سفرنامه چابهار

ارسال شده در: Uncategorized | ۰

قرار شد با خانواده برنامه سفر بذارم و نهایتا چابهار مورد تایید واقع شد. من هیچ پیش زمینه ای از چابهار نداشتم ولی خیلی هم حس خوبی بهش نداشتم. طی یک جستجوی سطحی در اینترنت متوجه شدم نقاط دیدنی چابهار از هم فاصله زیادی دارد ولی در هر صورت نظر خانواده چابهار بود و این سفر هم قرار بود باب میل آنها باشد نه من.

با تور های مختلفی تماس گرفتم که تور های ۳-۴ روزه حدود ۱ میلیون ۸۰۰ تا دو میلیون ۲۰۰ بود.

تصمیم گرفتم خودم کارهای رزرو را انجام بدم بنابراین ۳ تا بلیت پرواز رفت و برگشت و ۳ شب اقامت در هتل بین المللی فردوس گرفتم که کلا نفری ۱۱۷۷۰۰۰ شد.

من معمولا قبل از سفر بیمه حوادث هم می کنم که شرح کامل ان در سفرنامه استانبول http://aledavoud.com/?p=1611 قید شده است.

برای چابهار پرواز های زیادی نیست با این حال سعی کردم بهترین زمان ها را بگیرم. بلیت رفت پنج شنبه با هواپیمای MD شرکت زاکرس ساعت ۸:۵۰ صبح بود که نفری شد ۳۳۸۸۰۰ و بلیت برگشت روز یکشنبه با هواپیمای A-319  معراج ساعت ۱۹:۴۵ به قیمت نفری ۴۷۵۳۰۰ بود.

صبح با یک اسنپ به فرودگاه مهراباد رفتیم. من دیدم وسط سالن دستگاهی هست جهت انتخاب صندلی ((Seat Selection. انتخاب صندلی معمولا به صورت آنلاین و چند ساعت قبل از پرواز است.

انتخاب صندلی هواپیما در سفر های هوایی

  • انتخاب صندلی می تواند از طریق آنلاین باشد تا به صورت حضوری زمان گرفتن کارت پرواز یا از طریق کیوسک های مربوطه
  • انتخاب حضوری زمانی است که شما بارتان را تحویل می دهید و برای شما boarding pass یا کارت پرواز صادر می شود و می توانید از مسئول بخواهید جای خاصی را در صورت خالی بودن، به شما بدن
  • معمولا بیشترین تقاضا برای صندلی های کنار خروجی – صندلی های راهرو – کنار پنجره است حالا بعضی ها دوست دارن عقب هواپیما باشن یا جلو یا کنار بال
  • همه پرواز ها یا ایرلاین ها امکان انتخاب صندلی به صورت آنلاین را ندارن
  • معمولا جهت انتخاب صندلی به صورت آنلاین، چندین ساعت قبل از پرواز مجاز هستید نه چند روز قبل.
  • سایت های هواپیمایی معمولا قسمتی جهت check in – -انتخاب صندلی – و موقعیت صندلی (نقشه صندلی)هر هواپیمایی را دارد. من به عنوان مثال سایت ماهان ایر : https://www.mahan.aero/fa/fly-with-mahan/seat-map
  • دربعضی از ایرلاین ها جهت انتخاب صندلی به صورت آنلاین باید هزینه کمی پرداخت نمایید.مثلا عمان ایر https://www.omanair.com/en/seat-selection

حالا بحث انتخاب صندلی در هواپیماهای مختلف و کدام صندلی به چه دلیلی بهتر است را  در مطلب دیگری به طور مفصل حتما خواهم نوشت .

داستان رسید به اونجا که کیوسکی وسط سالن ترمینال ۱ مهراباد جهت انتخاب صندلی بود و من هم صندلی ها را انتخاب کردم و البته خیلی های دیگه هم همین کار را انجام دادن ولی زمان  تحویل بار متوجه شدیم که اون کیوسک فقط برای مسافران بدون بار بوده .

هواپیما بدون تاخیر پرواز کرد و پرواز راحتی هم بود. یادتون باشه هواپیمای بوینگ MD هواپیمان کشیده و باریکی هست که یک ردیف ۳ صندلی و یک ردیف دو صندلی دارد و دو موتور انتهای هواپیما چسبیده به دم دارد بنابرین انتهای هواپیما سر و صدای زیادی دارد.

ما حدود ساعت ۱۱ به کُنارک رسیدیم .

فرودگاه چابهار

خود چابهار فرودگاه ندارد و البته  چند سال پیش قرار بود فرودگاه چابهار ساخته شود که ظاهرا اتفاق خاصی نیفتاده . فرودگاه کنارک یک فرودگاه کوچک با امکانات بسیار کم می باشد که در واقع فرودگاه نظامی بوده که هواپیماههای شکاری هم از همین فرودگاه استفاده می کنند. این فرودگاه  دارای دو باند به طور حدود ۲۷۰۰ و ۳۷۰۰ متر بوده که امکان فرود هواپیماهای خیلی بزرگ وجود ندار د ولی جالب است بدانید این فرودگاه بین المللی بوده و از آن فقط به دو شهر دوبی در امارات و مسقط در عمان پرواز دارد.

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه:همگانی-نظامی
  • کد یاتا:ZBR
  • کد ایکائو:OIZC
  • ارتفاع از سطح دریا:۱۳ متر
  • فاصله هوایی تا تهران:۱۴۵۱ کیلومتر معادل دو ساعت و هجده دقیقه پرواز (بستگی به نو ع هواپیما و سرعت آن دارد)

ما از هواپیما پیاده به سمت سالن رفتیم که ظاهرا سالن اصلی در حال بازسازی بود بنابراین یک سوله با کمترین امکانات به عنوان سالن مسافر قرار داده بودن حتی بار مسافر را از هواپیما با چرخ به سالن آوردن و روی سک ریل ثابت ریختن .

هزینه از فرودگاه چابهار (کنارک) تا منطقه آزاد چابهار حدود ۵۰ هزار تومان برای هر ماشین بود. در ادامه فرق منطقه آزاد و خود چابهار را خواهم گفت.

در مسیر چیزی جذابی وجود نداشت تنها چیزی که سمت راست جاده به چشم می خورد انواع دکل های برق بود دکل های چوبی – فلزی و بتنی. حدود ۴۵-۵۰ دقیقه طول کسید و از کنار روستای تیس که نزدیک چابهار است گذشتیم و به هتل رسیدیم

 

منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه ایران است که در راستای اهداف اقتصادی این کشور، در اوایل دههٔ ۱۳۷۰ در کنار چابهار و در پیرامون دریای عمان و اقیانوس هند بنیان گذاشته شده است.

منطقه آزاد چابهار با مساحت ۱۴ هزار هکتار در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در ۲۵ درجه و ۲۰ دقیقه عرض شمالی و ۶۰ درجه و ۲۷ دقیقه طول شرقی در شرق خلیج چابهار و در کنار آب‌های دریای عمان قرار دارد.

جالب است بدانید چابهار یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است. لنگرگاه بندر چابهار قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است.

به‌دلیل موقعیت استراتژیک بندر چابهار به‌عنوان قلب تجاری سواحل مکران، این منطقه یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه ایران محسوب می‌شود و وجود شبکه حمل‌و‌نقل زمینی و هوایی بسیار ضروری است. در حال حاضر، کلیه رفت و آمدهای هوایی به این منطقه ازطریق فرودگاه چابهار (واقع در شهرستان کنارک) انجام می‌گیرد.

