهور ترکیه خدمت کرد در سال ۱۹۳۴ کلیسای جامع سابق و مسجد فعلی را به موزه تبدیل کرد. (منابع: http://www.narvanmag.com/?p=1805https://www.kojaro.comhttps://www.golfamsafar.com )

 

 

Topkapı Sarayı Müzesi ve Harem Dairesi – Topkapı Palace Museum and Harem Apartments  – کاخ موزه توپکاپی و بخش حرم

 

ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۹:۰۰/۱۷:۰۰
روز های تعطیلی :  سه شنبه
هزینه :۴۰ لیره توپکاپی و ۲۵ لیره حرم
سایت  topkapisarayimuzesi@kulturturizm.gov.tr  تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۵۱۲ ۰۴ ۸۰
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۳ ساعت
امکان استفاده از کارت موزه : بلی – هم توپکاپی هم حرم
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : محدوده شماره ۱

(به ترکی عثمانی: طوپقپو سرایی، به ترکی استانبولی: Topkapı Sarayı) واقع در استانبول از قصرهای معروف امپراتوری عثمانی است که از ۱۴۶۵ تا ۱۸۵۳ مرکز اداری این امپراتوری بود. سلطان محمد فاتح در ۱۴۵۹ دستور ساخت این قصر را داد و کار ساختن آن در ۱۴۶۵ به پایان رسید. ساخت این بنا بر روی یک ‌شبه جزیره کوچک ساخته ‌شده است و در سمت شمالی آن دماغه طلایی و در جنوب آن نیز دریای مرمر قرار دارد؛ در سمت شمال شرقی این بنا نیز تنگه بسفر (Bosphorus) قرار گرفته است که موجب می‌شود تا نمایی زیبا از سمت آسیایی این منطقه نیز برای این کاخ مهیا شود. این کاخ در بازه زمانی قرن‌های ۱۵ تا ۱۹ میلادی، مرکز سیاسی امپراتوری عثمانی به ‌حساب می‌آمد و این شرایط تا زمان ساخت کاخ دلما باغچه (Dolmabahce Palace) در کنار دریا ادامه داشت.در ۱۸۵۳ سلطان عبدالمجید تصمیم گرفت محل اقامتش را به قصر تازه‌ساز دلمه باغچه منتقل کند که نخستین کاخ مدل اروپایی شهر بود.

 

پس از فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ بود که سطلان محمد دوم دستور داد تا این کاخ را در موقعیت فعلی آن بر فراز ویرانه‌های دوران بیزانس بنا کنند. او در مدت ‌زمان ساخت این کاخ، اوقات خود را در قصر کوچک ‌تری که امروزه در میدان بایزید به دانشگاه استانبول بدل شده است سپری می‌کرد. به ‌محض این‌که او به کاخ توپ کاپی منتقل شد، کاخ قبلی با نام کاخ قدیمی و کاخ توپ کاپی با نام کاخ جدید نامیده شدند. با این‌وجود ساکنان محلی این کاخ را بانام توپ کاپی می‌خواندند زیرا معنی این کلمه در زبان ترکی برابر با دروازه توپ‌ها است و دلیل این نام نیز وجود توپ‌های جنگی بسیار بزرگی بود که در بیرون دروازه به نمایش گذاشته ‌شده بودند و از آن‌ها در طول فتوحات سلطان استفاده‌شده بود.
در اصل و در ابتدای کار تعداد ۷۰۰ تا ۸۰۰ ساکن در این کاخ حضور داشتند ولی در طول چند قرن، این تعداد به میزان ۵ هزار نفر در روزهای عادی و ۱۰ هزار نفر در فصل فستیوال‌ها افزایش پیدا کرد. تخمین زده می‌شود که در میان این جمعیت، ینی چری ها (Janissaries) بیشترین تعداد سکنه مقیم در حیات اصلی و اول کاخ را به خود اختصاص می‌دادند. این کاخ به شهری در دل یک شهر و بزرگ‌ترین کاخ جهان بدل شده بود. دیواره‌های اطراف این قصر طولی ۵ کیلومتری داشتند و مساحت داخلی آن در طول دوران ساختش به ۷۰۰ هزار مترمربع می‌رسید. در حال حاضر این قصد تنها ۸۰ هزار مترمربع مساحت دارد زیرا عملیات ساخت‌ وساز در حیاط آن و به‌سوی بخش خارجی انجام‌شده است. در طول ۴۰۰ سال دوره کاخ توپ قاپی، هر یک از سلطان‌ها بر اساس سلیقه یا نیازهای خود در آن زمان، بخش‌های جدید یا سالن‌های جدیدی را به کاخ افزودند. به همین دلیل نیز این کاخ به شکل هزارتویی از ساختمان‌های مختلف که در مرکز آن‌ها یک حیاط بزرگ وجود داشت بدل شد. این حیاط به ‌وسیله دروازه‌های مختلفی حفاظت می‌شد. معماری این بنا بیشتر مشخصه‌های خاورمیانه‌ای در خود دارد. ساخت ‌وساز اولیه شامل یک عمارت Cinili یا کیوسک دنباله‌ دار (نوع خاصی از بنا با ایوانی بزرگ) بود که کار ساخت آن در سال ۱۴۷۲ به پایان رسید.

دروازه اصلی (باب همایون در زبان عربی و یا دروازه سلطنتی در زبان فارسی) به‌سوی میدان سلطان محدود و مسجد ایاصوفیه بناشده است و باروهای کاخ در دروازه دوم (باب سلام یا دروازه درود) نیز در سال ۱۴۷۸ تکمیل شدند. دروازه سومی نیز به نام باب السعد یا دروازه سعادت نیز هسته دیگری از برخی از مهم‌ترین مکان‌ها کاخ در بخش‌های دیگر مانند خزانه‌داری را پوشش می‌دهد.

در ابتدا حرمسرای سلطان در کاه قدیمی باقی ماند ولی یک قرن بعد توسط سلطان مراد سوم به این کاخ انتقال یافت و به‌واسطه آن نیز ساختمان‌های متعددی در طول سالیان متوالی به این مجموعه افزوده شدند. حرمسرا مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و اقامت گاه‌هایی بود که به همسران عقدی و صیغه‌ای و فرزندان شاه اختصاص داشت و حفاظت از آن بر عهده خواجه‌های سیاه بود. در برهه‌ای از زمان، جمعیت این بخش به ۴۷۴ بانو نیز رسید. در محیط داخلی حرمسرا اتاق‌هایی برای مادر سلطان، همسران سلطان، زنان صیغه‌ای او، حمام‌های ترکیه‌ای، اتاق‌های مخصوص ختنه کردن، اقامت گاه ویژه سرپرست خواجه‌ها، محل ویژه سلطان نیز وجود داشتند که درمجموع ۴۰۰ اتاق را شامل می‌شدند. امروزه حرمسرا به یک موزه مجزا در داخل مجموعه کاخ بدل شده است و در آن تورهای ویژه‌ای برای ساعات خاصی از روز وجود دارد.
این کاخ در سال ۱۹۲۴ بنا بر دستور آتاتورک و به‌عنوان موزه برای بازدید عموم گشوده شد. بسیاری از بخش‌های کاخ توپ کاپی وجود دارد که می‌توان امروزه از آن بازدید کرد. نمایشگاه‌ها و سالن‌های متعددی وجود دارند که در آن‌ها هیچ مبلمان یا تزئیناتی وجود ندارد. برخی از این سالن‌ها برای بازسازی بسته ‌شده‌اند ولی بااین‌وجود دیدن کاخ می‌تواند نیمی از روز یک فرد علاقه ‌مند را بگیرد. در نظر داشته باشید که در برخی از این سالن‌ها مانند خزانه‌ داری، مرکز لباس‌های سلطان و مرکز نگهداری از آثار مقدس، اجازه عکس گرفتن ندارید.
هنگامی‌که از دروازه اول یا دروازه سلطنتی عبور کنید به نخستین حیاط که با نام حیاط سپاه نامیده می‌شود وارد خواهید شد. از این دروازه به بعد هیچ‌کسی به‌ غیراز سلطان حق نداشت تا سوار بر اسب از این دروازه عبور کند (در جایی دیگر خواندم که به جز  سلطان و مادر سلطان که به نظر درست می اید) و سایر افراد می‌بایست با پای پیاده از این دروازه عبور می‌کردند. در این مکان یک پارک زیبا، تعدادی از خرابه‌های متعلق به دوران بیزانس، یک کلیسای ایرنه هاگیا (Hagia Irene) که در شرایط خاص برای برگزاری کنسرت و نمایشگاه‌های بین ‌المللی از آن استفاده می‌شود، مرکز ضرب سکه به نام Imperial Mint و یک موزه باستان شناسی است، وجود دارند. پیش از این‌که به دروازه دوم بروید، باجه‌های فروش بلیت، دفتر تغییرات و چند فروشگاه هدیه فروشی را در سمت راست خود خواهید یافت.

دروازه دوم دارای دو برج مراقبت است و با نام دروازه سلام شناخته می‌شود؛ علت این امر این است که هرکسی که به این مکان وارد می‌شد، پیش از ورود می‌بایستی به سلطان سلام و درود می‌فرستاد و تنها خود سلطان و خدمه او حق عبور از این دروازه را داشتند و به‌عبارت‌دیگر این دروازه برای دسترسی عمومی ساخته نشده بود. امروزه در هنگام عبور از این دروازه باید از مرکز بازرسی امنیتی و مرکز چک کردن بلیت رد شوید و پس‌ازآن به دومین حیاط کاخ (حیاط دیوان) وارد خواهید شد. دو مدل مقیاس کوچک از این کاخ در سمت راست قرار دارند و یک نقشه بزرگ که نشان‌ دهنده تأسیس و گسترش امپراتوری عثمانی است نیز در این مکان قرار داده ‌شده‌اند. در سمت راست حیاط نیز آشپزخانه‌های کاخ قرار دارند که در آن‌ها ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ آشپز به پخت غذا برای ۱۰ هزار ساکن قصر مشغول بوده‌اند. امروزه مجموعه ویژه‌ای از کارهای نقره‌ای و ظروف چینی ساخت ژاپن در بخش‌های مختلفی از آشپزخانه وجود دارند. در آن‌سوی حیاط در سمت چپ نیز دیوان یا همان اقامت گاه مشاوران سلطان قرار دارد. وزیر و صدراعظم برای مطرح کردن مسائل روزانه و یا بازدیدهای خارجی از این مکان استفاده می‌کردند. در اتاق کناری نیز خزانه دیوان واقع بوده است که امروزه به نمایشگاهی از سلاح‌های آن دوران بدل شده است (عکاسی ممنوع می باشد). بر فراز این دو بنا نیز برج عدالتی وجود داشت که از آن برای داشتن نظارت بر ساحل استفاده می‌شد. ورودی حرمسرا نیز در این حیاط و درست در پشت اتاق دیوان قرار دارد.
دروازه سوم با نام دروازه سعادت شناخته می‌شود و دلیل این امر این است که سلطان و اهالی کاخ، رخدادهای بزرگ را در این مکان جشن می‌گرفتند. در این شرایط سلطان بر روی تخت پادشاهی خود می‌نشست و هنگامی‌که او شاد بود، همه شاد بودند. این دروازه به‌وسیله خواجه‌های سفید محافظت می‌شد و هیچ‌کس نمی‌توانست بدون مجوز سلطان از آن عبور کند. هنگامی‌که وارد سومین حیاط می‌شدید (حیات اندرونی)، نخستین بنای موجود، سالن سخنرانی بود که در آن سلطان، سفرای خارجی را می‌پذیرفت. این اتاق به زیبایی با دکوراسیونی جذاب تزئین شده بود. در پشت این اتاق نیز یک کتابخانه قرار داشت. در سمت راست این حیاط مجموعه‌ای از لباس‌های سلطان و خزانه او قرار دارند که بخش‌های بسیار محبوبی از این موزه به‌حساب می‌آیند. در میان اشیای جذاب متعددی که در این مکان وجود دارد می‌توان به الماس ۸۶ قیراطی قاشق چی (Kasikci)، خنجر توپ قاپی، یک زمرد بسیار بزرگ، چندین تخت پادشاهی، جاشمعی‌های بسیار بزرگ ساخته ‌شده از جنس طلا و نماد جان مقدس تعمید دهنده (St. John the Baptist) اشاره کرد.
در سمت چپ سومین حیاط نیز مرکز نگهداری از آثار مقدس قرار دارد که در آن اشیایی که ازنظر مذهبی دارای ارزشی بالا هستند نگهداری می‌شوند. در این میان می‌توان به خرقه، جای پا، یک‌ دندان و یک موی پیامبر اسلام حضرت محمد(ص)، شمشیر نخستین خلفای اسلامی، نگهدارنده سنگ سیاهی که متعلق به کعبه است و … اشاره کرد. در کنار این سالن نیز تعداد زیادی از اتاق‌ها وجود دارند که در آن‌ها نقاشی‌هایی از سلطان، مینیاتورها، ساعت‌های قدیمی و غیره قرار دارند.
پس از سومین حیات، تعدادی گذرگاه وجود دارند که به‌سوی آخرین حیاط کاخ و باغ شخصی سلطان (صوفی همایون) می‌روند. در این باغ تعداد زیادی گل لاله و گل سرخ و چند اتاقک با نمایی بسیار زیبا رو به شهر وجود دارند که می‌توان در آن‌ها به نوشیدن قهوه یا چای مشغول شد. اتاقک بغداد، اتاقک روان و اتاقک صوفی در سمت چپ حیاط قرار داشته و چشم ‌اندازی به‌سوی شاخ طلایی را دارند. تمامی آن‌ها در قرن ۱۷ میلادی ساخته ‌شده اند و به‌وسیله تعدادی از بهترین کاشی‌ها و منبت ‌کاری‌های بزرگ با مروارید بر روی چوب تزئین شده است. اتاق‌های ختنه مخصوص پسران پادشاه و اتاقک مکیدیه (Mecidiye) نیز در سمت راست حیاط واقع بوده و چشم ‌اندازی به‌سوی دریای مرمر و تنگه بسفر دارند. این موارد نیز همگی در قرن ۱۹ میلادی ساخته‌شده اند. یک مسجد کوچک نیز ازجمله عناصر جذاب و زیبای این حیاط است. درست در زیر اتاقک مکیدیه نیز یک کافه ‌تریای و یک رستوران سلف ‌سرویس ساخته ‌شده است.
کاخ توپ کاپی در محله سطلان محمد در نزدیکی امینونو (Eminonu) در منطقه قدیمی شهر واقع شده است.

مهمترین وسیله های قدیمی و کهنی که در کاخ توپکاپی نگهداری می شود

۱تخت و خنجر نادر شاه افشار که در موزه توپقاپی استانبول

خنجر نادر شاه از هند و فرانسه سر در آورد و سرانجام به موزه استانبول باز گشت

تصویر خنجری را که می بینید، با دسته آراسته به الماس و زمرد و یکی از گرانترین عتیقه های و آنتیک های جهان می باشد. خنجر از طرف سلطان عثمانی (سلطان محمود اول) به نادر شاه افشار هدیه داده شده بود. خنجر نادر شاه در هندوستان توسط یک فرانسوی (پیگو) خریداری می شود، اما فرانسوی بدون اینکه متوجه الماس دسته خنجر شود، آن را در فرانسه به علی پاشا می فروشد و پس از مرگ علی پاشا خنجر جزو خزاین سلطان های ترکیه عثمانی می شود و اکنون خنجر در موزه توپ قاپی سرایی استانبول نگهداری می شود.

== متأسفانه این هیأت وقتی به ایران میرسد که نادر بقتل رسیده و بهمین علت هدایا به استانبول باز گردانیده میشود و این خنجر در سالون شماره ۲ موزه توپ قاپو نگهداری میشود

۲توپ قاپیموزه یا همان توپ قمپوز در لفظ عامیانه ما ایرانی ها

قمپز در کردن از کجا آمده است؟ قمپوز در اصل «قپوز» بوده است که نام توپی است که عثمانی‌ها در سلسله جنگ‌هایی که با ایران داشته‌اند مورد استفاده قرار می‌دادند. این توپ اثر تخریبی نداشت چرا که در آن از گلوله استفاده نمی‌شد و فقط از باروت و پارچه‌های کهنه که با فشار درون لوله توپ جای می‌دادند تشکیل شده بود. هدف از استفاده آن ایجاد رعب و وحشت در بین سپاهیان و ستوران بوده است. در جنگ‌های اولیه بین ایران و عثمانی این توپ نقش اساسی در تضعیف روحیه سربازان ایرانی داشت ولی بعدها که دست آنها رو شد دیگر فاقد اثر اولیه بود و هر گاه صدای دلخراش این توپ به صدا در می‌آمد، سپاهیان می‌گفتند: «نترسید قمپوز درکردند.»

 

در کاخ توپکاپی بخشی به نام موزه اسلامی وجود دارد، یک اطاق کوچک با گنجی که قیمت برای آن نمی‌توان گذاشت.

شنیده ها حاکی است دولت عربستان در ازای تامین نفت یکساله ترکیه خواهان بازپس گیری آنها شده اما دولت ترکیه حاضر به از دست دادن این گنجینه نشده است.

 

۳دست خط و نوشته های اصلی حضرت محمد(ص)
۴پرده ها و وسایل خانه خدا کعبه به همراه کلید و قفل طلایی خانه خدا 
۵شمشیرهای قدیمی از شخصیت های معروف قدیمی از جمله : حضرت محمد (ص) ،شمشیر امام علی(ع)، شمشیر ابوبکر ، شمشیر اصحاب پیامبر جعفر طیار،شمشیر حمزه (ع) ،شمشیر عثمان، شمشیر عمر، شمشیر  خلیفه عباسی  و اموی و یزید.
۶وسایل اصلی و زیبا از  امپراطوران عثمانی و هدایای ویژه از سایر امپراطوران دنیا
۷تمام اشیای پادشاهان عثمانی از لباسها ، خرقه های جنگی، شمشیرها (قیلینج لار ) ، تاج ها ، عکسهای پادشاهان و خانمهایشان ، گوشواره ها(کوپه،سیرقا) و
۸عصای موسی (ع)
۹استخوان دست حضرت یحیی که طی نبش قبر ایشان بدست آمده و زره ایشان
۱۰عمامه و لباس حضرت یوسف
۱۱قران بسیار قدیمی روی چرم برای حقاظت از تحریف و منبع مهمی در مورد تحریف نشدن قران مجید است.
۱۲لباس حضرت فاطمه (س )  زیر انداز و حصیر خانه حضرت فاطمه (س) -تنها سالی یک بار در آن صندوق گشوده شده و در معرض دید بازدید کنندگان قرار می گیرد.
۱۳شمشیر حضرت علی (ع) : که یک لبه است اما در یکی از پرچمهای پادشاهان ترک یک شمشیر دولبه با آیات قرآن وجود دارد که در موزه استانبول حفظ میشود و عکس برداری ممنوع است.

۱۴- مجموعه هایی از شروف چینی، کریستال های فرانسوی قدیمی و نقره جات اصل.

 

منبع : http://otaghkhabar24.com/news/73328

 

صندوق هدیه یکی از پادشاهان به حضرت رسول

شمشیرهای عثمان(بالایی) و امام علی(ع)(پایینی)


جای پای پیامبر هنگام سخنرانی بر روی تخته سنگ


مهر پیامبر


بخشی از زره حضرت یحیی


آیاتی از قرآن در زمان پیامبر


آیات سوره قدر بروی جلد چرمی منسوب به زمان پیامبر در همان موزه


آیاتی از سوره مسد در قصر طوپ قپو، استامبول متعلق به زمان پیامبر


پیراهنی کهنه منسوب به حضرت ابا عبدالله الحسین

 


پیراهن عربی منسوب به حضرت سیدالشهدا


قمیص حضرت زهرا سلام الله علیها

 


عبای مقدس السیده فاطمه الزهراء بنت رسول الله

 


ظرف گلابی که با آن قبر مطهر پیامبر را شستشو می دادند


ظرفی که حاوی تربت شریف نبوی است

 


ظرف مقدسی که تربت اصلی و مقدس حضرت محمد در آن نگهداری می شود

 


صفحه ای مقدس که بر روی قبر پیامبر گذاشته میشده

 


صفحه ای دیگر که بروی قبر پیامبر گذاشته می شده

 


یکی از پوشش های قدیمی قبر پیامبر منقوش به نام مقدس آنحضرت و آیات قرآن

 


داخل این جعبه ظریف و زیبا تکه هایی از موی ریش رسول اکرم نگهداری می‌شود

 


اولین پوشش قبر رسول الله

 


قسمتی از در کعبه در زمان پیامبر

 


سیف رسول الله طوله ۱۰۰ سانتی متر که وزن خود شمشیر و قابش ۹۳۰ گرم است

 


دو تا از دندان های حضرت محمد(ص) هستند که زیر ذره بین است

 


سیف رسول الله طوله ۱۰۰ سانتی متر که وزن خود شمشیر و قابش ۹۳۰ گرم است

 


شمشیر مقدس منسوب به رسول الله

 


نامه رسول الله به حارث بن أبو شامیر الغسانی

 


نامه حضرت محمد به منذر بن ساوی حاکم منطقه ی الأحسا

 


نامه پیامبر به مقوقس پادشاه أقباط

 


نامه منسوب به پیامبر خطاب به پادشاه روم


خاتم انگشتری پیامبر

 


عصا و شمشیرهای حضرت محمد(ص)


سنگی که متعقدند پیامبر برآن تیمم میکرده است

 


وسایلی که پیامبر با آن وضو میگرفتند

 


کفش مقدس باقیمانده بر صخره ای در سرزمین بیت المقدس که اعتقاد دارند در شب معراج بر پای پیامبر بوده است

 


عمامه‌ی حضرت رسول و عبا و عصای آنحضرت

 

 


نعلین مقدس پیامبر

 

 

 


ظرفی که یکی از دندانهای مبارک حضرت که در جنگ احد شکسته شده نگهداری میشود

 


ظرف های گرانبها و مقدسی که محل قرار گرفتن موی پیامبر است


 

پیراهن شریف و مقدس منسوب به حضرت پیامبر

 


صندوق شریفی که لباس حضرت محمد در آن نگهداری میشود

 


ضریحی بر مکان پیراهن مقدس پیامبر اکرم

 

 


ضریحی بر مکان پیراهن مقدس پیامبر اکرم

 


مکان قرار گرفتن وسایل متبرکه‌ی حضرت رسول در موزه مصر

 


عمامه پیامبر

 


پرچم منسوب به اوایل اسلام

 

 


نامه ای از حضرت رسول به مقوقس پادشاه مصر

 


یکی از نامه های رسول خدا

 

 


مهر مخصوص نبی اکرم

 


کفش پای حضرت محمد(ص)

 

 

 (منابع: لینک۱  – http://otaghkhabar24.com/news/73328https://intoday.ir/istanbul-topkapi-palace/  )

 

سایت های مرتبط

http://www.borismicka.com/master-plan-for-istanbul-archaeological-museums-and-topkapi-area-turkey/

http://www.turkeytraveljournal.com/topkapi-museum/

http://www.istanbulextralarge.com/topkapi-palace-courtyard2.html

 

جزئیات  و نقشه توپکاپی و حرم توپکاپی به فارسی

 

 

 

 

مسجد آبی یا مسجد کبود یا مسجد سلطان احمد – Sultan Ahmed mosque

ساعت شروع در تابستان/زمستان : به عنوان مسجد فعال، از نماز صبح تا نماز مغرب
ساعت پایان در تابستان/زمستان : به عنوان مسجد فعال، از نماز صبح تا نماز مغرب
روز های تعطیلی :  هیچ روزی تعطیل نیست ولی زمان های نماز و عید ها شلوغ است و زمان بازدید نمی باشد 
هزینه :رایگان
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۱ ساعت
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : شماره ۶

یکی از با شکوه ترین بناهای کشور ترکیه، مسجد سلطان احمد است که به دلیل کاشی های آبی رنگش، به مسجد آبی شهرت یافته است. این بنای باشکوه کمی متفاوت تر از سایر مساجد است. گنبدهای آبشاری مسجد آبی و شش مناره آن، از زیبایی های این مسجد است که بی شک تحسین بازدیدکنندگان را دربر خواهد داشت.

تاریخچه مسجد آبی

زمانی که با مسجد سلطان احمد روبرو می شوید، قطعا حس کنجکاوی درباره تاریخچه مسجد آبی به سراغتان می آید. 

در قرن هفدهم به دستور سلطان احمد، مسجدی تاسیس شد که پس از مرگ وی آن مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند. سلطان احمد در زمان حیاتش، تصمیم به ساخت مسجدی گرفت که با مسجد ایاصوفیه استانبول رقابت کند. باید گفت که در این کار به خوبی موفق شده است. بسیاری از توریستان برای تماشای انعکاس رنگ آبی آسمان بر بدنه مسجد، به استانبول سفر می کنند. نمای مسجد آبی، آبی رنگ نیست اما انعکاس آسمان گاهی مواقع آن را آبی نشان می دهد. البته نام مسجد آبی فقط مربوط به دیواره های خارجی و انعکاس رنگ آبی آسمانی بر روی گنبدها نیست بلکه داخل مسجد، با کاشی های آبی مزین شده است. سقف مسجد آبی از ۲۰ هزار کاشی آبی تزیین شده است که نمونه ای از طراحی ایزنیک قرن شانزدهم است. داخل مسجد ۲۶۰ پنجره روشن به کار رفته است که مسجد را به خوبی در طول روز روشن کرده است. می گویند در قرن هفدهم شیشه هایی که درون این پنجره ها به کار رفته بود، شیشه های با کیفیت رنگی بود که انعکاس نورشان بر کف زمین مسجد، زیبایی دل انگیزی را پدید می آورد اما متاسفانه پس از مدتی شیشه ها تغییر پیدا کرد و کیفیت آن ها کمی کاسته شد.

مسجد آبی شاهکار معمار عثمانی، محمد آقای صدفکار است که در نزدیکی مسجد ایاصوفیه قرار گرفته است. شاید دلیل این هم جواری را بتوان، انگیزه اصلی سلطان احمد دانست که قصد فخر فروشی به سازندگان مسجد ایاصوفیه را داشت. ساخت این مسجد برای سلطان احمد به حدی مهم بود که گاها خود در مراحل ساخت این مسجد شرکت می کرد و تقریبا به طور مداوم به این مسجد سر می زد تا ذره ای وقفه در ساخت مسجد به وجود نیاید. متاسفانه یک سال پس از تکمیل مسجد آبی، سلطان احمد که جوانی ۲۷ ساله بود، در گذشت و پیکرش در بیرون مسجد در کنار همسر و سه فرزندش به خاک سپرده شد.

چرا مسجد آبی شش مناره دارد؟

جالب است بدانید که شش مناره شدن این مسجد، به دلیل اشتباه معمار رخ داده است. سلطان احمد از معمار خود می خواهد که مناره های طلایی بسازد که به زبان ترکی “آلتین” تلفظ می شود اما معمار آن را آلتی که به معنای عدد شش است می شنود. در واقع مناره های مساجد یک، دو یا چهار عدد است و تنها مسجدی که در آن زمان شش مناره داشت، مسجد الحرام بود که پس از ساخت این مسجد، غوغایی به پا شد و مسلمانان نسبت به این موضوع اعتراض داشتند برای همین سلطان احمد معمارش را جهت اضافه کردن مناره هفتم به مکه فرستاد و مشکل را حل کرد.

مسجد سلطان احمد  زمان امپراطوری عثمانی طی سالهای ۱۴۵۳ تا ۱۹۲۳ به علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد.

سده فار محمد آقا، معمار سلطان احمد دستور داشت تا در ساخت زیباترین و مجلل‌ترین مکان عبادت مسلمانان در جهان از هیچ تلاشی فروگذار نکند. ساختار اصلی مسجد تقریباً شبیه مکعب است که طول و عرض آن ۵۳ و ۵۱ است. جهت‌گیری مسجد به گونه‌ای است که وقتی مسلمانان نماز به پا می‌کنند، رو به سمت مکه داشته باشند و «محراب» در روبرویشان قرار داشته باشد.

