سفرنامه قشم – هرمز – هنگام

ارسال شده در: Uncategorized | ۰

و اما یک بار دیگر سفر قشم مطرح شد. زمان سفر هم تعطیلات ۲۲ بهمن مورد تاید قرار گرفت فقط مشکل اینجا بود که قیت بلیت هواپیما برای این تعطیلات حدود خیلی بالا بود بنابراین تصمیم گرفتیم با قطار به بندعباس بریم و از انجا به قشم ولی نهایتا نتوانستی بلیت قطار هم بگیریم . بنابراین تصمیم گرفتیم خارج از زمان تعطیلات به قشم رویم.

زمان سفر ۲۴ الی ۲۸ دی –رفت : قشم ایر /۱۴:۲۰/ حدود ۳۰۰ هزار تومان

برگشت: زاگرس/۱۶:۳۰/ حدود ۴۶۰ هزار تومان

بیمه حوادث سفر: من معمولا خودم سفر هایم را هماهنگ می کنم و از تور استفاده نمی کنم. یکی از کارهایی که در سفر پیگیری می کنم، بیمه سفر است. در این سفر هم خودم و دوستانی که می خواستن را بیمه کردم. بیمه حوادث مسافرت را بیشتر شرکت های بیمه پوشش می دهند که بسته به سن مسافر- تعداد روز سفر و نوع بیمه، هزینه متفاوتی دارد. من از بیمه رازی به آدرس زیر استفاده کردم

من از سر کار ماشین گرفتم و به فرودگاه رسیدم بقیه هم آمده بودن . اما پرواز بیش از ۱:۳۰ تاخیر داشت. در قشم هم دو تا ماشین گرفتیم و به هتل همیشگی رفتیم که دو تا سوییت رو به دریا و یک سوییت پشت به دریا داشتیم.

برنامه ما بیشتر گشت جزیره هرمز و هنگام و لارک بود چون بیشتر ما قشم آمده بودیم و قبلا قشم را گشته بودیم.

شب تعدادی از دوستان مشغول قدم زدن کنار ساحل شدیم و چند نفری هم رفتیم تو دریا. آب کمی سرد بود ولی  ۳۰ دقیقه  آب تنی، روح و جسمم را سرحال کرد.

برنامه فردا تور هرمز بود که امشب با یکی از راننده های اونجا هماهنگ کرده بودم ولی متاسفانه یکی از دوستان از روی مبل به عقب برگشت و بر اثر اصابت سرش با دیوار، از ناحیه سر آسیب دید. دوستان، مصدوم را به بیمارستان قشم منتقل کردن که متاسفانه ۸ تا بخیه خورد. این اتفاق که تا ساعت ۳ صبح ادامه داشت باعث شد فردا برنامه هرمز کنسل شود.

۲۵ دی ۹۷

امروز صبح با تماس راننده ای که قرار بود هرمز دنبال ما بیاید، بیدار شدم و برایش توضیح دادم که ما متاسفاده حادثه ای داشتیم و هرمز نمیاییم. برنامه ای که من برای این چند روز چینده بودم به شدت فشرده بود و واقعا فرصت برای از دست دادن زمان نداشتیم. ساعت تقریبا ۱۰ صبح بود و باید یک برنامه جایگزین می کردیم.

جزیره هنگام:

بعد از خوردن صبحانه به سمت روستای شیب دراز حرکت کردیم. از شهر قشم تا شیب دراز حدود ۴۵ دقیقه و حدود ۵۰ کیلومتر راه هست و از شیب دراز تا هنگام حدود ۲ کیلومتر راه آبی است. این جزیره با ۹ کیلومتر طول و شش کیلومتر عرض، وسعتی حدود ۳۳.۶ کیلومتر مربع دارد . جزیره هنگام سه روستا را در خود جای داده که عبارتند از: هنگام قدیم یا کهنه، هنگام نو یا جدید (ماشی) و غیل. کوه ناکس با ۱۰۶ متر ارتفاع بلندترین نقطه این جزیره محسوب می شود. طولانی‌ترین قطر جزیره نیز به طول ۹ کیلومتر از روستای هنگام کهنه تا روستای هنگام جدید است و کوتاه ترین قطر جزیره نیز ۵ کیلومتر طول دارد.

ما پس از تهیه بلیت، سوار قایق شدیم ولی مستقیم به سمت هنگام نرفتیم بلکه کمی به سمت غرب رفتیم جایی که چند قایق دیگر هم دیده می شدند و همگی منتظر حضور دلفین ها بودند. زمان زیادی منتظر نماندیم  که دلفین ها در دسته های جداگانه  از اب بیرون می آمدند. حدود ۲۰ دقیقه ای به تماشای دلفین ها گذشت که البته دیدن آنها در بعضی از فصول امکان پذیر است. تقریبا از اواسط پاییز تا اواسط اردیبهشت. گفته می شود که تا کنون ۱۳ گونه از ۴۰ گونه دلفین در آب های ایران از جمله خلیج فارس و دریای عمان ثبت شده است.

بعد از آن به سمت هنگام حرکت کردیم تا ساحل نقره ای را ببینیم . ساحلی با شن های تیره رنگ و براق که نمونه آن در هرمز هم قابل مشاهده می باشد. قبلا قایق ها،  مسافران را کنار این ساحل پیاده می کردند ولی متاسفانه خاک این ساحل رو به اتمام است و دیگه چیز زیادی از آن باقی نمانده است(مسافران با خود می برند یا مردم محلی آن را می فروشند) برای همین قایق ها دیگر توقف ندارند و فقط از دور قابل رویت می باشد.

بعد از آن نوبت خود جزیره بود که یک فرصت ۱ تا ۲ ساعتی برای گشت و گذار و خرید برای مسافران هر قایق مهیا بود.

اگر قصد بازدید حرفه ای از جزیره را دارید بهتر است شب را در جزیره بمانید. خیلی ها کنار ساحل کمپ می زنند و در چادر شب را سپری می کنند و اگر این راه مناسب شما نیست، می توانید در خانه های محلی اقامت داشته باشید. ولی از هتل و امکانات رفاهی خبری نیست.