فاصله منطقه آزاد چابهار تا مرکز شهر حدود ۵ کیلومتر و ۱۰ دقیقه می باشد. برای اینکه بتونم بگم منطقه آزاد بهتر است یا مرکز شهر اول باید در مورد هتل ها و مراکز تجاری صحبت کنم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید

خب اول می خوام درباره اقامتگاه / هتل های چابهار صحبت کنم

کدام هتل چابهار بهتر است؟؟

اطلاعات کامل هتل های چابهار

اماکن اقامتی

ستاره

تلفن

نشانی

هتل لیپار

*****

۵- ۳۵۳۱۲۱۰۰- ۰۵۴

منطقه آزاد، روبروی میدان امام(ره)

هتل صدف

**

۳۵۳۱۲۱۵۳- ۰۵۴

منطقه آزاد، طبقه فوقانی مجتمع صدف

هتل فردوس

****

۳۵۳۱۴۶۷۰- ۰۵۴

منطقه آزاد، مجتمع فروس

هتل آپارتمان رویال

 

۹۱۵۵۴۳۵۹۱۹

منطقه آزاد، روبروی دانشگاه علمی کاربردی

 

 

 

 

هتل لاله

****

۶- ۳۵۳۲۴۸۵۰- ۰۵۴

چابهار، انتهای بلوار امام(ره) جنب اسکله هفتم تیر

هتل سپیده

**

۶- ۳۵۳۲۰۶۸۵- ۰۵۴

چابهار، خیابان فردوسی جنب هواپیمایی ایران ایر

مهمانپذیر گل سرخ

درجه ۱

۳۵۳۳۲۴۶۸- ۰۵۴

چابهار، خیابان حافظ روبروی مسجد امیر حمزه (رضی)

مهمانپذیر گدروشیا

درجه ۱

۹۱۵۳۴۵۶۲۹۲

چابهار، بلوار امام(ره) پشت بانک ملی مرکزی

مهمانپذیر آزادی

درجه ۳

 

چابهار، بلوار امام(ره) روبروی ایستگاه راهنمائی و رانندگی

خانه معلم

 

۳۵۳۳۱۵۸۶- ۰۵۴

چابهار، بلوار امام(ره) خیابان تعاون

هتل آپارتمان خلیج فارس

 

۹۱۵۶۰۵۰۸۲۶

چابهار، بلوار امام(ره) روبروی اداره آگاهی

هتل دانشگاه دریانوردی

 

۹۱۵۹۵۵۰۷۰۰

چابهار، بلوار شهید ریگی، دانشگاه دریانوردی

 

همانطور که می بینید چهار هتل در منطقه آزاد واقع شده است و در کل ۱ هتل ۵ ستاره و ۲ هتل ۴ هم هست.

در مجموع در همه سایت ها نوشته است که هتل های چابهار یک ستاره کمتر از واقعیت هست.

من بین هتل لیپار – هتل لاله و هتل فردوس دو به شک بودم ولی اگر هتل نزدیک مرکز شهر می خواهید، لاله می تواند انتخاب شمار باشد ولی در مجموع مردم خیلی از هتل لاله راضی نبودن.

هتل لیپار : ظاهرا بهترین هتل چابهار می باشد که البته هزینه  آن یک سر و گردن بالاتر از بقیه هتل ها می باشد. در منطقه آزاد بوده و تقریبا نزیدک دریا واقع شده است و منظره خوبی از اتاق های رو به دریا دارد.

خب لیپار اگر دقیقا کنار دریا بود یقینا برای من ارزش هزینه بالایش را داشت ولی پله های زیاد تا لب دریا  هم برای من هم برای خانواده موضوع قابل تامل بود.

هتل بعدی که مورد بررسی بنده قرار گرفت هتل فردوس بود که در منطقه آزاد و دقیقا همجوار با مراکز خرید بوده ولی هتل فردوس از امکانات هتل لیپار برخوردار نیست از اتاق ها جنوبی و غربی منظره دریا را خواهید داشت که به زیبایی منظره هتل لیپار نخواهد بود.

مردم امتیاز بیشتری به هتل فردوس داده بودن . برای همین من این هتل را انتخاب کردم.

هتل فردوس چابهار – امتیاز بندی بنده

امتیاز بنده به هتل فردوس شهر چابهار (مقایسه ) 
موضوع امتیاز از ۱۰ دلیل
شیکی هتل ۶ هتل در واقع در ساختمان مرکز تجار ی فردوس واقع شده است 
شیکی اتاق ۷  
بزرگی هتل ۷ اتاق ها واقع در طبقه سوم 
بزرگی  اتاق ۹  
نظافت و پاکیزگی هتل ۹  
نظافت و پاکیزگی اتاق ۸  
راحتی و خدمات ۷ اتاق هایی که رو به دریا نیست ، پنجره خیلی کوچکی دارد و سر و صدای پاساژ هم می آید
کیفیت ۸  
امکانات ۷ روم سرویس ، صبحانه ، یخچال ، مبلمان ، آباژور ، میزتحریر ، ب ، رخت آویز ، کمد لباس ، تلفن در اتاق ، تلویزیون ، حمام ، لوازم بهداشتی ، دمپایی ،  ، سیستم گرمایش و سرمایش /// اینترنت در بعضی از اتاق ها که انتهای سالن بودن کار نمی کرد – کتری برقی در اتاق نداشت
موقیعت هتل ۷ مجاور با چند مرکز خرید مهم چابهار – فاصله نسبتا زیاد از دریا 
رفت و آمد ۶  
استخر ۰ نداشت – هتل ۴ ستاره باید استخر داشته باشد
رستوران و تنوع غذا ها ۸ این هتل صبحانه خیلی خوبی دارد که همراه با هتل است ولی وعده غذایی دیکرش هزینه دارد که کیفیت و هزینه آن مناسب است
سالن ورزشی ۰ ندارد
برخورد کارکنان ۹ برخورد خوب 
امنیت ۶ دوربین مدار بسته در هتل – قفل کارتی هوشمند درب اتاق
صندوق safety box  در اتاق نداشت
امتیاز من به این هتل  ۷٫۵ امتیاز (بدون در نظر گرفتن استخر) و ۶ امتیاز با در نظر گرفتن اینکه استخر نداشت

 

این هتل دقیقا بالای مرکز خرید فردوس بوده که درب ورودی آن از درب مرکز خرید جدا می باشد.

هتل تمیز و مرتب یوده و یک کافی شاپ دنج هم کوشه حیاط دارد. طبقه اول فضای لابی بود، طبقه دوم رستوران بودهو طبقه سوم اتاق ها قرار دارد که کمی پیچ در پیچ است. غذاهای هتل هم صبحانه و هم نهار خوب و قابل قبول در حد هتل ۴ ستاره می باشد.فقط مشکلی که دارد این است که استخر ندارد.

قبل از اینکه من ادامه سفرنامه را بنویسم، مراکز خرید چابهار را برایتان توضیح خواهم داد.

مراکز خرید چابهار در یک نگاه

خب بذارید اینجوری بگم کل مراکز خرید چابهار که شامل مراکز تجاری صدف – صالحیان – تیس – ابریشم – فردوس – طلا – دریا و پردیس ی باشد، در منطقه آزاد چابهار قرار دارد که از هتل فردوس با چند دقیقه پیاده روی به همه آنها خواهید رسید.