از همان ابتدا این مسجد برای مسلمانان ترکیه ساخته شد اما با توجه به توریستی شدن آن، غیرمسلمانان زیادی برای دیدن مسجد آبی آمدند. برای این که تقدس مسجد حفظ شود، ورودی غیر مسلمانان از ضلع غربی است. از طرفی پوشش برای خانم ها اجباری است. 

طراحی جالبی که در ورودی این مسجد قرار دارد، زنجیره هایی است که از دروازه آویزان شده است. این زنجیره ها، باعث می شود همه کسانی که می خواهند وارد مسجد شوند سر خود را هنگام ورود خم کنند. درواقع تعظیم و سلام به هنگام ورود، برای همه کسانی که وارد می شوند بدین گونه اجبار می شود. فرقی ندارد سلطان باشی یا عام.

طراحی صحن اصلی به گونه‌ای است که حتی در زمان شلوغی همه افراد بتوانند امام جماعت را ببینند و سخنانش را بشنوند.

هر مناره سه بالکن دارد و تا چندی قبل «مؤذن» می‌بایست پنج بار در روز از یک پله مارپیچ باریک عبور می‌کرد تا اذان بگوید. امروزه از یک سیستم بلندگو استفاده می‌شود

 

معماری داخلی مسجد سلطان احمد

حالا دیگر وقت آن است که وارد شبستان وسیع و دوست داشتنی سلطان احمد شوید و شکوه و زیبایی غیر قابل انکارش را از نزدیک لمس کنید. به هر بخشی که نگاه کنید حجمی از رنگ و طرح به چشم می آید و تفکیک هر یک از دیگری، کاری‌ست بس دشوار! چند دقیقه ای لازم دارید تا زیبایی را در زوایای مختلف درک کنید.

پس آرام و مرحله به مرحله پیش می رویم و از پایین تا بالای شبستان را برانداز می کنیم. پیش از همه بخش پایینی ستون ها به چشم می آیند که با کاشی های سنتی و طرح و نگارهای به خصوص تُرکی شان دلبری می کنند. جالب است بدانید که شمار این کاشی های دست ساز به حدود ۲۰ هزار می رسد و بیش از ۵۰ طرح مختلف از گل لاله در آن ها دیده می شود.

به همین ترتیب که از پایین به بالا می رویم ابتدا کاشی های سنتی و کم نقش و نگار را می بینیم و به ترتیب کاشی های جدیدتر و پر زرق و برق توجه مان را به خود جلب می کنند. در کاشی های بالاتر رنگ آبی به وضوح خودنمایی می کند، طرح ها، شلوغ تر و پُر و پیمان تر شده و گل ها و میوه ها و درختان سرو به چشم می خورند. کافی ست نگاهی به کاشی های این بخش بیندازید تا بلافاصله جلوه رنگ آبی را دریابید، چرا که اغلب نقش ها به این رنگ هستند. 

شاید بد نباشد بدانید که کاشی های دست ساز مسجد آبی سفارشی در شهر ایزنیک ترکیه ساخته شده اند. ایزنیک که روزگاری مرکز سفالگری سرزمین آناتولی و ترکیه قدیم محسوب می شد، در مهارت و تکنیک و نقش و نگار کاشی کاری ها زبانزد خاص و عام بود. بنابراین عجیب نیست که هزینه هر کاشی و در مجموع کاشی ها، بسیار هنگفت شود. سلطان احمد که بودجه محدودی داشت، فرمان داد تا هزینه هر کاشی را صرف نظر از زمان تهیه، یکسان حساب کنند. از آن جا که نرخ کاشی های باکیفیت در طول زمان متغیر بود، این فرمان ناعادلانه باعث شد تا کیفیت کاشی های تولید شده نیز به مرور زمان کاهش یابد. 

حال در وسط مسجد بایستید و به آرامی چرخی بزنید و از ۲۶۰ پنجره اُرُسی و رنگی رنگی سلطان احمد را تماشا کنید. این تعداد پنجره از آن روست که نور داخل شبستان به بهترین وجه ممکن تامین شود. در هر نیم طاق، ۵ پنجره به چشم می خورد که برخی از آن ها شیشه نداشته و تنها به شکل پنجره ساخته شده اند. حالا بنشینید و برای دقایقی با آرامش تمام سقف مسجد را ببینید. گنبدی در میان و چهار نیم گنبد در اطراف به چشم می خورند که تزیینات گنبد میانی به وضوح از دیگران متمایز است و در پایین به نواری آبی رنگ و جذاب آراسته شده است. هر نیم گنبد ۱۴ پنجره دارد و گنبد اصلی نیز به تنهایی میزبان ۲۸ پنجره در دور تا دور خود است. جالب است بدانید شیشه های رنگی پنجره ها هدیه ای از رییس دولت جمهوری ونیز  به سلطان احمد اول بود. البته تا به امروز، بسیاری از آن ها با نمونه های جدید و کم ارزشی جایگزین شده اند. 

یکی از مهم ترین بخش های درون مسجد سلطان احمد، محراب آن است که به زیبایی تمام از مرمر سفید تراشیده شده و شکوه آن در قسمت بالا با طاقچه هایی پی در پی و آبشاری تکمیل شده است. درست در بالای محراب دو صفحه با زمینه سبز رنگ به چشم می خورد که بر روی نوشته هایی طلایی رنگ قرار گرفته اند. جالب آن که محراب نیز در اطراف با پنجره های رنگی بسیاری احاطه شده که ترکیبی جذاب را رقم می زند. البته اگر توجه کنید، متوجه خواهید شد که دیوارهای اطراف پنجره ها مرمر نیستند و با کاشی های پر نقش و نگار پوشانده شده اند. دقیقا در سمت راست محراب، منبر بلند با تزییناتی بی نظیر توجه را می رباید و نگاه را درگیر خودش می کند. اگر به قدر کافی به عقب بروید، می توانید انتهای طلایی و هرمی شکل بالای آن را ببینید. امام جماعت مسجد معمولا برای سخن رانی و خواندن خطبه ها در نمازهای جمعه و یا روزهای عید، به بالای این منبر می رود. جالب آن که مسجد سلطان احمد و منبر آن به گونه ای طراحی شده است که در شلوغ ترین اوقات نیز تمام افراد بتوانند امام جماعت را ببینند و سخنانش را بشنوند. 

در کنار پنجره ها، لوسترهای شمعدانی و بزرگ مسجد نیز در روشن کردن فضا دست دارند. جالب است بدانید بر روی این لوسترها از تخم های شترمرغ استفاده می کردند، چرا که دافع عنکبوت بوده و از بسته شدن تار عنکبوت جلوگیری می کردند. این تخم ها خود درون کاسه هایی شیشه ای و مجلل نگهداری می شدند. بر روی شیشه لامپ ها و شمعدان ها جواهرات و نگین های ارزشمندی به چشم می خورد که اغلب آن ها در طول زمان یا به غارت رفتند و یا برای نگهداری در موزه ها جا شدند. 

خوشنویسی های داخل مسجد از آیات قرآن گرفته شده اند و اثری از سید کاظم گُبَری، یکی از بهترین خوش نویسان قرن هفدهم هستند. خوشنویسی ها را در نقاط و بخش های مختلفی از مسجد آبی می توانید مشاهده کنید؛ از کاشی ها گرفته تا حاشیه پنجره های قدی مسجد همگی به این آثار هنری مزین شده اند. همچنین لوح هایی بر روی دیوارهای مسجد سلطان احمد دیده می شود که مزین به آیات قرآن مجید و اسامی سلاطین عثمانی است. این آثار هنری زیبا همگی در همان قرن هفدهم خلق و درون مسجد نصب شدند؛ اما در سال های مختلف مورد بازسازی قرار گرفتند. 

خوب است بدانید کف مسجد را با فرش های بزرگ و اهدایی پوشانده اند و در طول زمان های مشخص، آن ها را با فرش هایی نو جایگزین می کنند.  

ساختار و فرم بخش های مختلف مسجد سلطان احمد

همان طور که از ابتدا هم اشاره کردیم، بخش های مسجد آبی تنها به شبستان و محراب محدود نمی شود و قسمت هایی چون غرفه پادشاهی، مدرسه و مکتب، حمام ترکی و … در آن به چشم می خورد. در اینجا با هر یک از بخش های مسجد آبی بیشتر آشنا می شویم و به صورت مختصر شکل ظاهری و فرم هر یک را بررسی می کنیم. این بخش ها عبارتند از:

  •  مسجد
  • مدرسه
  • مقبره
  • مکتب
  • غرفه دانشگاهی
  • *ورودی های مجموعه
  • مسجد سلطان احمد در مجموع از فضای اطراف خود قدری بالاتر ساخته شده و برای ورود به آن باید وارد ایوان هایی شوید که با چند پله آبشاری شما را به سطح بالاتر و مسجد می رسانند. 
  • اگر بخواهید از میدان سلطان احمد (یا هیپودروم سابق) به مسجد آبی بروید، سه ورودی مختلف پیش روی شماست. البته این تمام ورودی های مسجد نیست و در بخش شمال شرقی مجموعه نیز سه درِ دیگر خواهید دید. شمالی ترین درِ این بخش شما را به سوی مدرسه و مقبره سلطان احمد هدایت می کند، در حالی که دو در دیگر به مکان دارالفنون، نخستین دانشگاه عثمانی راه می یابند. این دانشگاه در قرن نوزدهم ساخته شد؛ اما بعدها در اوایل قرن بیستم در طی یک آتش سوزی از بین رفت و امروزه در حال حاضر به جای آن یک بوستان عمومی خواهید دید. سومین در این بخش به سوی مکتب یا مدرسه قرآنی مجموعه منتهی می شود.  
  • در بخش جنوبی مجموعه و در قسمت دیوار رو به قبله، یک تراس وجود دارد که در دو طرف آن یک ورودی به چشم می خورد و از هر یک از این ورودی ها پیاده رویی به سمت پایین، یعنی خیابان بازار ادویه کشیده می شود. دیوار این تراس با دیوار پارک یکسان است و دارای یک عرشه بیرونی بوده که امروزه از آن به عنوان پارکینگ استفاده می کنند. 
  • باید بدانید که اصلی ترین ورودی مسجد سلطان احمد در قسمت شمال غربی و درست هم راستای ورودی مرکزی بخش میدان قرار دارد. 
  • حیاط مسجد سلطان احمد
  • در حیاط مسجد دو ردیف پنجره خواهید دید که ردیف پایین مستطیلی و ردیف بالایی به شکل طاق هستند. در سه سوی مسجد، این پنجره ها با فواصل یکسان از یک دیگر قرار گرفته اند و با نرده ای مرمرین همراهند. در دور تا دور حیاط مسجد راهرویی به چشم می خورد که به شیرهای آب جهت وضو گرفتن مجهز است.
  • بر خلاف معمول، در حیاط مسجد سلطان احمد با یک راهروی دو طبقه روبرو هستید که سقف بالایی آن کمی شیب داشته و خارج از دید شما قرار دارد. این سقف شیبدار در مقیاسی وسیع ادامه پیدا کرده و در پهلوی ساختمان اصلی مسجد و نمازخانه قرار می گیرد. در ادامه سقف شکلی گنبدی پیدا می کند تا آن که امتدادش توسط ستون های پی ریزی مسجد قطع می شود.
  • *محوطه درونی مسجد
  • ورودی اصلی مسجد به شبستان، سمت حیاط قرار گرفته است که با دو دَرِ کوچک تر در اطراف همراهی می شود. ویژگی بارز ورودی اصلی، رواق مرکزی، گنبد دار و بلندی است که صفحه ای مرمرین از آیات قرآن را بر سینه خود دارد. همچنین در قسمت نیم گنبد این رواق، مقرنس کاری های جذابی ساخته شده است.
  • در قسمت درونی مسجد، محیطی مستطیلی را خواهید که اغلب فضای وسیع آن در زیر گنبد اصلی متمرکز شده است. وزن گنبد اصلی بر روی ۴ ستون عظیم الجثه قرار گرفته که در نهایت فضایی اختصاصی را در قسمت شبستان معین می کند. همان طور که قبلا هم اشاره شد، در اطراف گنبد اصلی چهار گنبد دیگر وجود دارد که وزن این بخش ها با حائل هایی به دیوار منتقل می شود. در اطراف هر ۴ گنبد، ۳ نیم گنبد کوچک تر به چشم می خورد که البته این موضوع درباره دیوار سمت قبله صدق نمی کند. جالب آن که هر کدام از این نیم گنبدها با پایه ها و برج هایی کوچک دربرگرفته شده اند. در واقع این تدابیرِ ساختاری از آن روست که درون مسجد، وسیع ترین فضای ممکن در اختیار نمازگزاران گذاشته شود و البته در سقف و فضای داخلی نیز حالتی پلکانی و چشمنواز ایجاد شود. ترکیب گنبدها و نیم گنبدهای سقف، به چهار گنبد کوچک و مجزا در گوشه های ساختمان می رسد که توالی هرمی طراحی را تکمیل می کند. 
  • به این ترتیب فضای بازی در داخل مسجد جریان دارد که تنها در مواردی جزئی با برخی از عناصر ساختاری مسجد قطع می شود. به طور مثال در قسمت جلوی ستون جنوبی، سطح برآمده ای برای قرارگیری موذن ساخته شده و یا در طرف دیگر آن منبر چوبی و زیبای مسجد به چشم می خورد. مورد دیگر غرفه پادشاهی است که درست در پشت این ستون قرار گرفته است. 
  • همان طور که در بالاتر گفتیم، در اطراف چهار گنبد، ۳ نیم گنبد وجود دارد که این موضوع درباره دیوار سوی قبله صادق نیست. در این بخشِ دیوار، دو نیم گنبد در طرفین و دیواری صاف در میان به چشم می خورد که محراب مرمرین و بی نظیر مسجد در میانش قرار گرفته است. در همین ضلع مسجد، سه ستون در قسمت دیوار دیده می شود که بخشی از نمای آن ها در دیوار پدیدار شده است.
  • قوانین و نکات بازدید از مسجد سلطان احمد
  • مسجدسلطان احمد نیز همانند تمام اماکن مقدس دنیا قوانین و مقررات خاص خودش را دارد و نیاز است پیش از ورود به این مسجد از پوشش مناسب استفاده کنید.
  • *قوانین پوشش
  • پوشش مناسب خانم ها:بازدید از مسجد سلطان احمد مانند مسجدهای ایران نیست که الزامی برای پوشیدن چادر وجود داشته باشد؛ اما نیاز است که حتما موهای خود را بپوشانید و به هنگام ورود به مسجد آبی از روسری و شال استفاده کنید. اگر بلوز و تی شرت شما آستین کوتاه است، لازم است شال خود را به گونه تنظیم کنید که بازوان و دستان شما را هم بپوشاند. در صورتی که همراه خود روسری و شال ندارید، نگران نباشید چرا که در ابتدای ورود به مسجد سلطان احمد، شال به صورت رایگان در اختیار شما گذاشته می شود. 
  • همچنین توجه داشته باشید که با وجود شلوارک و دامن کوتاه هم نمی توانید وارد این مسجد شوید و باید دامن و شلوار شما بلند باشد. 
  • پوشش مناسب آقایان:باید بدانید که پوشیدگی برای ورود به مسجد سلطان احمد تنها مختص به خانم ها نیست و آقایان نیز لازم است در مورد شلوار خود نکته ای را رعایت کنند. پوشیدن شلوارک در این مکان مقدس ممکن نیست و پاچه های شلوار باید پایین تر از زانو باشد. 
  • نیاز است پیش از آن که وارد شبستان مسجد سلطان آبی شوید کفش های خود را از پا درآورده و آن ها را در پلاستیک بگذارید. 
  • از دیگر نکات لازم توجه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

(منابع : لینک ۱  و لینک ۲ و لینک ۳ جهت اطلاعات بیشتر می توانید از این لینک ها استفاده نمایید)


سلطان احمد – احمد یکم

احمد یکم (به ترکی عثمانی: احمد اول به ترکی: I. Ahmed) (زادهٔ ۱۸ آوریل ۱۵۹۰، مانیسا – درگذشتهٔ ۲۲ نوامبر ۱۶۱۷، استانبول) فرزند محمد سوم، چهاردهمین سلطان و خلیفهٔ عثمانی از ۱۶۰۳ تا ۱۶۱۷م بود.

سلطان احمد یکی از مهربان‌ترین پادشاهان عثمانی بود که از کشتن برادرش مصطفی یکم دست کشید

البته بعضی ها می گویند علت نکشتن برادر  خود، سن کم بوده و بعضی ها هم می گویند مشاورین پادشاه اینطور خواسته اند چون سن سلطان کم بود و چون فرزندی نداشت، تنها وارث عثمانی، برادر سلطان بود ولی در هر صورت سنت برادر کشی که در دربار عثمانی رایج بود، بعد از سلطان احمد به پایان رسید. سلطان احمد هچنین  ارادت خاصی به پیامبر اسلام حضرت محمد و خاندان ایشان داشت که پس از درگذشت پدرش محمد بن مراد، در ۱۲ رجب ۱۰۱۲ق/۲۲ دسامبر ۱۶۰۳میلادی (سیزده سالگی) به حکومت رسید و تا مرگش در ۲۲ ذی‌القعده ۱۰۲۶ق/۲۲ نوامبر ۱۶۱۷ (۲۸ سالگی) سلطنت داشت
سلطان احمد با وجود سن کم و کوتاهی مدت حکومت، از سلاطین بزرگ عثمانی شمرده می‌شود.سلطانی سازنده وصف می‌شود که بسیار به ساختن بناها و مسجدها همّت می‌گماشت که مشهورترین آن‌ها، مسجدی در استانبول است که به نام خودش شهرت یافته که از نمادهای هنر معماری اسلامی می‌باشد. همچنین به بازسازی بناهای زیارتگاه‌ها پرداخت، مانند بهکرد بنای کعبه، تجدید بنای زادگاه فاطمه زهرا.او همچنین مبالغ بسیاری به حجاز برای انفاق بر مستمندان می‌فرستاد. سلطان احمد حامی علم و علما نیز وصف شده‌است، او را «دوستدار اهل بیت» و «متمسک به سنت و تقوا» نیز نامیده‌اند. احمد یکم در امور سیاسی نیز، شدید رفتار بوده‌است. او همچنین به سوارکاری و پرتاب نیزه علاقه داشته‌است. به ادبیات نیز پرداخت و خود شاعری بود که به زبان‌های ترکی و عربی سرود. احمد اول با شاه عباس عهدنامه صلح بست و سلطه صفویان را بر آذربایجان و قفقاز به رسمیت شناخت. احمد اول همچنین نبرد با نیروهای هابسبورگ را پایان داد و در معاهده زیتواتوروکخراجگزاری اتریش به دولت عثمانی را لغو کرد. احمد اول از محمدآقا شاگرد معمار سنان خواست که مسجدی در مقابل مسجد ایاصوفیه دراستانبول بنا کند؛ این مسجد امروزه به مسجد سلطان احمد معروف است. احمد اول در سال ۱۶۱۷ در اثر ابتلا به بیماری تیفوس در گذشت. سلطان احمد را نخستین سلطانی بعد از سلیمان قانونی بود که به امور دولت و مملکت رسیدگی می‌کرد.

محل دفن سلطان احمد کنار مسجد آبی بوده که در نقشه ها مشخص کرده ام. (شماره ۵ نقشه ۱۰)

 

–  Hippodrome Square میدان هیپودروم در استانبول

ساعت شروع در تابستان/زمستان :  همه ساعت
ساعت پایان در تابستان/زمستان :همه ساعت
روز های تعطیلی :  –
هزینه : رایگان
آدرس : پشت مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد
میزان زمان لازم جهت بازدید : نیم ساعت
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : شماره ۷

   

میدان هیپودروم استانبول ترکیه، در اوایل قرن دوم میلادی یعنی سال ۱۹۶ بوسیله سپتیموس سوروس جهت سرگرمی مردمان آن دوره تاریخی ساخته شد. ولی این میدان دوباره در دوران امپراطوری کنستانتین اول از نوع بازسازی شد. این میدان در میدان مسجد کبود واقع شده است. میدان هیپودروم، رخدادهای مملو از ترس و بیم بسیاری را در طول تاریخ به خود دیده است که از آن میان، می توان به مبارزات معروف گلادیاتورها، مسابقات اسب دوانی/ کالسکه رانی، شورش های فروان و درگیریهای خونین متعددی در طی زمان اشاره کرد. در دوره امپراطوری بیزانس، زیر میدان هیپودروم، اسب ها، فیل ها، و شترها را نگهداری می کردند. این در حالی بود که حیوانات درنده در دوران امپراطوری رومی ها در قفس ها نگه داشته می شدند. برای محافظت مردم از خطرات حمله احتمالی این حیوانات وحشی، گودال های بسیار عمیقی در سطح زمین صحنه نمایش ایجاد شده بود. به طریق اولی، واژه میدان هیپودروم برگرفته از دو واژه هیپوس و دروموس است که به معنای «فرار کردن» است. 

میدان مزبور از سه طرف جای نشستن برای تماشاچیان داشته است. سکوهای مورد نظر شامل ۳۰ تا ۴۰ پله برای نشستن تماشاچیان بوده اند. همچنین، روایتی نیز وجود دارد که ظرفیت این مکان به مراتب خیلی بالاتر از این بوده و گنجایش جای دادن صد ها هزار نفر را در خود داشته است.

این میدان بسیار معروف، جشن های متعددی را به خود دیده است، که از مهمترین آنها می توان به جشن ازدواج باشکوه سلطان خدیجه و ابراهیم پاشا و یا از مراسم ختنه پسر سلطان نام برد.

 

اورمه سوتون (ستون کنستانتین)

این ستون ابتدا در قرن چهارم یا پنجم ساخته شده بود ولی ویران گشت و در سال ۹۴۴ توسط کنستانتین هفتم مرمت شد. این ستون از سنگ ساخته شده و ارتفاعش تقریباً ۲۲ متر است.

 

 

Obelisk of Theodosius – تئودوسیوس ابلیسک

مهمترین نماد میدان هیپودروم، تئودوسیوس ابلیسک یا ستون هرمی آن است که در مصر ساخته شده است و ارتفاع آن به ۲۰ متر می رسد. این ستون را برای کشور گشایی های تتموس سوم در سال ۱۵۰۰ پیش از میلاد مسیح ساخته اند که در آن نقش نگارهای موسوم به هیروگلیف بر روی ستون نصب شده حک شده است.معنا و مفهوم این نقوش حک شده در عصر بیزانس همچون رمزی باقی ماند طوریکه از نگاه آنان نوعی طلسم نامکشوف تلقی می گشت. تا اینکه درسال ۱۸۲۳ مراد از چنین هیلوگرافی بر دیگران گشوده شد.

کاتیسما

یک نوع خاصی از قصر که  ساختمان کوچی دارد و نام کاتیسما را بر خود دارد در بخش شمالی میدان هیپودروم واقع است. این بنا دارای ۲۴ ستون است و امروزه  محل قرارگیری جایی مشهور به آبخوری آلمان است. این قصر کوچک در گذشته دستشویی عمومی، سالن غذاخوری و خوابگاهی مخصوص محافظین داشت. این قصر کارکرد خاصی داشت و در زمان هایی که کاتیسما مورد تاخت و تاز دشمن قرار می گرفت و یا مردم اعتراض می کردند، از طریق تونل مخفی که بین قصر کوچک و قصر اصلی وجود داشت خود را از مهلکه خطر نجات می دادند.

 

 Serpentine Column – ستون مار

همانطور که از نام این ستون بر می آید، روزی روزگاری این ستون مارپیچی شامل سر سه مار در سر ستون بوده است. این مارها، دیگی از آتش را در بالای سر خود داشتند که نماد و محصول فکری دوران باستان بود. این ستون از دلفی یونان به شهر استانبول آورده شده بود. این ستون مارپیچی از ذوب کردن تجهیزات نظامی ارتش دشمن به نشانه پیروزی یونان در مقابل ایرانی ها ساخته شده بود. بعد از پیروزی در این جنگ، این ستون به عنوان هدیه به بنای دلفی آپولو تقدیم شد تا بدین شیوه مراتب تشکر خود را به این مکان نشان دهند. ولی بعدها، این دیگ آتش سه پا که بر سر مارهای ستون قرار داشت، یکباره ناپدید شد. حتی امروزه، کسی اطلاع ندارد که الان آنها دقیقا در کجا قرار دارند و کی و چطور مارهای سه سر از آن جدا گشته اند. ولی یکی از آنها، در موزه باستان شناسی استانبول نگهداری می شود.

 

German Fountain – آبخوری آلمانی

نماد بعدی چشمه یا آبخوری اهدایی توسط پادشاه آلمان “ویلهلم دوم” به سلطان عثمانی

 

 

 

Türk ve İslam Eserleri Müzesi – Museum of Turkish and İslamic Arts – موزه هنرهای ترکی و اسلامی

 

ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۹:۰۰/۱۷:۰۰
روز های تعطیلی :  –
هزینه : ۲۵ لیره
سایت                        تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۵۱۸ ۱۸ ۰۵
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۱ ساعت
امکان استفاده از کارت موزه : بلی
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : شماره ۸

این موزه که یکی از جاهای دیدنی استانبول است، در قصر ابراهیم پاشا وزیر اعظم سلطان سلیمان قرار گرفته است. این موزه یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی استانبول برای کسانی است که به هنر اسلامی و عثمانی علاقمند هستند. مجموعه فرشی که در این موزه به نمایش گذاشته شده است توسط کارشناسان نساجی به عنوان بهترین قالی های جهان یاد می شود. از فرش های ترکی گرفته تا قالیچه های قفقازی و ایرانی در این موزه نگهداری می شود. همچنین سرامیک های نفیس، آثار خوشنویسی، و نمایشگاه چوب کنده کاری شده از قرن نهم تا نوزدهم، در این موزه وجود دارد.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی ابتدا در سال ۱۹۱۴ در داروضیافه مسجد جامع سُلیمانیه تاسیس و در سال ۱۹۳۸ به مکان فعلی اش در بیزانتین هیپودِرم واقع در کاخ ایبراهیم پاشا منتقل شد. این کاخ که در سال ۱۵۲۴ به دستور یکی از قدرتمندترین وزرای اعظم امپراطوری عثمانی ساخته شده است بزرگترین مکان اقامت خصوصی عثمانی به حساب می آید. این مجموعه ها مربوط به دوره امویان، عباسیان، مملوکیان، سلجوقیان و عثمانیان بوده و شامل آثار و اشیای نایابی نظیر آثار سنگی، سرامیک، فلزی، نقره، برنج، چوب و همچنین زیورآلات، دست نوشته، خوش نویسی، فرش و گلیم های بسیاری است.

 

 

İstanbul Arkeoloji Müzeleri –  Istanbul Archaeological Museums – موزه های باستان شناسی استانبول

ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۹:۰۰/۱۷:۰۰
روز های تعطیلی :  دوشنبه
هزینه :۲۰ لیره
سایت : http://www.istanbularkeoloji.gov.tr/  تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۵۲۰ ۷۷ ۴۰
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۱ ساعت
آدرس : ضلع غربی توپکاپی
امکان استفاده از کارت موزه : بلی
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : شماره ۱

 

بزرگترین موزه باستانشناسی در ترکیه و یکی از غنی ترین موزه‌های جهان است که حاوی بیش از یک میلیون شی مربوط به تمام دوره‌های تمدن بشری است.

موزه های باستان شناسی استانبول در واقع مجموعه ای از سه موزه باستانی است که نام این سه موزه عبارت اند از:

۱- موزه باستان شناسی که ساختمان اصلی را به خودش اختصاص می دهد. این موزه در سمت چپ قرار دارد و در آن مجموعه ای از اشیا باستانی متعلق به پیش از اسلام و حکومت عثمانی به چشم می خورد. 

۲- موزه شرق باستان که رو به روی موزه باستان شناسی قرار دارد. در این موزه، مجموعه وسیعی از تندیس ها و تابوت های باستانی نگهداری می شود که نمایشگر تاریخ استانبول هستند. 