اگر هم مثل ما فرصت کوتاهی دارید، می توانید از خرید سوغاتی، خوردن سمبوسه محلی و نشستن کنار ساحل لذت ببرید.

ما به محض ورود به خانمی که سمبوسه می پخت، سفارش دادیم تا برای ۲۰ دقیقه دیگر که برمی گردیم، آماده باشد. سمبوسه ماهی یا میگو به مبلغ ۱۰ هزار تومان.

سپس در مسیر به خرید سوغاتی مشغول شدیم که شامل صنایع دستی ساخته شده با صدف و مرجان و … می باشد.

در مسیر برگشت به قایق، به ذوق خوردن سمبوسه کمی زودتر برگشتم و در دکه کمی لم دادم و سمبوسه ام را با آرامش به همراه سس تند خوردم تا بقیه هم رسیدن.

همگی سوار قایق شدیم که البته سوار شدن و پیاده شدن کمی سخت است ولی قبل از حرکت به سمت ساحل جزیره قشم، کنار دیوار های سنگی جزیره هنگام توقف کوتاهی داشتیم تا از غذا دادن و دیدن ماهی های رنگارنگ این قسمت که به ماهی های آکواریومی معروف است، بی بهره نمانیم.

از دیدنی های هنگام، ساحل درخشان است در زمان های خاصی از سال، شب ها ساحل جزیره هنگام چهره ای جادویی به خود می گیرد و آب در آن به رنگ آبی درخشان در می آید. چنین پدیده ای که در سواحل مالدیو و کالیفرنیا و دیگر نقاط دنیا هم رخ می دهد، ناشی از فیتوپلانکتون‌های دریایی است. این آبزیان ریز، وقتی در شرایط ناآرام قرار گیرند از خود نور ساطع می‌کنند و باعث می شوند که موج‌ها و ماسه‌های ساحل نیز به شکلی درخشنده به نظر برسند.

جهت بررسی بیشتر از سایت های زیر استفاده کنید

به ساحل رسیدیم ولی به خاطر تعداد زیاد مسافران در این فصل، کمی معطل شدیم تا تاکسی پیدا کنیم. بخاطر دوستان خوبم که علاقه مند به هواخوری بودن، یک های لوکس گرفتیم تا هر کسی که دوست دارد سوار قسمت روباز شود. من و دوست زخمی سوار ماشین شدیم و بقیه در قسمت بار، از فضای بیرون لذت می بردند (البته زیاد مطمئن نیستمااا چون هم هوا گرم بود و هم من از راننده می خواستم دست انداز ها را محکم رد کند 😉 .

وارد قشم شدیم و من دنبال رستور حاج غفوری بودم که چند سال پیش آنجا غذا خورده بودیم و راضی بودیم ولی متاسفانه نتونستم پیدا کنم پس به رستوران نعیم رفتیم که از رستوران های معروف قشم است و شیر ماهی و میگو به صورت پفکی و سرخ شده آن خیلی خوب است. (آدرس تمام رستورا ها در سفر نامه قشم http://aledavoud.com/?p=162)

با توجه به اینکه من سفرنامه قشم ۱ و قشم ۲ را قبلا در سایت گذاشتم، از اتفاقات روزمره در قشم صرف نظر می کنم و تنها موضوعات مهم را خواهم نوشت.

شب همگی به توافق رسیدیم که فردا برنامه هرمز را داشته باشیم. شرایط عمومی دوست زخمی هم خوب بود بنابراین من با راننده ای که قرار بود هرمز را با ایشان بگردیم، (آقای محمد حریری ۰۹۱۷۳۶۳۹۸۶۱ )هماهنگ کردم.

شب انگشت پام پیرو بیماری سابقم به شدت درد گرفت طوری که اصلا نتونستم بخوابم و تقربیا نمی توانستم دو قدم هم بردارم.

به شدت ناراحت بودم چون این پنجمین باری بود که من قشم آمده بودم و یکی از مقاصد سفرم هرمز بود. هر جور شده باید به این سفر می رسیدم.

۲۶ دی

تور جزیره هرمز

صبح ساعت ۶ به دوست پزشکم زنگ زدم و ایشان دارو و دو تا آمپول جهت تسکین درد برای تجویز کرد. پس یک ماشین گرفتم و اول به داروخانه و بعد به بیمارستان قشم رفتم و از آنجا مستقیم به اسکله رفتم. مطمئن نبودم که به شناور برسم چون از قشم فقط یک شناور ساعت ۷ و یکی ساعت ۱۴ به سمت هرمز می رود.

هر جور شده به اسکله رسیدم و دوستان که کمی قبل از من رسیده بودن، بلیت تهیه کرده بودن.

ما به شناور نرسیدیم چون بلیت هایمان تایید نشده بود و من فکر کردم سفر را از دست دادیم ولی مسئول آنجا گفت: اگر مسافر به اندازه کافی باشد، شناور دیگری را عازم هرمز می کنند. که همین طور هم شد و ما حدود ۷:۳۰ یا ۷:۴۵ عازم هرمز شدیم.

مسیر دریایی بین قشم – هرمز و بندر عباس

مسیر های دریایی بین بندرعباس و این دو جزیره توسط شناور های تند رو با ظرفیت های بالای ۵۰ نفر صورت می گیرد و تقریبا فاصله یکسانی از هم دارند و حدودا ۴۰ دقیقه زمان می برد. اگر به هر دلیل از شناور خود جا بمانید، مجبور خواهید بود از قایق استفاده کنید که هزینه زیادی دارد.