در مراکز خرید مدرن از هرگونه البسه و پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم ورزشی و لوازم خانگی، کفش و خوراکی گرفته تا پارچه و طلا و چینی جات را می توان پیدا کرد

صالحیار

این پاساژ شامل دو طبقه می باشد که طبقه همکف آن بیشتر لوازم برقی و ظروف آشپزخانه مارک دار یافت می شود ، در کنار این فروشگاه ها هم مغازه هایی از قبیل لوازم آرایشی بهداشتی،فروشگاه های مواد غذایی . پتو و چای فروشی فعالیت دارند.

اجناس به صرفه از نظر قیمتی در این بازار پتو،چای، ظروف آشپزخانه و لوازم آرایشی بهداشتی می باشند.

فردوس

منبع مواد غذایی، در این بازار شما فروشگاه های مواد غذایی فراوانی را مشاهده خواهید کرد که با قیمت های مناسبی میتوانید انواع ترشی جات،چای،شربت ،انواع قهوه و نسکافه،شکلات ها و دیگر مواد غذایی خارجی را خریداری نمایید.

تیس

بزرگترین بازارچه چینی ها در طبقه بالای این متجع فعالیت میکند که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این بازارچه یافت می شود!

طبقه همکف هم شامل فروشگاه های مواد غذایی و پوشاک می باشد ،البته در همه پاساژ ها فروشگاه های مختلفی یافت می شود ما بصورت کلی به این امر پرداخته ایم.

ابریشم

مجتمع تازه تاسیسی که دارای فروشگاه های مختلفی هستند اعم از لوازم ارایشی بهداشتی،پوشاک،لوازم برقی،مواد غذایی و …

صدف

بازار لوکس و بزرگی که طبقه بالای آن مرکز موبایل چابهار می باشد که قیمت های مناسبی دارند .

طبقه همکف هم فروشگاه هایی از قبیل ابزار آلات،پارچه فروشی،آرایشی بهداشتی،مواد غذایی و … اجناس خود را با قیمت های مناسبی به فروش گذاشته اند.

پردیس

این مجتمع هم فروشگاه های زیادی را دارد که عمدتا در زمینه پوشاک فعالیت دارند و البته غرفه های بزرگی در زمینه فروش عینک های آفتابی و طبی فعالیت میکنند. (http://kapaat.com/)

ولی به جز این مراکز، در مرکز شهر هم مراکز خرید سنتی و محلی قرار دارد که جدا از اینکه اقلامی که در این بازار به فروش  می رسد آیا به درد شما می خورد یا نه، دیدن آن خودش از جذابیت های توریستی چابهار است.

بازار سنی چابهار

این بازار در مرکز شهر در نزدیکی بلوار امام قرار دارد  و می توان پارچه‌ های رنگارنگ بلوچی، زیورآلات سنتی، چادربافی، سوزن دوزی، حصیر، معرق، صدف، روسری ‌های محلی و روبند و کاموا ، انواع ادویه و گیاهان دارویی، ترشی محلی انبه و لیمو را پیدا کرد .

درواقع یک سمت بلوار کوچه هایی مسقف ، بلند و باریکی وجود دارد که دو طرف آن مغازه های کوچکی هستند که ابتدا و انتهای کوچه ها به هم راه دارند. به جز مغازه هایی که گفتم، بعضی جاها دکه های خوراکی فروشی هم هست. خوراکی هایی که برای جالب بودند و تازگی داشتن ولی واقعا برای کسانی که تمیزی خیلی برایشان مهم هست، پیشنهاد نمی کنم.

آن طرف بلوار هم دکه بازار هست. بازار سنتی چابهار به بازار فجر یا دکه بازار معروف است، خیابانی که گوشه و کنار آن پر است از دکه ها و دست فروش ها. در این بازار میتوانید انواع صنایع دستی و محلی سیستان از جمله رزی دوزی، حصیر، حنا، زیورآلات سنتی، پارچه های رنگی و داروهای گیاهی را بیابید.اگر هم خانم باشید و کمی اهل ذوق، می توانید دستان خود را به دست زنان بلوچی بسپارید تا با نقش و نگارهای زیبا هنر بلوچستان را بر دستانتان حک نمایند.سوغاتی برای عزیزانتان را فراموش نکنید بخصوص از زنان دست فروش که بسیاری از آنها نان آوران کودکان شان محسوب می شوند!

به جز پاساژ های مدرن در منطقه آزاد چابهار و بازار های محلی در مرکز شهر، مرکز خرید معروف دیگری در کنارک وجود دارد که به اسم لته بازار

بازارچه محلی کنارک

بندر کنارک نزدیکی چابهار قرار داره و بازار محلی این بندر بین گردشگران معروف است. بازارچه کنارک رو به ساحل هست و بخش زیادی از بازار تو فضای سقف دار هست و قسمتی هم به صورت دست فروش اجناسشون رو میفروشن. اجناس این بازار به ویژه کفش و لباسها دست دوم هستن و اگر قصد خرید دارید باید خیلی بین اجناس بگردید تا چیز خوبی بتونید پیدا کنید. قیمت ها به شدت متغیر هست ولی نسبت به بازارهای تاناکوراهای شهرهای دیگه ارزانتر هست.
نکته جالب اینکه برای ورود به مغازه ها باید کفشتون رو در بیارید و حواستون هم باشه که کالای دست دوم رو به عنوان کالای نو بهتون نفروشن. چندتا مغازه خوراکی فروشی هم داخل بازارچه هست که اجناس خارجی با قیمت مناسب تر از چابهار داره مثلا ترشی انبه و چای های خارجی. (https://lastsecond.ir/)

روز اول

خب بعد از رسیدن به هتل کمی در لابی نشستیم تا کارهای تحویل اتاق انجام بشود و در این زمان با چای بسیاز خوشمزه پذیرایی کردن و بعد اتاق را تحویل دادن که شرح آن را ذکر کرده ام.

اول رفتیم به بازار سنتی مرکز شهر که معازه های کوکی بود که چیز قابل توجهی برای من نداشت و بیشتر خوراکی فروشی های کثیف انجا نظرم را جلب کرد پس اول یک نوشیدنی خوردم از از شیر و بستنی و یک نوع شربت درست شده بود به اسم بستنی پاکستانی و در ادامه دکه ای بود که یه چیزی شبیه خمیر با سیب زمینی را در روغن سیاه سرخ می کرد و یکمی هم از اون خریدم و خوردم.

 

بعد برگشتیم به هتل وکمی استراحت کردیم و شب به پاساژ تیس و صالحیان رفتیم که چند دقیقه با هتل فاصله داشت.خوبی منطقه ازاد اینکه که تا ۱۱ شب باز است و مشکل امنیت هم ندارد.

مسیر های گردشگری چابهار

موقعیت دیدنی های چابهار در نقشه

مسیر شرق چابهار : شامل سواحل مرتفع ، تالاب لیپار ، درخت انجیر معابد ، کوه های مریخی ، اسکله رمین ، اسکله بریس ، خلیج گواتر و دیدن دلفین ها و جنگل های حرا

مسیر غرب : روستای کهیر و باغ های گرمسیری ، گل فشان ، روستای درک و تلاقی کویر و دریا پزم تیاب و شهر کنارک

 

شمال شرقی : منطقه حفاظت شده گاندو که محل زندگی تمساح های پوزه کوتاه ایرانی است .

مرکز شهر

را شامل می شود که همان طور که گفتم نقاط دیدنی چابهار از هم فاصله دارد مثل مسیر غرب تا روستای درک ۱۶۰ کیلومتر راه است و از شرق تا خلیج گواتر ۱۰۰ کیلومتر و تا  باهوکلات منطقه حفاظت شده گاندو هم ۱۰۰ کیلومتر راه است و این یعنی برای هر برنامه یک روز از صبح تا عصر زمان لازم است.