۳- موزه هنرهای اسلامی یا غرفه کاشی بخشی است که توسط سلطان محمد فاتح در قرن پازندهم بنا شد. در این موزه، مجموعه ای از کاشی های دوره سلجوقی، آناتولی و عثمانی وجود دارد که قدمت آن ها به اواخر قرن دوازدهم میلادی تا اوایل قرن بیستم بر می گردد.

 

مقبره سلطان احمد – sultan ahmed tomb 

ساعت شروع در تابستان/زمستان : 
ساعت پایان در تابستان/زمستان :
روز های تعطیلی :  
هزینه :رایگان
سایت :
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۱۰ دقیقه
آدرس :جنب مسجد آبی و پارک سلطان احمد
امکان استفاده از کارت موزه : رایگان
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : شماره ۵

 

 

آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern)

ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۸:۳۰/۱۷:۳۰
روز های تعطیلی :  ۱ jan و تا ساعت ۱۳ اولین روز عید های مذهبی
هزینه :۲۰ لیره
سایت : http://yerebatan.com/homepage  تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۵۱۲۱۵۷۰
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۱ ساعت
آدرس : ضلع غربی – بین  ایا صوفیا و پارک سلطان احمد
امکان استفاده از کارت موزه : خیر
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : شماره ۹

اسیلیکا سیسترن، بزرگ ترین سرداب به جا مانده از امپراتوری روم شرقی است. این جاذبه در قلب استانبول قرار گرفته و دسترسی بسیار راحتی دارد. همچنین باسیلیکا سیسترن در نزدیک دیدنی های دیگری چون ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد و کاخ توپکاپی قرار گرفته است.

بدون شک با یکی از غیر منتظره ترین و متفاوت ترین جاذبه های تاریخی استانبول طرف هستید. باسیلیکا سیسترن را می توان جایی مخلوط از تاریخ و داستان های رمانتیک دانست و برای بازدیدش لحظه شماری کرد. این دیدنی تاریخی در واقع سرداب کلیسایی است که در قرن ششم میلادی ساخته شده و محل تامین آب قصر و ساختمان های مهم شهر قسطنطنیه  بوده است. البته که جذابیت باسیلیکا تنها به این موضوع بر نمی گردد و وقتی پا به درون این سردابه ۱۵۰۰ ساله و وسیع بگذارید، با ۳۳۶ ستون غول پیکر رو به رو می شوید که سقف سرداب را از ریزش حفظ کرده اند.

در مجموع باسیلیکا سیسترن وسعتی نزدیک ۸,۹۰۰ متر مربع دارد و حجم آبی در حدود ۸۰ هزار متر مکعب را در خود جای داده است. وقتی در این سرداب گردش و به آن توجه کنید، حتما ماهی های درون آن را خواهید دید. جالب است بدانید که این ماهی ها برای تمیز نگه داشتن آب سرداب مورد استفاده هستند. 

وقتی در لا به لای ستون ها و دالان های این سرداب مرموز گردش کنید، چیزی عجیب توجه شما را به خودش جلب می کند؛ ستون هایی با کله بر عکس مدوسا! خوب است بدانید مدوسا یکی از شخصیت های اساطیری روم باستان است که وجود آن در این آب انبار، هویت بیزانسی سازندگانِ باسیلیکا سیسترن را تایید می کند؛ اما چرا باید چنین ستونی را در آب انباری قدیمی و هزار ساله ساخت؟ در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

امروزه باسیلیکا سیسترن زیر نظر یکی از سازمان های فرهنگی شهرداری استانبول اداره می شود و درهایش به عنوان موزه ای جذاب، به روی تمام مردم باز است. جالب آن که بدانید این جاذبه تاریخی، تا به حال میزبان رویدادهای ملی و بین المللی بسیاری بوده است و از نقاط با اهمیت استانبول محسوب می شود. 

باسیلیکا سیسترن، سازه ای زیرزمینی است که روزگاری بخشی از میدان بزرگ و عمومی شهر قسطنطنیه بود. در واقع این ساختمان پیش از آن که به سرداب کلیسا بدل شود، تنها زیرزمینی ساده بود که قسمتی از کلیسای معروف شهر به نام، باسیلیکا استوا (Stoa Basilica) را تشکیل می داد. قدمت کل مجموعه به قرن سوم و چهارم میلادی و فرمانروایی کنستانتین اول  بر می گردد، یعنی زمانی که قسطنطنیه به مرکز هنری، تجاری و رسمی زمان خود در امپراتوری روم شرقی بدل شده بود.

شاید گمان کنید باسیلیکا سیسترن از آن جا که فقط یک زیرزمین بود، از گزند رزوگار دور مانده و شانس سالم ماندن در تمام تاریخ را داشته است؛ اما این طور نیست و از بلایایی که دامن باسیلیکا سیسترن را گرفت، می توان به ویرانی ها و خرابی های ناشی از شورش نیکا در قرن ششم اشاره کرد. خوب است بدانید شورش نیکا، یکی از فاجعه آمیزترین شورش های تاریخ قسطنطنیه بود که کشتار و خونریزی بسیاری در پی داشت و در طی آن، بخش قابل توجهی از پایتخت امپراتوری روم شرقی آسیب دید. 

البته زیرزمین کلیسا نیز مانند دیگر بخش های شهر به همان شکل باقی نماند و در همان سالِ شورش، یعنی در سال ۵۳۲ میلادی بود که ژوستینین یکم (Justinian I)، پادشاه وقت روم شرقی، دستور بازسازی و گسترش آن را داد. در واقع در همین سال بود که کاربری زیرزمین تغییر کرد و باسیلیکا سیسترن به دنیا آمد. 

بر طبق نوشته های تاریخ نگاران، در ساخت سرداب کلیسا، ۷۰۰۰ اسیر به کار گرفته شدند و پس از تکمیل آن، ترتیبی داده شد تا یک سیستم فیلتر و تصفیه آب در آن قرار بگیرد و زیرزمین ساختمان به آب انبار مجموعه بدل شود. به این ترتیب، باسیلیکا سیسترن، آب کاخ اعظم قسطنطنیه -کاخ امپراتوری- و دیگر ساختمان های مرکز شهر و یا به اصطلاح تپه اول  را تامین می کرد. این سرداب اهمیت بسیاری به عنوان منبع اصلی آب در دوران خشکی و کم آبی شهر داشت. جالب آن که اهمیت این آب انبار تا مدت ها بعد و قرن پانزدهم میلادی نیز همچنان ادامه پیدا کرد و پس از آن که قسطنطنیه به دست امپراتوری عثمانی فتح شد، از آب باسیلیکا سیسترن برای کاخ توپکاپی و محل اقامت امپراتور عثمانی نیز استفاده می کردند. البته پس از مدتی، امپراتوران عثمانی که آب روان را ترجیح می دادند، دیگر از آب انبار باسیلیکا استفاده نکردند و باسیلیکا سیسترن برای مدت ها به دست فراموشی سپرده شد.

همان طور که گفته شد، استفاده از باسیلیکا سیسترن در امپراتوری عثمانی چندان ادامه نیافت و این سرداب برای مدت ها به دست فراموشی سپرده شد. البته از آن جا که در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد، این بی توجهی تنها تا اواسط قرن شانزدهم و سال ۱۵۴۵ میلادی ادامه پیدا کرد. در این زمان، دانشمند و مکان نگاری فرانسوی به نام پتروس جولیوس (P. Gyllius) به فرمان فرانسوای اول، پادشاه وقت فرانسه به قسطنطنیه فرستاده شد تا درباره نسخ خطی و باستانی روم شرقی تحقیق کند. یک روز جولیوس در حال گشت و گذار در اطراف ایاصوفیه بود که چیزهایی درباره یک چاه محلی به نام باسیلیکا سیسترن به گوشش خورد. محلی ها ادعا می کردند آب مورد نیاز خود را از زیرزمین وسیعی در همان نزدیکی ها، با سطل برداشت کرده و گاه در آن جا ماهی گیری هم می کنند. جولیوس که درمورد این حرف ها بسیار کنجکاو شده بود ببیند جریان از چه قرار است، وارد حیاط ساختمان چوبی شد و راهش را به سوی زیرزمین باسیلیکا کج کرد. پس از پایین رفتن از پله ها، با سرداب بسیار بزرگ و مرمرینی مواجه شد که ستون های بسیاری در دل آن خودنمایی می کردند. پتروس جولیوس سوار قایق شد و با سختی فراوان درون سرداب به گردش پرداخت. اندازه و ابعاد باسیلیکا سیسترن را به دست آورد و تعداد ستون ها را هم از قلم نینداخت. پتروس جولیوس بعدها، این اطلاعات را در سفرنامه خود منتشر کرد، بسیاری را تحت تاثیر خود قرار داد و در واقع باسیلیکا سیسترن باستانی را به دنیای غرب و کشورهای اروپایی معرفی کرد. 

دلایل نام گذاری 

نام این سرداب بزرگ و تاریخی از کلیسایی گرفته شده که در واقع به آن تعلق داشته و روزگاری، بر روی تپه اول شهر قسطنطنیه واقع شده بود. خوب است بدانید که باسیلیکا در لغت به معنای «محل عبادت» است و در متون تاریخی، به کلیساهای بزرگ امپراتوری روم اشاره دارد. 

سیسترن نیز به معنای آب انبار و یا سرداب است که در مجموع ترکیبِ باسیلیکا سیسترن در لغت می تواند برابر با آب انبار کلیسا باشد که در حقیقت با کاربری بنا نیز همخوانی دارد. 

 

باسیلیکا سیسترن از زاویه اعداد و ارقام

برای آن که به زیرزمین مرموز و مشهور باسیلیکا برسید، ۵۲ پله سنگی پیش رو دارید. وارد این محوطه وسیع و مخوف شوید و در میان راهروها و دالان هایش گردش کنید. به زودی خواهید دید که باسیلیکا سیسترن محدوده ای نزدیک به ۸,۹۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است. این زیرزمین، شکلی مستطیلی دارد و طول و عرض آن به ترتیب، ۱۳۸ و ۶۴٫۴ متر است. در مجموع گنجایش فضای این سرداب تاریخی به قدری است که می تواند آبی در حدود ۸۰ هزار متر مکعب را در خود جای دهد و وسعتش را نزدیک دو زمین فوتبال ارزیابی می کنند. در دور تا دور سرداب، دیواری آجری با ضخامت ۴ متر کشیده شده که با ملاتی ضدآب پوشانده شده است. 

باسیلیکا سیسترن مجموعه ای از ۳۶۶ ستون مرمرین و مختلف است که وزن سقف بنا را به دوش می کشند. این ستون ها، گنبدهایی چلیپایی شکل و طاق هایی گرد در سقف می سازند. ارتفاع هر یک از ستون ها به ۹ متر می رسد و فاصله هر ستون با دیگری در حدود ۴٫۹ متر (۱۶ فوت) ارزیابی می شود. وقتی ستون های باسیلیکا سیسترن را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که در ۱۲ ردیف ۲۸ تایی آرایش یافته اند. 

حالا به سراغ چند تا از ستون های مرمرین و بلند سرداب بروید و هر یک را قدری برانداز کنید. به زودی متوجه خواهید شد که اغلب ستون ها، مزین به سرستون هایی هستند که به سبک کرنیتی (Corinthian) و یا ایونی (Ionic) ساخته شده اند. باید بدانید کرنیتی و ایونی هر دو، نوعی شیوه تزیین سرستون به شمار می روند که در معماری روم باستان کاربرد بسیاری داشتند. البته با کمی گشت و گذار بیشتر در باسیلیکا سیسترن درخواهید یافت که آرایش برخی از سرستون ها متفاوت است. این ستون های خاص در واقع به شیوه دوریک (Doric)، یکی از دیگر سبک های پرکاربرد تزیین سرستون خلق شده اند و فاقد هر گونه حکاکی هستند. 

گرچه باسیلیکا سیسترن را با پایه های ستون مدوسا می شناسند؛ اما باید بدانید این ستون ها تنها بخش های خاص سردآب هزار و پانصد ساله نیستند و هنوز می توان ستون متفاوتی را در این مجموعه یافت. یکی از آن ها، ستونی با طرح هایی به شکل چشم مرغ است که هر یک با خطوطی اشک مانند، ادامه پیدا می کند. تاریخ نگاران معتقدند که طرح این ستون از روی ستون های موجود در میدان تئودسیس  (Forum of Theodosius) گرفته شده اند. منابع تاریخی معتقدند که اشک های روی این ستون، به هزاران اسیری که در هنگام ساخته شدن باسیلیکا جان خود را از دست دادند، اشاره دارد.

همچنین به نظر می رسد اغلب ستون های سرداب با استفاده از مصالح و بقایای ساختمان های تخریب شده زمان خود، ساخته شده اند؛ چرا که در احداث هر یک مرمرها و گرانیت های متفاوتی به کار رفته است. گفته می شود این مصالح از بخش های مختلفی از زمین های امپراتوری به قسطنطنیه آورده شده و حتی بخشی از آن ها مربوط به ساختمان تخریب شده ایاصوفیه بوده است. 

 

محل تامین آب باسیلیکا سیسترن

شاید باورتان نشود، اما جالب است بدانید که آب این مجموعه زیرزمینی و وسیع از مرکز توزیع آب اگریکاپی در ۱۹ کیلومتری شمالی شهر تامین می شد. این مرکز توزیع آب در جنگل بلگراد قرار داشت و آب آن از طریق دو مجرای قنات با طول های ۹۷۰ و ۱۱۵ متری به مرکز شهر منتقل می شد. همان طور که انتظار می رود، ژوستینین یکم کسی بود که دستور ساخت این دو قنات را داد.

از دیرباز در باسیلیکا ماهی نگهداری می کردند که این موضوع با فاصله بسیار زیاد مرکز تامین آب باسیلیکا ارتباط مسقیمی دارد. چرا که فاصله بسیار زیاد این منبع باعث می شد تا رومی ها نتوانند همواره از لوله ها و قنات ها محافظت کنند و از آن جا که باسیلیکا، محل تامین آب نوشیدنی کاخ امپراتور بود، حفظ و کنترل سلامت آب ضرورت داشت. رومی ها این مساله را به سادگی حل کرده بودند و راه حل آن ها چیزی جز استفاده از ماهی نبود. به این ترتیب که درون باسیلیکا ماهی نگهداری می کردند. بنابراین در صورتی که دشمن قصد جان افراد کاخ را می کرد و یا می خواست آب سرداب را مسموم کند، مسوولان کاخ با مُردن ماهی ها این موضوع را متوجه می شدند. 

ستون های مدوسا در باسیلیکا سیسترن

اگر به گوشه شمال غربی سردابِ بروید، به دو بخش متفاوت باسیلیکا سیسترن می رسید. دو ستون پیش روی شماست که بر روی پایه های آن، چهره ای برعکس از «مدوسا»، یکی از شخصیت های افسانه ای یونانی نقش بسته است. در واقع بسیاری به باسیلیکا سیسترن می روند تا این دو پایه ستون جذاب را از نزدیک ببینند. 

پایه های ستون مدوسا، در واقع وزن ستون ها را تحمل می کنند و آثار هنری به جا مانده از امپراتوری روم شرقی هستند. 

دو موردی که توجه گردشگران به ستون های مدوسا را بیش از پیش جلب می کند، منشا و دلیل استفاده از آن هاست؛ زیرا همان طور که اشاره شد مصالح ستون های باسیلیکا سیسترن از نقاط و ساختمان های مختلفی تامین شد. 

 

مدوسا که بود؟

 مدوسا یکی از سه گورگون افسانه ای یونانی است که صورتی کریه و بدنی بالدار داشت و در قسمت سرش به جای گیسو، مارهای بسیاری زندگی می کردند. گورگون ها در واقع موجودات نیم انسان، نیم حیوان و ترسناکی بودند که نسبت خواهری با یکدیگر داشتند. اغلب منابع تاریخی، مدوسا را دختر فورسیس و ستو، الهه های دریا می دانند و می گویند لحظه ای خیره شدن به صورت مدوسا کافی بود تا شما را به موجودی سنگی بدل کند. 

در نوشته های باستانی یونانی، مدوسا را کاملا زشت و هیولاگونه توصیف می کنند در حالی که در قرن پنجم میلادی، هنرمندان و ادیبان، مدوسا را زنی زیبا و ترسناک توصیف می کنند. حتا در یکی از جدیدترین نسخه های داستانی این موجود، به روایت اووید -شاعر معروف روم باستان- زیبایی خیره کننده مدوسا به حدی بود که از بسیاری دل می برد و بسیاری را انگشت به دهان می گذاشت. بنا بر روایت اووید، دلبری های مدوسا به قدری بالاگرفت که پوزئیدون  نتوانست خویش را نگاه دارد و در معبد آتنا (الهه خرد و دانایی) به مدوسا جسارت کرد. آتنا که از این واقعه بسیار خشمگین بود، گیسوان زیبای مدوسا را به مارهایی وحشتناک بدل کرد و چهره اش را چنان زشت ساخت که تنها یک نگاه به آن برای وداع با زندگی کافی باشد! 

از دیگر وقایع تراژدیک زندگی مدوسا می توان به کشته شدنش توسط پرسئوس، پسر زئوس و یکی از مهم ترین قهرمانان یونان اشاره کرد. پرسئوس پس از کشتن مدوسا، سرش را از تنش جدا کرده و از این سر که هنوز قدرت سنگ کردن موجودات را داشت، به عنوان سلاحی در برابر اهریمنان استفاده می کرد. البته پس از چندی، پرسئوس سر را به آتنا داد و این ایزدبانوی خرد و دانایی، سر مدوسا را در سپر محافظتی خود جای داد.

جالب است بدانید که در آثار هنری و به جا مانده از اروپای کلاسیک، از تصویر سر مدوسا به عنوان بلاگردان استفاده می کردند و در ساختمان ها و سازه های بزرگ، چهره مدوسا را می کشیدند تا در واقع از بنای خود محافظت کنند. به همین دلیل است که برخی معتقدند وجود چهره مدوسا در باسیلیکا سیسترن، برای محافظت و بلاگردانی از این آب انبارِ مهم بوده است. 

یکی از دیگر داستان هایی که درباره مدوسا نقل می کنند آن است که مدوسا، با نگاه عجیب و خیره اش از گوشه چشم، مردمان را سنگ می کرد. شاید به همین دلیل بوده که سازنده پایه های ستون مدوسا، آن را به گونه ای ساخته که از زوایای مختلف و بسته به زاویه انعکاس نور، مدوسا به شکل های مختلف دیده می شود.  (منبع : https://www.karnaval.ir/attraction/basilica-cistern-istanbul)

 

İstanbul Büyük Saray Mozaikleri Müzesi –  Istanbul Mosaic Museum – کاخ موزه اعظم موزائیک

ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۹:۰۰/۱۷:۰۰
روز های تعطیلی :  ندارد
هزینه :۱۵ لیره
  تلفن : +۹۰ (۲۱۲)  ۵۱۸ ۱۲ ۰۵
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۱ ساعت
آدرس : ضلع غربی – بین  ایا صوفیا و پارک سلطان احمد
امکان استفاده از کارت موزه : بلی
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : شماره ۶/۵

یکی از بزرگترین موزه های موزاییک جهان ، موزه موزاییک استانبولاست که از نظر تعداد موزاییک متعلق به شهر هاتای ترکیه می باشد .این موزه علاوه بر موزاییکهای مشهور جهانی خود دارای آتولیه موزاییک برای کودکان ، مرکز انیماسیون و تفریح کودکان با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز جهان ، سالنهای کنفرانس و بزرگترین مرکز کنسرواسیون دنیا نیز خواهد بود. بدلیل اینکه بیشتر اشیای آن هنوز در انبارهای موزه است در دنیا در رده دوم قرار گرفته و منتظر موزه جدید است.موزائیک های وجود در این موزه از دوران بیزانس، کاخ قسطنطنیه و … می باشند که صحنه هایی از شکار، تصاویر سلاطین ئ رجال معروف، مردم عادی و مناظر را به تصویر کشیده اند.باستان شناسان تخمین زده اند که در حیاط موزه ۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون قطعه موزائیک کوچک (از جنس آهک و شیشه) به کار رفته است.موزه زیبا و بزرگ موزائیک استانبول یکی از مهم ترین موزه های استانبول است که در نزدیکی میدان سلطان احمد، در بازار آراستا واقع شده است.

 

İslam Bilimleri Teknoloji Tarihi Müzesi – Museum of the History of Science and Technology in Islam – موزه تاریخ علم و فناوری در اسلام

 ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۹:۰۰/۱۷:۰۰
روز های تعطیلی :  ندارد به جز تا ساعت ۱۳ اولین روز عید های مذهبی
هزینه :۱۰ لیره
سایت : http://www.istanbularkeoloji.gov.tr/  تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۵۲۸ ۸۰ ۶۵
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۱ ساعت
آدرس :
امکان استفاده از کارت موزه : بلی
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : شماره ۱۰

 

موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول موزه‌ای است که در پارک گلحانه در خیابان تارا حاتون در محله‌ی فاتیح واقع‌شده است که مدل‌های دانشمندان اسلام را نشان می‌دهد ، البته همه‌ی این مدل‌ها در دانشگاه مونیخ آلمان با توجه به دست‌نوشته‌ها ساخته‌شده‌اند و تعداد خیلی کمی از اصل این مدل‌ها وجود دارد.

موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول در تاریخ ۲۵ مه سال ۲۰۰۸ گشوده شده است. که در ساختمان اصطبل های سلطنتی سابق قرار دارد.

به وسایلی که در موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول قرار دارد می‌توان به وسایل زیر اشاره کرد.

  • وسایل جراحی پزشکان اسلام
  • وسایل نجومی منجمان دانشمندان اسلام
  • همچنین وسایل جنگی دوران اسلام

البته لازم به ذکر است که تمام وسایل به‌صورت کپی از اصل آن‌ها بوده و همگی مرتبط با قرن ۹ تا ۱۶ می‌باشند.

 

Kariye Müzesi – Chora Museum – کلیسا کورا یا کلیسا چورا

ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۹:۰۰/۱۷:۰۰
روز های تعطیلی :  ندارد به جز تا ساعت ۱۳ اولین روز عید های مذهبی
هزینه :۳۰ لیره
سایت : http://kariye.muze.gov.tr/   تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۶۳۱ ۹۲ ۴۱
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۱ ساعت
آدرس : استانبول، منطقه فاتح، محله ایوانسرای، کوچه کاریه کامی، پلاک ۲۶
امکان استفاده از کارت موزه : بلی
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۱ : شماره ۲۰

کلیسای چورا استانبول (انگلیسی: Chora Church، ترکی: Kariye Kilisesi) یا موزه ی کاریه ( Kariye Müzesi ) یکی از بهترین نمونه های هنر موزاییک بیزانسی را دارا میباشد. امروزه این موزه در محله ی کاریه، در نزدیکی دیوار های شهری ادیرنه کاپی ( دروازه ی ادیرنه ) بر فراز شاخ طلایی واقع شده است. این بنا که در ابتدا کلیسایی مسیحی بود، پس از فتح قسطنطنیه توسط عثمان ها به مسجد، و پس از تبدیل ترکیه به جمهوری به موزه تبدیل گشت.

کلیسا در اصل در اوائل قرن چهارم، خارج از اولین دیوار قسطنطنیه ساخته شد؛ چورا در یونانی به معنی حومه ی شهر می باشد. نام اصلی بنا “کلیسای ناجی مقدس در چورا ( حومه ی شهر )” بود و این مکان در ابتدا زیارتگاهی کوچک واقع در خارج از شهر به شمار می رفت. بعد ها کلیسای چورا در زلزله ای آسیب دید و تا چندین قرن به حال خود رها شد؛ پس از گسترش دیوار های شهر و مسکونی شدن این منطقه، محله ی کلیسا داخل قسطنطنیه قرار گرفت.

بازسازی های کلیسای چورا استانبول

کلیسای چورا در قرن ۱۱ ام توسط ماریا دوکاینا ( Maria Dukaina )، مادر زنالکسیوس اول کومننوس بازسازی شد. در قرن ۱۲ ام پس از چند زلزله، ایزاک کومننوس کلیسا را مرمت کرد و نهایتا تئودور متوکیتِس ( Theodore Metochites )، مسئول خزانه و هنر های بیزانسی در آن زمان، در قرن ۱۴ ام بار دیگر بنا را بازسازی نمود. بیشتر موزاییک ها و طرح های آبرنگی که امروزه مورد تقدیر قرار می گیرند، در طول این مرمت به کلیسا ی چورا اضافه شده اند.

 

یکی از زیباترین موزاییک های موزه، بر فراز درِ منتهی به سرسرای اصلی کلیسا واقع در هشتی ( narthex ) داخلی قرار گرفته و تئودور را در حال تقدیم ماکتی از کلیسا به مسیح به تصویر کشیده است. پس از فتح قسطنطنیه، عثمانی ها کلیسا را به مسجدی به نام مسجد کاریه ( Kariye Camii ) تبدیل کردند. به دلیل ممنوع بودن نمایش تصاویر در اسلام، موزاییک ها و طرح های آبرنگ با گچ پوشانده شدند، محرابی به بنا اضافه و مناره ای در خارج از کلیسا احداث گشت.

پس از تبدیل ترکیه به جمهوری، متخصصان هنر بیزانس به استانبول آمدند تا روی مرمت بنا کار کرده و موزاییک ها و طرح های آبرنگ را پیدا کنند. در سال ۱۹۵۸ در های بنا به عنوان موزه بر روی عموم گشوده شد.

معماری کلیسای چورا استانبول

امروزه کلیسای چورا شامل چهار واحد معماری اصلی است: سرسرای اصلی ( nave )، سازه ی دو طبقه ایِ ( annex، به معنای فرعی ) اضافه شده به ضلع شمالی، هشتی های ( narthex ) داخلی و خارجی و کلیسای کوچکی مختص به مقبره ها ( parecclesion ) واقع در جنوب بنا. در سال ۲۰۱۳ بازسازی بزرگ دیگری آغاز شد. این فرآیند که همچنان در جریان است در چندین مرحله صورت گرفته و شامل بسته شدن چند بخش از موزه است؛

ابتدا سرسرای اصلی و ساختمان فرعی دو طبقه، سپس هشتی داخلی و در آخر هشتی خارجی و کلیسای کوچک. از آنجاییکه بهترین طرح های آبرنگ در کلیسای کوچک قرار دارند توصیه می شود بعد از اتمام آخرین مراحل مرمت از کلیسا بازدید شود.

طراحی داخلی کلیسای چورا استانبول

با اینکه کلیسای چورا به اندازه ی دیگر کلیساهای بازمانده از عصر بیزانس واقع در استانبول بزرگ نیست، به دلیل سالم بودن دکوراسیون داخلی اش بنایی منحصر به فرد به شمار می رود. ساختمان کلیسا به سه بخش اصلی تقسیم می شود: که شامل سرسرای ورودی یا همان هشتی، بدنه ی اصلی کلیسا ( naos ) و کلیسای کوچک کناری. بنا شش گنبد دارد: دو گنبد در هشتی داخلی ( esonarthex )، یک گنبد در کلیسای کوچک و سه گنبد در بدنه ی اصلی میباشد.

تصویری زیبا از هشتی های کلیسای چورا

بخشهای هشتی کلیسای چورا استانبول

درِ اصلی غربی کلیسای چورا به داخل هشتی باز می شود. این در، شمال و جنوب بنا را به هشتی خارجی ( exonarthex ) و هشتی داخلی ( esonarthex ) تقسیم می کند.