نکاتی در مورد سفر دریایی بین جزایر قشم-هرمز و بندرعباس

• هزینه سفر یک طرفه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان می باشد.
  • بین بندعباس و جزایر هرمز و قشم تردد زیاد است و از صبح تا غروب در فواصل زمانی کوتاه، شناور وجود دارد
  • مسیر قشم به هرمز فقط دو شناور در ساعت ۷ و ۱۴ وجود دارد که زمان برگشت آن از هرمز به قشم ساعت ۸ و ۱۵ می باشد. در صورت جا ماندن یا باید شب را در جزیره بمانید یا هزینه قایق را پرداخت کرده و با قایق برگردید.
  • در فصولی که مسافر زیاد باشد، شناور های بیشتری بین قشم و هرمز در تردد خواهد بود و به قول یکی از مسئولین اسکله، ” تا زمانی که مسافر باشد، شناور هم هست”
  • اسکله قشم برای سفر به بندر عباس و یا هرمز، شهید زاکری است که در نقشه مشخص شده است.
  • در قشم فقط بلیت خریدن معیار نیست بلکه باید بلیت خود را در کیوسک دم اسکله تایید کنید. یعنی …. اگر شما بلیت خریده باشید ولی تایید نکنید، به شما اجازه ورود به شناور را نمی دهند.

سایت های مربوط به سفر دریایی بین جزایر قشم-هرمز و بندرعباس

در هر حال آقا محمد با یک دستگاه های لوکس منتظر ما بود.

جزیره هرمز

جزیره‌ای بیضی‌شکل و گنبدی نمکی در خلیج فارس است و به دلیل مجاورت با تنگه هرمز کلید خلیج فارس نامیده می‌شود. جزیره هرمز با مساحت ۴۲ کیلومتر مربع در هشت کیلومتری بندرعباس واقع شده است. وجود کانی‌ها و سنگ‌های زیبا، لقب موزه زمین‌شناسی و بهشت زمین‌شناسان را به این جزیره بخشیده است.

قبل از هر چیزی باید بگم بیشترین وسیله های توریستی جهت بازدید هرمز، موتورهای سه چرخی است که چند نفر گنجایش دارد و معمولا سیستم صوتی دارند و مسافران می توانند از موسیقی های شاد لذت ببرند ولی ما ماشین دو کابین داشتیم.

ما ۸ نفر بودیم که بیشتر دوستان ترجیح دادن در قسمت بار بشینن تا از مناظر و هوا بهتر استفاده کنند و همچنین شرایط عکاسی هم بهتر است.

برای بازدید هرمز شرایط خاصی لازم نیست فقط کفش راحتی – عینک و کلاه و برای هوای گرم، کرم و یک لباس خنک اضافه.

اگر قصد شنا داشته باشید، لوازم شنا و اگر قصد غارنوردی داشته باشید، کلاه ایمنی و هدلایت هم مورد نیاز است.

مسلما اول صبح بعد از اون همه داستانی که داشتیم، همگی گرسنه بودیم پس آقا محمد ما رو به رستوران خاله بود که صبحانه معمولی مثل نیمرو و املت و … داشت ولی نون محلی خیلی خوشمزه ای  داشت.

نان تموشی : برای پختن این نان، ابتدا خوب تابه را داغ می کنند و بعد آرد را با آب مخلوط کرده و تکه ای از خمیر درست شده را با دست برمی دارند و لایه نازکی روی تابه پهن می کنند. روی نان تخم مرغ، سوراغ و مهیاوه می ریزند و گاهی نیز با پنیر تزیین می کنند.

حالا سوراغ چیه؟؟ داستان این نان داره جالب میشه …. در هرمز خاک سرخی وجود دارد که در دنیا بی نظیر است که به آن “گلک” می کویند. این خاک به منظور ساخت لوازم آرایشی – صنایع دستی بکار برده میشود ولی مصرف عجیب آن مصرف خوراکی می باشد.

سوراخ یا سوراغ

سوراغ یکی دیگر از غذاهای محلی مردم استان هرمزگان می‌باشد که البته باید آن را نوعی دسر نامید چونکه برای طعم دادن به غذا از آن استفاده می‌شود و هم اینکه همراه غذای اصلی میل می‌شود .

سوراغ یک نوع خورشت بندریهاست که قدمت هزار ساله دارد.

در بندرعباس مخلوط ماهی مومغ (حشینه ) و آب نمک و خاک سرخ جزیره هرمز و پوست نارنج را برای اینکه خوشبو شود با نمک زیاد در ظرفى که درب آن محکم بسته شود به مدت ۱۰ روز می گذارند که غلیظ شود سپس  ماهى‌هاى مانده شده را در این محلول زده و دوباره در ظرف مى‌ریزند.

سوراغ را بصورت نقطه نقطه روی نان با روغن می‌ریزند و  راهم روغن را مثل سوراغ نقطه نقطه روی نان می‌ریزند و میل می کنند؛ همچنین پیاز را سرخ کرده و در سوراغ می ریزند و با نان می خورند یا سوراخ را بجای آب در برنج ریخته واستنبلی سوراغ درست می‌شود بسیار خوش مزه  واشتها آوراست.

خلاصه ما در رستوران خاله صبحانه مفصلی به همراه نان محلی (تموشی) خوردیم و با شکمی سیر همراه آقا محمد عازم گشت جزیره هرمز شدیم.

مکان های دیدنی جزیره هرمز

دره رنگین کمان  – دره مجسمه ها – ساحل سرخ جزیره هرمز – دشت آهوان – دره سکوت – الهه نمک فیروزه ای – روزنه دریا – قلعه پرتغالی های هرمز – فرش قرمز هرمز – غار های هرمز – گنبد نمکی جزیره هرمز (کوه برفی( – موزه دکتر نادعلیان – پرتگاه غروب –

دره سکوت – الهه نمک فیروزه ای – غار مراقبه

ما اول از همه به دیدن دره سکوت و الهه نمک فیروزه ای رفتیم که از کنار جاده حدود ۱۰ دقیقه ای پیاده راه هست. مسیر یا کف دره، رودخانه فصلی نمکی با رنگ‌های طلایی و نارنجی جریان دارد. اگر آب بود دست‌تان را که دقایقی در آب این رودخانه قرار دهید احساس می‌کنید پوست‌تان کشیده می‌شود و کم‌کم لایه ظریفی از بلور نمکی روی دست تان شکل می‌گیرد.