نمی تونم بگم کدام مسیر اولویت دارد چون همه جاش زیباست و باید دید ولی من با خانواده بودم و نمی تونستم برنامه خودم را داشته باشم به ناچار باید یک مسیر را انتخاب می کردم که اولویت من مسیر شرق بود. با هتل جهت رزرو مسیر شرق هماهنگ کردم نفری ۹۵ هزار تومان ولی بعد از ظهر بهم گفتن که تور جا ندارد و من هم با یکی از تاکسی های مسیر هماهنگ کردم.اولش ۲۵۰ گفته بود ولی در اخر به ۲۰۰ رضایت داد.قرار شد فردا صبح ۸ بیاید دم هتل. شب بعد از صرف شام خوابیدیم

روز دوم

صبح ساعت ۷:۳۰ جهت صرف صبحانه به رستوران رفتیم که انصافا صبحانه کاملی داشت.

ساعت ۸ دم هتل بودیم که راننده آمد و خیلی عصبانی بود چون دیشب بنزین گران و سهمه بندی شده بود.

اول به تالاب لیپار رفتیم. در عکس هایی که در اینترنت هست این تالاب خیلی  صورتی هست ولی من از نزدیک اون رنگ زیبای صورتی تالاب را ندیدم که در شرایط مختلف رنگ آن کم و زیاد می شود.

” تالاب لیپار

چابهار شهری بندری که همانطور که از نامش مشخص است شهری با آب و هوای بهاری است که از نظر اقتصادی و گردشگری بسیار مورد توجه عموم مردم دارد. این شهر سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب می کند و دلیل آن هم وجود جاذبه های منحصر به فردی است که در این منطقه وجود دارد.در این مطلب الی گشت قصد دارد تا درباره یکی از جاذبه های جذاب و کمی عجیب در این شهر بندری که تالاب لیپار در چابهار است خدمتتان شرح دهیم، این تالاب با توجه به طبیعت منحصر به فردی که دارد به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های چابهار شناخته شده و جالب است بدانید که تنها ۴ نمونه ی مشابه از آن در جهان وجود دارد

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، تالاب لیپار یکی از جاذبه های منحصر به فردی است که در کرانه دریای عمان ایران قرار دارد و تنها چهار نمونه ی مشابه از آن در سراسر جهان مشاهده شده است. این دریاچه به دلیل رنگ صورتی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از نظر زیست محیطی بسیار امن و فوق برای تعداد زیادی از گونه‌های جانوری به شمار می‌روند؛ ولی بعضی از این تالاب‌ها در دیگر نقاط جهان که شاید شمارشان به تعداد انگشتان یک دست باشند، به دلیل رنگ خاص خود از بقیه متمایز شده‌اند. آب این تالاب‌ها بنا به دلیل وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌های گیاهی به رنگ شیر – توت فرنگی است و از اینرو، برای نوشیدن به نظر مناسب می رسند، ولی در واقعیت جزو شورترین آبگیرهای جهان هستند. به شدت توصیه می شود که این آب را میل نکنید.

پوشش گیاهی تالاب لیپار در چابهار

این منطقه به دلیل موقعیت جرافیایی که دارد شرایط مناسبی را برای رویش و پرورش گونه های مختلفی از بلوط و گزنه را دارد که این گیاهان در آب این تالاب رشد می کنند و صحنه ی فوق العاده زیبایی را پدید می آورد که نمونه آن نه تنها در ایران بلکه در جهان بسیار کم دیده شده است.

دشتی در کنار این تالاب قرار دارد که اهالی این منطقه به آن عروس چابهار نیز می گویند. در زبان بلوچستانی دشتان به معنای دختران جوانی است که هنوز ازدواج نکرده اند. دلیل نام گذاری این منطقه هم به این نام درختان سرسبز و جوانی است که در آن وجود دارد.

گونه‌‌های جانوری تالاب لیپار در چابهار

علاوه بر گیاهان متنوعی که در این منطقه رشد می کنند حیوانات متنوعی هم در آن دیده می شود که این حیوانات شامل پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است. علاوه بر این در این منطقه پنبه‌های وحشی می‌روید که مردم منطقه از آن تشک و بالشت تهیه می‌کنند. مطابق با بررسی ها و آمارگیری هایی که انجام شده در این شهر بندری در مورد گونه های جانوری نتیجه ای به این صورت نیز بدست آمده است که این نتیجه را می توانیم به شرح زیر خدمتتان نشان دهیم:

۹۳ گونه پلانکتون گیاهی، ۳۱ گروه پلانکتون جانوری، ۶۴ گونه از انواع نرم‌تنان، ۸۵ گونه انواع ماهی، ۲۴ گونه از سخت پوستان، ۱۴ گونه مایوبنتوز و ۴۶ گونه مختلف از جلبک‌ها در آن شناسایی شده‌ اند.

اکوسیستم تالاب لیپار در چابهار

نحوه ی اکوسیستم تالاب در چابهار به صورت جذر و مد قرمز انجام می شود که همین خود یکی از دیدنی های سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود و برای بازدیدکنندگان بسیار تعجب آور است. اوج زیبایی این پدیده در دره لیپار قابل مشاهده است، جایی که به آن تالاب صورتی می‌گویند. در مورد رنگ قرمز این پدیده که محصول فعالیت پلانکتون‌ها است.

دلیل صورتی بودن تالاب لیپار در چابهار

همانطور که گفتیم رنگ صورتی این تالاب به دلیل وجود فراروان پلانکتون های گیاهی است که در آن وجود دارد و به رنگ قرمز دیده می شود. چیزی حدود ۹۰ درصد از پلانکتون های گیاهی در این حوزه دیده می شوند. وفور مواد آلی و معدنی ای که از طریق رودخانه و خورهای متصل به خلیج به این حوزه نیز هدایت می شوند. همین موضوع خود سبب افزایش زیاد تولیدات بیولوژیکی در بعضی از فصول می شود، به طوری که این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانکتون‌های گیاهی در ماه‌های بعد از فصل مونسون (از اواسط خرداد تا اواسط شهریور ) می‌شود؛ این تعداد در آذرماه به حداکثر میزان خود می‌رسد.

در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر شاهد پدیده جزر و مد قرمز در منطقه خلیج گواتر هستیم که عامل اصلی آن گونه نوکتیلوکا میلیاروس است که در ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین تعداد آن به شدت افزایش می‌یابد. فرآیند «رد تاید» یا «کشند قرمز» از جمله فرآیند‌های بیولوژیکی در محیط‌های آبی است که توسط پلانکتون‌های گیاهی به وقوع می‌پیوندد و نقش عمده‌ای در زنجیره‌های غذایی و انرژی در اکوسیستم‌های آبی این منطقه دارد. ttps://www.eligasht.com/Blog/?p=100320 “

به فاصله کمی از تالاب، به درخت انجیر معابد یا مکر زن رسیدیم

 

درخت مکرزن یا  انجیر معابد

این درختان قدمتی بالای صد سال دارند البته راننده تاکسی میگفت بیش از ۵۰۰ سال که البته در طول این سفر یک روزه متوجه شدم ایشان اطلاعات دقیقی ندارد که البته حق داشت چون لیدر تور نبود.

“درخت مکرزن که به انجیر معابد ، لور و انجیر هندی نیز معروف است . نام درختی معروف است در شهر های چابهار و نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان ایران بر کرانه دریای عمان . از درختان بزرگ کائوچویی در جزایر و بنادر جنوب مانند آبادان و بوشهر تا چاه بهار و تیس می باشد .