  • هشتی خارجی
    هشتی خارجی در هنگام ورود، اولین بخش از کلیسا است. این هشتی راهرویی با عرض ۴ متر و طول ۲۳ متر می باشد که بخشی از امتداد شرقی اش به درون هشتی داخلی ( که در موازات هشتی خارجی قرار گرفته است ) راه دارد. انتهای جنوبیِ هشتی خارجی از درون هشتی داخلی گسترش پیدا کرده و برای کلیسای کوچک پیش اتاق غربی ای ایجاد می کند.
  • هشتی داخلی
    هشتی داخلی که به هشتی خارجی شباهت زیادی دارد در موازات آن واقع شده است. درست مانند هشتی خارجی هشتی داخلی ۴ متر عرض دارد و با داشتن ۱۸ متر طول کمی کوتاه تر از آن است. درِ شرقی و مرکزی این راهرو به داخل سرسرای اصلی باز می شود و درِ دیگری واقع در انتهای جنوبی آن به داخل پیش اتاقِ مستطیل شکلِ کلیسای کوچک راه دارد.

دری واقع در ضلع شمالی هشتی، به درون راهروی وسیع غرب-شرق ( که در امتداد بخش شمالی سرسرای اصلی قرار گرفته و به داخل محراب راه دارد) منتهی می شود. هشتی داخلی دو گنبد دارد؛ گنبد کوچکتر بر فراز ورودیِ راهروی شمالی قرار گرفته و گنبد بزرگتر مابین ورودی های منتهی به سرسرای اصلی و کلیسای کوچک واقع شده است.

سرسرای اصلی کلیسای چورا استانبول

در های مرکزی هشتی داخلی به بدنه ی اصلی کلیسا منتهی می شوند. بزرگترین گنبد کلیسا ( قطر ۷/۷ متر ) بر فراز مرکز سرسرای اصلی قرار گرفته است. دو گنبد کوچکتر در طرفین یک برآمدگی ساده وجود دارند: گنبد شمالی بر فراز محراب – که از طریق گذرگاه کوتاهی به سکوی خطابه متصل می شود – و گنبد جنوبی بالای اتاقک دایاکونیکان ( diaconicon ) – که دسترسی به آن از کلیسای کوچک امکان پذیر است – واقع شده اند.

  • کویمسیس ( Koimesis )، عروج مریم مقدس. آخرین خواب مریم قبل از صعود به بهشت. در این تصویر مسیح کودکی را که سمبل روح مریم است در آغوش گرفته است
  • عیسی مسیح
  • مریم باکره به همراه نوزاد

کلیسای کوچک

از سمت راستِ هشتی داخلی در هایی به داخل کلیسای کوچک فرعی باز می شوند. از این کلیسای کوچک به عنوان آرامگاهی برای مقبره های خانوادگی و بنا های یادبود استفاده می شد. دومین گنبد بزرگ کلیسا ( قطر ۴/۵ متر ) زینت بخش مرکز سقف کلیسای کوچک است. گذرگاهی کوچک کلیسای کوچک را مستقیما به سرسرای اصلی وصل می کند و خارج از این گذرگاه یک عبادتگاه کوچک و یک انبار وجود دارند. کلیسای کوچک مملو از طرح های آبرنگ است که شامل :

رستاخیز ( Anastasis ). مسیح که به تازگی دروازه های دوزخ را در هم شکسته بود در میانه ایستاده و آدم و حوا را از قبرشان بیرون می کشد. پشت سر آدم، یحیی تعمید دهنده، داوود و سلیمان ایستاده اند؛ بقیه ی افراد حاضر در تصویر، پادشاهان صالح هستند.

  • بازگشت مسیح، قضاوت نهایی. مسیح بر تخت نشسته و در دو طرف او مریم باکره و یحیی تعمید دهنده قرار دارند
  • باکره و نوزاد
  • بارگاه ملکوتی فرشتگان
  • دو لوحه از موسی

منبع : سایت badsagroup.com

 

 

Galata Tower – برج گالاتا

 

ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۹:۰۰/۱۹:۰۰
روز های تعطیلی :  ندارد به جز تا ساعت ۱۳ اولین روز عید های مذهبی
هزینه :۲۰ لیره
سایت : http://kariye.muze.gov.tr/   تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۶۳۱ ۹۲ ۴۱
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۱ ساعت
آدرس : Buyuk Hendek Cad., Istanbul
امکان استفاده از کارت موزه : خیر (البته مطمئن نیستم. )
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۱ : شماره ۲۱

تصویر برج گالاتا از بالکن هتل 

 

شهر زیبا و بزرگ استانبول به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می شود که هریک طرفداران و منتقدان بسیاری دارد. بخش اروپایی این شهر باز هم به دو قسمت دیگر تقسیم می شود که به مدخل این دو بخش شاخ طلایی گفته می شود. درست در شاخ طلایی استانبول برجی تاریخی با چهره ای دوستانه و بدنه ای از جنس سنگ منتظر گردشگران است. نام این بنای زیبا برج گالاتا (Galata Tower) است که در محله ای به همین نام قرار دارد. در زبان ترکی به این برج گالاتا کولیسی (Galata Kulesi) و در زبان لاتین برج مسیح (Christeen Turris) می گویند.

این برج به عنوان نماد تنگه بسفر، محله گالاتا و شهر استانبول شناخته می شود زیرا در شمالی ترین نقطه تنگه دلفریب بسفر واقع شده است. برج گالاتا در اولین نگاه بینندگان را به یاد فیلم های قدیمی اروپایی می اندازد و با کلاه مخروطی شکلش حسابی خود نمایی می کند. بناهای تاریخی زیادی در سراسر استانبول وجود دارد؛ اما کمتر بنایی چشم اندازی را دارد که این برج به بینندگان هدیه می دهد . 

ارتفاع این برج ۶۶٫۹۰ متر است؛ اما اگر کلاهک مخروطی شکلش را در نظر نگیریم این عدد به صورت تقریبی به ۶۲٫۵۹ می رسد و اگر باز هم از تزییناتی که بر فراز آن استفاده شده چشم پوشی کنیم ارتفاعش به ۵۱٫۶۵ متر خواهد رسید. این برج در زمان ساختش یعنی در قرن چهارده و حدود سال ۱۳۴۸ میلادی بلندترین ساختمان استانبول به حساب می آمد؛ اما امروزه با آنکه ۹ طبقه دارد، قامتش در میان ساخت و سازهای شهری کمتر به چشم می آید.

در ابتدا که برج را می بینید تصور خواهید کرد که ارتفاعش از آنچه بیان کردیم بیشتر است، این موضوع به دلیل ارتفاعی‌ست که از سطح دریا دارد و در حقیقت ۳۵ متر از سطح دریا بالاتر است. علاوه بر ارتفاع بلند گالاتا، دیواره ضخیم بنا نیز خودنمایی می کند. قطر خارجی برج ۱۶٫۵۴ متر و قطر داخلی آن ۸٫۹۵ متر است و دیواره آن حدود ۳٫۷۵ متر ضخامت دارد. بنا را با این ویژگی ها ساختند تا برجی شود مستحکم و استوار.

کاربری برج گالاتا

برج گالاتا در زمان فتح قسطنطنیه (نام پیشین شهر استانبول) توسط رومیان ساخته شد. همان طور که اشاره کوتاهی داشتیم این برج در محلی تپه ای و با ارتفاع از سطح دریا ساخته شده و دلیل این انتخاب موقعیت کاربری برج بوده است. در گذشته از گالاتا به عنوان برج دیده‌بانی یا دفاعی استفاده می شد و فردی که بر فراز آن دیده‌بانی می کرد، بر پهنای گسترده ای از تنگه بسفر نظارت داشت.

محله گالاتا از دیرباز، چه در دوران حکمرانی رومیان چه پس از آن، محله ای محبوب و پر رفت و آمد بود و به دلیل وجود بندرگاه های متعدد، جزو محله های شلوغ شهر به حساب می آمد؛ اما با پیشرفت ترکیه و سرمایه گذاری در زمینه صنعت توریسم، برج گالاتا کاربری اولیه خود را از دست داد و به محلی تاریخی برای بازدید گردشگران تبدیل شد. امروزه رستوران لوکس و گران قیمتی بر فراز آن واقع شده است که منظره و غذاهای فوق العاده ای را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.

 این برج تاریخی زیبا از بناهای باقی مانده از زمان بیزانس در استانبول است و در سال های نخست ساختش با نام برج مسیح شناخته می شد.

تاریخچه برج گالاتا

برج گالاتا اواسط قرون وسطی و در سال ۱۳۴۸ میلادی ساخته شد، یعنی درست در زمان حکومت یوستینیانوس امپراطور بیزانس(Byzantian). امروزه نام کامل این برج، گالاتا بی اوغلو است؛ اما تا مدت ها با عنوان برج مسیح از آن یاد می شد.

این سازه به سبک رومی و طی گسترش مستعمرات ژنوایی (مستعمره های سابق بریتانیا) در قسطنطنیه ساخته شده است. گفته می شود سال ها قبل از ساخت این برج در نزدیکی محل کنونی برج گالاتا و در حدود قرن سیزدهم، برج دیگری وجود داشت؛ اما به مرور زمان و در جنگ هایی که قسطنطنیه شاهد آن بود، نابود شد. سال فروپاشی این برج را ۱۲۰۳ می دانند اما صحت این موضوع چندان مشخص نیست.

تا حدود سال ۱۹۶۰ میلادی همچنان از برج گالاتا برای دیده‌بانی و روشن کردن آتش بر فرازش در هنگام شب استفاده می شد، همیشه فرد یا افرادی برای سرکشی و کنترل کشتی های در حال عبور و مرور روی این برج حضور داشتند. اما از این زمان به بعد آرام آرام برج گالاتا کاربری سابق خود را از دست داد و به سازه ای تاریخی و جایی برای سرگرمی گردشگران تبدیل شد. امروزه برج زیبای گالاتا نمادی از ادغام تاریخ عثمانی ها و رومی هاست که درست در قلب شهر قرار دارد.

از سال ۱۹۶۷ میلادی تاکنون عموم مردم اجازه دارند که برای تفریح و تماشای این بنای تاریخی وارد برج گالاتا شوند. از همان زمان این برج و بخصوص طبقه های بالایش بارها و بارها بازسازی شده است.

لازم است ذکر کنیم که بارها و بارها این برج به روش های مختلف آسیب دید و تنها به چند مورد مهم که باعث ویرانی برج شده‌اند اشاره می‌شود. یکی از  مواردی که برخی آن را جزو آسیب های بزرگ برج می دانند آتش سوزی سال ۱۷۱۷ میلادی بود که گویا برای نابودی رصدخانه نزدیک به برج و جلوگیری از ساخت رصدخانه در برج گالاتا راه اندازی شده بود.

 

منبع : https://www.karnaval.ir/attraction/galata-tower-istanbul جهت اطلاعات کاملتر از این سایت استفاده نمایید.

 

 

Galata Mevlevihanesi Müzesi -Galata Mevlevi House Museum – خانه مولوی گالاتا 

 

ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۶:۳۰/۱۶:۳۰
روز های تعطیلی :  دوشنبه ها
هزینه :۱۰  لیره
سایت :

تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۲۴۵ ۴۱ ۴۱
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۱ ساعت
آدرس :  Şahkulu Mah. Galip Dede Cad. No:15 Tünel – Beyoğlu / İSTANBUL
امکان استفاده از کارت موزه : بلی
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۱ : شماره ۲۲

 

گالاتا مِولِسی حانِسی یا خانقاه دِرویش که در سال ۱۴۹۱ ساخته شده است یکی از اولین خانقاه های استانبول بود. این ساختمان هشت ضلعی طراحی شده است و یکی از نمونه های زیبا از سبک باروک قرن هجدهم است. این مکان در ابتدای دوره جمهوری خواهی یعنی دهه  ۱۹۲۰ (در بعضی از سایت ها نوشته شده است ۱۹۲۵ که درست ۱۹۲۵ است)تعطیل و به عنوان موزه در سال ۱۹۷۵ دوباره باز گردید. 

سِماحانه یا همان محل اجرای درویشان و برگزاری جشن هایشان و اتاق های مجاورش، مکان جمع آوری آثار دست نوشته شیح گالیب دِدِ و دیگر شاعران صوفی مولویه و همچنین نمونه هایی از خطاطی و خاطرات مولویه است. 

مقبره مشهورترین شیخ این خانقاه یعنی گالیب دِدِ در حیاط این خانقاه قرار دارد. همچنین قسمت های قابل توجه این مکان که همگی به سبک باروک هستند شامل یک فواره، خانه ساعت و یک گورستان محصور شده است.

نسخه‌ای خطی از مثنوی مولوی مربوط به سال ۱۴۷۵ میلادی به زبان فارسی در این موزه نگهداری می‌شود.

طبق سایت https://www.touristgah.com/ رقص درویشان (سماع) آخر هفته ها اجرا می شود و باجه بلیط فروش تا ساعت ۴ بعد از ظهر باز است.

سایت در خصوص galata mevlevi house

https://lastsecond.ir/itineraries/s961823-istanbul-tabkhi

لینک در خصوص خانه مولوی گالاتا 

 

 

Fethiye Müzesi –   Fethiye Museum  – موزه فتحیه

ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۹:۰۰/۱۷:۰۰
روز های تعطیلی :  –
هزینه :۵  لیره
سایت :

تلفن : : +۹۰ (۲۱۲) ۶۳۵ ۱۲ ۷۳
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۱ ساعت
آدرس :  Fethiye Cad. Çarşamba – Fatih / İSTANBUL
امکان استفاده از کارت موزه : بلی
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۱ : شماره ۲۳

 

یکی از موزه‌های محبوب توریست‌ها در هنگام حضور در تور استانبول موزه فتحیه می‌باشد. موزه فتحیه استانبول که با نام Pammakaristus Church (کلیسای پاما کاریستوس) نیز شناخته می‌شود در اصل مربوط به ساختمان یکی از مشهورترین کلیساهای ارتدکس یونانی واقع درترکیه است که از نظر کارشناسان به قرون ۱۱ و ۱۲ میلادی مرتبط است عده ای نیز آن را به قرن ۸ میلادی مربوط می‌دانند. و بسیاری از تاریخ شناسان بر این باورند که می‌توان این بنا را به زمان میکائیل هفتم نسبت داد. پس از سقوط قسطنطنیه این کلیسا در سال ۱۵۹۱ میلادی به فرمان سلطان مراد سوم در اختیار مسلمانان قرار گرفته و به نام مسجد فتحیه (مسجد پیروزی) نام‌گذاری شده و از آن زمان محل انجام عبادات مذهبی مسلمانان بوده است. ساختمان این کلیسا از جمله مهم‌ترین نمونه موجود از معماری دوران بیزانس و زمان کنستانتینوپل است و از آخرین ساختمان‌های بنا شده پیش از تشکیل حکومت عثمانی است. از نظر میزان موزاییک‌های سبک بیزانس به کار گرفته شده در این بنا می‌توان آن را پس از دو عمارت حجاب سوفیا و کلیسای کورا در مقام سوم قرار داد.

بخش شمالی موزه فتحیه استانبول همچنان به عنوان مسجد مسلمانان به کار خود ادامه می‌دهد و در ساختمان داخلی کلیسا هنوز هم نقاشی‌ها و تراشه‌های زیبایی از آیین مسیحیت وجود دارد.

منبع : https://nourgasht.com 

سایت های مرتبط  :  http://ayasofyamuzesi.gov.tr/en/fethiye-museum-pammakaristos
https://www.muze.gov.tr/tr/muzeler/fethiye-muzesi

 

Rumeli Hisarı Müzesi – Rumeli Hisar Museum – موزه روملی حصار

ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۹:۰۰/۱۷:۰۰
روز های تعطیلی :  چهارشنبه ها
هزینه :۱۰   لیره
سایت :

تلفن :  +۹۰ (۲۱۲) ۲۶۳ ۵۳ ۰۵
میزان زمان لازم جهت بازدید : ؟ ساعت

آدرس : Rumeli Hisarı, ۳۴۴۷۰ Sarıyer, Istanbul, Turkey
امکان استفاده از کارت موزه : بلی

 

در ترکیه قلعه های متعددی وجود دارد که غالبا به منظور محافظت از شهرها در برابر هجوم دشمنان و کنترل حرکات آنان احداث شده اند . در این مطلب قصد داریم یکی از زیباترین قلعه های ترکیه با نام قلعه روملی حصار استانبول (Rumeli Hisarı Istanbul) را معرفی کنیم با ما همراه باشید .

 

درباره قلعه تاریخی روملی حصار در استانبول

 

قلعه روملی حصار استانبول در اواسط قرن پانزدهم قبل از فتح استانبول ساخته شده و یکی از مستحکم ترین و معروف ترین قلعه های ترکیه می باشد . قلعه روملی حصار که در بخش اروپایی تنگه بسفر بر فراز تپه واقع شده به عنوان یادگاری از قرن پانزدهم سالانه مورد بازدید تعدادی از گردشگران تور استانبول قرار می گیرد . این قلعه از جاذبه های گردشگری ترکیه است و به دلیل قرارگیری در ساحل روملی و معماری فوق العاده مورد توجه واقع شده و از زیباترین دژهای نظامی در دنیا محسوب می گردد . اگر شما نیز جز آن دسته افرادی هستید که دیدن اماکن تاریخی استانبول برایتان دلچسب است پیشنهاد می گردد حتما سری به قلعه زیبا و شگفت انگیز روملی حصار بزنید .

 

اطلاعاتی در مورد معماری روملی حصار استانبول

قلعه روملی حصار استانبول توسط سلطان محمد دوم در منطقه ساریر بین سال های ۱۴۵۱ و ۱۴۵۲ بنا شده و با وجود گذشت بیش از ۵۵۰ سال از آن زمان هنوز هم پا برجاست . این قلعه در قسمتی از تنگه بسفر واقع شده که عرض آن ۶۶۰ متر است و از باریک ترین قسمت های تنگه به شمار می آید . روملی حصار که از جاذبه های گردشگری استانبول می باشد درست روبروی قلعه آناتولی که در قسمت آسیایی بنا شده قرار گرفته و هدف از احداث آن تسلط بر رفت و آمدهای دریایی در تنگه بسفر بوده است .

قلعه Roumeli Hissar استانبول به شکل مستطیل ساخته شده و معماری فوق العاده آن از اولین ویژگی هایی است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد . این قلعه زیبا دارای سه برج مرتفع است که هر کدام به نام یکی از وزرای سلطان محمد نامگذاری شده اند برج بزرگ کنار دروازه Halil Pasha ، برج جنوبی Zaganos Pasha و برج شمالی Sarica Pasha می باشد . علاوه بر این قلعه روملی حصار ترکیه دارای یک برج کوچک و سیزده برج مراقبت کوچک است که برج های اصلی را به هم متصل می کنند و بر روی دیواری قرار گرفته اند . برج های ذکر شده اشکال متنوعی دارند به طوری که یکی از این برج های مراقبت به شکل منشور چهار گوش ، ۶ تای آن ها به شکل منشورهای چند گوش و ۶ تای دیگر به صورت استوانه ای می باشند . همچنین این قلعه دارای سه دروازه اصلی در کنار سه برج اصلی ، مخزن سلاح ، اتاق استقبال ، مسجد ، زندان و … است که گردشگران می توانند از این بخش ها بازدید کنند .

منبع: http://www.safarafarin.com/

 

 

Yıldız Sarayı -Yıldız Palace – کاخ ییلدیز

 

ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۹:۰۰/۱۷:۰۰
روز های تعطیلی :  سالن نمایشگاه موزه و عمارت Cihannüma با توجه به ترمیم و نمایش آثار موزه، موزه برای مدتی بسته شده است.
هزینه :۱۰
سایت :

تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۲۶۰ ۸۰ ۶۰
میزان زمان لازم جهت بازدید : ؟ ساعت

آدرس : Barbaros Bulvarı, Serencebey Yokuşu, No. 62 – Beşiktaş / İSTANBUL
امکان استفاده از کارت موزه : بلی
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۱ : شماره ۲۴

 

در شهر استانبول کاخ ها و قصرهای مختلفی به منظور اقامت سلاطین عثمانی ساخته شده که کاخ ییلدیز استانبول یکی از بزرگترین آن هاست . کاخ ییلدیز که به معنای قصر ستاره است در منطقه بشیکتاش در بلوار بارباروس واقع شده و از بخش های مختلفی تشکیل شده است . این کاخ که از جاذبه های گردشگری ترکیه به شمار می آید در پارکی به وسعت ۵۰۰ هزار متر مربع قرار گرفته و از زمان ساخت تا کنون به خوبی حفظ و نگهداری شده است . این کاخ در مجاورت تنگه بسفر واقع شده به طوری که اگر گردشگران تور استانبول در تورهایی که به منظور گشت و گذار در این تنگه برگزار می گردد شرکت کنند می توانند چشم انداز زیبائی از مجموعه ییلدیز را نظاره گر باشند .

 

اطلاعاتی در مورد کاخ زیبا و باشکوه ییلدیز

 

اینگونه نبوده که تمامی سلاطین عثمانی در یک کاخ اقامت داشته باشند بلکه در دوران تسلط عثمانی ها بر استانبول چندین کاخ در این شهر بنا شد که کاخ زیبا و باشکوه ییلدیز یکی از مجلل ترین کاخ هاست . این کاخ در سال ۱۸۸۰ میلادی بر بالای یک تپه شیب دار مشرف به تنگه بسفر بنا شده و به مدت ۳۳ سال مقر دولت عثمانی و محل اقامت سلطان عبدالحمید دوم بوده است . در زمان حکومت سلطان عبدالحمید دوم بر متعلقات و وسعت این مجموعه افزوده شد و بخش های مختلفی به آن افزوده شد که هر کدام از این بخش ها به منظور خاصی ایجاد شدند .

همانگونه که بیان شد این کاخ در میان پارکی زیبا ساخته شده که انواع گیاهان و گل های زیبا و معطر از سرتاسر دنیا جمع آوری شده و در آن کاشته شده اند و این کاخ نیز میان این گل ها قرار گرفته است . در بخشی از این مجموعه ییلدیز یک ساختمانی با عنوان شاله نیز وجود دارد که یکی از عظیم ترین و با شکوه ترین ساختمان هایی بوده که در آن زمان سلطان های عثمانی در آن زندگی می کردند و اوقات فراغت و خوش گذرانی خودشان را می گذرانده اند . .همچنین در بخشی از کاخ یک موزه بسیار زیبا و با عظمتی وجود دارد که مقصد گردشگری عالی برای گردشگران و توریست های تور استانبول خواهد بود .

منبع: http://www.safarafarin.com

 

بازار بزرگ  grand bazaar یا کاپالی چارشی – Kapalıçarşı

 

” توضیحات کامل در ابتدای سفرنامه “

 

ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۹:۰۰/۱۹:۰۰  جمعه ها زودتر بسته می شود
روز های تعطیلی :  یک شنبه ها  و اولین روز تعطیلات عید های مذهبی
هزینه : بازدید رایگان
سایت : http://www.mygrandbazaar.com/
تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۵۲۲ ۳۱ ۷۳
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۱ تا ۲ ساعت بستگی به میزان خرید

آدرس : Beyazit Gate, Istanbul, Turke / İSTANBUL
امکان استفاده از کارت موزه : رایگان
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : شماره ۱۱

 

SPICE BAZAAR –  بازار ادویه استانبول –  Mısır Çarşısı

ساعت شروع در تابستان/زمستان : ۹:۰۰ / ۹:۰۰
ساعت پایان در تابستان/زمستان :۱۹:۰۰/۱۹:۰۰  جمعه ها زودتر بسته می شود
روز های تعطیلی :  یک شنبه ها  و اولین روز تعطیلات عید های مذهبی (بعضی سایت ها نوشته یکشنبه ۱۰ تا ۱۸ باز است)
هزینه : بازدید رایگان
سایت : http://www.mygrandbazaar.com/
تلفن :
میزان زمان لازم جهت بازدید : حدود ۱ – ساعت بستگی به میزان خرید

آدرس : Rüstem Paşa, 34116 Fatih/İstanbul
امکان استفاده از کارت موزه : رایگان
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : شماره ۱۴

بازار ادویه ( انگلیسی: Spice Bazaar، ترکی: Mısır Çarşısı، به معنای بازار مصری ) واقع در ضلع جنوبی پل گالاتا در نزدیکی اسکله ی امین اونو، مملو از عطر سحر آمیز شرق است. این بازار که مربوط به قرن ۱۷ ام می باشد، یکی از قدیمی ترین بازار های سرپوشیده ی استانبول است. در بازار ادویه که متعلق به عصر عثمانی می باشد، ادویه های رنگارنگ به همراه راحت الحلقوم های جواهر مانند، زینتی برای چشم های هزاران توریست و افراد محلی ای می باشند که هر روزه به این مکان سر می زنند. غرفه های این بازار همچنین خاویار، گیاهان خشک شده، عسل، آجیل و میوه ی خشک می فروشند. با اینکه هر ساله تعداد غرفه هایی که بدلیجات می فروشند افزایش می یابد، این بازار هنوز هم مکان مناسبی جهت خرید مواد خوراکی است. در زمان ساخت بازار، هزاران ادویه از کشور های خاور دور مانند هند و عربستان، به همراه گیاهان درمانی و دارو هایی مخصوص هر گونه بیماری ای در بازار ادویه فروخته می شدند. از آنجاییکه بازار با مالیات هایی که از مصر گرفته می شد ساخته شده بود، با نام بازار مصری نیز شناخته شده و می شود.

سابقا بازار ادویه همانند داروخانه ای طبیعی عمل می کرد. معمولا در بیرون مغازه ها نسخه هایی جهت ساخت دارو از ترکیب چندین گیاه نصب می شدند تا اگر مشتری ها تمایلی به دسترسی به این دارو ها داشتند، این گیاهان را خریداری کنند. این رسم امروزه همچنان پا بر جاست. بسیاری از مغازه های بازار، ادویه ها و گیاهانی را می فروشند که برای درمان بسیاری از بیماری ها موثرند.

با اینکه تعداد بیشماری مرکز خرید و سوپر مارکت در استانبول وجود دارند، خرید در بازار ادویه هنوز هم یکی از سنت های محبوب و دلپذیر برای شهروندان استانبول است. خیابان حصیرجیلار ( Hasırcılar Caddesi ) جاده ی باریک و رنگارنگی است که از ساختمان بازار به سمت غرب راه دارد و مغازه های زیادی در آن وجود دارند که ادویه، میان وعده و لوازم خانه می فروشند. پس از چندین بلوک به سمت غرب در امتداد حصیرجیلار، مسجد رستم پاشا قرار گرفته است که یکی از آثار ارزشمند معماری به شمار می رود.

تاریخچه ی بازار ادویه

تعدادی سند وجود دارند که بیان می کنند نام بازار در ابتدا “بازار جدید” بوده است. ساختمان بازار وقف مسجد جدید شده بود و در سال ۱۶۶۰ با عایدی های حاصل از ایالت عثمانی مصر ساخته شد. کلمه ی mısır در ترکی دو معنا دارد: “مصر” و “ذرت”. به همین دلیل در برخی مواقع نام بازار به اشتباه “بازار ذرت” ترجمه می شود. بازار همیشه مرکز اصلی تجارت ادویه بوده و هست؛ اما روز به روز مغازه های ادویه جای خود را به مغازه هایی که اجناس دیگری می فروشند می دهند.

خود ساختمان بازار بخشی از مجتمع ( külliye ) مسجد جدید است. درآمد حاصل از مغازه های اجاره داده شده ی بازار صرف نگهداری از مسجد می شد.

طراحی بنا توسط معمار دربار، کوجه قاسم آقا ( Koca Kasım Ağa ) صورت گرفت، اما کار ساخت و ساز بنا در آخرین ماه های سال ۱۶۶۰ تحت نظارت یکی دیگر از معماران دربار به نام مصطفی آقا آغاز گشت؛ آتش سوزی بزرگ استانبول ( ۱۶۶۰ ) که در تاریخ ۲۸ جولای ۱۶۶۰ آغاز شده و بیشتر از دو روز طول کشید، بیشتر محله های شهر را تخریب کرد. پس از آتش سوزی، یک برنامه ی بازسازی و توسعه در شهر آغاز شد که شامل ادامه ی ساخت و ساز مسجد جدید در سال ۱۶۶۰ ( ساخت و ساز مسجد که بین سال های ۱۶۰۳ و ۱۶۶۰ متوقف شده بود نهایتا بین سال های ۱۶۶۰ و ۱۶۶۵ تکمیل شد ) و آغاز ساخت بازار ادویه در همان سال می شد ( تمامی ساختمان های مجتمع مسجد جدید از جمله بازار ادویه به دستور تورهان خدیجه سلطان ( Sultana Turhan Hatice )، والده سلطانِ سلطان محمد چهارم ساخته شدند ).