اطراف شما پر از بلور ها و کوه های نمکی است کوه های صیقل خورده به واسته آب باران. از آنجا که نمک، آلودگی و صدای اطراف را جذف می کند، محیطی با انرژی مثبت ایجاد می کند پس بد نیست در سکوت کمی مراقبه کرده و انرژی اطراف را جذب کنید.

در خصوص غار مراقبه باید بگم پیمودن غار نسبتا دشوار است. بخش‌هایی از مسیر، سینه‌خیز پیموده می‌شود و بازدید از آن نیاز به لباس اضافه، تجهیزات روشنایی، دستکش و کلاه‌ایمنی دارد. که البته ما نرفتیم .

فرش قرمز هرمز

کمی آنطرف تر از دره سکوت، کنار دریا، ساحل وسیعی وجود دارد که چند سالیست حلی‌ها در جشنواره‌های سالانه که اغلب در نیمه دوم سال، به مناسبت‌ نوروز و یا روز خلیج فارس در اردیبهشت برگزار می‌شود، با استفاده از خاک‌های رنگی موجود در خود جزیره و طرح و نقش‌های بومی، این فرش را بر ساحل می‌گسترانند. خاک قشم رنگ های متنوعی دارد بعضی ها می گن ۶۰ تا رنگ بعضی ها می گن ۷۰ تا و در این سفر شخصی گفت ۸۰ رنگ . حالا من نمی دونم کدام یک درسته ولی خلاصه رنگ زیاد دارد 😉

طرح‌های فرش هرمز از عناصر و اسطوره‌های هرمزگان و همین طور اشعار عمر خیام الگو گرفته است. استفاده از تصویر لاک‌پشت پوزه عقابی، جبیر، نقوش پوشاک زنانه، تصاویری از قلعه پرتغالی‌ها و نماد موسیقی بومی و سازهای محلی، از فرش خاکی هرمز جاذبه‌ای منحصر به فرد ساخته است که بسیاری از ما تصاویر جذاب آن را در اینترنت دیده‌ایم.

متاسفانه بارش باران در مدت کوتاهی نقش‌های فرش را می‌شورد، رنگ‌ها را در هم می‌آمیزد و به دریا می‌برد. بسیاری از حامیان محیط زیست این اقدام را یک فعالیت تبلیغاتی می‌شمرند که برای تهیه چند عکس، خاک‌های جزیره از محل اصلی‌شان جابه‌جا می‌شوند و نهایتا با ریختن به دریا از بین می‌روند. این حامیان محیط زیست حفاظت بهتر از طبیعت و خاک منطقه را همانند بسیاری از ژئوسایت‌های جهانی ضروری می‌دانند. حفاظت از خاک جزیره گام مهمی در راستای گردشگری پایدار است تا بتواند بدون آسیب به طبیعت، در بلندمدت زمینه رونق اقتصادی را برای بومیان ایجاد کند.

برای رفع مشکل، پیشنهاد فعالان محیط زیست این است که یک بار و برای بلندمدت پس از اجرا و طراحی فرش، با استفاده از نوعی روکش محافظ شیشه‌ای مانع از شسته و پاک شدن آن شوند تا ضمن حفظ فرش زیبای هرمز، آسیب کمتری به طبیعت وارد شود.

اگر ساخت فرش تازه باشد، نقش و نگار شاداب است مثل عکس بالا ولی زمانی که ما رفتیم، فرش قبلی، کم فروغ شده بود و کم کم جهت ساخت نقش جدید، آماده می شدند

نظر یکی از دوستان در سایت http://www.hamsafarbashim.com/Home/ShowBlog?id=4 نظرم را جلب کرد. گفتم شما هم بخوانید حتما

“سال ۹۱ به هرمز رفتم، دره ی رنگین کمان را بس شگفت انگیز دیدم. کوههای هرکدام به رنگی، رودخانه ای خشک شده که گویا نقل زعفرانی ارومیه در آن ریخته شده بود.  هر سنگی ، به رنگی.

امسال سال ۹۶ رفتم، خرابه ای دیدم، همه ی کوهها تراشیده شده، داخل شیشه برای فروش.و مقدار زیادی هم صرف پهن کردن فرش رنگ”

غار های هرمز:

هنوز زیاد با ماشین نرفته بودیم که خودرو متوقف شد. من اطراف را نگاه کردم و چیزی ندیدم تا اینکه محمد چراغ قوه ای به ما داد و گفت آن پایین غار هست. ما وارد غار شدیم و پس از طی کردن مسافتی کوتاه، به انتهای غار رسیدیم . در واقع انتهای غار نبود و دالانی وجود داشت که برای گذر از آن ناگزیر به سینه خیر رفتن بودیم. ما که لوازم نداشتیم و مجروح هم بودیم، از این کار صرفه نظر کردیم و ادامه مسیر دادیم . البته یک نکته بگم و اینکه کنار هر جای دیدنی، تعداد زیادی دستفروش هستند که انواع سوغاتی را می فروشند. سوغاتی ها شامل صنایع دستی- شیشه های پر شده از خاک های رنگی با نقش و نگار و … میباشد.

دره رنگین کمان

شناخته‌شده‌ترین جاذبه جزیره هرمز دره رنگین‌کمان نام دارد که با بیش از هفتاد طیف رنگی متفاوت ساخته شده است. تنوع سنگ‌ها و کانی‌های مختلف، هرمز را به ظرفیتی بالقوه برای گردشگری زمین‌شناسانه تبدیل کرده‌است. در این دره کانی‌های سازنده سنگ‌های مختلف، در لایه‌های متفاوتی سوار بر هم یا در کنار هم پیش چشم شما نقش بسته‌اند.

طیف رنگ‌های زرد، سرخ، نقره‌ای و سیاه عمدتا از ترکیبات رُسی و اکسیدآهن هستند؛ در حالی‌ که خاک‌های سفید، آبی، صورتی و خاکستری حاصل ترکیبات آتش‌فشانی‌اند که وجودشان در کنار هم به هرمز جلوه‌ای بی‌مانند بخشیده‌ است.