این درخت از جاذبه های گردشگری این دو شهر بشمار می آید . اصل این گیاه از هند شرقی است.دارای برگ های پهن است و شاخه های آن به پایین سرازیر می شود و در لای شن ها ریشه می دواند . مردم شاخه های آن را می زنند تا به شکل چتری درآید .

از ساقه های هوایی آن ریشه های هوایی بی شماری ظاهر می شوند به طوری که به زمین می رسند و در اطراف درختان بزرگ صد ها متر مربع زمین را اشغال می کنند . این ریشه ها را ریشه های شمعی گویند . برگ های لور بیضی شکل و درست و براق و طول آن به cm 25 بالغ می گردد میوه گیاه بی پایه و به درشتی فندق است و چوب آن خاکستری رنگ می باشد و سختی و دوام چندانی ندارد ولی در آب دوام می کند و چوب ریشه های هوایی آن سخت است .

نام این درخت در جنوب لول ، لور ، درخت مکرزن است و در جزیره خارک ، لیل و در جزیره کیش لیر نامیده می شود و در کتب مختلفه به اسامی اثاب ، الول بروبرگت و کراک نامبرده شده و تصور می شود . که سه نام اخیر نام های این درخت در هند است. 

چیزی که جای تاسف داشت، یادگاری مردم بود که با اسپری رنگ رو تمام تنه درخت به چشم می خورد

https://seeiran.ir/%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA-%D9%85%DA%A9%D8%B1%D8%B2%D9%86/

 

بعد از آن در مسیر بسیار زیبا و پیچ و خم جاده ای بین کوه و دریای عمان به کور های مینیاتوری و مریخی رسیدیم

کور های مینیاتوری و مریخی

“حدود ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر از شهر چابهار دور می شویم و در کنار جاده چشم مان به یکی از شگفتی های طبیعت ایران می افتد که با عنوان کوه های مریخی یا مینیاتوری شناخته می شود و در زبان محلی به کالانی یا آریا شهرت دارد. کوه های مریخی دقیقا سمت چپ جاده چابهار به گواتر دیده می شوند؛ جایی در حوزه دهستان کهیر در شهرستان ساحلی کنارک. با رسیدن به این اثر طبیعی گویی سیاره ای دیگر پیش روی مان قرار دارد و به راحتی می توانیم آن را لمس کنیم…

کوه های مریخی رنگی میان طوسی و سفید دارند و با تغییر نور روز، رنگ های متفاوتی به خود می گیرند. قدمت این کوه ها به ۴ تا ۵ میلیون سال قبل باز می گردد و رشته کوهی را تشکیل می دهند که ده ها کیلومتر به سمت شرق امتداد دارد. این رشته کوه در ادامه کوه های زاگرس شکل گرفته و کوه هایی را با ارتفاع متفاوت در خود جای داده است؛ در جایی شاهد کوه های ۵ متری هستیم و در نقطه ای دیگر به ناگاه ارتفاع آن ها از ۱۰۰ متر هم تجاوز می کند. جالب ترین نکته این کوه ها، سختی و مقاومت آن هاست به گونه ای که برای بالا رفتن از آنها باید تجربه صخره نوردی داشته باشید.

فسیل‌ صدف و ماهی و نهنگ در برخی نقاط این منطقه پیدا می شوند و یکی از جذابیت های کوه های مریخی به شمار می آیند. این احتمال وجود دارد که کوه ها زمانی غرق در آب های عمان بوده اند و یا جزر و مد دریا خودش را به این منطقه رسانده و اثرش را این گونه بر جای گذاشته است.

یکی از ویژگی هایی که می تواند در تصمیم شما برای سفر به این کوه ها تاثیرگذار باشد، یک کمپ گردشگری است که در منطقه وجود دارد و امکانات خوبی را به شما ارائه می دهد. در ادامه بیشتر برای تان از کوه های مریخی می گوییم و اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان می گذاریم.

خوشگذرانی در کوه های مریخی

در سفر به کوه های مریخی از انجام فعالیت های زیر لذت ببرید:

۱- گشت و گذار در فضای مریخی

سفر به کوه های مریخی مانند این است که قدم بر روی سیاره ای دیگر می گذارید. پس به جای جای این سیاره بروید و با ذهن کنجکاو خود همه جای آن را کشف کنید. مناظر مختلفی در گوشه و کنار آن منتظر شما هستند. خیال تان را پرواز دهید و دقایقی خود را بر روی مریخ تصور کنید. ذهن تان را پرواز دهید تا برای خودش قصه ببافد، اشکال تازه در میان کوه ها پیدا کند و رمز و رازهای تازه را بیابد.

۲- عکاسی

در سفر به کوه های مریخی، دوربین یا گوشی هوشمندتان را فراموش نکنید. فکر می کنید چند جای دیگر، چنین منظره شگفت انگیزی وجود دارد و چه قدر ممکن است که چنین چیزی را دوباره ببینید. پس در این سفر تصاویر خوبی را ثبت کنید تا برای همیشه جلوه زیبای این مریخ زمینی را به خاطر بسپارید.

۳- تماشای آسمان شب

اگر می توانید، به گونه ای برنامه ریزی کنید که شب را در حوالی این کوه ها به صبح برسانید یا حداقل دقایقی از شب را در آنجا حضور داشته باشید. کوه های مینیاتوری در منطقه ای واقع شده اند که افق وسیعی دارد و به گفته کارشناسان آسمان این نقطه به شما قابلیت رصد همزمان ۱۴ صور فلکی را می دهد. پس اگر از علاقه مندان ستاره نگری هستید و یا می خواهید آسمان شب را زیباتر از همیشه ببینید بار و بندیل تان را همراه خود به کوه های مریخی ببرید و شب را در آنجا بگذرانید.

۴- صخره نوردی

شاید دل تان بخواهد این کوه های مریخی را فتح کنید؛ چرا که نه؟ اگر به اصول سنگ نوردی آشنایی و تجهیزات آن را نیز دارید می توانید این تجربه متفاوت را برای خود رقم بزنید. https://www.karnaval.ir/things-to-do/martian-mountains-chabahar

در مسیر ماشین های شاسی بلندی زیادی به چشم می خورد که شوتی بودن  (شوتی : کسانی که قاچاق کالا یا سوخت میکنند) و کلی با راننده در این خصوص صحبت کردیم. در مسیر به سمت اسکله بریس پاسگاه بود ولی شوتی ها قبل از آن از جاده خارج شده و در مسیر خاکی از سمت دیگری می رفتند.

اسکله بریس

زیباترین قسمت سفر و شاید یکی از زیبا ترین مناظری که دیده بودم.

از روستایی بریس عبور کردیم و ازبلوار صیاد مسیرمان را دنبال کردیم به سمت ساحل بریس. در انتهای بلوار مسافتی کمتر از دویست متر را در مسیر خاکی طی کردیم که روبروی آن یک پاسگاه مرزی بود  و بعد …  چیزی نمی نویسم چون عکس ها گویای همه چیز است.

فقط در جریان باشید که ارتفاع آن حدود ۷۰ متر است و مناظر شما را وسوسه می کند. خیلی مراقب پرتگاه باشید.

مسیر بعدی خلیج گواتر و دیدن دلفین ها و جنگل های حرا بود که من دیدن دلفین ها و جنگل های حرا را در قشم تجربه کرده بودم و با توجه به مسیر نسبتا طولانی تا خلیج گواتر و گرم شدن هوا، تصمیم به بازگشت گرفتیم ولی با راننده صحبت کردم که به جای آن ما را به قبرستان جن ها ببرد.