بازار ادویه شامل ۸۵ فروشگاه ادویه، شیرینی و خوراکی های ترکی، جواهر، سوغاتی، میوه ی خشک و آجیل است. این بازار هنگام تعطیلات مذهبی و عمومی بسته می باشد.

منبع: https://www.golfamsafar.com

 

sultan suleiman mosque – مسجد سلطان سلیمان

ساعت شروع و پایان: ۹ تا ۱۱:۱۵    –  ۱۲:۴۵ تا ۱۴:۱۵  – ۱۵:۱۵ تا ۱۶:۴۵  البته احتمالا بستگی به زمان اذان دارد
روز های تعطیلی :  جمعه ها بین ۱۰:۳ تا ۱۳۴۵ (سایت های مختلف اطلاعات متفاوتی اعلام کردن)
هزینه : بازدید رایگان
سایت :
تلفن :
میزان زمان لازم جهت بازدید : حدود ۱ ساعت
آدرس : Süleymaniye Mh., Profesör Sıddık Sami Onar Caddesi 1, Istanbul
امکان استفاده از کارت موزه : رایگان
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : شماره ۱۲

 

مسجد سلیمانیه ( انگلیسی: Süleymaniye Mosque، ترکی: Süleymaniye Camii ) نه تنها خیره کننده، بلکه شاهکاری از معمار معروف “سنان” (Mimar Sinan) می باشد. این مسجد به دستور سلطان سلیمان اول، یا سلیمان کبیر، بزرگترین و ثروتمند ترین سلطان عثمانی ساخته شده است. ساخت بنا در سال ۱۵۵۰ آغاز شد و ۳۵۰۰ صنعتگری که روی آن کار می کردند ماموریت خود را طی ۷ سال به اتمام رسانیدند. مسجد بر تپه ی سوم استانبول واقع شده است و دومین مسجد بزرگ شهر می باشد.

همانند اکثرِ دیگر مساجد امپراتوری ، مسجد سلیمانیه تنها برای پرستش ساخته نشده است. به جز سرسرای عبادت ( camii ) و حیاط ( avlu )، عمارت همچنین شامل چهار مدرسه ی قرآن ( medrese )، حمام ( hamam )، یک بیمارستان، یک کاروانسرا ( kervansaray ) و یک آشپزخانه عمومی ( imaret ) که برای فقرای مسلمان، مسیحی و یهودی غذا آماده می کرد، می شد.

مسجد بزرگ

بهترین راه رسیدن به مسجد سلیمانیه از طریق خیابان پروفسور صدیق سامی اونار، در حومه ی بازار می باشد. این خیابان هنوز به اسم “کوچه ی معتاد ها”  شناخته می شود زیرا چایخانه واقع در آن در گذشته حشیش می فروخته است.

بعد از کوچه وارد یک ورودی می شوید که در دیوار های اطراف مسجد واقع شده است، این مسیر چشم اندازی از باغ های زیبا داراست. بعدِ گذر از وضوخانه وارد حیاط خواهید شد، وسط حیاط یک آبنمای وضو قرار دارد. قبل از ورود به خود مسجد، چهار مناره قابل مشاهده هستند؛ این تعداد مناره تنها برای مساجدی که شخص سلطان دستور ساختشان را می داد مجاز بودند. مناره ها مجموعا ده گالری یا بالکن دارند؛ تعداد مناره ها نشان دهنده ی این حقیقت است که سلیمان کبیر دهمین سلطان عثمانی بوده است.

زمانیکه وارد مسجد می شوید متوجه خواهید شد که مسجد با داشتن ۵۹ متر طول و ۵۸ متر عرض دارای ابعادی حیرت آور می باشد. گنبد اصلی ۵۳ متر ارتفاع دارد؛ دقیقا دو برابر قطر ۴/۲۶ متری خود. ستون هایی که تکیه گاه گنبد هستند بسیار مبتکرانه داخل دیوار ها جاسازی و پنهان شده اند. دکوراسین داخلی با وجود ساده بودن بسیار تاثیرگذار و دلنشین است، مخصوصا هنگامیکه نور خورشید از ۲۰۰ پنجره ی رنگی مسجد به داخل آمده و فضا را روشن می کند.

همانند دیگر بناهای تاریخی واقع در استانبول، مسجد بلایای بسیاری را متحمل شده است. در سال ۱۶۶۰، آتش گریبانگیر مسجد شد و پس از آن سلطان محمد چهارم دستور مرمت آن را داد. در سال ۱۷۶۶ بخشی از گنبد در زلزله فرو ریخت و در اواسط قرن ۱۹ نوسازی های لازم در آن بخش انجام شد. طی جنگ جهانی اول، مسجد بار دیگر آتش گرفت؛ از حیاط به عنوان انبار اسلحه استفاده شده بود و برخی از مهمات آتش گرفتند. مسجد بار دیگر در سال ۱۹۵۶ مرمت شد و از سال ۲۰۰۸ تحت تعمیرات بیشتری قرار گرفته است.

 

مقبره های سلیمان، روکسلانا و سنان مسجد سلیمانیه

پشت مسجد سلیمانیه یک گورستان و دو آرامگاه شامل مقبره های سلطان سلیمان اول و همسرش روکسلانا ( خرم سلطان ) که به زیبایی بازسازی شده اند، مقبره ی دخترش مهریماه، مادرش صالحه دل آشوب و خواهرش آسیه قرار دارند.  دقیقا خارج از دیوار های مسجد و جلوی بنا، آرامگاه معمار سنان واقع شده است. این آرامگاه برای عموم باز نیست.

کاروانسرا، آشپزخانه و باغ گود چای مسجد سلیمانیه

خارج از دیوار های مسجد و مقابل آنها کاروانسرا (برای عموم بسته می باشد) و آشپزخانه های عمومی قرار دارند که امروزه به رستوران تبدیل شده اند. در کنار رستوران، پشت درخت ها یک کافه درون باغ گودی پنهان شده است.

تاریخچه ی مسجد سلیمانیه

در این عمارت مذهبی بزرگ، عناصر معماری اسلامی و بیزانسی ترکیب شده اند. این بنا مناره های بلند و باریک را در سبک کلیسای بیزانسی ایا صوفیه، با ساختمان هایی دارای گنبد های بزرگ که با نیم گنبد مستحکم شده اند، ترکیب کرده است.

طراحی سلیمانیه نمایشگر تصور سلطان سلیمان از خودش به عنوان “سلیمان دوم” است. این حقیقت به قبه الصخره که بر مکان معبد سلیمان بنا شده و مباهات ژوستنین هنگام تکمیل ساخت ایا صوفیه ( “سلیمان! من از تو پیشی گرفته ام!” ) اشاره دارد. مسجد سلیمانیه که در عظمت، چیزی کم از بناهای ساخته شده قبل از خود ندارد، گواهی بر اهمیت تاریخی سلطان سلیمان است. با این وجود، سلیمانیه از الگوی اصلیش، ایا صوفیه کوچکتر است. مرمت های متعدد مسجد آنچه از دکوراسیون اولیه ی سنان باقی مانده بود را نابود کردند ( پاکسازی های جدید نشان می دهند که سنان قبل از اینکه رنگ غالب گنبد را قرمز کند، رنگ آبی را امتحان کرده بود).

معماری مسجد سلیمانیه

همچون دیگر مساجد امپراتوری استانبول، حیاط بزرگی (Avlu) در غرب مسجد قرار دارد. حیاط عظیم مسجد سلیمانیه با مجموعه ای از ستون های مرمر، گرانیت و سنگ آذرین احاطه شده است. مناره ها در چهار گوشه ی مسجد قرار گرفته اند.

گنبد از اطراف با نیم گنبدها، و از شمال و جنوب با طاق هایی با پنجره های مزینِ تقویت شده توسط مونولیت های آذرین، احاطه شده است. سنان تصمیم گرفت با پوشاندن استحکامات عظیمِ شمال/جنوب این ستون های مرکزی، معماری ای کاملا نوآورانه انجام دهد. او استحکامات را درون دیوار ها به صورتی قرار داد که برجستگی نیمی از آنها در داخل و نیمه ی دیگر در خارج ساختمان قرار گیرد و سپس با ساختن گالری های ستون دار، برجستگی ها را پنهان کرد. یک گالری یک طبقه ای داخل بنا و گالری ای دو طبقه در خارج وجود دارند. دکوراسیون داخلی ظریف است و تعداد محدودی کاشی ایزنیکی در آن به کار رفته است. طراحی محراب و منبر ساده و با مرمر سفید صورت گرفته است. بخش های چوبی کم تعدادند و با طرح های ساده با عاج و صدف مروارید تزئین شده اند.

منبع : https://www.golfamsafar.com

سایت مرتبط با مسجد سلطان سلیمان ۱
سایت مرتبط با مسجد سلطان سلیمان ۲
سایت مرتبط با مسجد سلطان سلیمان ۳

 

RÜSTEM PAŞA MOSQUE – مسجد رستم پاشا

ساعت شروع و پایان: ۱۰ تا ۱۸
روز های تعطیلی :  –
هزینه : بازدید رایگان
سایت :
تلفن :
میزان زمان لازم جهت بازدید : حدود نیم ساعت
آدرس : Rüstem Paşa Mah., Hasırcılar Cd. Rüstem Paşa Cami No:62, 34116 Fatih/, Istanbul
امکان استفاده از کارت موزه : رایگان
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : شماره ۱۳

 

 

مسجد رستم پاشا ( انگلیسی: Rüstem Pasha Mosque، ترکی: Rüstem Paşa Camii ) واقع در بازار حصیر بافان ( Hasırcılar Çarşısı ) در منطقه ی امین اونو، یکی از جواهر های معماری شهر استانبول و اثر معمار سنان است. بنا پلانی هشت ضلعی داشته و روی سکوی بزرگی در بالای چند مغازه قدیمی قرار گرفته است و دسترسی به آن از طریق پلکانی مارپیچی واقع در همان مکان امکان پذیر است.

تاریخچه ی مسجد رستم پاشا استانبول

رستم پاشا داماد سلطان سلیمان بود و در مقام وزیر اعظم به او خدمت می کرد. با وجود اینکه رستم پاشا شخصی با صلاحیت بود، در تاریخ همواره از او به عنوان همدست خرم سلطان ( همسر سلطان سلیمان ) در توطئه علیه شاهزاده مصطفی، پسر و ولیعهد سلیمان، و محکوم کردن او به عنوان مقصر اصلی در دسیسه ارتش برای برکناری پادشاه یاد می شود.

[خرم سلطان در سال ۱۵۵۸ در گذشت و پس از وفات یافتن سلطان سلیمان، سلطان سلیمِ بالاخره بر تخت پادشاهی نشست. دوران سلطنت سلیم به عنوان پایان عصر طلایی امپراتوری عثمانی و آغاز انحطاط آن شناخته می شود. پس از درگذشت رستم پاشا در جولای ۱۵۶۱ در سن ۶۱ سالگی، مسجد در حدود سال ۱۵۶۱ تا ۱۵۶۳ برای او ساخته شد.

اهمیت مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد از دو جهت اهمیت زیادی دارد:

اولا، ساختمان آن روی گذرگاه هایی طاق دار بنا شده و یک طبقه بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است؛ این ویژگی باعث شده بنا از ازدحام و سر و صدای خیابان پایینی – ناشی از کار خراط ها، آهن کوبان و هزاران صنعتگر دیگر ساکن در آنجا – به دور باشد.

 

ثانیا، این ارتفاع، مسجد رستم پاشا را در مقابل مسجد سلیمانیه – شاهکار معمار سنان و واقع بر تپه ی بالایی – قرار می دهد. با این که مسجد سلیمانیه در دور دست و مسجد رستم پاشا در نزدیکی واقع شده است، از دید یک ناظر که از این مکان فاصله دارد، این چشم انداز باعث می شود دو مسجد به طرز عجیبی هم اندازه به نظر برسند.

معماری خارجی مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد رستم پاشا روی تراسی مرتفع، بر فراز مجتمعی از مغازه های طاق دار ساخته شده است. از اجاره ی این مغازه ها جهت تامین هزینه های مجتمع استفاده می شد. راه پله های داخلی باریک و مارپیچ موجود در کنج های این مکان، دسترسی به حیاط بزرگ را میسر می سازند. مسجد دو ایوان و پنج خندق گنبد دار دارد که روی آن ها سقفی عمیق و کوتاه بر افراشته شده و با ردیفی از ستون ها تقویت گشته است.

 

معماری داخلی مسجد رستم پاشا استانبول

دلیل معروفیت مسجد رستم پاشا، تعداد زیاد کاشی های ایزنیکی آن است که منقوش به انواع طرح های گل دار و هندسی ( حدود ۸۰ طرح مختلف ) می باشند و نه تنها نمای جلویی ایوان، بلکه محراب، منبر و دیوار ها را آراسته اند. ویژگی کاشی ها این است که در ساختشان از خاک رس ارمنی ( دارای رنگدانه های قرمز ) استفاده شده است. هیچ مسجد دیگری در استانبول اینگونه سخاوتمندانه از این کاشی ها استفاده نکرده است. پلان ساختمان به شکل هشت ضلعی ای محاط شده در یک مستطیل است. گنبد اصلی روی چهار نیم گنبد ( نه روی محور های آن ها، بلکه داخل قطر های ساختمان ) قرار گرفته است.

 

طاق های گنبد، از چهار ستون هشت ضلعی ( دو ستون در شمال و دو ستون در جنوب ) و بر آمدگی های دیوار های شرقی و غربی سر بر آورده اند. گالری های واقع در شمال و جنوب بنا توسط مجموعه ای از ستون های مرمری مابین آن ها مستحکم شده اند.امروزه داخل مجتمع مسجد رستم پاشا یک مدرسه ی مذهبی قرار دارد.

لوازم بکار رفته برای تزئین مسجد رستم پاشا استانبول

با اینکه این مسجد بنایی کوچک می باشد ، توازن زیبایی در معماری آن قابل مشاهده است و فضای داخلی با نفیس ترین کاشی ها رنگی ایزنیکی تزئین شده است. تعدادِ زیاد کاشی های قرمز رنگ ایزنیکی اعلا در مسجد رستم پاشا ، همیشه تحسین کاشی کاران را بر انگیخته است؛

 

در آن زمان تولید کاشی ها به رنگ های آبی، زرد، سفید و سبز آسان بود اما درست کردن رنگ قرمز برای کاشی ها به سختی انجام می شد. در های مسجد از چوب ساخته شده اند و روی آن ها کنده کاری و منبت کاری شده است. همچنین بالای دیوار ها و روی سقفِ هشتی مسجد با طرح های پر پیچ و خم طلاپوشی شده آراسته شده اند. منبع: https://badsagroup.com/rustem-pasha-mosque/

 

 

New Mosque – Yeni Camii –  مسجد جدید استانبول

ساعت شروع و پایان: ۹ تا ۱۸
روز های تعطیلی :  در وقت های نماز و جمعه ها از ساعت ۷ صبح تا ۲ بعدازظهر امکان بازدید وجود ندارد
هزینه : رایگان – لباس با پوشش مناسب
سایت :
تلفن :
میزان زمان لازم جهت بازدید : نیم ساعت
آدرس : Yeni Cami Cad. Fatih İstanbul
امکان استفاده از کارت موزه : رایگان
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۰ : شماره ۱۵

 

فقط در استانبول یک مسجد ۴۰۰ ساله را جدید می نامند. در طراحی مسجد جدید از مسجد بلو و مسجد سلیمانیه الهام گرفته شده است. این مسجد بر روی یک تپه، در ابتدای گلدن هورن (شاخ طلایی) و نزدیکی پل گالاتا و بازار ادویه واقع شده است که چشم انداز بندر اِمینون را دارد. امروزه کبوتران محلی بر روی طاق و گنبد زیبای آن خانه می سازند. داخل این بنا با برگ های طلایی، کاشی های ایزنیک (نام شهری در ترکیه) و سنگ های مرمر تراش خورده تزئین شده است.

مسجد جدید استانبول (انگلیسی: New Mosque، ترکی:Yeni Cami ) که در ابتدا مسجد والده سلطان نامیده می شد ( Valide Sultan Camii ) در انتهای جنوبی پل گالاتا، در منطقه ی امین اونو و بر فراز شاخ طلایی قرار گرفته‌است. برخلاف نامش، مسجد جدید بنایی نیست که به تازگی ساخته شده باشد. در واقع، پس از بازسازی ای که بین سال‌های ۱۶۶۰ تا ۱۶۶۵ روی آن صورت گرفت، بنا “مسجد جدید والده سلطان” نامیده شد و نام کنونی اش مخفف این نام آخر است.

با داشتن مجموعاً ۶۶ گنبد و دو مناره ی مرتفع، مسجد جدید یکی از گوهرهایی است که افق شهر استانبول را آراسته است. از آنجاییکه مسجد در قطب گردشگری و تجاری استانبول قرار گرفته، اطراف آن همیشه مملو از بازدیدکننده‌ها می‌باشد. همچنین اگر گردشگران مایل به غذا دادن به کبوترهای اطراف مسجد باشند، می‌توانند به آسانی از دست فروش‌هایی که همیشه در محوطه مسجد قرار دارند دانه خریداری کنند

 

تاریخچه مسجد جدید استانبول

ساخت مسجد جدید در سال ۱۵۹۷ به دستور صفیه سلطان، همسر سلطان مراد سوم و بعد ها، والده سلطانِ سلطان محمد سوم آغاز شد. دو سال پس از به سلطنت رسیدن محمد سوم در سال ۱۵۹۵، صفیه سلطان در مقام والده سلطان دستور ساخت مسجد جدید را داد؛ بنابراین نام رسمی و اولیه ی مسجد، “مسجد والده سلطان” تعیین شد. معماری اولیه ی بنا توسط داوود آقا، یکی از شاگردان معمار سنان انجام گرفت. با این وجود، داوود آقا در سال ۱۵۹۹ در گذشت و دالگیچ احمد چاوش جای او را گرفت. ساخت مسجد جدید بیش از نیم قرن به درازا انجامید و تحت امر یک والده سلطان دیگر، تورخان خدیجه سلطان، مادر سلطان محمد چهارم، تکمیل گشت.

 

لایل ساخت مسجد جدید استانبول

به دلیل وجود اختلافات سیاسی، پروژه ی بنای مسجد دچار اختلال شد و موقعیت مکانی و بودجه ی لازم برای ساخت آن باعث ایجاد اختلاف در دربار گشت. محله ی امین اونو نخستین مرکز تجاری شهر و محل سکونت جمعیت زیادی از یهودی‌ها بود. صفیه سلطان با قرار دادن مسجد در این منطقه، قصد داشت به بهانه ی نارضایتیِ روز افزون تجار محلی و خارجی از افزایش قدرت و نفوذ هم رده‌های یهودی شان – که به صفیه سلطان توجیه موجهی برای غصب کردن املاکشان را می داد – قلمرو نفوذ اسلام را در شهر گسترش دهد. لیکن مخارج زیاد این پروژه باعث افزایش انتقادات شد.

به خصوص ینی چری ها از افزایش قدرت سیاسی والده سلطان خشمگین شده و ساخت مسجد را هزینه‌ای گزافه می پنداشتند. پس از مرگ محمد سوم در سال ۱۶۰۳، صفیه سلطان مجبور به رها کردن پروژه شد. پس از تنزل مقام صفیه سلطان و انتقالش به حرمسرا، سلطان جدید، احمد اول، علاقه‌ای به پیگیری این پروژه نشان نداد و بنای مسجد جدید متوقف گشت.

 

معماری مسجد جدید استانبول

همانند دیگر مساجد امپراتوری استانبول، مسجد جدید به صورت مجتمعی ( külliye ) با سازه‌هایی در مجاورتش طراحی شده تا جوابگوی نیازهای مذهبی و فرهنگی باشد. مجتمع اولیه شامل خود مسجد، یک بیمارستان، دبستان، حمام‌های عمومی، یک مقبره ( türbe )، دو روشویی عمومی و یک بازار می‌شود. در دوران سلطنت سلطان احمد سوم یک کتابخانه به این مجتمع اضافه گشت.آرامگاه‌های والده سلطان تورهان خدیجه، پسرش محمد چهارم و پنج سلطان بعد از او ( مصطفی دوم، احمد دوم، محمود اول، عثمان سوم و مراد پنجم ) و اعضای مختلف دربار در مقبره ی مجتمع قرار گرفته‌اند.

معماری داخلی مسجد جدید استانبول

فضای داخلی مسجد مربع شکل است و هر ضلعش ۴۱ متر طول دارد. فضای مرکزی با چهار ستون بزرگ – که استحکامات اصلی گنبد هستند – مشخص می‌شود. ردیف ستون‌هایی متشکل از ستون‌های باریک مرمری که به وسیله ی طاق‌هایی در سبک‌های مختلف به هم متصل شده اند در اطراف و پشت فضای مرکزی قرار دارند. قطر گنبد ۱۷/۵ متر و ارتفاع آن ۳۶ متر می‌باشد.

درست مانند دیگر مساجد امپراتوری عثمانی، در چهار گوشه‌ای که گنبد به ستون‌های تقویت‌کننده اش وصل می‌شود، لوحه‌های خوشنویسی شده‌ای از اسم چهار خلیفه، ابوبکر، عمر، عثمان وعلی قرار گرفته‌اند. نیم گنبدهای واقع در امتداد محور شرقی-غربی ساختمان به همراه گنبدهای کوچکتر بالای هر کنجِ سرسرای اصلی و گنبدهایی کوچکتر از آن‌ها واقع در بالای کنج‌های گالری ها، فضای داخلی را گسترش داده‌اند.

در کنج شمال شرقی گالری صفحه‌ای طلاپوشی شده وجود دارد که پشت آن اعضای دربار امپراتوری به وظایف خود رسیدگی می‌کردند. این لژ سلطنتی به وسیله ی گذرگاه طویل و مرتفعی به عمارت سلطنتی واقع در کنج شمال شرقیِ مجتمع مسجد متصل می‌شود.فضای داخلی مسجد با کاشی‌های ایزنیکی آبی، سبز و سفید – که در مقایسه با کاشی‌های موجود در مساجد امپراتوری قدیمی تر کیفیت پایین تری دارند – تزئین شده‌است. محراب مسجد جدید به طاقدیس‌های طلاپوشی شده مزین گشته و منبر آن سایبانی مخروطی شکل با ستون‌های ظریف مرمری دارد.

معماری خارجی مسجد جدید استانبول

نمای خارجی خود مسجد شامل ۶۶ گنبد و نیم گنبد با چینش هرمی، و دو مناره است. ارتفاع گنبد اصلی ۳۶ متر می‌باشد و از هر طرف با دو نیم گنبد تقویت می‌شود. پلان گنبدهای مسجد جدید مطابق با مسجد شاهزاده، طراحی معمار سنان و مسجد سلطان احمد، طراحی صدفکار محمد آقا است.

در دیگر مساجد استانبول، حیاط بزرگی ( avlu ) پیش از خود ساختمان مسجد، در ضلع غربی آن قرار دارد. حیاط مسجد جدید از یک طرف ۳۹ متر است و قسمت داخلی اش توسط گذرگاه‌های ستون دار و مسقف به ۲۴ گنبد کوچک احاطه شده‌است. یک روشویی مجلل در مرکز حیاط قرار دارد که تزئینی می‌باشد. مراسم وضو با استفاده از شیرهای آب موجود در دیوار جنوبی مسجد انجام می‌شود. نمای خارجی مسجد در زیر ایوان با کاشی‌های ایزنیکی تزئین شده‌است. در ساخت مسجد از ستون‌های سنگی ای که از جزیره ی رودس تهیه شده اند استفاده شده‌است. منبع : https://fa.wikipedia.org

 

 

چند نکته در خصوص بازدید ها

  • مسجد های فعال مانند مسجد جدید – مسجد آبی – مسجد سلطان سلیمان – مسجد رستم پاشا در روز های عید های مذهبی مثل عید فطر و زمان های نماز املان بازدید وجود ندارد
  • لباس با پوشش مناسب برای ورود به مساجد

  • عکاسی در بعضی قسمت ها آزاد – بعضی از قسمت ها ممنوع و در بعضی از قسمت ها بدون فلاش آزاد می باشد

 

 

کشتی سواری در بسفر استانبول – Bosphorus Cruise Tours

بُسفُر یا بوسفور، تنگه مشهور شهر استانبول است که هم زمان دو قاره آسیا و اروپا را از هم جدا کرده و با پلی به هم پیوند می دهد.  تنگه بسفر یکی از محبوب ترین مکان ها برای انجام تفریحات آبی در استانبول است

پیشنهاد می کنیم سوار شدن بر کشتی های کروز تنگه بسفر را از دست ندهید،

این تور ها هم در شب هست هم در روز

روش خرید تور: از هر آژانس و هتلی می توانید بلیط این کشتی ها را تهیه نمایید

حدود هزینه: هزینه تورهای کروز سواری بر بسفر بسته خدمات تورها می توان به مواردی چون نهار یا شام، نوشیدنی و اجرای موسیقی متفاوت باشد. حدود هزینه های کروز سواری که معمولا همراه با جشن و مهمانی می باشد به تنگه ی بسفر بین ۳۰ تا ۶۰ یورو می باشد

لینک مرتبط با تور و قیمت  بسفر استانبول

لینک مرتبط با تور و قیمت  بسفر استانبول ۲

لینک مرتبط با تور لوکس و قیمت  بسفر استانبول

 

نظر یک توریست در سایت tripadvisor

بهترین و مقرون به صرفه ترین تور بسفر

اگر قصد ندارید که به شب ایرانی یا شب ترکی تنگه بسفر برید که قیمت نسبت بالا و مشکلات خاص خودش (افراط دوستان در مصرف مشروبات الکلی و مشکلات در پیامد این موضوع) ، بهترین نحوه سفر استفاده از خدمات این شرکت می باشد. کافیه از ایستگاه تراموا امین اونو به سمت پل بیاید و بعد از اینکه پل رو رد کردید میتونید از خدمات بسیار ارزان این شرکت استفاده کنید. حواستون باشه که خیلی ها تو این چند قدم ۲۰ یا ۱۵ لیر بهتون پیشنهاد میکنند که تفاوتی در خدمات وجود نداره

Price for 1.5 hour Bosporus: just 12 lire (are you kidding me! it was really cheap)
Quality: excellent (try to go high floor without roof) 
Service quality and food price: really expensive, at least 3 time more than normal
Every hour, one boat leaves, and if you can select sunset time to see day, sun set and night in one trip. For example in November 4 PM is best choice

https://www.tripadvisor.com/ShowUserReviews-g293974-d3531744-r329492910-TurYol-Istanbul.html#

 

 پارک های آبی در استانبول

 

 کلاب دلفین استانبولAqua Club Dolphin

ساعت شروع و پایان: ۹ تا ۱۹
روز های تعطیلی : 
هزینه : آقایان  ۶۰ لیره – خانم ها ۴۵ لیره – کودکان ۵تا ۱۲ سال ۳۰ لیره  – یکشنبه ها  به همان ترتیب ۷۰- ۵۵ و ۳۵ لیره (قیمت ها عوض می شود – به سایت اصلی رجوع کنید)
سایت : http://park.aquaclubdolphin.com/
تلفن : +۹۰ ۲۱۲ ۶۷۲ ۶۱ ۶۱
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۴-۶ ساعت
آدرس : Cemal Pasa Cad. | Bahçeşehir, Basaksehir, Istanbul,
امکان استفاده از کارت موزه : خیر

 

پارک آبی آکوا مارین | Aqua Marine

ساعت شروع و پایان: ۹ تا ۱۹
روز های تعطیلی : 
هزینه : هزینه : آقایان  ۶۰ لیره – خانم ها ۴۵ لیره – کودکان ۵تا ۱۲ سال ۳۰ لیره  – یکشنبه ها  به همان ترتیب ۷۰- ۵۵ و ۳۵ لیره (قیمت ها عوض می شود – به سایت اصلی رجوع کنید)
سایت : http://www.aquamarine.com.tr/
تلفن : +۹۰ ۲۱۲ ۸۸۲ ۲۸ ۲۰
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۴-۶ ساعت
آدرس :  Komando Sk., 4, Buyukcekmece, İstanbul,
امکان استفاده از کارت موزه : خیر

 

Kız Kulesi – برج دختر استانبول

برج دختر یا قلعهٔ دختر استانبول (به ترکی استانبولی: Kız Kulesi)، قلعه‌ای است که دربارهٔ آن روایت‌ها و افسانه‌های زیادی گفته شده و در قسمت سالاجاک (Salacak) تنگه استانبول واقع در دریای مرمره بر روی جزیره‌ای کوچک قرار گرفته. این قلعه که به شکل نمادی از منطقه اسکودار (Üsküdar) درآمده تنها اثر باقی مانده از دوره بیزانس در منطقه اسکودار است. قدمت این قلعه به سال ۲۴ قبل از میلاد می‌رسد و بر روی جزیره‌ای کوچکی واقع در جایی که آب‌های دریای سیاه به دریای مرمره می‌رسد بنا شده. بعضی از مورخان و تاریخ‌شناسان اروپایی به آن قلعهٔ لیندر (Leander) می‌گویند. روایت‌ها و افسانه‌های فراوانی دربارهٔ قلعه دختر وجود دارد.