دیدن تصاویر دلفریب از دره رنگین‌کمان حتما شما را هم به شوق می‌آورد که از این جاذبه بی‌نظیر در جهان بازدید کنید. جای تاسف است که در بازدید ممکن است به هم‌میهنانی بربخورید که مشغول کندن سنگ و خاک دره‌اند. چیزی که حتما برای‌تان عجیب‌تر خواهدبود این است که براساس مقررات، همراه داشتن خاک در پرواز غیرمجاز است و بسیاری از این هموطنان ناچار خاک و سنگ‌های باارزش هرمز را در فرودگاه قشم دور می‌ریزند.

اهالی جزیره نیز به‌ سبب آگاهی کم و فقر اقتصادی خاک جزیره را به‌ عنوان سوغات در بطری‌های شیشه‌ای به گردشگران می‌فروشند. متاسفانه در بازگشت‌تان از جزیره، ترکیب رنگ‌های شیشه کاملا به هم می‌ریزد و نهایتا در خانه چیزی جز یک بطری خاک به‌هم‌ریخته نخواهید داشت.

در این مسیر شما می توانید ۱۰ دقیقه پیاده روی کنید و یا ۱ ساعت و این بستگی به شما دارد.

ما که ۸ نفر بودیم نمی توانستیم همه جا با هم باشیم پس در گروه های ۲-۳ نفره تقسیم می شدیم.

ما در مسیر زن و مردی دیدیم که مرتبا به این سو و آن سو می رفتن و خاک های رنگی جمع می کردن. این کار آنها، من  را ناراحت می کرد و قصد داشتم وقتی بهشون رسیدم، بهشون بگم که این کار بسیار زشت و نا پسند است. ولی وقتی نزدیک شدم از خودم خجالت کسیدم چرا که آنها به همه سو سرک می کشیدن و آشغال ها را جمع آوری می کردند.

گنبد نمکی جزیره هرمز (کوه برفی)

گنبد نمکی جزیره هرمز در منتهی‌الیه شرق خلیج فارس و نزدیکی تنگه هرمز قرار گرفته است. فاصله جزیره هرمز تا بندرعباس حدود ۱۸ کیلومتر است. این جزیره به دلیل وجود ذخایر نمک و به ویژه خاک سرخ مرغوب مورد توجه قرار گرفته است. گنبدهای نمکی هرمز در خلیج فارس، جزایر کوچکی را تشکیل می‌دهد. نمک‌های هرمز در جنوب ایران، چین‌های دوران سوم کوه‌های زاگرس را بدون داشتن جهت خاصی سوراخ کرده است. به طوری که در تمام موارد و محل‌های ممکن از قبیل قله، پهلو، محور تاقدیس و ناودیس و در روی گسل‌ها دیده می‌شود. این گنبدهای نمکی با رسوبات دوران سوم، کرتاسه و به طور محلی با ژوراسیک دارای سطح برخورد دیاپریک است. بنابراین به طور محقق سن آن‌ها از ژوراسیک قدیمی‌تر است.

دره مجسمه‌ ها

یکی از زیباترین نقاط هرمز می باشد. اول که از ماشین پیاده می شوید چیزی جز خاک و کوه نیست ولی باید چند صد متری پیاده بروید تا جایزه تلاش خودتون را بگیرید. در مسیر کسانی هستن که بساط  کردند و زیورآلات مانند گردنبند- دسبند و … از چون و سنگ می سازند و می فروشند.

مسیر را که ادامه می دهید. از جاده تا ابتدای دره حدود نیم‌ساعت پیاده‌روی در پیش دارید؛ اما سرتان را پایین نیندازید. کافی است بالا را نگاه کنید و خیال‌تان را آزاد بگذارید تا ژوراسیک پارکی از سنگواره‌ها و تندیس‌های عظیم را تجربه کنید. سنگ‌هایی در اشکال مختلف وجود دارد. هر یک از این سنگ‌های شگفت‌انگیز با قدرت تخیل بینندگان به حیوانی تشبیه می‌شوند؛ یکی سر گوسفند، دیگری مرغ و حتی اژدها. در طول هزاران سال که جزیره هرمز به تدریج از آب بیرون آمده، روند فرسایش روی سنگ‌ها نقش و نگار زده است.

بعد از دیدن این اشکال فقط کمی تحمل کرده و از میان سنگ ها مسیرتان را به جلو ادامه دهید.

واااااای …. شگفت انگیزه …… همه چیز تمام می شود. می رسید به یک پرتگاه بلند با ارتفاعی حدود ۴۰ متر و فقط دریا.

شما روبروی تنگه هرمز ایستاده‌اید؛ محل تلاقی خلیج فارس با دریای عمان و آب‌های آزاد جهان.

باد خنکی که می وزد تمام کننده این منظره است. کمی سکوت همه چیز را برای لذت بردن کامل می کند.

فقط چیزی که منو اذیت می کرد و استرس بهم می داد این بود که جایی که دوستانم نشسته بودن با پرتگاه تنها یکی دو متر فاصله داشت و یه سر خوردن ساده می توانست کل سفر را خراب کند.

ساحل سرخ جزیره هرمز

بعد از چند دقیقه ای که با ماشین حرکت کردیم، سمت راست وارد جاده ای خاکی شدیم که خاکش سرخ بود. هر چه پایین تر رفتیم سرخی این خاک مشهود تر می شد. ماشین متوقف شد و ما پیاده به سمت ساحل حرکت کردیم که چند دقیقه فاصله داشت.

ساحل سرخ در حقیقت معدن خاک سرخ مرغوبی‌ است که بعد از اسپانیا بهترین کیفیت این کانی را در جهان داراست و کاربردهای صنعتی و آرایشی بسیاری دارد. اکسید آهن با خلوص ۷۰ درصد عنصر اصلی این خاک است که آن را به رنگ صورتی و سرخ درآورده است. هنگام تلاقی موج دریا با خاک رنگی، بخشی از این خاک در آب حل می‌شود و به موج‌های کف‌آلود رنگ صورتی می‌بخشد که منظره‌ای جذاب و به‌یادماندنی پدید می‌آورد. خاک سرخ همان بخش از خاک جزیره است که خاصیت خوراکی دارد و در ادویه گلک به کار می‌رود. مهم‌ترین خاک‌های رنگی جزیره هرمز را ترکیبات اکسیدهای آهن و طیف‌های رنگی سفید، آبی، صورتی، سبز و خاکستری از ترکیبات آتشفشانی هستند. از این خاک در صنایع رنگ‌سازی، آرایشی، کاشی، سرامیک، موزائیک، سفال، لعاب‌سازی، تولید پودرهای میکرونیزه صنعتی، نوارهای کاست، ضد زنگ و …استفاده می‌شود.  می‌توانید کمی از آن را بدون نگرانی به دهان بگذارید و بچشید.

