انواع سکه و اسکناس های یورو

ارسال شده در: Uncategorized | ۰

یورو به الفبای لاتین: euro نماد: €؛ کد ایزو: EURواحد پول کشورهای منطقه یورو است که شامل ۱۹ کشور از ۲۸ عضو اتحادیه اروپا می‌باشد.                          .

 

استفاده از یورو در اول ژانویه سال ۲۰۰۲ رسماً در  کشورهای  آلمان، فرانسه، بلژیک، اتریش،  اسپانیا، پرتغال، یونان، ایتالیا،  ایرلند، لوکزامبورگ،  هلند و فنلاند آغاز شد  و اکنون در کشورهای زیر در جریان است:

آلمان – اتریش – اسپانیا –استونی –اسلواکی-اسلوونی –ایتالیا –ایرلند – بلژیک – پرتغال – فرانسه – فنلاند – قبرس – لوکزامبورگ –مالت – هلند – یونان- لتونی – لیتوانی

تاریخچه یورو

ایده واحد پول یکسان، نخستین بار توسط ژاک دلور، وزیر اقتصاد سابق فرانسه که از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵، ریاست کمیسیون اروپا را به عهده داشت، ارائه شد. هدف این بود که هویت اروپایی در بازارها تقویت شده و تثبیت قیمت‌ها، رشد اقتصادی و منافع تجاری نصیب اعضا شود. دلور در گزارشی که در سال ۱۹۸۹ ارائه داد، واحد پول مشترک را یک هدف پولی مشترک توصیف کرد که تاحدی موجب رهایی کامل از جنبش‌های سرمایه‌داری خواهد شد. واحد پول یورو که بزرگ‌ترین قدرت تجاری دنیا را شکل داد، با هدف وصل‌کردن کشورهای اروپایی برای مقاصد تجاری و سیاسی، یورو در بحبوحه آشوب‌های سیاسی و اقتصادی به وجود آمد؛ دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ فروریخته بود و آلمان‌ها در اندیشه اتحاد بودند، در شرق اروپا بساط کمونیسم برچیده شده بود و منطقه شاهد فراز و فرودهای بسیار بود. با پایان جنگ جهانی دوم، اتحادیه اروپا تأسیس شده بود اما اقتصاد منطقه در مسیر تک قطبی‌شدن حرکت می‌کردپیمان ماستریخت در تاریخ ۷ فوریه ۱۹۹۲ در یکی از شهرهای هلند به نام ماستریخت به امضا رسید و از سال ۱۹۹۳ به اجرا درآمد. این معاهده، ساختار یک واحد پول مشترک را طراحی کرد؛ نماد این ارز جدید از حرف اپسیلون در الفبای یونانی (e) الهام گرفت و از سال ۲۰۰۱، سکه‌ها و اسکناس‌های آن توسط بانک مرکزی اروپا منتشر و وارد بازار شد.

استفاده از یورو از اول ژانویه سال ۲۰۰۲ به طور رسمی در کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک، اتریش، اسپانیا، پرتغال، یونان، ایتالیا، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند و فنلاند آغاز شد.

کشورهایی که در حال حاضر از یورو به عنوان پول رایج استفاده می کنند عبارتند از: بلژیک- آلمان- ایرلند-یونان-اسپانیا- فرانسه- ایتالیا- قبرس- لوکزامبورگ- مالت- هلند- اتریش- پرتغال- اسلوونی- اسلواکی- فنلاند- استونی- لتونی- لیتوانی.

همه کشورهای اتحادیه اروپا از یورو استفاده نمی کنند- برخی از آنها هنوز هم ارزهای ملی خود را به کار می برند. دلیل عمده اش این است که اقتصادهای آنها هنوز آماده به کارگیری یورو نیست. این کشورها عبارتند از: بلغارستان- جمهوری چک- مجارستان- لهستان- رومانی- سوئد و کرواسی. البته دو کشور (دانمارک و انگلستان) نیز تصمیم گرفته اند فعلاً پول ملی خود را حفظ کنند.

اسکناس‌های یورو

یورو هفت گونه اسکناس دارد: ۵ _ ۱۰ _ ۲۰ _ ۵۰ _ ۱۰۰ _ ۲۰۰ _ ۵۰۰

یورو یک واحد کوچک‌تر به نام سنت دارد. یک یورو ۱۰۰ سنت است.

اسکناس های یورو با پنجره ها، پل ها و عناصر دیگری که نماد معماری اروپایی است تزئین شده است. نوشته هایی که بر روی اسکناس ها است اندازه های مختلفی دارد و از رنگ های آبی، سبز، زرد، نارنجی و بنفش در آنها استفاده می شود.

۵-euro1 ۵-Back ۱۰-euro ۱۰ Back۲۰euro1 ۲۰euro ۵۰- euro ۵۰-euroback۱۰۰_Euro ۱۰۰ Back ۲۰۰-euro ۲۰۰-euro-bank۵۰۰ euro ۵۰۰-euro-back.

سکه‌های یورو

سکه‌های یورو از نظر مبلغ هشت نوع است:سکه‌های سنت یورو: ۱- ۲-۵- ۱۰-۲۰-۵۰ سنت سکه‌های یورو: ۱ یورو – ۲ یورو

در یک طرف سکه های یورو تصویری مشترک وجود دارد ولی در طرف دیگر سمبل های ملل مختلف حوزه پولی یورو حک شده است. هر تصویر ملی ای که در طرف دیگر سکه حک شده نشان از کشوری است که آن سکه را ضرب کرده. اندازه این سکه ها کمی با هم متفاوت است.

طرف مشترک سکه ها به وسیله Luc Luycx  از مرکز ضرب سکه سلطنتی بلژیک طراحی شده.

eurochart1

 

در صورتی که بخواهید تمام سکه های (رایج – قدیمی-مناسبتی – کلکسیونی) تمام کشورها را ببینید و مشخصات آن را بررسی کنید، می توانید از سایت   http://fa.ucoin.net/  دیدن فرمایید

منابع استفاده شده :
fa.wikipedia.org
http://dph1701.tripod.com/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخی بگذارید