تاریخچه

اولیا چلبی جهانگرد معروف دربارهٔ آن می‌گوید: ” قلعه‌ای است داخل دریا به فاصله پرتاب یک تیر از خشکی، چهارگوش که بطور ماهرانه‌ای ساخته شده. بلندای آن دقیقاً ۸۰ اَرَش (ذرع) است. مساحت سطح آن ۲۰۰ قدم است. در دو طرف آن در وجود دارد. “ زیر ساخت و قسمت اعظمی از زیر زمین قلعه امروزی، در زمان پادشاهی ” محمد دوم ” ملقب به ” محمد فاتح ” ساخته شده. روی قلعه بر روی لوحه‌ای مرمرین توسط خطاطسلطان محمد دوم طغرایی با تاریخ ۱۸۳۲ نوشته شده. ضلع دیگر قلعه که به سمت امین اونو (Eminönü) است کمی پهن‌تر و یک مخزن آب در آن قرار دارد.

این جزیره ابتدا در زمان یونانی‌ها به عنوان قبرستان استفاده می‌شد، بعدها در زمان بیزانس‌ها بنای دیگری در جزیره بنا شد که به عنوان ایستگاه گمرک مورد استفاده قرار می‌گرفت. در زمان عثمانی‌ها قلعه برای مقاصد مختلف از جمله جایگاه نمایش و سخنرانی، قلعه دفاعی، محل تبعید، مرکز قرنطینه و موارد دیگر مورد استفاده قرار گرفت اما در این میان هیچگاه کاربرد اصلی خود به عنوان نجات دهنده و راهنمای کشتی‌ها در شب به عنوان یک فانوس دریایی از دست نداد.

ین قلعه زیبا در سال ۲۰۰۰ بازسازی و هم اکنون به شکل رستوران درآمده است. از اورتاکوی (Ortaköy) و سالاجاک (Salacak) از طریق قایق‌های کوچک می‌توانید به قلعه دختر (Kız Kulesi) دسترسی داشته باشید. قلعه دختر (Kız Kulesi) که دارای قدمت زیادی است روزگاری برای گرفتن مالیات از کشتی‌های در حال عبور ساخته شده و زنجیری بزرگ از قلعه تا قسمت اروپایی کشیده شد تا قایق‌ها و کشتی‌ها از قسمت آنادولو (Anadolu Yakası) عبور کنند بعد از مدتی قلعه زیر بار زنجیر تاب نیاورد و به سمت قسمت اروپایی فرو ریخت. حتی امروز هم اگر از بالای قلعه به داخل دریا نگاه کنید براحتی آوار باقی مانده از آن قابل مشاهده است. در دوران باستان به نام‌های Arkla به معنای قلعه کوچک و Damialis به معنای گوساله و بعدها به نام “Tour de Leandros” به معنای قلعه لیندراس معروف بود اما امروزه با نام قلعه دختر (Kız Kulesi) معروف است و همه آن را به این نام می‌شناسند.

افسانه­ های برج دختر

داستان اول

طبق شنیده­ ها، مرد جوانی که با نام لیندروس شناخته می ­شد عاشق راهبه­ای به نام هیرو شد که در این برج زندگی می­کرد. هر شب، هیرو آتشی بر می ­افروخت تا معشوقش را به این جزیره­ ی کوچک راهنمایی کند. با این وجود، یک شب، آتش بوسیله­ ی طوفان از جزیره خارج شد و لیندروس راهش را گم کرد و در تنگه­ی بسفر غرق شد. هیرو چنان تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت که نتوانست مقاومت کند و خودکشی کرد.

داستان دوم
داستان دیگر این است که طالع­ بینی به پادشاه گفت که دخترش در اثر نیش ­زدن مار خواهد مرد. برای محافظت از او، پادشاه قلعه­ ای در دریا ساخت که دخترش در آن­جا با امنیت زندگی کند؛ با این وجود، ماری که در جعبه­ ی میوه مخفی شده بود، به جزیره راه یافت و دختر پادشاه بعد از نیش ­زدن مار درگذشت.

داستان سوم
آخرین افسانه مانند دو افسانه ی قبلی جالب است، باتال قاضی، داستان مردی با این نام را دنبال می­کند که گفته شد عاشق دختر تکفور (حاکم مسیحی) شد. تکفور مانع از رسیدن آنان به یکدیگر شد و دخترش را در قلعه محصور کرد، سپس باتال قاضی به جزیره حمله کرد و عشقش را ربود و به سمت غروب فرار کرد. گفته می­ شود که این سخن مشهور، “او که اسب را برمی­دارد، از اسکودار میگذرد” از این داستان گرفته شده است و به این معنی است که آن­هایی که بدون اندیشه ­ی بسیار زیاد، عمل می­ کنند زودتر به اهدافشان می­ رسند.

منبع : https://www.eligasht.com  و  https://fa.wikipedia.org

 

Istanbulakvaryum  –  اکواریوم استانبول
ساعت شروع و پایان:ایام هفته ۱۰ تا ۲۰ – آخر هفته ۱۰ تا ۲۰
روز های تعطیلی : 
هزینه : بزرگسار حدود ۴۰ لیره –  کودکان   ۲ تا ۱۲ سال حدود ۴۰ لیره  – کارت سالیانه بزرگسال ۱۲۵ لیره – کارت سالیانه کودک ۹۵ لیره – خانواده شامل زن و شوهر و یک بچه ۱۶۰لیره – خانواده ۴ نفره ۲۰۰ لیره (قیمت ها عوض می شود – به سایت اصلی رجوع کنید)
سایت : https://istanbulakvaryum.com/
تلفن : ۴۴۴ ۹ ۷۴۴
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۲ تا ۴ ساعت
آدرس :  Şenlikköy Mahallesi Yeşilköy Halkalı Cad. No:93 Florya-İstanbul,
امکان استفاده از کارت موزه : خیر

اگر به دنبال یکی از متفاوت ترین جاذبه های استانبول هستید که در ۴ فصل سال بتوانید به سراغش بروید، آکواریوم استانبول قطعا گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. این آکواریوم نه تنها بزرگترین آکواریوم کشور ترکیه محسوب می شود، بلکه بزرگترین آکواریوم موضوعی دنیاست که در جدیدترین شکل و با پیشرفته ترین امکانات جهان ساخته شده و در سال ۲۰۱۱ به صورت رسمی افتتاح شد. وقتی برای خوشگذرانی به سراغ آکواریوم استانبول می روید، می توانید خودتان را برای بازدیدی سرگرم کننده از ۱۷ هزار گونه جانوری آماده کنید که در بخش هایی جذاب و به شکل زیستگاه اصلی خودشان نگهداری می شوند. 

آکواریوم استانبول وسعتی در حدود ۲۲ هزار متر مربع دارد و در مجموع در دو طبقه گسترش یافته است. حجم آب این آکواریوم در حدود ۷ هزار متر مکعب بوده و در ۶۴ تانک و مخزن جای گرفته است. هنگامی که به درون این آکواریوم قدم بگذارید، ۱۷ بخش مختلف و هیجان انگیز پیش روی شما قرار می گیرد که نمونه ای از نواحی جغرافیایی مختلف در دنیا هستند و در طی سفری زمینی، شما را از دریای سیاه در میان آسیا و اروپا، به سمت اقیانوس آرام پیش می برند. خوب است بدانید در کنار بازدید از ماهی ها و جانوران موجود در مجموعه، تفریحات دیگری نیز در آکواریوم استانبول وجود دارد. یعنی می توانید همراه با کوسه ها غواصی کنید و یا به ماهی ها غذا بدهید؛ یا آن که خود را با هزارتوی آینه سرگرم کنید و در انتها به سراغ شبیه سازِ هلیکوپتر سواری بروید. 

بخش های مختلف آکواریوم استانبول

۱- دریای سیاه  ۲- تنگه بسفر استانبول  ۳- دریای مرمره    ۴- تنگه داردانل   ۵- دریای اژه  ۶- کانال سوئز  ۷- دریای سرخ

۸- قاره جنوبگان   ۹- دریای مدیترانه   ۱۰- تنگه جبل الطارق   ۱۱- شرق اقیانوس اطلس (کشتی لیبرتی)   ۱۲- شیار میانی اقیانوس اطلس

۱۳- غرب اقیانوس اطلس   ۱۴- کانال پاناما   ۱۵- اقیانوس آرام   ۱۶- زیردریایی ناتلیوس   ۱۷- جنگل های بارانی آمازون

جهت اطلاعات کامل تر از سایت  https://www.karnaval.ir/attraction/istanbul-aquarium-turkey  استفاده نمایید.

 

جزیره پرینس و بیوک آدا 

توضیحات در ابتدای سفرنامه  آمده است

ساعت شروع و پایان: بستگی به زمان حرکت کشتی (حدودا ۹ تا ۲۲ )
روز های تعطیلی :  ایام عید مانند عید فطر بشدت شلوغ می شود و مناسب سفر نیست
هزینه : رفت و برگشت از ۱۲ تا ۱۵ لیره
سایت :
تلفن :
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۴-۸ ساعت  (بین ۱ تا ۱:۳۰ ساعت مسیر رفتن به جزیره)
آدرس : جنوب قسمت اسیایی استانبول ,
امکان استفاده از کارت موزه : –

 

حمام ترکی در استانبول و حمام خرم سلطان (ساعت کاری – هزینه – آدرس)

ساعت شروع و پایان: از صبح زود تا حدود ۲۲
روز های تعطیلی :  –
هزینه : از ۳۰ لیره تا ۷۰۰ لیره
سایت :
تلفن :
میزان زمان لازم جهت بازدید : متفاوت است
آدرس : آدرس و مشخصات ۱۰ حمام ترکی در استانبول  در توضیحات زبر
امکان استفاده از کارت موزه : خیر

آشنایی با حمام های ترکی

سنت استفاده از حمام های ترکی به سالیان پیش زمانی که ترک ها هنوز به آناتولیا نرسیده بودند، بر می گردد. هنگامی که آن ها به سرزمین آناتولیا رسیدند، با نحوه و سنت های حمامی رومی ها مواجه شدند. پس از کمی این دو فرهنگ در یکدیگر ادغام شده و شیوه امروزی حمام های ترکی پدید آمدند. خوب است بدانید که این شیوه خود ترکیبی از آموزه های اسلامی و بر اساس معیارهای تمیزی می باشد. 

حمام های ترکی نیز همانند حمام های ایرانی بیش از آن که مکانی صرفا برای تمیز شدن جسم باشند، محلی برای معاشرت روزمره و در واقع بخشی از زندگی جداناپذیر مردم بوده اند. جایی که مردمان از هر قشر و طبقه و سن و سالی دور هم گرد آمده و با هم تعامل داشتند. 

در این حمام ها از پوششی به نام پشت مال استفاده کرده که شباهت زیادی به لنگ های حمامی خودمان دارد. این پارچه ها چهارخانه و قرمز رنگ بوده و به دور بدن بسته می شود. پس از آن در طی مراحل مختلفی که شامل ماساژ، دراز کشیدن بر روی سنگ های داغ، کیسه کشی و … می شود، حمامی به سبک ترکی انجام می گیرد.

در حمام های امروزی ترکی بسته به آن که از چه خدماتی استفاده کنید، هزینه متفاوتی می پردازید. در ادامه با ۱۰ حمام ترکی معروف در استانبول آشنا خواهید شد.

 

۱- حمام خرم سلطان ایاصوفیه | Ayasofya Hürrem Sultan Hamamı

حمام خرم سلطان ایاصوفیه به دستور خرم سلطان، همسر سلطان سلیمان راه اندازی شد و وظیفه ساخت آن را معمار سنان، معمار سلطنتی امپراتوری عثمانی در قرن شانزدهم به عهده گرفت. حمام خرم سلطان امروزه به عنوان حمام عمومی، خدمات ارائه می‌کند و یکی از حمام‌های عمومی مورد توجه گردشگران در استانبول است. این حمام در سال های اخیر و با هزینه ۱۷ میلیون لیر بازسازی شد.

حمام خرم سلطان درست در میان مساجد سلطان احمد (مسجد آبی) و مسجد ایاصوفیه قرار گرفته است. در کل در این حمام ۵ پکیج با قیمت و خدمات متفاوت در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد که هزینه آن از ۵۵ یورو آغاز می شود و بسته ای از مواد شوینده، لیف و ماساژ در اختیار مشتری ها قرار می گیرد.

هزینه: ۸۰ یورو تا ۱۶۰ یورو بسته به زمان

ساعات کار: ۸ تا ۲۲

آدرس: استانبول، فاتح، میدان ایاصوفیه شماره ۲، محله جانکورتاران

Address: Cankurtaran Mh., Ayasofya Meydanı No:۲, Fatih/İstanbul, Turkey
سایت : https://www.ayasofyahamami.com

 

 

۲- حمام کیلیک علی پاشا | Kılıç Ali Paşa Hamamı

حمام عمومی کیلیک علی پاشا نیز به دست معمار سینان و در سال ۱۵۸۰ ساخته شد و در واقع بخشی از مسجد و مدرسه کیلیک علی پاشا بود. این حمام با معماری برجسته و گنبد شگفت انگیزش یکی از مورد توجه ترین بناهای محله توفان، محله بندری شهر استانبول می باشد.

حمام کیلیک علی پاشا نیز نیز یکی از حمام‌های عمومی محبوب استانبول با خدمات مطلوب است، گرچه قیمت آن کمی بالاست اما ارزش بازدید و گذران وقتی یک ساعته را دارد. 

هزینه ۱۶۰ تا  ۲۳۰ لیر ه – ماساژ از ۱۶۰ لیره (۲۵ دقیقه ) تا ۳۷۰ لیره (۷۵ دقیقه)

ساعات کار: ۸ تا ۲۳:۳۰

آدرس: استانبول، کاراکوی، جنب مسجد کیلیک علی پاشا

Address: Kemankes Mah. Hamam Sok. No:۱ ۳۴۴۲۵ Tophane, Karakoy | Next to Kilic Ali Pasha Mosque, Istanbul, Turkey

سایت: http://kilicalipasahamami.com/services/

 

 

۳- حمام جمبرلیتاش | Cemberlitas Hamami

حمام جمبرلیتاش یکی دیگر از بناهای تاریخی و قدیمی ترین حمام های استانبول است که به دست معمار سنان معروف بنا شده است. معماری جالب توجه حمام جمبرلیتاش نه تنها برای گردشگران و شهروندان ترکی استانبول جذابیت دارد، بلکه محققان، دانش پژوهان، عکاسان و دانش آموزان بسیاری به بازدید از این حمام می روند. 

حمام جمبرلیتاش تنها ده دقیقه با مسجد باشکوه سلطان احمد فاصله دارد، هزینه ای پایین تر از حمام های لوکس داشته و در کل متوسط قیمت در نظر گرفته می شود. سعی کنید برای بازدید از این حمام یک روز آفتابی را انتخاب کرده تا بتوانید بر روی گوبگتاشی دراز بکشید. گوبگتاشی فضای سنگی و مرکزی بزرگی است که با استفاده از نور آفتاب داغ می شود.

همچنین خوب است بدانید که مسجد و مدرسه مجموعه محمد پاشا درست رو به روی این حمام قرار دارند. 

هزینه۷۰ تا ۱۶۰ لیر ( ماساژ از ۹۰ تا ۱۶۰

ساعات کار: ۶ تا ۲۳:۳۰

آدرس: استانبول، فاتح، خیابان وزیرهان شماره ۸، ملافناری

Address: Mollafenari, Vezirhan Cd. No:۸, ۳۴۴۴۰ Fatih/İstanbul, Turkey

سایت : http://www.cemberlitashamami.com.tr/asp/maininsale.asp

۴- حمام آقا | Ağa hamamı

حمام سنتی آقا، به فرمان سلطان محمد فاتح، هفتمین پادشاه عثمانی ساخته شد و به عنوان حمام خصوصی سلطان و پسرانش کاربرد داشت. در آن زمان منطقه بیوگلو منطقه ای مسکونی در استانبول نبود و سلاطین عثمانی به جهت شکار به آن جا می رفتند. این حمام نیز در واقع بخشی از اقامتگاه شکاری سلطان محمد عثمانی محسوب می شد. با آغاز جمهوری ترکیه و پایان یافتن حکومت عثمانی، خانمی آمریکایی حمام آقا را خریداری کرده و درهایش را به روی عموم باز گذاشت. 

به طور کلی در حمام سنتی آقا ۴ بسته با قیمت های مختلف وجود دارد که بسته به نوع خدمات، قیمت ها افزایش می یابند. 

هزینه۱۰۰ تا ۱۸۰ لیر  : http://www.agahamami.com/en/PriceList

ساعات کار: ۱۰ تا ۲۲

آدرس: استانبول، فاتح، خیابان وزیرهان شماره ۸، ملافناری

Address: Mollafenari, Vezirhan Cd. No:۸, ۳۴۴۴۰ Fatih/İstanbul, Turkey

سایت: http://www.agahamami.com

۵- حمام سوفولار | Sofular Hamamı

 حمام ترکی سوفولار گرچه ظاهر مجللی ندارد، اما مکانی معتبر، تاریخی و با قیمت بسیار مناسب است. قدمت این حمام به زمان حکومت سلطان بایزید دوم و در سال های (۱۴۸۱-۱۵۱۲) بر می گردد. این حمام بیش از این که مکانی گردشگری و توریستی باشد، بخشی از زندگی روزانه مردم است و در محله ای قرار دارد که کم تری توریستی سر و کارش به آن جا می افتد. انتخاب حام سوفولار می تواند تجربه هیجان انگیزی باشد چرا که در کنار محلی ها و مردم استانبول، فرهنگ این کشور را درک می کنید. 

هزینه ورودی این حمام ۲۵ لیر، هزینه کیسه و ماساژ به صورت جداگانه ۱۰ لیر می باشد که پکیج کامل آن در حدود ۵۰ لیر می شود. 

هزینه هابین ۲۵ تا ۵۰ لیر

ساعات کار: ۸ تا ۲۱

آدرس: استانبول، فاتح، خیابان سوفولار شماره ۲۸، اسکندرپاشا

Address: İskender Paşa, Sofular Cd. No:۲۸, ۳۴۰۸۰ Fatih/İstanbul, Turkey

۶- حمام جاگالوگلو | Cağaloğlu Hamamı

حمام جاگالوگلو به بازار بزرگ استانبول بسیار نزدیک است و نامش در کتاب معروف پاتریشیا شولتز قرار گرفته است. این کتاب «۱۰۰۰ مکان دیدنی که باید پیش از مرگ ببینید» نام دارد.

حمام جاگالوگلو در قرن هجدهم میلادی و به منظور تأمین هزینه های کتابخانه و مسجد ایاصوفیه ساخته شد. طرح های معماری این حمام توسط سلیمان آقا، معمار سلطنتی دربار انجام شد و در نهایت توسط عبدالله آقا ساخته شد. جالب آن که پیش تر، در این محل کاخی قرار داشت که در طی یک آتش سوزی از دست رفت و ساخت حمام جاگالوگلو درست کمی پس از آن آغاز شد.

هزینه های این حمام بسته به نوع پکیج و خدمات دریافتی متفاوت است.

هزینه هابین ۱۱۰ تا ۴۰۰ لیر  – 

ساعات کار: ۸ تا ۲۱

آدرس: استانبول، فاتح، خیابان حمام کاگالوگلو، محله المدار

Address: Alemdar Mh., Cağaloğlu Hamamı Sk. ۳۴, ۳۴۱۱۰ Fatih/İstanbul, Turkey

http://www.cagalogluhamami.com.tr/

 

 

۷- حمام گالاتاسرای | Galatasaray Hamam

حمام گالاتاسرای یکی از معروف ترین حمام های ترکی است که پذیرای مشتریان ترکی و گردشگران خارجی می باشد. این حمام به فرمان بایزدید دوم و به درخواست یکی از هم رزمان و همراهان سابق پدر سلطان ساخته شده است. در این حمام بخش مرمرینی به چشم می خورد که فضای خنکی دارد و برای ماساژ از آن استفاده می شود. استفاده از گوبگتاشی حمام را هم فراموش نکنید، البته از آن جایی که بسیار داغ است بهتر است دراز کشیدن بر روی آن را با حوله انجام بدهید.

هزینه هاحدود ۷۰  لیر

ساعات کار: ۹ تا ۲۲

آدرس: استانبول، بیوگلو، خیابان تورناجیباشی شماره ۸، محله کولوگلو Address: Kuloğlu Mh., Turnacıbaşı Cd. No:۸, ۳۴۴۳۳
 Beyoğlu/İstanbul, Turkey
سایت: http://www.galatasarayhamami.com/hammam/

 

 

۸- حمام بیلربی | Beylerbeyi Hamam

حمام بیلربی درست در کنار مسجد بیلربی قرار دارد و به وضوح قابل رویت است چرا که ساختاری چوبی با معماری عثمانی دارد. این مجموعه در قرن هجدهم میلادی و به دستور سلطان عبدالحمید اول عثمانی ساخته شد که وقف مادر وی شد. در آن زمان، درآمد حاصل از حمام  بیلربی صرف هزینه های مجموعه می شد. 

در کل در حمام بیلربی ۱۳ روشور و آبنما و ۴ اتاق خصوصی به چشم می خورد. همچنین پذیرش خانم ها و اقایان در ساعات مختلفی صورت می گیرد. ساعات بخش بانوان صبح تا عصر و ساعات قسمت آقایان عصر به بعد می باشد.

هزینه ها در این حمام ترکی بسیار پایین هستند.

از آن جا که از حمام بیلربی عکس مناسبی در دست نبود، تنها این مورد عکسی تزئینی دارد.

هزینه هااز ۴۰ تا ۶۰ لیر

ساعات کار: صبح تا شب

آدرس: استانبول، اوسکودار، بیلربی

Address: Beylerbeyi, ۳۴۶۷۶ Üsküdar/İstanbul, Turkeyanbul, Turkey

۹- حمام سلیمانیه | Süleymaniye Hamam

 حمام ترکی سلیمانیه به عنوان بخشی از مجموعه سلیمانیه و در کنار مسجد معروف سلیمانیه ساخته شده. در این مجموعه ساختمان های دیگری چون مدرسه پایه، مدرسه، بیمارستان، مجموعهای از مقبره ها، بازار و … به چشم می خورد. همان طور که قبلا اشاره کردیم معمار این مجموعه نیز معمار سنان، معماری دربار عثمانی بوده است و به سبب معماری و نزدیکی به مسجد سلیمانیه، یکی از گردشگر پذیرترین حمام های استانبول محسوب می شود. این حمام طراحی مشابهی به حمام خرم سلطان دارد و جالب است بدانید که حمام سلیمانیه، زمانی که معمار سنان تنها معماری نیمه حرفه ای بود، ساخته شده است. 

هزینه ها از ۴۰ یورو آغاز شده و تنها به صورت نقد دریافت می شوند. 

هزینه هادر حدود ۴۰ یورو
ساعات کار
: ۱۰ تا ۲۳

آدرس: استانبول، فاتح، خیابان معمار سنان شماره ۲۰، حمام سلیمانیه

Address: Süleymaniye, Mimar Sinan Cd. No:۲۰, ۳۴۱۱۶ Fatih/İstanbul, Turkey

سایت : http://www.suleymaniyehamami.com.tr

۱۰- حمام سلطان مهرماه | Mihrimah Sultan Hamam

 حمام سلطان مهرماه یکی دیگر از حمام هایی است که توسط معمار سنان ساخته شده. این حمام نیز در کنار مسجد مهرماه برای شاهدخت مهرماه، دختر مورد علاقه سلطان سلیمان مورد ساخت و ساز قرار گرفته است. حمام سلطان مهرماه شکلی مکعبی داشته و بر روی ۱۲ ستون بنا شده است. 

اتاق حمام داغ در زیر گنبد بزرگی قرار گرفته و ۴ حجره و ۴ ایوان در اطراف آن به همراه تخته سنگ های مرمرین هشت ضلعی دیده می شود. بعدها یک استخر و جکوزی به این مجموعه تاریخی اضافه شد که شمایلی ناچسب به حمام مهرماه افزود. 

درباره مسجد مهرماه می توانید در مساجد باشکوه استانبول بیش تر بدانید.

هزینه هابین ۲۵ تا ۴۵ لیر

ساعات کار: 

آقایان: ۷ تا ۲۳

خانم ها: ۹ تا ۲۰

آدرس: استانبول، فاتح، خیابان فوضی پاشا ۳۳۳، محله کاراگومروک

Address: Karagümrük Mh., Fevzi Paşa Cad. No:۳۳۳, ۳۴۰۹۱ Edirnekapı/Fatih/Fatih/İstanbul, Turkey

http://www.mihrimahsultanhamami.com/

منبع : https://www.karnaval.ir/best-turkish-bath-istanbul-ottoman

 

کاخ باشکوه دلما بهچه (Dolmabahce Palace)

ساعت شروع و پایان:۹ تا ۱۵  (در سایت خودش نوشته شده ۱۵ ولی بعضی از سایت ها نوشته اند ۱۶ یا ۱۷)
روز های تعطیلی :  دوشنبه ها و پنج شنبه ها
هزینه : ۴۰ لیره
سایت : http://www.dolmabahcepalace.com/
تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۲۳۶ ۳۵ ۷۷
میزان زمان لازم جهت بازدید : ?
آدرس :  Dolmabahçe street. Beşiktaş ۳۴۳۵۷
امکان استفاده از کارت موزه : خیر
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۱ : بین بنادر besiktas  و Kabataş

 

سبک معماری: معماری باروک، Rococo, نئوکلاسیک

شروع ساخت و ساز           ۱۸۴۳  –   کامل‌شده           ۱۸۵۶  –  مشتری  پادشاهان عثمانی  – معمار    Garabet Balyan

 

کاخ دلمه‌باغچه (زبان ترکی استانبولی:Dolmabahçe Sarayı) در شهر استانبول ترکیه، در سمت اروپایی تنگه بسفر واقع شده‌است و از سال ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ میلادی از این مکان به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی استفاده می‌شده‌است.

کاخ دولماباغچه بین سالهای ۱۸۴۳ و ۱۸۵۶، بدستور سلطان عبدالمجید یکم، ۳۱امین پادشاه عثمانی، ساخته شده‌است. این قصر در مساحت ۴۵ هزار متر مربع و در منطقه‌ای با مساحت ۱۱۰ هزار متر مربع بنا شده‌است.