وقتی به ساحل رسیدیم با شکفتی دیگری برخورد کردیم. شن های تیره و براق. چیزی شبیه ساحل نقره ای در هنگام که متاسفانه به دلیل بردن خاکش، تقریبا چیزی ازش باقی نمانده بود و اگر همان کار را با خاک هرمز هم بکنیم، بزودی این زیبایی چشم نواز در هرمز هم از بین خواهد رفت.لذا خوااهش می کنم شیشه شیشه خاک هرمز را بر ندارید تا نسل آینده هم بتواند از این پدیده کم نظیر لذت ببرد.

خوشبختانه اقا محمد می گفت معدن خاک سرخ تعطیل شده است و دیگر اجازه استخراج آن داده نمی شود.

در ساحل هر کسی مشغول به کاری شد. ولی نشستن و شن بازی با شن های سیاه و نقره ای چیزی نیست که همیشه نصیب آدم بشه.

حدود یک ساعتی را آنجا بودیم. سرعت بازدید ما کم بود و وقتی به یک مکان دیدنی می رسیدیم، وقت زیادی را جهت خرید سوغاتی از دست داده بودیم. برای همین همگی خسته و گرسنه بودیم برای همین از دیدن بقیه جاها صرف نظر کردیم.

غارهای دریایی

غارهای دریایی جزیره‌ی هرمز از جذابیت‌های ساحلی است که در کنار کوه و ارتفاعات سنگی در جزیره هرمز قرار دارند و در جنوب و جنوب غرب جزیره قابل مشاهده‌اند. این منظره‌های بکر با صدای آرامش‌بخش موج‌ها و تابش نور گرم آفتاب، استراحتگاه‌های مناسبی برای ماجراجویی در این جزیره هستند.

موزه دکتر احمد نادعلیان

موزه دکتر احمد نادعلیان گنجینه‌ای از آثار این هنرمند است که در محله قدیمی شهر هرمز قرار دارد. آثار هنری دکتر نادعلیان در عرصه‌های بین‌المللی شناخته شده و در بیش از چهل کشور دنیا پراکنده شده است. این محل ابتدا در سال ۱۳۸۸ با نام هنرمندسرا راه اندازی شد. در سال ۱۳۹۱ نیز ورودی این خانه متروکه با همکاری هنرمندان بسیاری و با ساختاری جدید طراحی شد. این فرآیند ساخت، تزیین و توسعه ورودی موزه تا نوروز ۱۳۹۳ ادامه یافت. در موزه آثار متنوعی وجود دارند. شما در موزه دکتر نادعلیان می‌توانید از مکان زندگی این هنرمند بازدید کنید. بسیاری از مستندات و آثار او نیز در گوشه و کنار جهان در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. از دیگر آثار موزه می‌توان به کارهای مشترک دکتر نادعلیان و زنان بومی جزیره اشاره کرد. این هنرمند در بین ماه‌های پاییز و زمستان در جزیره هرمز زندگی می‌کند و به نقاشی می‌پردازد. استخوان‌ها و بقایای موجودات دریایی از جمله نهنگ نیز در موزه به نمایش درآمده‌اند. این بقایا از منظر شکل برای هنرمندان الهام‌بخش هستند. از دیگر نکات جالب در این موزه تمامی خاک‌های رنگی جزیره و کانی‌های جمع‌آوری شده برای مصارف هنری است. در این موزه همچنین به زنان جزیره هرمز آموزش داده می‌شود که چگونه با خاک‌های رنگی نقاشی کنند.

تلفن مستقیم احمد نادعلیان ۰۹۱۲۱۴۸۲۱۷۷

نهار در هرمز

ما با آقا محمد هماهنگ کردیم تا نهار ما را یه جای خوب ببرد. ممد خانه خودش را پیشنهاد داد که می توانستیم نهارمان را سفارش دهیم و ما اول وقت نهارمان را سفارش دادیم.

بعد از چندین ساعت گشت و گذار واقعا خسته و گرسنه بودیم .اقا محمد ما را به سمت خانه خودش برد که محیطی آرام و دلنشین بود. اولین برخورد ما با پسر آقا محمد بود که شاید ۲-۳ سالش بود و کلی با همه ما دوست شده بود. وقتی نهارمان تمام شد و می خواستیم برید، شروع به گریه کرد و دوست داشت همراه ما بیاید.

و اما نهار…… عجب نهاری بود ماهی و میگو و استانبولی پلو با میگو که بی نظیر بود. پذیرایی هم ساده ولی کامل بود و بسیار دلچسب.

هزینه گشت به همراه نهار برای ۸ نفرمان  (البته با تخفیف) شد ۴۴۰ هزار تومان که خیلی مناسب بود.

بعد از کمی استراحت، آقا محمد ما را به اسکله رساند و پس از تهیه بلیت و کمی معطلی، به سمت قشم به راه افتادیم. برگشتن دیگه از انرژی رفتن خبری نبود و خیلی زود خوابمان برد.