قبرستان جن ها – روستای تیس در ۵ کیلومتری بندر چابهار

خب راستشو بخواهید من انتظار یه جای دور افتاده را داشتم ولی در واقع قبرستان این روستا دقیقا چسبیده به قبرستان جن ها است و با فاصله کمتر از ۱۰۰ متر بافت روستا و خانه ها شروع می شود. در این که شب هنگام چقدر می تواند خوفناک باشد واقعا نمی دانم ولی طبق اطلاعات سایت   https://www.rokna.net/

قبرستانی خاموش و مرموز در جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران در روستای تیس، روستایی باستانی با قدمتی دست کم ۲۳۰۰ ساله که در آن اعتقادات و باور‌های مردم بلوچ با راز آمیزی و سکوت ژرفناک طبیعت آن و آثار تاریخی بر جای مانده پیوند خورده است و گورستان جن که بلوچ‌ها به آن «جن سنط» میگویند یکی از این رازهاست.

عمر این روستا به ۲۳۰۰ سال پیش میرسد و اسم آن در کتاب هاى مربوط به فتوحات اسکندر مقدونى بعنوان تیز معروف بوده که به مرور زمان به تیس تبدیل شده است؛ در اثر‌های مورخین و جغرافی دانان دوره اسلامى از آن بعنوان بندر تزیا یا تسی مذکور و این روستا مرکز تجارت شکر ایالات مکران و گندم سیستان بوده است.

ماجرای قبرستان جن‌ها در سیستان و بلوچستان:

اول از همه به این مسئله می‌پردازیم که به چه دلیل مردم به این مکان، قبرستان جن‌ها می‌گویند؟ قبرستان جن ها، شبیه نامش مکانی بسیار وحشتناک به نظر می رسد. مردم منطقه‌ تیس در استان چابهار این مکان را در واقع محل دفن اجنه می دانند. با این حال که تمامی مردم محلی این قبرستان را وحشتناک می‌خوانند، خود همین ساکنان در مجاورت این قبرستان عجیب و غریب مردگان خود را دفن می کنند.

این قبرستان با سنگ قبر‌های بسیار بزرگی تبدیل به مکانی جذاب برای ماجراجویان و گردشگرانی شده است که به دنیای ماورالطبیعه و داستان‌های اجنه، علاقه‌ وافری دارند. قرار گرفتن قبرستان در دامنه‌ی کوه و وحشت مردم از نزدیک شدن به این مکان موقع غروب و شب یکی از علل نامگذاری این محل به نام قبرستان جن‌ها است. سنگ قبر‌های بزرگ و عجیب در این قبرستان وحشتناک، محلی‌های این منطقه را به این عقیده رسانده است که این قبر‌ها محل دفن فرزندان آدم نیست.

احتمالا راست هم بگویند برای این که، در این قبرستان قبر‌ها کنار هم روی سطحی صخره‌ای حفاری شده اند که این شیوه‌ی حفر تنها سوالات بسیار زیادی را بوجود آورده است. مردم دائم در مورد این قبرستان می‌پرسند که چه کسانی این قبر‌ها را حفر کرده اند؟

باور‌های مردم محلی می گوید که:

این قبر‌ها متعلق به جن‌ها است. آن‌ها مردگان خود را در حصار این سنگ‌ها دفن نموده اند و موقع شب که میرسد جن‌ها بر سر قبر از دست رفتگان خود حاضر میشوند و به مویه و مرثیه سرایی مشغول می‌گردند. در واقع آن‌ها میگویند که هر کس که در موقع شب گذرش بر این قبرستان بیفتد، مورد نفرین جن‌ها قرار می‌گیرد و با عذابی سخت پس از چند روز حتماً خواهد مرد!

زمان ساخت قبرستان جن‌ها دقیقا و بدرستی مشخص نیست. ظاهر قبر‌های این قبرستان نشان می‌دهند که این مقبره‌ها مربوط به زمان‌های بسیار دور هستند. باید بدانید که تمام قبر‌های گورستان جن‌ها در سیستان و بلوچستان در دامنه‌ی کوه و در دل سنگ‌ها کنده شده اند. اما علیرغم گذشت زمان و تخریب مقبره‌ها به وسیله باد و باران و عوامل دیگر هنوز قبر‌های زیادی در اینجا باقی مانده است. از ویژگی‌های ظاهری این قبر‌ها می‌توانیم به شما بگوییم که این قبر‌ها در اندازه‌های بزرگ و کوچکی ساخته شده اند.

در میان این قبرستان یک قبر کاملاً سالم و قدیمی هم دیده میشود که ۲۲۵ سانتیمتر طول و ۱۱۰ سانتیمتر عرض دارد. جالب است بدانید که آثار چنین قبر‌هایی با چنین ویژگی‌های ظاهری در دامنه‌ی کوه‌های شهباز استان مرکزی هم وجود دارد.

در گذشته قبرستان جن‌ها در سیستان و بلوچستان در حاشیه‌ی روستا قرار داشته است. جالب است بدانید که گروه اندکی هم معتقد هستند در موقع غروب صدای گریه‌ها و ضجه‌هایی از این قبرستان به گوش می‌رسیده است.

احتمالات دیگر در خصوص قبرستان جنیان:

در مورد قبرستان جنیان احتمالاتی هم وجود دارد؛ احتمالاتی که اصلاً قطعیتی در آن نیست و صرفا کارشناسان تاریخ، جغرافیا و زمین شناسی میتوانند با بررسی‌هایی اساسی، جواب دقیقی به پرسش‌های موجود بدهند. در این جا احتمالات موجود را می‌خوانید.

۱. تعدادی معتقد هستند خاکسپاری در ایران باستان به این شکل بوده. برای این که سنگ‌های گورستان جنینان تیس بی مشابهت به قبر دخمه‌هایی که در زمان قبل ترویج داشته اند نیست؛ قبر دخمه‌هایی قدیمی که احتمالا امروزه با فرسایش روبرو شده و به این شکل درآمده اند.

مثلا در بندر باستانی سیراف بنا شده در کرانه‌های خلیج فارس، دره‌ای به اسم «لیل» وجود دارد که روی بدنه‌ی آن دخمه‌هایی در دل کوه کنده شده و به علت پیدا شدن استخوان‌هایی در آن‌ها میتوان گور بودن این دخمه را تائید کرد. همچنین در کنار آن‌ها و روی کوه حفره‌های مستطیل شکل متعددی دیده میشود که تداعی کننده‌ی قبرستان است. اما در این حفره‌های هم استخوان‌هایی پیدا شده.

بطور کلی قبر دخمه‌ها به زمان ماد و هخامنشیان وابستگی دارند که با این تفسیرها، احتمال اینکه قبرستان جنینان تیس نمونه‌ای از همان قبرستان‌های زمان قدیم باشد بسیار زیاد است.

۲. به اعتقاد بعضی از مردم تیس، این احتمال موجود است که احتمالا حفرکنندگان این قبرستان به علت حفظ مردگان و درگذشتگان خود از گزند جانوران و خورندگان زیرزمینی، رنج حفر کردن سنگ را بر خود هموار می‌کردند تا با ساخت این مدل قبرها، به مردگانشان احترام بیشتری بگذارند.

۳. تعدادی هم معتقد هستند این سنگ‌ها و سطوح موجود در قبرستان جنیان، محل جمع اوری آب در زمان باستان بوده اند. به عنوان مثال در همان دره‌ی لیل و در لابه لای گور‌های سنگی که از آن صحبت شد، چاه‌های آب متعددی به عمق ۱۰۰ متر حفاری شده که وجود آن‌ها سوال برانگیز است.