بزرگترین چلچراغ بلور بوهمی در این قصر واقع شده‌است. این چلچراغ که هدیه‌ای است از طرف ملکه ویکتوریا اول، ۷۵۰ حباب و وزنی معادل ۴٫۵ تن دارد. کاخ دارای سه بخش اصلی است طبقه مستخدمین طبقه کارمندان و منشی‌ها و طبقه حریم شاهنشاهی.

دلما باغچه ۳ طبقه و بصورت قرینه است . این کاخ دارای ۲۸۵ اتاق و ۴۳ سالن می باشد. کاخ ساحلی به طول ۶۰۰ متر در کنار تنگه دارد.

از طرف خشکی نیز دارای ۲ درب که یکی از آنها دارای تزئینات فراوان است می باشد. در وسط این کاخ ساحل که باغچه ای تمیز و زیبا آن را احاطه کرده یک سالن مراسم و باله که از سایر قسمتها مرتفع تر است دیده میشود.

کاخ دلما باغچه دارای عظمت و ثروت بی مانندی در میان کاخ های موجود است. دیوارها و سقف این کاخ با نقاشیهای هنرمندان اروپایی و با استفاده از چندین تن تزئینات طلایی دکور بندی شده است .

در سالن و اتاقهای مهم همه اشیاء به یک رنگ می باشد. کف کاخ در نقاط مختلف با یکدیگر متفاوت و با پارکت های چوبی منقوش مفروش شده است . قالیهای پشمی و ابریشمی مشهور Hereke بعنوان زیباترین آثار هنری ترکیه در جای جای کاخ گسترده شده است .

آثار هنرهای دستی نادر اروپایی و خاور دور نیز نقاط مختلف کاخ را تزیین نموده است . لوستر کریستالی ، شمعدان و شومینه ها نیز در بیشتر اتاقها خودنمایی می کند . بزرگترین سالن باله کاخ های دنیا در این کاخ است .یک لوستر عظیم کریستالی ۵/۴ تن از سقفی به ارتفاع ۳۶ متر آویزان شده است . این سالن که در هنگام جلسات مهم سیاسی ، مراسم تبریک و باله مورد استفاده قرار می گرفت قبلا” بوسیله سیستمی همانند فر گرم می شد.

 

سیستم شوفاژ و برق بعدا” اضافه شده است . از میان ۶ حمام موجود ، حمام بخش اندرونی با مرمرهای حجاری شده و بی نظیر alabaster تزیین شده است. گالری های فوقانی سالن بزرگ ویژه ارکستر و دیپلمات ها بوده است . به بخش حرم پس از عبور از راهروهای طولانی وارد میشویم . در این بخش اتاقهای خواب سلطان و بخش ویژه مادر سلطان و سایر زنان و خدمتکاران وجود دارد. بخش ضمیمه شده به قسمت شمالی کاخ نیز به شاهزادگان اختصاص یافته است .

از این ساختمان که درب ورودی آن از طرف بشیکتاش می باشد اکنون بعنوان موزه هیکل و نقاشی استفاده می شود. در دوره جمهوری و در زمان بازدید آتاتورک از استانبول ، این کاخ بعنوان محل سکونت وی مورد استفاده قرار می گرفت . مهمترین حادثه در کاخ نیز فوت آتاتورک در سال ۱۹۳۸ می باشد.

 

 

موزه هنر مدرن استانبول (Istanbul Modern)

ساعت شروع و پایان:۱۰ تا ۱۸  –  ۵ شنبه ها  تا ۲۰
روز های تعطیلی :  دوشنبه ها
هزینه : ۴۰ لیره
سایت : http://www.istanbulmodern.org /
تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۳۳۴ ۷۳ ۰۰
میزان زمان لازم جهت بازدید : ۱ تا ۲ ساعت
آدرس : Asmalımescit Mahallesi, Meşrutiyet Caddesi No:99, 34430 Beyoğlu/İstanbul
امکان استفاده از کارت موزه : خیر
موقعیت جغرافیایی نسبت به نقشه شماره ۱۱ : حدود شماره ۲۲

استانبول که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده، اولین موزه‌ی غیر دولتی در ترکیه می‌باشد که آثار هنری مدرنی را به نمایش گذاشته است. این موزه حاوی کلکسیون گسترده‌ای از آثار هنری بین‌المللی است که هم برای علاقمندان هنر جالب توجه است و هم برای کسانی که دوست دارند در مورد این بخش از هنر ترکیه اطلاعاتی کسب کنند. این موزه که به هویت فرهنگی خود بهای بسیاری می‌دهد، برنامه‌های آموزشی و اجتماعی بسیاری را هم برای افراد محلی و هم برای توریست‌های این منطقه برگزار می‌کند.

در این نمایشگاه بیش از ۹۰۰۰ جلد کتاب وجود دارد.

 

ایاصوفیه کوچک (Küçük Aya Sofya)

ساعت شروع و پایان:-
روز های تعطیلی :  –  
هزینه : رایگان
سایت :
تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۳۳۴ ۷۳ ۰۰
میزان زمان لازم جهت بازدید : کمتر از ۱ ساعت
آدرس : Küçük Ayasofya Mh., Küçük Ayasofya Cami, 34122 Fatih/İstanbul
امکان استفاده از کارت موزه : رایگان

تنها با یک پیاده روی از بخش جنوب غربی مسجد آبی، به مسجد ایاصوفیه کوچک خواهد رسید. این بنا با گنبد مرکزی اش در دهه ۵۳۰ میلادی ساخته شده و در واقع یک کلیسای ارتدکس شرقی بوده که وقف سرجیوس و باکوس مقدس شده بود. بنابراین ایا صوفیه کوچک معماری بیزانتینی دارد و همان طور که از نامش بر می آید، به مسجد ایاصوفیه نیز شباهت هایی دارد. البته باید توجه داشت که این مسجد پیش از مسجد ایاصوفیه ساخته شده و در واقع برای ساخت مسجد ایاصوفیه از آن الگوبرداری کرده اند. جالب است بدانید مسجد ایا صوفیه کوچک یکی از مهم ترین بناهای استانبول است که برای نخستین بار با معماری بیزانتینی ساخته شده است. ایاصوفیه کوچک در طی امپراتوری عثمانی و در حدود سال ۱۵۰۰ میلادی به مسجد بدل شد. ر ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ بازسازی گسترده ای در داخل، خارج و سازه این بنا انجام شد و حس دست نخورده بودنش پس از سالها از بین رفت. داخل و خارج این مسجد با گچ و رنگ تازه تقریباً نو و جدید است. طراحی سبک عثمانی داخلش برای یک مسجد زیباست ولی با آنچه که در دوره امپراتوری روم شرقی بوده است متفاوت می باشد. هرچند برخی از جزئیات تزئینی قرن ششم این بنا باقی مانده است.  

 

موزه پرا استانبول (Pera Museum)

ساعت شروع و پایان:۱۰ تا ۱۹ – یک شنبه ها ۱۲ تا ۱۸
روز های تعطیلی :  دوشنبه ها – روز ۱jun – اولین روز تعطیلات مذهبی
هزینه : ۲۰ لیره ––  جمعه برای معلولین و افراد زیر ۱۲ سال رایگان است – — ۱۰ لیره برای کودکان زیر ۱۲ سال – دانش آموزان و افراد ۶۰ سال به بالا  – —  ۱۵ لیره برای گروه های ۱۰ نفر به بالا
سایت : https://www.peramuseum.org
تلفن : +۹۰ (۲۱۲) ۳۳۴ ۹۹ ۰۰
میزان زمان لازم جهت بازدید : ؟
آدرس : Meşrutiyet Caddesi No.65 34430 Tepebaşı – Beyoğlu – İstanbul  
امکان استفاده از کارت موزه : تخفیف ۱۵%

برخی از گردشگران علاقه دارند با سر زدن به موزه های استانبول در مورد تاریخ ، هنر ، فرهنگ و شیوه زندگی مردمان آن اطلاعات کسب کنند و برای ساعتی خود را مشغول سازند . یکی از گزینه های مناسب برای این افراد موزه پرا استانبول است که در خیابان مشروطیت شماره ۶۵ واقع شده و فاصله اندکی تا میدان تکسیم دارد . موزه پرا که موزه ای هنری و زیبا در منطقه بی اوغلو است در سال ۲۰۰۵ میلادی تاسیس شده و کلکسیونی ارزشمند از آثار گذشته را به نمایش گذاشته است . این موزه که از جاذبه های گردشگری ترکیه به شمار می اید توسط سونا و اینان کراچ به بهره برداری رسیده و از زمان شروع به فعالیت تا کنون گردشگران بسیاری را به خود جذب نموده است .

در مورد موزه پرا بیشتر بدانیم

همانگونه که بیان شد موزه پرا استانبول در سال ۲۰۰۵ در منطقه پر جنب و جوش بی اوغلو بازگشایی شده و خیابان استقلال که خود مملو از فروشگاه ، گالری هنری ، کلیسا ، مسجد ، رستوران و کافه های متنوع است در نزدیکی آن قرار گرفته است . این موزه که از جاذبه های گردشگری استانبول می باشد در ساختمانی ۵ طبقه که در گذشته متعلق به هتل بریستول بوده واقع شده است . ساختمان موزه Pera خود جالب و دیدنی است چرا که در سال ۱۸۹۳ ساخته شده و در طی بازسازی که بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ بر روی آن انجام شده نمای خارجی آن تغییر نکرده ولی فضا و دکوراسیون داخلی آن تماما بازسازی و تعمیر شده است .

موزه پرا در استانبول در واقع کلکسیونی ارزشمند از مجموعه های هنری مختلف از قبیل مجموعه نقاشی ، مجموعه ابزار اندازه گیری ، مجموعه عکس های استانبول قدیم ، مجموعه سرامیک و موزاییک است و هر چند وقت یکبار در این موزه نمایشگاه های هنری نیز برگزار می گردد . در این موزه نقاشی های زیبا و آثار هنرمندان مشهور جهان موجود می باشد که توجه گردشگران تور استانبول را به خود جلب می کند . (http://www.safarafarin.com)

 

خیابان استقلال و میدان تکسیم

 

توضیحات در ابتدای سفرنامه

 

تور های چند ساعته ( Hop on – Hop off) – یا City sightseeing در استانبول

کسانی که وقت ندارن یا حوصله ندارن یا به دلیل سن، توان چند ساعت پیاده روی را ندارند از این تور ها استفاده می کنند. اتوبوس های دو طبقه ای که معمولا طبقه دوم بدون سقف است و در مسیر های مختلف و دیدنی شهر تردد می کنند و شما می توانید از راهنمای صوتی هم استفاده کنید که از هر جا رد شدید، توضیحات آن را بشنوید.

احتمالا در استانبول هم تور های مختلفی وجود دارد که من یکی از آنها را معرفی می کنم

BIGBUS ISTANBUL که دو مسیر آبی و قرمز دارد.

 

مسیر قرمز

مدت تور: ۲ ساعت
زمان اجرای تور: هر ۱ ساعت
مسیر های عبور: https://www.bigbustours.com/en/istanbul/red-route-istanbul/

قیمت: بزرگسال:۳۳ یورو – کودک ۱۷ یورو – خانواده (۲ بزرگسال + ۲ کودک) ۸۳ یورو

 

مسیر آبی
مدت تور: ۱:۱۵ ساعت
زمان اجرای تور: هر ۱ ساعت
مسیر های عبور: https://www.bigbustours.com/en/istanbul/blue-route-istanbul/

قیمت: بزرگسال:۳۳ یورو – کودک ۱۷ یورو – خانواده (۲ بزرگسال + ۲ کودک) ۸۳ یورو

 

نقشه مسیر های آبی و قرمز : https://www.bigbustours.com/en/istanbul/istanbul-routes-and-tour-maps/

 

 

خب … ادامه سفرنامه …. پس رسیدیم به روز چهارم سفر که روز بازدید از مراکز گردشگری و تاریخی شهر بود.

 

بهترین مسیر بازدید از موزه و مراکز تاریخی استانبول در یک روز

به نظر من بهترین مسیر برای دیدن مراکز تاریخی و موزه های استانبول برای یک روز، مسیر بالا می باشد که از ساعت ۹ صبح تا ۶ یا ۷ بعد از ظر زمان میگیرد ولی تقریبا تمامی مراکز مهم را در یک روز دیدید. البته ما متا سفانه به دلیل مشکلاتی که پایین تر ذکر می کنم، نتوانستیم استفاده بهینه از روزمان را داشته باشیم و  نهایتا طبق نقشه زیر حرکت کردیم 

ما با ترانوا تنها با یک ایستگاه (ایستگاه Gülhane istasyonu) (پیاده ۱۰ دقیقه) به کوچه ای رسیدیم که به توپکاپی می رسید. ما پول خود را تبدیل کریم چون دیگه لیره نداشتیم و کارت موزه که در بالا مفصلا توضیح دارم را خریدیم همان جا که کارت را خریدیم موزه هم بود ولی ما ترجیح دادیم اول از خود توپکاپی  و حرم و موزه اصلی بازدید داشته باشیم. بنابراین وارد حیاط اول شدیم و بعد از آن وارد حیاط دوم شدیم ،  دقیقا از دروازه به بعد، گیت  بازدید قرار گرفته که بلیط یا کارت موزه شما را بررسی می کنند. بازدید توپکاپی پرداختیم که توضیحات دقیق و کامل در ابتدای عنوان شده است.

ما سعی کردیم اول از همه از حرم توپکاپی بازدید کنیم چون اگر شلوغ می شد، خیلی راحت نمی شد همه جا را بررسی کنیم. بنابراین بعد از بازدید سطحی، خودمان را به درب حرم رساندیم که کیت بررسی بلیط آنجا بود. همانطور که گفتم بلیط حرم از بلیط توپکاپی مجزا هستش که با کارت موزه یا  card Istanbul Museum Pass

امکان استفاده از حرم هم هست. حرم خیلی خلوت بود و تقریبا به جر ما کسی آنجا نبود. در آرامش بازدید کردیم و عکس گرفتیم البته حدودا یک دهم حرم به روی عموم باز است و بیشتر اتاق های تو در توی حرم از دید عموم پنهان است .نهایتا از درب خروج که به حیاط سوم راه دارد خارج شدیم. در ادامه ضمن بازدید ساختمان ها و قسمت های مختلف ساختمان ها، از موزه معروف توپکاپی بازدید کردیم. موزه ای که اشیاء بیسار باارزشی را در خود جای داده که در ابتدای سفرنامه توضیح کامل داده شد. عکاسی در این بخش ممنوع بود لذا عکسی از آن ندارم. موزه به شکلی هست که راه ورودی و مسیر عبور تا درب خروج مشخص است. من وقتی از موزه خارج شدم احساس کردم یه چیزایی را که قبلا تو سایت دیده بودم، را در موزه ندیدم بنابراین با میثم مسیر ورود تا خروج را مجددا خیلی سریع طی کردیم. به یک اتاق رسیدم که جلوی ورودی آن بسته بود ولی از دور می شد جعبه طلایی را دید که فکر کنم بخشی از موزه در آن اتاق باشد. در ادامه راه به انتهای توپکاپی رسیدیم. جایی که اتاق روان و اتاق بغداد در آنجا قرار داشت که منظره بی نظیری از دریا قابل رویت بود و جای عالی جهت عکاسی. بعد از کمی استراحت مجددا به حیات ۳ و بعد از گذر از دروازه سلام (باب درود) خیلی سریع و کوتاه از آشپزخانه توپکاپی که در شرق قرار دارد و در حال حاضر نمایشگاهی از ظروف چینی هست، دیدن کردیم. برای ما ظروف چینی چیزی نبود که بخواهیم زیاد وقت بگذاریم. دم AYA Irini کمی استراحت کردیم و به سمت باب همایون یعنی اولین دروازه توپکاپی حرکت کردیم تا به آیا صوفیا برویم. بازدید توپکاپی + حرم حدود ۳ ساعت زمان نیاز دارد و نکته بعدی اینکه من از قبل تمام قسمت های توپکاپی را در اینترنت خوانده بودم و تقریبا با همه جای آن از قیل آشنا بودم ولی با این وجود بهتر بود از Audio Guide استفاده می کردیم که جز معدود کشور هایی است که زبان فارسی را هم پشتیبانی می کند.

استخر حرم توپکاپی

 

بنابراین اگر با تور نمیرید، حتما در توپکاپی و ایاصوفیا از راهنمای صوتی یا audio guide  استفاده کنید.

در مسیر به مقبره سلطان احمد سوم رسیدیم که روبروی ایا صوفیا و منظره خوبی از ایا صوفیا می داد بنابراین محل خوبی برای عکاسی بود 

بعد از آن جهت رسیدن به ورودی ایا صوفیا به مقبره سلطان مِحمد رسیدیم و یک بازدید مختصری داشتیم. کمی سخت بود که همه جا کفشهایمان را در بیاوریم. بنابراین به ورودی ایا صوفیا رسیدیم  که صف نسبتا طولانی داشت ولی ما کارت داشتیم و با کارت نیازی به ایستادن در صف نیست. من می خواستم از ورودی عکس بگیرم ولی دوربین نبود. چون بچه ها در حمل دوربین و کوله پشتی به من کمک می کردن، اول باید فکر می کردم آخرین بار دوربین دست کی بوده که متوجه شدیم دوربین دست میثم بوده. میثم بلافاصله رفت تا مسیر از مقبره سلطان احمد را چک کند. یه بحث کوچیکی هم با امیر داشتم که اعتراض داشت که چرا مسایل های خودم و نمیارم . ما از صف خارج شده بودیم و گوشه ای ایستاده بودیم و منتظر میثم بودیم. میثم خیلی طول داد و من تقریبا مطمئن بودم دوربین پیدا نمی شود و داشتم به عکس هایی که داشتم فکر می کردم. بعد از حدود نیم ساعت میثم با  دوربین آمد و معلوم شد در مقبره سلطان مِحمد جا مانده بود. علی رقم تصور من که اگر چیزی در استانبول گم شد، دیگه پیدا نمی شود، دوربین پیدا شد و ما به بازدید ایاصوفیا رفتیم . همون ابتدا راهنمایی صوتی (audio guide) گرفتم که زبان فارسی را هم پشتیبانی می کرد. هزینه استفاده از آن ۳۰ لیره می باشد ولی به عنوان گرویی باید پاسپورت یا گواهینامه داشته باشید . من که نداشتم، ۱۰۰ لیره بیعانه گذاشتم.توضیحات ایا صوفیا در ابتدای سفرنامه به طور کامل توضیح داده شده ولی در این حد بگم که یک بنای قدیمی که تلفیقی از کلیسا و مسجد هست و این تداخل عناصر مثلا سقف بلند با نقاشی حضرت مریم کنار خطوط به نام های حضرت محمد و …  بسیار جالب است این بنا  در دو طبقه قابل بازدید است و حدود ۲ ساعت زمان لازم دارید.

خب طبق پیش بینی ما امروز باران می آمد برای همین ما دیروز به جزیره رفتیم . ما مشغول بازدید در طبقه دوم بودیم و گهگاهی نیم نکاهی به بیرون می انداختیم ولی باران کماکان می آمد.

بازدید به اتمام رسید و ما مثل خیلی های دیگه دم در و زیر سقف آخرین خروجی ایا صوفیا ایستاده بودیم تا خیس نشویم. البته من و میثم بارونی آورده بودیم که موجب تیکه انداختن امیر و سینا شده بود 😆

 

 

ما تنها دو جای مهم را دیده بودیم و بازدید حد اقل دو سه جای دیگه که همه در یک راستا بودن، واجب بود ولی سینا و امیر تمایلی به ادامه بازدید نداشتن که البته حق داشتن چون هم بعد از چندین ساعت پیاده روی خسته شده بودیم و هم باران که ظاهرن قصد بند آمدن نداشت. من مسیر حدودی هتل را با دست به بچه ها نشان دادم و آنها به سمت هتل رفتن و من و میثم به پارک روبرو و زیر یک درخت رفتیم چون کم کم وقت اذان بود و میگفتن شنیدن اذان بین ایا صوفیا و مسجد آبی شنیدنی هست.

از چند نفر ساعت اذان را پرسیدیم از جمله یک مرد سوریه ای که خوش بشی هم با هم داشتیم.

تا وقت اذان بشود، من و میثم شیرینی مخصوص ترکیه یعنی سیمیت(simit)  را از دست فروش کنار پارک خریدیم و البته بیشتر قصد داشتیم دو تا کیسه ازش بگیریم تا ازش به عنوان زیر انداز استفاده کنیم و کمی بشینیم. شیرینی سیمیت خیلی خشک بود و فکر کنم با چای یا شیر بهتر بشه. خب وقت اذان شد و ما در پارک بین ایاصوفیا و مسجد آبی بودیم. اذان به این شکل است که یک مسجد الله اکبر می گوید و منتظر می شود تا آن یکی مسجد اله اکبر بگوید و به همین ترتیب تا آخر اذان ادامه می دهند.

 

 

از سمت چپ به راست : مسجد آبی – آیا صوفیا و در مرکز عکس توپکاپی — سمت راست مسجد جدید و احتمالا مسجد رستم پاشا

 

بعد از شنیدن اذان ، علی رقم اینکه باران ادامه داشت تصمیم گرفتیم به بازدید خودمان ادامه بدهیم. اول به سراغ مسجد آبی رفتیم ولی مسجد پر از نمازگزار بود پس کمی اطراف مسجد را بررسی کردیم و به سراغ پارک سلطان احمد رفتیم ( Hippodrome Square  – میدان هیپودروم  )  که چند عنصر مهم داخل آن است : Obelisk of Theodosius – تئودوسیوس ابلیسک  و  کاتیسما  و  Serpentine Column – ستون مار  و German Fountain – آبخوری آلمانی .

باران حسابی می آمد و پارک حسابی خلوط بود به جز من و میثم که از خلوطی استفاده کرده و عکس می گرفتیم و دختر پسران جوانی که گویی عاشقانه از خیس شدن زیر باران لذت می بردن. حتی پلیس ها هم درون خودرو رفته بودن و از داخل ، مراقب اطراف بودن. علی رقم اینکه بارانی به تن داشتیم، خیس شده بودیم و  خستگی بازدید ها از صبح، توانی برای ما نذاشته بود بنابراین چند دقیقه ای پیاده رفتیم و با ترانوای T1 خودمان را به هتل رساندیم که ظاهرا امیر و سینا تازه رسیده بودن و گویی ۱ ساعتی در مسیر اشتباه بودن و یک بار دیگه موضوعی مطرح شد که تا امروز بی نتیجه مانده است. امیر معتقد است من مسیر را اشتباه گفتم و من هم مطمئنم مسیر درست را گفتم و تا امروز که این سفرنامه را می نویسم، این موضوع حل نشده است :mrgreen:

سرمان بود، خیس آب بودیم و خسته و گرسنه. اولین کاری که انجام دادیم، یک دوش آب گرم و چای داغ و شستن لباس های خیس بود و بعد کمی استراحت.

یکی از دوستان امیر  یک مرکز خرید  پیشنهاد داده بود بنابراین تصمیم گرفتیم به آنجا برویم. مرکز خرید بزرگی نسبتا بزرگی بود و تقریبا تما برند های معروف را داشت ولی قیمت ها خیلی بالا بود مثلا یک پیراهن معمولی ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان . پاساژ گردی حدود ۱-۲ ساعت طول کشید بعدش خودان را به بندر Kabataş  رساندیم و از طریق F1 (یک چیزی بین مترو و ترانوا که زیر زمین است و فقط یک کابین دارد ولی راننده ندارد بلکه از طریق کابل و اپراتور کشیده می شود و فقط ۲ ایستگاه دارد، مبدا و مقصد. ) F1 Kabataş  را به taksim می رساند و F2 ایستگاه karakoy را به beyoglu می رساند. خلاصه ما مجددا به میدان تکسیم رسیدیم. سمتی از میدان کماکان بخاطر عید فطر، جشواره بود که علامه بر موسیقی، نمایشگاهی هم بود و ما کمی در آن اطراف قدم زدیم و نهیاتا همراه جمعیت به سمت خیابان استقلال رفتیم. خیابان استقلال که قبلا در مورش صحبت کردم، یک جای خوب برای وقت گذراندن است اگر اهل خرید هستید یا اهل شکم و خوراکی و یا بار و دیسکو، همه را یکجا دارد ولی برای کسی که برای سفرش برنامه دارد، یک بارش جالبه . مثلا شب نشستی تو هتل و میگی آآآآخ حوصلم سر رفت – چکار کنیم؟… بریم خیابان استقلال J

بنظر من که مطمئنا با نظر خیلی ها در تضاد هست، استانبول اونقدر چیز های هیجان انگیز داره که می شه برای ۶-۷ روز برنامه های غیر تکراری گذاشت و نباید خیلی برای چرخیدن های بی هدف در خیابان استقلال وقت گذاشت. صد البته که یک بار رفتن و ۲-۳ ساعت وقت گذاشتن از واجباته.

نمی دونم ساعت چند بود ولی از طریقF1 رفتیم به کاباتاش و  سوار ترانوا T1 شدیم تا بیاییم هتل. یکی از کارهایی که مد نظرم بود در استانبول انجام بدم، رفتن به بندر ایمینونو  eminonu برای قدم زدن و خوردن غذاهای خیابانی مخصوصا ساندویچ های ماهی بود. برای همین تو ترانوا پیشنهاد دادم که امیر و سینا خسته بودن ولی من و میثم تو ایستگاه eminonu پیاده شدیم که مرکز ساندویچ های ماهی هست. ما کمی قدم زدیم اگر چه مردم در تکاپو بودن و در هر رستوران که معمولا جای نشستن ندارد، تعدادی مردم جمع بودن با این حال  نسبت به شلوغی خیابان استقلال، واقعا آرووم بود . ما دو تا ساندویج ماهی یا بالیک اکمک  (Balik-Ekmek سفارش دادیم که خوب بود. من در انتها در مورد تمام خوراکی ها و غذا هایی که خوردم، توضیحاتی خواهم داد. یکی از نوشیدنی های مورد علاقه ترک ها، آب شلغم (آب لبو) یا şalgam suyu هستش. دم دکه ماهی فروشی ، آب شلغم هم می فروختن یک مدل ساده بود و یک مدل به صورت لیوان های وکیوم که وقتی پرسیدم گفتن ترش هست. دو تا از این  ها هم گرفتیم و یک گوشه پیاده رو روی سکو نشستیم و از منظره دریا که البته در شب دیده نمی شد و فقط صدایش به گوش می رسید و ماهی گیری که به  همراه پسرش در حال ماهیگیری بود، لذت می بردیم. سادویچ خوب بود ولی آب شلغم هم ترش بود هم بشدت شور بود چیزی شبیه آب  ترشی لبو . بعد از خوردن غذای ساده، کمی قدم زدیم و به هتل برگشتیم.

 

روز پنجم  سفر ۲۸ خرداد ۹۷

امروز روز آخر سفر هست و ما تا بعد از ظهر وقت داشتیم. صبح بیدار شدیم و بعد از صرف صبحانه، مشغول جمع کردن وسایل شدیم و وسایل ها را جوری بین همه تقسیم کردیم که یک چمدان خیلی پر و یکی خیلی خالی نباشد.

بعد از جمع کردن وسایل می بایست وسایل را ساعت ۱۲ تحویل هتل می دادیم تا اطاق را از ما تحویل بگیرن.

امروز روز آزاد در برنامه ریزی بود یعنی هر کسی اگر کار عقب مانده ای دارد، انجام دهد.

امیر قصد خرید عینک آفتابی داشت که بعد از تحقیق متوجه شد نمی تواند اونجا پیدا کند.سینا برنامه خاصی نداشت. میثم می خواست بره همون پاساژ دومی marmara forum برای همین میثم رفت.