دانلود نقشه توریستی جزیره هرمز

نکات مهم در خصوص سفر به هرمز

• جهت تهیه بلیت شناور، زمان خودتان را تنظیم کنید
  • مسیر قشم به هرمز و برعکس فقط دو تا شناور دارد که اگر جا بمانید یا باید در جزیره بمونید یا با هزینه زیاد با قایق برگردید
  • خواهش می کنم به هیچ عنوان خاک هرمز را به عنوان سوغاتی برندارید
  • همه جا سوغاتی فروشی های بومی، خاک رنگی و نقره ای را در شیشه می فروشند، خواهش می کنم با نخریدن خاک و جایگزینی سوغات تولید شده به دست بومیان مانند انواع ادویه خوراکی، پوشاک و سوزن‌دوزی و نقاشی‌های شیشه‌ای به جامعه محلی برای حفاظت از منابع شان کمک کنید.
  • اگر واقعا قصد خرید این خاک رنگی را دارید که بنده اصلا توصیه نمی کنم، ابعاد خیلی کوچک آن را بخرید
  • برای گشتن هرمز حداقل ۴ ساعت زمان بذارید
  • انتهای دره مجسمه‌ ها منظره بسیار زیبا در عین حال پرتگاه خطرناکی است. برای گرفتن عکس جذاب تر جان خودتان را به خطر نندازید و بی هیچ عنوان شوخی نکنید.
  • در مسیر کسانی هستند که صنایع دستی درست می کنند و می فروشند. اگر پول نقد ندارید، نگران نباشید. آنها به شما اعتماد دارند پس شماره کارتشان را بگیرید و جایی که امکان واریز پول را داشتید، پرداخت نمایید

به قشم رسیدیم و خیلی سریع به هتل برگشتیم تا دوش گرفته و کمی استراحت کنیم. دوستان دیگر قصد رفتن به درگهان را داشتن ولی من به شخصه دوست دارم صبح به درگهان برم ولی با توجه به اینکه برنامه دیکری نداشتیم، من هم همراه بقیه با دو ماشین به درگهان رفتیم (هر ماشین ۲۵ هزار تومان)

در درگهان از هم جدا شدیم تا راحت تر خرید کنیم. همه اجناس بین ۲ تا ۳ برابر نسبت به پارسال گران شده بود. من خرید زیادی نداشتم که البته بخشی از خریدم هم  مربوط به سفارشات دوستان بود.

چند ساعتی آنجا بودیم و دیگر بازار درگهان در حال تعطیل شدن بود (حدود ساعت ۱۰ شب) برای همین دوباره دور هم قرار گذاشتیم تا برای ادامه برنامه تصمیم گیری کنیم. نهایتا برنامه شام در رستوران شب های دفاری تایید شد.

من در این چند سال این رستوران را ندیده بودم که البته فکر کن پارسال باز شده باشد.

این رستوران خارج از شهر قشم بوده و حدودا ۱۰ کیلومتر در سمت غرب و مرکز جزیره قشم می باشد.

ساعت کاری رستوران از ساعت ۱۲ ظهر شروع میشه و یکسره تا ۱۲ شب بازه.

شماره های تماس :۰۷۶۳۵۲۱۱۱۳۹ _ ۰۹۱۷۱۹۹۹۹۳۶ _ ۰۹۱۷۱۶۳۱۸۷۴ _ ۰۹۳۸۴۹۸۶۹۶۲

رستوران خیلی جالبی بود اطاق ها به شکل غرفه بودن که فقط بعضی از آنها میز و صندلی داشت و مابقی به صورت سنی بود.

منوی رستوران عربی – ایرانی و دریایی بود و تقربیا همه چیز داشت و البته برخورد کارکنان هم خیلی بود بود و به همان نسبت قیمت ها هم کمی بالا بود . اول کار که کلی سر میز و صندلی من خندیدیم ولی در ادامه شام مفصلی خوردیم جوری که حرکت کردن در توانم نبود 😆

به هتل برگشتیم و خیلی زود خوابیدیم.

۲۷ دی

صبح من و مازیار جهت خرید ماهی به سمت بازار ماهی دوحه رفتیم. در قشم دو تا بازار ماهی هست که در سفرنامه قشم ۱ و قشم ۲ توضیح دادم ولی در مجموع ماهی خیلی گرون شده بود و قشمی ها ۲ تا علت برایش داشتن. اول اینکه میگفتن ایران بخشی از خلیج را برای ماهیگیری به چینی ها اجاره دادن و کشتی های چینی ماهی باقی نگذاشتن و دلیل دوم اینکه با توجه به بالا رفتن دلار، ماهیگیر های ایرانی ماهی ها را به عمان صادر میکنند.

ما مقداری ماهی خریدیم و بعدش به بازای ماهی فروشی دومی رفتیم و مقداری هم انجا ماهی خریدیم سپس به یکی از فروشنده ها پول دادیم تا ماهی ها را فریز (یخ)کند.

امروز یکی از دوستان عازم تهران بود و بقیه هم با برنامه لارک موافق بودند. لارک جزیره ای در جنوب شرقی قشم است و هیچ چیز خاصی ندارد ولی محلی آرام و بکر جهت شنا و آب تنی، است. اگر اهل غواصی با ماهیگیری هم باشید که دیگه شک نکنید.

من با دوستانی که قبلا با آنها به لارک رفته بودم صحبت کردن ولی ظاهرا هوا برای قایق سواری و غواضی زیاد مناسب نبود البته دریا آرام و کم موج بود ولی خب من که ناخدا نیستم. حتما یه چیزی مودونستن که گفتن دیکه …..

قرار شد اگر فردا هوا مناسب بود، فردا جهت شنا و غواصی اقدام کنیم و امروز را به آب تنی در همام ساحل بگذرانیم. هنور ۱۰ دقیقه از تو دریا رفتن ما نگذشته بود که مازیار با سر و صدا از دریا به سمت ساحل رفت و به بقیه می گفت برگردید که دریا پر از توتیا هست. من زیر آب رفتم و چند تا عکس گرفتم  😀

حالا توتیا چی هست اصلا…

توتیای دریایی یا خارپُشت دریایی یک جانور آبزی کوچک خاردار است که تمامی اقیانوس‌های جهان یافت می‌شود.

توتیای دریایی از زیرشاخه خارزیان (Echinozoa)، رده خارداران (Echinoidea) است.

پوستهٔ آن گِرد و پوشیده از تیغ است و اندازه آن در سن بلوغ میان ۳ تا ۱۰ سانتیمتر می‌باشد.