بنا بر گزارش کارشناسان سازمان میراث فرهنگی آنچه امروزه در ارتفاعات مشرف بر دامنه‌ی کوه‌های شمالی سیراف می‌بینیم و اندیشمندان و محققان از آن بعنوان قبور سنگی یاد میکنند، در اول به خاطر ایجاد قبر و مدفن مردگان خلق نشده اند بلکه حوضچه‌های جمع اوری آب باران بوده اند. حتی که این احتمال میتواند در خصوص سطوح سنگی قبرستان جنینان هم قابل توجیه باشد.

من باستان شناس نیستم بنابراین نمی دانم کدام از این حرف ها درست است لذا جذابیت این مکان معروف برای من زیاد نبود و محیط این مکان هم بزرگ نبود لذا کمتر از نیم ساعت نگاهی به قبر ها انداختم. البته من در عکس ها در اینترنت، قبر ها را خالی دیده بودم ولی چیزی که به چشم خودم می دیدم قبر ها تقریبا از خاک پر شده بود. حالا به عمد یا بر اثر سیل و باران و فرسایش ؟!!!!

عکس قدیمی 

عکسی که من گرفتم

بعد از دیدن قبرستان جن ها به ساحل رفتیم تا از هوای مطبوع و منظره بی نظریرش لذت ببریم. ساحل نزدیک مجتمع پذیرایی براسان بود. هوا برای آب تنی مناسب بود ولی آب کمی سرد بود و البته چند نفری هم داخل آب بودن . من وسایل برای آب تنی با خودم نیاورده بودم ولی همان زمانی که من به فکر آب تنی بودم، در تهران برف مفصلی باریده بود. بعد از نیم ساعت آرامش گرفتن از دریا، به سمت هتل به راه افتادیم ولی قبلش به بازار میوه فروشی کوچکی رفتیم.


من شنیده بودم که چابهار انبه های بسیار خوشمزه و همچنین میوه ای به نام “زیتون دارد”. پس از کمی پیگیری متوجه شدم که فصل انبه تمام شده و تازه شروع فصل زیتون است. مفازه ای پیدا کردم و ۲ کیلو زیتون گرفتم(کیلویی ۱۳ هزار تومان).

میوه زیتون 

این میوه از نظر رنگ و بافت شبیه گلابی است یعنی کال آن سفت و سبز و رسیده آن نرم تر و پوست آن زرد با لکه های تیره تر است البته شکل آن گرد و شبیه میوه به در ابعاد کوچک تر است. دانه های خیلی سفت و کوچکی دارد و مزه آن ترش و شیرین و بسیار دلنشین است ولی چیزی که من در هیچ میوه دیگری ندیدم بوی خوشایند میوه است با قدرت پخش بسیار زیاد و ماندگاری بالا طبق اطلاعات سایت (https://www.dana.ir/)

درخت گوآوا (guava)  با نام علمی (psidium guajava)معروف به سیب مناطق گرمسیری در گذشته های بسیار دور از مکزیک تا پرو کشت می شد؛ اما امروز کشت و پرورش آن در نقاط گرمسیری دنیا گسترش یافته است.

گیاه گوآوا درختچه‌ای همیشه سبز از خانواده میرتاس‌ها است که برگ‌های در برابر هم، دراز و بیضی شکل دارد؛ این گیاه بسیار کم‌توقع است و کاشت و پرورش آن به صورت باغ یکدست یا مخلوط با سایر درختان میوه به منظور تولید میوه ارگانیک در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دنیا رواج دارد.

این گیاه علاوه بر داشتن میوه ای با عطر و طعم بی نظیر خواص دارویی فراوانی نیز دارد؛میوه آن حاوی ویتامین های مختلفی بوده  و منبع غنی آهن ، کلسیم ، فسفرو آنتی اکسیدان ها و مقادیر بالای فیبر می باشد که آن را به میوه ای مناسب برای لاغری ، درمان یبوست ، تنظیم کلسترول ،  فشار خون و کنترل بیماری های قلبی تبدیل کرده است.

جویدن برگ این گیاه التیام دهنده درد دندان است و از جوشانده آن در درمان مشکلات معده، ناراحتی های پوستی، مشکلات تنفسی، تسکین سرماخوردگی و مشکلات لثه و گلو درد استفاده می شود.

در ایران محل کشت آن استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان بوده و با نام« زیتون محلی» شناخته می شود؛ با توجه به اینکه این گیاه منحصرا در این دو منطقه و مناطق محدود گرمسیری کشور رشد می کند هنوز سهمی تقریبا صفر درصدی در سبد خرید میوه خانوار دارد و حتی در دو استان محل کشت خود نیز غریب مانده است.

به هتل رسیدیم و نهار را در رستوران خود هتل خوردیم که کیفیت غذا ها خوب بود.

منوی رستوران هتل فردوس چابهار

ساعت ۵ رفتیم سری به پاساژ ها بزنیم . همانطور که قیلا گفتم تقریبا تمام پاساژ ها در منطقه آزاد قرار دارند که از هتل فردوس با ۱۰ دقیقه پیاده روی به همه آنها دسترسی خواهید داشت.

برای شام فقط من مشتری بودم  🙂  بنابراین از هتل زدم بیرون. از قبل لیست رستوران های خوب را آماده کرده بودم

موقعیت رستوران های چابهار در نقشه

بنابراین تاکسی گرفتم (با توجه به افزایش نرخ بنزین، کرایه ها هم از همین امروز گران شد) رفتیم به سمت رستوران دهلی دربار ولی می دونید چیه؟؟ در چابهار ساعت  ۱۰ شب تقریبا همه جا تعطیل است و رستوران دهلی دربار هم فقط یک غذا داشت. پس به پیشنهاد راننده رفتیم رستوران “مهدی کبابی” . از تاکسی پیاده شدم و رفتم داخل ولی برام غذاها جذابیتی نداشت. نه اینکه غذا ها بد باشه هااااا نه ولی من دوست داشتم یه غذای متفاوت بخورم . آمدم بیرون و از دور دیدم یک رستوران دیگر هم کمی بالاتره بنابراین به آنجا رفتم به اسم سوفی یا حاج امان

آدرس رستوران سوفی یا حاج امان : بلوار امام روبروی بانک تجارت.

همانطور که در عکس می بینید سیستم خاصی برای کبابی کردن گوشت دارن. این گوشت حالا جه مرغ باشه چه گوشت ران یا سر دست و چه ماهی، به طور کامل سرو می شود و به آن سِجی می گویند. یکی در رستوران بهم گفت سجی یعنی کامل و یک غذای پاکستانی است . معمولا چند نفری میان در رستوران و سفارش می دن. من دوست داشتم ماهی شیر به این روش می خوردم ولی پیدا کردن ماهی شیر در سایز کوچک کار آسانی نیست . خود صاحب رستورانی می گفت شاید روزی ۷-۸ تا بیاریم و سریع تمام می شود.علیرغم اینکه من تلفن آنجا را گرفتم تا بتونم برای نهار یا شام روزهای دیگر، ماهی سفارش بدم، موفق به خوردن سجی ماهی نشدم. در عوض یک غذای دیگه پاکستانی/هندی خوردم به اسم کرائی

فیلم روش پخت سجی  

کرائی یا کرایی

یک غذای خوشمزه و البته تند و چرب.تندی و ادویه این غذا شبیه غذا های هندی است و بجز تندی مزه های مختلفی را حس خواهید کرد. کرایی مدل های مختلفی دارد کرایی گوشت /مرغ/ماهی/ میگو و سفید یا   وایط کرایی.