خیلی  جاها مونده بود که نرفته بودم واقعا یکی دو روز کم بود. هنوز کلی جاهای دیدنی را ندیده بودیم و حیف بود ولی با توجه به وقتی که داشتیم، تصمیم گرفتم برم بازار ادویه –  SPICE BAZAAR که به هتل نزدیک بود من و امیر با هم رفتیم و فقط با ۴-۵ دقیقه پیاده روی رسیدیم به بازار ادویه. توضیحات کامل را در ابتدا دادم . یک بازار سر پوشیده شبیه بازار بزرگ تهران  ولی کوچک تر خلوت تر و مرتب تر و پر از رنگ های زیبا از ادویه ، باسلوق ، باقلوا بگیر تا ظروف سفالی و چیزهای دیگه . کلی خرید کردیم و البته بیشترین خرید و جایی کردیم که یک پسر جوان و خوش رو فروشنده مغازه بود و مراکشی بود که کلی سر بازی دو روز پیش با هم خندیدیم (بازی ایران و مراکش در بازی های جام جهانی ۲۰۱۸ که در دقیقه ۹۲-۹۳ با یک گل به خودی به نفع ایران تمام شد). پسر خوبی و مودبی بود و کلی هم تخفیف داد . تقریبا ۱ ساعتی در بازار بودیم و برگشتیم به هتل و وسایل ها یی را که خریده بودیم را در چمدان جا دادیم و نهایتا به هتل تحویل دادیم و check out کردیم.

در این مدت سینا تو هتل مانده بود. من در مسیر هتل تا بازار ادویه چند رستوران دیدم که یکی از غذاهای مخصوص ترکیه را داشت. کوکورچ (Kokorec)غذایی که از روده  تهیه می شه و توضیحات بیشتر را در قسمت غذا ها خواهم داد. امیر چون علاقه ای به خوردن این غذا نداشت، با سینا یک بار دیگه به بازار ادویه رفتن و در این فاصله میثم هم از خرید برگشت و ما این غذا را سفارش دادیم . مزه بدی نداشت ولی خیلی چرب بود و من فکر کنم کمی در مقدار غذا زیاده روی کردم.

ما به هتل برگشتیم ولی نشستن در لابی هتل کسل کننده بود . ما هنوز زمان برای یک بازدید کوچیک دیگه داشتیم ولی کسی نه حالشو داشت و نه حوصلشو برای همین تصمیم گرفتیم بریم فرودگاه و انجا استراحت کنیم.

با یک تاکسی که ۵۵ لیره گرفت، به هتل آتا ترک رسیدیم و چند ساعتی تا پرواز وقت داشتیم. سینا و امیر مثل همیشه خیلی زود روی صندلی های فرودگاه خوابشان برد. 

بلاخره بعد از چند ساعت که به خواب و خرید و خوردن قهوه گذشت و نهایتا ساعت ۸:۳۰ سوار هواپیمای A310 ماهان شدیم و ساعت ۱ صبح رسیدیم به تهران. فکر کنم سرما خورم و کل مسیر پرواز گیج و خواب بودم و البته تا ۳ روز بعد از سفر سرم می زدم 🙁

البته در فرودگاه چند تا داستان جالب اتفاق افتاد که ماجرای تاکسی گرفتن سینا به فرودگاه و سپردن وسایل و بارها به ایشان ، جا گذاشتن کیف پول میثم توسط اینجانب ۸-)  و سوار شدن سینا و امیر به هواپیما از آن جمله بود.

 

غذا ها و خوراکی های استانبول

خب اول باید بگم که ترک ها ا ز نظر ذائقه غذایی به ما نزدیک هستن بنابراین نگران این نباشید که اونجا چی بخوریم یا چی نخوریم و البته فرهنگ غذایی ترکیه خیلی شبیه یونان بود که در سفرنامه یونان به این موضوع هم اشاره کردم

 

در ترکیه چیزی که زیاد پیدا می شود، کباب است که اسم های مختلفی به آنها می دهند. ما هم در ایران همین کار را می کنیم مثلا کوبیده- نگینی – لقمه – و …

لینک انواع کباب های ترکیه

 

مسلما هر کسی ترکیه رفته باشد اولین غذایی که می تواند از آن یاد کند اسکندر کباب است.

 

اسکندر کباب  Iskender Kebabı

خب این کباب در واقع گوشت ورقه شده (شبیه دونر) به همراه سس گوجه و ماست است . پیشنیه ی این کباب هم به اسکندر افندی که در اواخر قرن ۱۹ در ترکیه زندگی می کرده است، می رسد.

حالا ترکیبات این سس که نمک و فلفل و روغن زیتون هم شامل می شود، در واقع هنر آشپز است برای همین اسکندکباب های مختلف می تواند طمع های مختلفی داشته باشد. من نمی تونم راهنماییون کنم که از کجا بگیرید ولی حتما امتحان کنید.

خودم امتحان کردم؟ بلی

قیمت : حدود ۳۰ تا ۵۰

 

آدِنا کباب  Adana Kebabı

یکی از دیگر کباب های معروف ترکیه می باشد که می تواند گوشت گاو یا مخلوط گوسفند و گاو باشد با ادویه های مختلف و این دقیقا همان کباب کوبیده خودمان است. اگر ادنا کباب و یکمی تغییر بدید و کمی مزه آن را عوض کنید به یورفا کباب     Urfa Kebabı و جوق کباب | Çöp Şişتبدیل می شود.

خودم امتحان کردم؟ بلی

قیمت : حدود ۳۰ تا ۵۰

 

پاتیجانلی کباب  Patlıcanlı Kebabı:

این کباب هم خیلی معروف است و تقریبا همه جا داشت ولی چیز جذابی به نظرم نیامد برای همین امتحان نکردم. در واقع یکی در میان تکه های بادمجان و آدنا کباب است.

خودم امتحان کردم؟ خیر

 

بیتی کباب | Beyti Kebab

Beyti نام یک رستوران با پیشنیه ای تاریخی در ترکیه می باشد که امروز شعبه های زیادی را افتتاح کرده است و از رستوران های محبوب ترک ها به شمار می رود. برای طبخ این کباب لذیذ گوشت گاو و یا گوسفند مزه دار شده را در خمیری نازک مثل یوفکا می پیچند. سپس ترکیب به دست آمده را به قطعات کوچک تقسیم می کنند و به سیخ می کشند و کباب می کنند.

از ماست و سس گوجه فرنگی و سبزیجات معطر به عنوان چاشنی این کباب استفاده می شود. البته ممکن است بیتی کباب را با برنج هم سرو کنند.

در واثع همان آدنا کباب لای خمیر است

خودم امتحان کردم؟ خیر

بالیک اکمک   Balik-Ekmek –  :

ماهی علاوه بر منوی رستوران‌های پر زرق و برق، راه خود را به دکه‌های خیابانی نیز باز کرده و در صورت عبور از محلاتی نظیر کاراکوی (Karakoy) و امین انو (Eminonu) که در مجاورت ساحل قرار دارند، می‌توان رایحه‌ی مست کننده‌ی ماهی سرخ شده در روغن زیتون یا کره را احساس کرد. یقینا نشستن در کنار پل گالاتا و تماشای منظره‌ی استانبول با یک ساندویچ ماهی سرخ شده بسیار به یادماندنی تر خواهد بود. چند نکته بگم که این ساندویچ خیلی تازه است و خیلی هم ساده. من اول فکر می کردم خوردن ماهی اونم بصورت ساندویچ با تیغ های فراوان باید خیلی سخت باشد. ولی در واقع تیغ نداشت و خوشمزه هم بود.

خودم امتحان کردم؟ بلی

قیمت : حدود ۱۰

 

سیمیت  Simit-

شیرینی مخصوص استانبول – در واقع سنبل شهر که صبح ها مردم از روی عادت در حال خوردنش هستن. یک نان پیچیده شده و گرد (نمی دونم مدل های دیگری دارد یا نه) نسبتا خشک و پر از کنجد. من امتحان کردم و ترجیح دادم که با چای یا شیر بخورم

خودم امتحان کردم؟ بلی

قیمت : حدود ۲

 

دوروم –  Durum 

دوروم از نظر مواد مورد استفاده در آن یکی از متنوع‌ترین غذاهای خیابانی عرضه شده در استانبول است. دوروم بیشتر به عنوان یک میان وعده مورد استفاده قرار می‌گیرد و نام آن نیز گویای همین مساله است. دوروم در واقع ترکیبی از نانی شبیه به لواش با محتویاتی نظیر مرغ، گوشت، و پنیر یا انواع سبزیجات است که بصورت لقمه‌ای مصرف می‌شود. شکل ظاهری دوروم و دست و پاگیر نبودن مصرف آن، این غذا را بسیار محبوب کرده است. برای صرف بهترین دوروم‌های استانبول بهتر است در میدان معروف تاکسیم به سراغ بامبی یا کیزیل کایالار بروید.

خودم امتحان کردم؟ متاسفانه خیر

 

لهمجون – Lahmacun

این غذا خیلی قدیمی نیست و خیلی ساده تهیه می شود . خمیر نازک به اضافه گوشت  سرخ کرده و پیاز و فلفل و سبزی . تصور کنید پیتزا گوشت چرخ کرده بدون پنیر. غذای خوشمزه ای بود و می توان به عنوان میان وعده هم خورد. غذایی هست که همه دوست دارن و احتمالا بچه ها هم مشتاق باشن.

طبق سایت kojaro.com  اما اگر به دنبال بهترین لهمجون تهیه شده در تنورهای سنگی باشید، بهتر است به سراغ لهمجون خلیل (Halil Lahmacun) و بُرسام تاش فیرین (Borsam Tas Firin) در محله‌ی کادی کوی (Kadikoy) و فیستیک کباب (Fistik Kebab) در محله‌ی آرناووت کوی (Arnavut Koy) بروید.

خودم امتحان کردم؟ بلی

قیمت : یادم نمی یاد

 

میدیه دولما –   Midye Dolma  

: این غذای بد شکل، غذای یا بهتر بگم میان وعده خوشمزه من بود. در دکه ها و بعضا رستوران ها می فروشند. از چند نظر ممکنه باب طبع دوستان نباشه . اول شکلش دوم غذای دریایی بودنش و سوم دکه ها و دستفروش هایی که می فوشند و خیلی بهداشتی و تمیز بنظر نمی رسند.

یدیه دولما در واقع ترکیبی از نصف صدف دریایی و برنج تندی است که پخته بنظر می رسند. بعضی از سایت ها نوشته “برنج خیلی تند” ولی از نظر من خیلی تند نبود و یکم تند بود . روش سرو هم به این شکل بود : دستفروش صدف ها را به دو گروه تقسیم کرده که قیمت یک گروه کمی گران تر است و این بخاطر اینکه که صدف های درشت تر را در یک گروه قرار دادن. شما فقط انتخاب می کنید و فروشنده شروع به باز کردن صدف ها می کند. صرف ها را باز کرده و کنی لیمو ترش می چکاند و صدف را برای میل کردن شما روی لبه بساطش می گذارد و سریع صدف بعدی را آماده می کند و این کار را تا زمانی که شما اعلام نکنید، ادامه می دهد. شاید نشود به عنوان یک وعده غذا خورد ولی حتما به عنوان میان وعده یا همراه غذا امتحان کنید

خودم امتحان کردم؟ بلی

قیمت : حدودا هر عدد ۱ لیره

 

تانتونی – تند (Tantuni)

تانتونی نیز بصورت لقمه‌ای سرو می‌شود و محتویات آن شامل گوشت، گوجه فرنگی، فلفل و ترکیبی از انواع ادویه‌ها است که تمام آن در یک نان لواش بسیار کم حجم و نازک قرار می‌گیرد. تانتونی را می‌توان در دو نوع تند و معمولی تهیه کرد، هرچند اهالی شهر مرسین که زادگاه تانتونی است، معتقدند اگر تانتونی لب و زبان را نگزد، تانتونی واقعی نیست. من متاسفانه امتحان نکردم ولی بنظر خیلی خوشمزه میاد

کومپیر (Kumpir) 

یک سیب زمینی بزرگ که تنوری شده و داخل آن با مخلفات مختلف و معمولا به انتخاب مشتری پر می شود. مخلفاتی مثل کالباس و سوسیس  -نخد-ذرت- سس ها ی مختلف – زیتون – پنیر و ….

من واقعا دوست داشتم این غذا رو امتحان می کردم یک جا هم پیدا کردم به نام patatos  در خیابان استقلال جنب استگاه odakule که متاسفانه مثل خیلی کارهای دیکه، وقت نشد.

خودم امتحان کردم؟ خیر

قیمت : هر عدد  حدودا ۱۴ لیره

 

کوکورچ (Kokorec)

ایمن غذا می تونه محبوب باشه و می تونه منفور باشه (مثل سیرابی خودمان) چون از پیچیدن روده گوسفند ساخته می شه و مثل دونر در کنار آتش پخته می شود بعد مقداری از آن را با فلفل حسابی کاردی(تیکه تیکه ) می کنند و با نان سرو می کنند.

خودم امتحان کردم؟ بله

قیمت : هر عدد  حدودا ۷ لیره

 

کنوفه künefe 

دسری رسته مانند و بسیار شیرین که نزد استانبولی ها محبوب است و تقریبا همراه همیشگی چای است. این شیرینی که در زبان ترکی استانبولی “کونفه” و در زبان عربی ” کنافه” نامیده می شود، نوعی شیرینی پنیری متعلق به خاورمیانه است که در شربت خیسانده می شود و در اصل در دوره امپراتوری عثمانی درست می شده است. 

 

بورِک   Börek 

 خمیر فیلو (یا یوفکا) که با مواد مختلف  پر می شود و به هنوان صبحانه یا میان وعده خورده می شود.

 

 

Pide – پیده 

دقیقا همام پیتزای خودمان هست که به شکل قایق و معمولا در تنور آجری یا سنگی درست می کنند و مدهای مختلفی دارد البته به خشمزگی پیتزا نیست ولی یک غذای همه پسند است.

خودم امتحان کردم؟ بله

قیمت : هر عدد  ۹ تا ۱۵ لیره

 

şalgam suyu 

آب شلغم – آب لبو : من قبلا آب شلغم را در تهران خورده بودم که ساخت ترکیه بود و مزه بدی نداشت ولی انجا یک آب شلغم ترش خوردم که در واقع خیلی شور بود و زیاد باب میلم نبود.

 

مقبره سلطان احمد سوم (عکس)

 

 

نکات مهم در خصوص سفر به استانبول

  • برای سفر برنامه ریزی داشته باشید
  • سفراستانبول شامل خرید و بازدید از نقاط دیدنی – تفریح و خوردنی های خوشمزه می باشد
  • مقداری لیره برای تاکسی داشته باشدی
  • ۵۰۰یورو را نمی توانید به راحتی همه جا خرج کنید
  • صرافی فرودگاه با نرخ پاینی پول شما را تبدیل می کند بنابراین پول خود را در فرودگاه و هتل تبدیل نکنید و در صرافی های مرکز شهر تبدیل کنید.
  • استانبول ۲ تا فرودگاه دارد- قسمت آسیایی و قسمت اروپایی
  • قسمت آسیایی با کلاس تر از اروپایی است ولی جاهای تاریخی در قسمت اروپایی قرار دارد.
  • میدام تکسیم – خیابان استقلال و بیشتر مراکز خرید و جاهای تاریخی در قسمت اروپایی قرار دارد
  • در استانبول دزد- جیب بر – کیف قاپ زیاد است
  • تمام قیمت ها را از خرید تا تاکسی طی کنید و مطمئن شوید طرف مبلغ شما را متوجه شده باشد
  • قبل از سوار شدن به تاکسی تاکید به استفاده از تاکسی متر داشته باشید و قبل از رسیدن به مقصد پول را ندهید
  • پول را خیلی واضح و شمرده به طوری که مبلغ آن برای راننده مشخص باشد،بدهید چون تجربه بعضی از هم وطن ها در این مورد خیلی تلخ بوده که راننده ۲۰۰ لیره گرفته و گفته من ۲۰ لیره گرفتم.
  • اگر احساس کردید سرتان را دارن کلاه میذارن و پول زیادی می خواهند بگیرند، پول را پرداخت نکرده و به پلیس اطلاع دهید.ولی اگر جایی بود که جانتان در خطر بود، پول را پرداخت کرده و جان خود را نجات دهید 😆
  • حتما کپی پاسپورت خود را همراه داشته باشید و اصل پاسپورت و پول خود را در جای امن در هتل نگهدارید
  • پول زیاد با خودتان نبرید و از رفت و امد در ساعات خلوت در مکان های خلوت خوداری کنید و اگر همچین شرایطی برای شما پیش آمد با رعایت موارد بالا، تاکسی بگیرید.
  • استانبول کارت را برای حمل نقل عمومی تهیه کنید
  • برای بازدید از نقاط دیدنی از Museum Pass استفاده کنید.
  • در توپکاپی و ایا صوفیا می توانید از راهنمای صوتی (audio guide) که زبان فارسی را هم پشتیبانی می کند، استفاده کنید.
  • از قدم زدن در شهر و خوردن غذا های سنتی غافل نشوید.
  • اگر اهل غذاهای خیابانی هستید، کنار پل گالاتا(ضلع جنوبی) و خیابان استقلال غذاهای خیابانی خوبی دارد.
  • عید فطر در استانبول بسیار پر اهمیت است
  •  مراکز خرید تخفیف های ویژه دارند و  جشنواره خرید برگزار می شود
  •  شهر بسیار شلوغ می شود بخصوص میدان تکسیم و خیابان استقلال بنابراین ترجیحا اون سمت ها هتل نگیرید مخصوصا اگر سر و صدا اذیتتان می کند
  •  تعطیلی در عید فطر در استانبول ۳ روز است ولی فقط روز عید، بازار ادویه و بازار بزرگ تعطیل می باشد و جاهای دیدنی و بعضی از مراکز خرید تا ساعد ۱ بسته است.
  • با توجه به این اینکه اکثر جاهای دیدنی، مسجد می باشد، در روز عید نماز برگزار می شود و بسیییار شلوغ است (مثل مسجد آبی یا احمد سلطان – مسجد سلیمان)
  • اگر چه عید فطر سه روز تعطیل است ولی تا ۱ هفته بعد هم شهر شلوغ است.
  • در این تعطیلات خوده ترک ها برای تفریح به جزایر پرنس استانبول سفر می کنند برای همین بسسسسیااااار شلوغ می شود.
  • مطالب عنوان شده، نظر شخصی بنده می باشد و ممکن است نادرست یا با نظرات دیگران متفاوت باشد.
  • تمامی مطالبی که از سایت های دیگر برداشته شده است، با قید منبع و ماخذ در انتهای مشخص می باشد. لذا اگر سایتی تمایل به استفاده از مطالبش را نداد، از طریق ایمیل اعلام کند.
  • عکس های که توسط بنده گرفته یا از طریق گوگل مپ علامت گذاری شده، با نوشته “aledavoud.com”مشخص می باشد و مابقی از سایت های دیگر دانلود شده است.
  • استفاده از مطالب این سایت در صورت درج منبع، بلامانع است.

 

 

حدود قیمت اجناس و خوراکی ها در استانبول

شاه بلوط  هر۱۰۰ گرم ۱۰ لیره (۱۵۰۰۰ تومان) 

طبق سایت https://www.karnaval.ir/travel-prices-istanbul

رستوران ارزان قیمت: بین ۱۵ لیر ترکیه) تا ۳۰ لیر ترکیه

رستوران متوسط: بین ۳۰ لیر ترکیه (معادل ۵۲,۱۷۰ تومان) تا ۶۰ لیر ترکیه

رستوران لوکس: بین ۱۰۰ لیر ترکیه (معادل ۱۷۳,۹۰۰ تومان) تا ۴۰۰ لیر ترکیه

فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد و یا فست فودهای مشابه: بین ۱۵ لیر ترکیه تا ۲۰ لیر ترکیه
نان (۵۰۰ گرمی): حدود ۳ لیر ترکیه

شیر: هر لیتر حدود ۳.۵۲ لیر ترکیه

برنج سفید (کیلویی): حدود ۷.۲۶ لیر ترکیه

تخم مرغ ۱۲ عددی: حدود ۸.۵۳ لیر ترکیه

یک بطری آب ۱.۵ لیتری: حدود ۱.۸ لیر ترکیه

گوجه فرنگی:۴.۵ لیر ترکیه

پیاز: ۲.۴ لیر ترکیه

سیب زمینی: ۲.۸ لیر ترکیه

کاهو: ۳ لیر ترکیه

سیب: ۴.۳ لیر ترکیه

پرتقال: ۳.۶ لیر ترکیه

نکته: هنگام سفر ما در خرداد ۹۷، لیره معادل ۱۵۰۰ تومان بود و وقتی برگشتیم لیره معادل ۱۷۰۰ تومان بود

طبق سایت  http://lastsecond.asia

شیر (به طور منظم)، (۱ لیتر) ۲٫۱۷ لیر                                                                                                                                
قرص های تازه سفید نان (۱٫۰۰لیر
برنج (سفید)، (۱kg در) ۵٫۰۰ لیر
تخم مرغ (۱۲) ۴٫۱۳ لیر
پنیر محلی (۱kg در) ۱۵٫۳۳ لیر
سینه مرغ (بدون استخوان، بدون پوست)، (۱kg در) ۱۲٫۰۰ لیر
گرد گوشت گاو (۱kg در) (یا معادل آن تماس پا گوشت قرمز) ۴۰٫۰۰ لیر
سیب (۱kg در) ۳٫۰۰ لیر
موز (۱kg در) ۵٫۰۰ لیر
پرتقال (۱kg در) ۲٫۰۰ لیر
گوجه فرنگی (۱kg در) ۲٫۴۸ لیر
سیب زمینی (۱kg در) ۱٫۵۰ لیر
پیاز (۱kg در) ۱٫۶۷ لیر
سالاد (۱ سر) ۲٫۰۰ لیر
آب (بطری ۱٫۵ لیتری) ۱٫۳۷ لیر
نوشیدنی ممنوع داخلی (بطری ۰٫۵ لیتری) ۶٫۲۵ لیر
نوشیدنی وارداتی (بطری ۰٫۳۳ لیتری) ۸٫۰۰ لیر
پاکت سیگار (مارلبورو) ۱۲٫۲۵ لیر

یک طرفه بلیط (حمل و نقل محلی) ۲٫۲۵ لیر
ماهانه پاس (قیمت به طور منظم) ۷۰٫۰۰ لیر
تاکسی شروع (تعرفه عادی) ۳٫۱۲ لیر
تاکسی از ۱km (تعرفه عادی) ۲٫۷۰ لیر
تاکسی از ۱hour انتظار (تعرفه عادی) ۱۵٫۰۰ لیر
بنزین (۱ لیتر) ۴٫۸۵ لیر
فولکس واگن گلف ۱٫۴ ۹۰ KW خط روند (یا معادل آن اتومبیل جدید) ۷۲،۰۵۰٫۰۰ لیر
تویوتا کرولا ۱٫۶L 97kW آسایش (یا معادل آن اتومبیل جدید) ۷۴،۰۰۰٫۰۰ لیر

آب و برق (ماهیانه) 
عمومی (برق، حرارت، آب، زباله) برای ۸۵m2 آپارتمان ۲۰۰٫۰۰ لیر
۱ دقیقه. از پیش پرداخت تلفن همراه تعرفه محلی (بدون تخفیف و یا برنامه) ۰٫۵۰ لیر
اینترنت (۶۰ مگابیت در ثانیه یا بیشتر، فضای مجاز: نامحدود داده، کابل / لیر ۱۵٫۰۰-۷۰٫۰۰

باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهانه برای ۱ بزرگسالان ۸۷٫۱۴ لیر
زمین تنیس اجاره (۱ ساعت در آخر هفته) ۴۵٫۰۰ لیر
سینما، انتشار بین المللی، ۱ صندلی ۱۳٫۰۰ لیر

پیش دبستانی (یا کودکستان)، خصوصی، ماهانه برای ۱ فرزند ۳،۵۷۸٫۲۰ لیر
مدرسه ابتدایی بین المللی، سالانه برای ۱ فرزند ۱۵،۰۰۰٫۰۰لیر

۱ جفت شلوار جین (لوی، کبک ۵۰۱ یا مشابه) ۱۲۰٫۰۰ لیر
۱ تابستان لباس در فروشگاه های زنجیره ای زارا،  ۹۳٫۳۳ لیر
۱ جفت از کفش نایک در حال اجرا (بازه) ۲۰۰٫۰۰ لیر
۱ جفت از مردان چرم کفش کسب و کار ۱۵۹٫۶۷ لیر

  • اجاره در هر ماه 
    آپارتمان (۱ خوابه) در مرکز شهر ۸۶۰٫۰۰ لیر
    آپارتمان (۱ خوابه) در خارج از مرکز ۵۹۰٫۰۰ لیر
    آپارتمان (۳ خوابه) در مرکز شهر ۱،۲۰۰٫۰۰-لیر
    آپارتمان (۳ اتاق خواب) در خارج از مرکز ۸۶۰٫۰۰ لیر
  • خرید آپارتمان قیمت 
    قیمت به ازای هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر ۲،۰۰۰٫۰۰لیر
    قیمت هر متر مربع آپارتمان برای خرید در خارج از مرکز ۱،۰۰۰٫۰۰-لیر

کامل ترین لینک های مرتبط به سفر استانبول – هزینه های سفر استانبول – راهنمای خرید دراستانبول – مراکز دیدنی استانبول و خوراکی های استانبول

سفرنامه دیگران در خصوص استانبول ۱

سفرنامه دیگران در خصوص استانبول ۲

چند سفر نامه استانبول

 سفرنامه دیگران در خصوص استانبول ۳

 سفرنامه دیگران در خصوص استانبول ۴

سفرنامه دیگران در خصوص استانبول ۵

مراکز دیدنی استانبول

یکی از سایت های خوب جهت بررسی نقاط دیدی استانبول

راهنمای کامل حمل و نقل عمومی استانبول + هزینه های حمل و نقل
باید نباید های استانبول

راهنمای استفاده از پول و تبدیل آن در ترکیه

قوانین فرودگاهی ترکیه | ضوابط ورود و خروج

هزینه های سفر به استانبول – مدارک و هزینه های قبل سفر – راه های سفر – ماشین شخصی – حمل و نقل در استانبول + هزینه  اقامت در استانبول + هزینه خورد و خوراک – هزینه های موبایل و سوغاتی  در استانبول

سایت راهنمای خرید در بازار بزرگ

لینک چندین سایت در خصوص مراکز خرید استانبول

بازار های سنتی و محلی استانبول

 

 

منابع :

https://fa.wikipedia.org/

https://en.wikipedia.org

https://www.eligasht.com/Blog/travelguide

https://lastsecond.ir/news/buyukada-island-istanbul

http://www.adalarturizm.org/cms/en/princes-islands/maps/101-english/practical-information/621-phaeton

 

http://www.adalarturizm.org

https://www.eligasht.com/

http://socialmag.ir/

https://www.muze.gov.tr

https://www.istanbultouristpass.com

https://www.kojaro.com
http://www.narvanmag.com/?p=1805
https://www.golfamsafar.com
https://www.karnaval.ir/blog/museum-pass-istanbul-reduce-costs
https://www.eligasht.com
https://intoday.ir/istanbul-topkapi-palace/
http://www.hastigasht.com/
http://otaghkhabar24.com/news/73328
https://www.eligasht.com/Blog/travelguide/
http://tourist20.org
https://www.touristgah.com/
https://www.karnaval.ir/attraction/istanbul-archaeological-museums
https://www.karnaval.ir/attraction/basilica-cistern-istanbul
http://www.zima.ir/attractions
https://nourgasht.com
badsagroup.com
https://www.touristgah.com
https://lastsecond.ir/itineraries/s961823-istanbul-tabkhi
https://istanbultourstudio.com/things-to-do/galata-mevlevi-house
https://nourgasht.com
http://www.safarafarin.com/
https://badsagroup.com/rustem-pasha-mosque/
https://www.karnaval.ir/best-turkish-bath-istanbul-ottoman

http://www.asemooni.com/tourism/world/dolmabahce-palace
http://www.safarafarin.com
https://www.karnaval.ir/best-tastiest-barbecue-turkey

http://blog.aaligasht.com/
https://www.kojaro.com
https://www.eligasht.com/
http://lastsecond.asia

  •  

پاسخی بگذارید