توتیاها جانورانی همه‌چیزخوار هستند که بستر دریاها را تمیز می‌کنند. این جانوران در نگاه اول بی‌جان به چشم می‌آیند. دهان این جانوران دارای دندان و اندام جونده بسیار پیچیده‌ای است.

رنگ آن‌ها معمولاً سیاه، سبز، زیتونی، قهوه‌ای، بنفش و قرمز است.

توتیاهای دریایی همانند دیگر خارپوستان قرینگی پنج‌گانه دارند (که پنج‌پاری نامیده می‌شود). حرکت آن‌ها به‌وسیلهٔ صدها پای لوله‌ایکوچک، شفاف و چسبناک انجام می‌گیرد. (/fa.wikipedia.org)

کلا قبل از رفتن به دریای جنوب بد نیست اطلاعاتی در مورد موجودات و خطرات احتمالی داشته باشید

در سفرنامه قشم http://aledavoud.com/?p=162 توضیحاتی در مورد سفره ماهی دادم ولی چند تا سایت هم جهت مطالعه بیشتر معرفی می کنم

جانوران زهرآگین خلیج فارس: خارپوستان

سایت دوم

خطرات گزیدگی آبزیان حین شنا: ریسک ها، پیشگیری و درمان

خلاصه اینکه چند تا خار رفته بود تو پای مازیار که خودش دونه دونه خار ها را با سوزن و ابزار دیگه از پایش درآورد ولی خب درد زیادی داشت و برای مدتی پایش بی حس شده بود.

البته این اتفاق چندان بد هم نشد چون یادش رفت که من عینک شنایش را گم کردم  😀

عصر من و یکی از دوستان قشمی جهت خرید ماهی جوجه کباب رفتیم شهر.

امشب ۲ تا مهمان داشتیم و قرار شد دوست قشمی ما، برایمان ماهی کبابی درست کند.

ماهی کبابی طلال و گاریز

خب اجازه بدید اطلاعاتی که از این دوست خوبه قشمی بدست آوردم را به اطلاع شما هم برسانم.

در قشم ۲ نوع ماهی را بیشتر از همه کبابی می کنن یکی ماهی طلال است و یکی گاریز.

من خودم نمی تونم فرقشونو بفهمم به جز اینکه طلال کمی بزرگ تر از گاریز هست.

ظاهرا طلال خیلی بو دارد و وقتی کبابی می کنید کل خانه بوی ماهی می گیرد برای همین جنوبی ها عاشق گاریز هستن. این ماهی کوچک، حدودا کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان قیمت دارد و ظاهرا پوست چربی دارد که کبابی آن خوشمزه می شود. شکم ماهی را خالی نمی کنند ولی برای خوردن جوری گوشت را جدا می کنند که شکم ماهی را دست نخورده دور بریزن

به گزارش ایرنا، گاریز از ماهی های پرچرب ساکن آب های شور گرمسیری است، که بنا به گفته متخصصان و کارشناسان امور تغذیه مصرف آن نه تنها برای افراد دچار چربی خون بالا مضر نیست، بلکه باعث کاهش کلسترول بد خون هم می شود.
هم چنین به علت این که این آبزی سرشار از امگا ۳ بوده، خاصیت ضد التهابی داشته و باعث بهبود عملکرد قلب می شود و در کنترل و پیشگیری بیماری های قلبی عروقی، دیابت، انواع سرطان ها و بیماری های سیستم عصبی موثر است.
کارشناسان تغذیه معتقدند کباب کردن یا برشته کردن ماهی موجب حفظ ارزش غذایی این ماده مغذی می شود.
ماهی گاریز از طبع سردی برخوردار است به همین علت توصیه شده که همراه با چاشنی های گرم مصرف شود.

خلاصه که ما خرید کردیم و بعد یکی دو ساعت مهمان ها هم رسیدن و دوست قشمی ما هم با ماهی و جوجه کبابی که مزه دارش کرده بود سر رسید. روی منقل آتش براه شد و اول ماهی ها بودند که طعمه آتش شدند و پس از آموزش خوردش، مشغول شدیم و هر کدام چند تایی از این ماهی که اندازه کف دست بود خوردیم. بعد از آن جوجه کباب ها آماده طبخ شد و در مجموع شب بسیار عالی را سپری کردیم.

۲۸ دی

امروز روز آزاد بود. من جهت خرید به سیتی سنتر ۱ و ۲ رفتم و مازیار هم دنبال ماهی های فریز شده رفت.

فقط اگر می خواهید از قشم ماهی بیاورید، چند نکته را فراموش نکنید

• ماهی را فریز کنید و داخل یونولیت بذارید و دور درب را با چسب مهکم بچسبانید. با این طریق ماهی ها تا ۸-۹ ساعت راحت یخ زده باقی می مانند
  • داخل یونولیت نباید یخ یا آب باشد (برای بردن به داخل هواپیما)
  • هر ایرلاینی وزن بار مجازش مشخص است که معمولا ۲۰ کیلو می باشد. وزن بار شما + وزن ماهی نباید از این مقدار بیشتر شود.

برگشت ما با هواپیمای MD زاگرس بود که واقعا بد بود . ما ته هواپیما بودیم که صدای موتور به قدری زیاد بود که صدا به صدا نمی رسید و صندلی ها هم شکسته بود.

سایت های مرتبط

سفرنامه هنگام

هنگام دنج ترین جزیره جنوب ایران

توضیحات کلی

• مطالب عنوان شده، نظر شخصی بنده می باشد و ممکن است نادرست یا با نظرات دیگران متفاوت باشد.
  • تمامی مطالبی که از سایت های دیگر برداشته شده است، با قید منبع و ماخذ در انتهای مشخص می باشد. لذا اگر سایتی تمایل به استفاده از مطالبش را نداد، از طریق ایمیل اعلام کند.
  • عکس های که توسط بنده گرفته یا از طریق گوگل مپ علامت گذاری شده، با نوشته “aledavoud.com”مشخص می باشد و مابقی از سایت های دیگر دانلود شده است.