 

من کرایی مرغ و گوشت را در رستوران هتل امتحان کرده بودم و کرایی سفید را هم در این رستوران امتحان کردم و واقعا همشون باب میل من بود. فکر کنم ساعت ۱۱ بود که رسیدم هتل و خوابیدم.

روز سوم

مثل هر صبح ساعت ۷:۳۰ صبحانه خوردیم . این وسط یه چیزی بگم که اتاق کلا بوی خوش میوه زیتون می داد.

بعد از اون رفتیم بازار ماهی فروش ها و ماهی خریدیم (شیر – سرخو – حلوا سفید و کفشک) یه چیزی در خصوص حلوا سفید بگم که این ماهی که گرونترین ماهی جنوبه را در سایز بزرگ نمی توانید پیدا کنید چون تماما صادر میشه به کشور های حاشیه خلیج فارس و اگر بتوانید پیدا کنید، در سایز کوچک و اندازه کف دست است. ظاهرا چابهار دو تا بازار ماهی فروش ها داره که نزدیک همه. ماهی ها را به یک غرفه سپردیم که برامون فریز کنه و با تاکسی رفتیم سمت کنارک که بازار معروفی دارد.

از چابهار حدود ۵۰-۶۰ کیلومتر یعنی حدود ۱ ساعت تا کنارک راه است. بین راه به یک دو راهی می رسید که از یک سمت ۱۰ کیلومتر تا فرودگاه راه است و از راه دوم حدود ۱۵ کیلومتر تا کنارک.

ساعت ۱ رسیدیم هتل و نهار را در رستوران هتل خوردیم. عصر خانواده رفتن برای بازار گردی ولی من خریدی نداشتم پس هتل ماندم و دوش گرفتم و بعد به خانواده ملحق شدم.

شب یه ماشین گرفتیم تا به رستوران شش محل بریم که ظاهرا از رستوران های معرف چابهار است. ولی ماهی نداشت بنابراین به رستوران خلیج رفتیم که کنار دریا بود . محیط آرام و دنج با منظره بسیار زیبا و غذای خوب. البته برگشتن کمی معطل شدیم چون رستوران در خیابانی واقع شده بود که اصلا رفت امد ماشین نداشت و آژانس ها هم ماشین نداشتن.

 

منوی رستوران خلیج چابهار

روز آخر

خانواده مثل همیشه بعد از خوردن صبحانه رفتن برای خرید و من خوابیدم تا ساعت ۹:۳۰ و بعد رفتم کافی شاپ هتل و چای خوردم.

ساعت ۱۱:۳۰ وسایل ها را جمع کردیم و تحویل هتل داده و اتاق را تحویل دادیم.

تصمیم گرفتیم برویم به ساحل و در کافی شاپ بشینیم و چای بخوریم ولی راننده چند جا ما را برد که یا تعطیل بود یا فضای مناسب نشستن نداشت. یهو راننده بهم نگاه کرد و گفت بزن قدش. من متعجب زدم قدش و گفت ما برادریم. من هنوز نمی فهمیدم چی میگه. بعد با موبایل با یه نفر بلوچی صحبت کرد و مسیرش را عوض کرد. من کم کم داشتم میترسیدم و بهش گفتم کجا می ریم؟ گفت: با خانمم صحبت کردم و گفتم چایی دم کنه که مهمان داریم.

پس رفتیم خانه آقای راننده و همسرش هم آمد و جای همگی خالی یک چای بسیار خوشمزه بهمون داد. بعدر صرف چای دوباره سوار ماشین شدیم که راننده ما را به رستوران ببرد. در راه اقای راننده گفت : یه وقت نشه بگی آمدم چابهار و بلوچ ها مهمان نوازی نکردن. از قبل با صاحب رستورانی در تاکسی آشنا شده بودم به اسم آقا شاپور که اصالتا شمالی بود و با کل خانواده آمده بود چابهار و رستورانی داشت به همین اسم و داستان زندگی خیلی جالب و عجیبی داشت.

خلاصه نهار را در رستوران اقا شاپور که توسط خانواده اش اداره می شد و رستوران کوچکی بود، خوردیم و به هتل برگشتیم. وسایل ها را برداشتیم و به سمت فرودگاه کنارک به مقصد تهران به راه افتادیم.

 

سوزن دوزی بلوچ

هنر سوزن‌دوزی یکی از هنرهای تاریخی و فاخر دست زنان بلوچ و ترسیم کننده نقشه راه مد و لباس ایرانی است که طول چند هزار سال گذشته همچون برگی زرین، هویت و شناسنامه فرهنگی قوم بلوچ را به نمایش گذاشته است.  (اطلاعات کامل تر در سایت http://chabahargasht.ir/post-68 )

قیمت لباس های سوزن دوزی شده خیلی متفاوته ولی یک لباس خوب چند میلیون تومان قیمت دارد 

 

غذاهای چابهار 

من کرایی گوشت و مرغ و سفید  و البته بریانی را امتحان کردم که عالی بود. ماهی و میگو هم که در انواع سرخ شده – کبابی و پفکی همشون عالی هستن ولی غذا های دیگری هم هست که باید امتحان کرد مانند : بت ماش – تباهگ – تخلان  –  تنورچه -دوغ پا –  املت سوزی – خوراک خرما

قیمت ها

کرایی ها و بریانی:  بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان
ماهی ها:  بین ۴۵ تا ۵۵
میگو:   بین ۵۰ تا ۷۰
تاکسی: از کنارک یا فرودگاه تا چابهار حدود ۵۰
تور: بستگی به مسیر و اینکه از تور هتل استفاده کنید یا با یک ماشین هماهنگ کنید، دارد ولی مسیر شرق بین ۸۰ تا ۹۵ مسیر غرب بین ۹۵ تا ۱۱۰
کرایه تاکسی : بستگی به فاصله دارد  بین ۸ تا ۱۵
ماهی خام: طبق عکس که در بالا قید شده
قیمت غدا در رستوران ها : طبق عکس ها

 

 

چند نکته

  • برای سفر برنامه ریزی داشته باشید
  • دیدنی های چابهار خیلی زیاد است ولی فاصله مراکز هم از هم زیاد است و برای دیدن همه آنها حداقل به ۳-۴ روز نیاز دارید
  • شهر ساعت ۱۰ شب تقریبا سوت و کور است ولی منطقه آزاد تا ساعت ۱۱ باز است
  • مطالب عنوان شده، نظر شخصی بنده می باشد و ممکن است نادرست یا با نظرات دیگران متفاوت باشد.
  • تمامی مطالبی که از سایت های دیگر برداشته شده است، با قید منبع و ماخذ در انتهای مشخص می باشد. لذا اگر سایتی تمایل به استفاده از مطالبش را نداد، از طریق ایمیل اعلام کند.
  • عکس های که توسط بنده گرفته یا از طریق گوگل مپ علامت گذاری شده، با نوشته “aledavoud.com”مشخص می باشد و مابقی از سایت های دیگر دانلود شده است.
  • استفاده از مطالب این سایت در صورت درج منبع، بلامانع است

 

منابع:

https://www.cfzo.ir/

https://www.kojaro.com/

tripbama.com

http://kapaat.com/

https://lastsecond.ir/

/www.eligasht.com

www.karnaval.ir

seeiran.ir

https://www.rokna.net/

https://www.dana.ir/

پاسخی بگذارید